In deze bijlage zijn de diverse producten uit de P&C-cyclus tussen UWV en SZW gespecificeerd,
die UWV periodiek aan SZW dient te verstrekken op grond van artikel 5.3, 5.4, 5.10a en 5.12 van de Regeling SUWI. Het betreft de volgende producten:
De planning voor de oplevering van deze producten kan als volgt worden weergegeven.
In de hierna volgende tabel worden de onderwerpen benoemd, die in de diverse producten
van de P&C cyclus aan de orde dienen te komen. Daaronder volgt, per onderwerp, een
nadere toelichting.
LEGENDA
-
I meerjarenbeleidsplan
-
II jaarplan met begroting
-
III tussentijdse verslagen
-
IV jaarverslag incl. jaarrekening
-
V fondsennota’s
-
VI VBTB-informatie t.b.v. jaarverslag SZW
-
x Opnemen
-
M Opnemen indien sprake er is van majeure ontwikkelingen
1. Volumeontwikkeling en fondsbelasting
UWV verstrekt aan de minister met betrekking tot elk van de door haar beheerde fondsen
afzonderlijk:
Bij de ramingen wordt ten aanzien van het Toeslagenfonds een onderscheid gemaakt tussen
gegevens met betrekking tot de Toeslagenwet en de gegevens met betrekking tot de Wet beperking inkomensgevolgen arbeidsongeschiktheidscriteria.
2. Ontwikkelingen wetsuitvoering en andere taken
Het jaarplan gaat – volgens de VBTB-systematiek – in op de volgende vragen:
-
• Wat willen we bereiken (doelstellingen en prestatie-indicatoren)?
-
• Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)?
-
• Wat mag het kosten (begroting)?
In het jaarplan wordt ook aandacht besteed aan eventuele veranderingen in de taken
van de organisatie. Gedacht kan worden aan:
-
• Nieuwe wet- en regelgeving, waarbij aandacht wordt besteed aan de activiteiten om
de nieuwe maatregelen in te voeren
-
• (de voorgenomen wijzigingen in) het beleid met betrekking tot het laten verrichten
van taken door andere rechtspersonen of natuurlijke personen;
-
• Wijzigingen in de andere taken.
In de tussentijdse verslagen en het jaarverslag doet UWV verslag van de uitvoering
van het beleid en de geleverde prestaties. Het jaarplan en de daarin opgenomen prestatie-indicatoren
en kengetallen vormen hierbij het uitgangspunt. De uitkomsten van de prestatie-indicatoren
en kengetallen worden, voorzien van een toelichting, samen met de normen/streefwaarden
per wet verantwoord. Indien van toepassing beschrijft UWV zoveel als mogelijk de eigen
bijdrage aan het behalen van de doelstellingen, en geeft een verklaring als doelstellingen
niet worden gehaald en de verbetermaatregelen die zijn/worden genomen.
Bij onderdeel c. Klantgerichtheid wordt specifiek ingegaan op o.a. klachtenafhandeling,
bereikbaarheid en klanttevredenheid.
Daarnaast rapporteert UWV in haar jaarverslag over de wijze waarop aan cliëntenparticipatie
is vormgegeven. UWV verantwoordt zich over de activiteiten die zijn ondernomen om
de dienstverlening aan de klant te handhaven en verbeteren.
Bij onderdeel d. Handhaving wordt specifiek ingegaan op de uitvoering en effecten
van het handhavingsbeleid. Naast de onderwerpen die genoemd zijn in het jaarplan,
wordt hierbij specifiek ingegaan op de speerpunten van het Handhavingsprogramma en
op de realisering van de in het Handhavingsarrangement gemaakte afspraken. Tevens
worden opvallende cijfermatige ontwikkelingen toegelicht. De Raad van Bestuur wordt
geacht de uitgangspunten die zij hanteert bij het te voeren handhavingsbeleid te expliciteren.
Een nadere uitwerking van het aspect handhaving wordt gegeven in de wijziging van
de Regeling SUWI in verband met het opnemen van regels inzake de accountantscontrole
(Regeling van 18 maart 2005, Stcr. 59).
3. Ontwikkelingen grote projecten en W&R-projecten
UWV doet verslag van de uitvoering van het investeringsprogramma en de invoering van
nieuwe wet- en regelgeving. Hierbij wordt ingegaan op de bereikte resultaten en de
daarmee gepaard gaande kosten. UWV legt hierbij een relatie met de planning en licht
eventuele wijzigingen kort toe.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wenst de consequenties
van de financiële taakstellingen op de personeelsformaties van het Rijk te kunnen
volgen. Hieronder zijn ook de SUWI-organisaties begrepen. Het UWV dient verslag te
doen van de fte-bezetting (vast/tijdelijk) per einddatum van de verslagperiode. Het
UWV zal separaat rapporteren over de personele krimp als gevolg van de fusie UWV/CWI
en daarmee gemoeide sociaalplan kosten.
De realisaties van de taakstellingen op de reguliere uitvoeringskosten worden eveneens
zichtbaar gemaakt. Uitbreiding van de formatie als gevolg van intensiveringen dienen
separaat zichtbaar te worden gemaakt in het Meerjarenbeleidsplan, Jaarplan en in U-toetsen.
Als gevolg van de stopzetting van de definitieve voorziening WIA in 2008 heeft er
binnen het UWV een herbezinning op de sturing en beheersing van ICT-trajecten plaatsgevonden.
In de reguliere P&C-cyclus zal het UWV aan het ministerie rapporteren over de wijze
van sturing en beheersing van ICT-trajecten.
4. Ketensamenwerking en geïntegreerde dienstverlening
UWV doet verslag van de samenwerking met zijn ketenpartners, de ontwikkelingen in
de keten werk en inkomen en de voortgang van de uitvoering van het ketenprogramma.
Het jaarplan vormt hierbij het uitgangspunt. Per speerpunt wordt aangegeven in welke
mate de doelstellingen zijn gerealiseerd en wat de onderliggende analyse is bij afwijkingen
in de realisatie. In dat geval wordt verder aangegeven welke aanvullende maatregelen
UWV heeft genomen om de doelstellingen alsnog te realiseren.
UWV geeft in het jaarplan aan hoe de dienstverlening in de locaties werk en inkomen
wordt geconcretiseerd. In de tussentijdse verslagen en het jaarverslag wordt hierover
verantwoording afgelegd.
Het jaarplan, de tussentijdse verslagen en het jaarverslag bevatten in elk geval een
beschrijving van:
-
– de wijze waarop het UWV met de ketenpartners de bereikbaarheid van de locaties werk
en inkomen vorm en inhoud geeft;
-
– de wettelijke taken van UWV die UWV op locaties werk en inkomen (in samenwerking met
gemeenten) respectievelijk zogeheten locaties werk en inkomen 'plus' verricht, waarbij
een gedetailleerd beeld van de inrichting van de werkzaamheden van UWV op deze locaties
werk en inkomen en de verhouding daarvan tot het overig deel van de organisatie van
UWV wordt geschetst;
-
– de dienstverleningsprincipes die UWV samen met gemeenten op de locaties werk en inkomen
hanteert;
-
– de vormgeving van de cliëntenparticipatie op de locaties werk en inkomen in samenwerking
met gemeenten;
-
– de samenwerking als bedoeld in artikel 9 Wet SUWI (anders dan in het verband van de locaties werk en inkomen en ook met andere partijen
dan gemeenten).
Wijzigingen ten opzichte van de (voorheen) bestaande sitiuatie dienen in het jaarplan
respectievelijk jaarverslag specifiek te worden toegelicht.
5. Bedrijfsvoering
In de bedrijfsvoeringsparagraaf van het jaarverslag gaat UWV in op de sturing en beheersing
van de bedrijfsprocessen binnen UWV. Het doel is aan te geven in welke mate het management
van UWV haar bedrijfsprocessen beheerst. In de bedrijfsvoeringsparagraaf legt UWV,
mede gebaseerd op risicoanalyse, verantwoording af over de bedrijfsvoering. De bedrijfsvoeringsparagraaf
bestaat tenminste uit de volgende onderdelen: rechtmatigheid (waaronder het M&O beleid),
doelmatigheid, totstandkoming niet-financiële informatie en financieel beheer. Daarnaast
wordt aandacht besteed aan majeure ontwikkelingen ten aanzien van o.a. personeel,
ICT en huisvesting.
a). Rechtmatigheid
Voor wat betreft rechtmatigheid rapporteert het UWV in het 2e tussentijdsverslag over de rechtmatigheidscijfers per wet over het eerste half jaar
en in het jaarverslag over de jaarcijfers. Vaststelling van de rechtmatigheid is gekoppeld
aan het handelen in het verslagjaar (het handelen omvat mede het ten onrechte niet-handelen)
en de fouten die daarbij zijn gevonden. Ingegaan wordt op de wijze waarop met oude
fouten is omgegaan. Tevens wordt hierbij inzicht geboden in de uitgevoerde herstelactiviteiten.
De wijze waarop het UWV verantwoording dient af te leggen over de rechtmatigheid in
het jaarverslag en de jaarrekening, alsmede de wijze waarop de accountant zijn controlewerkzaamheden
dient te verrichten, zijn nader uitgewerkt in de artikelen 5.10b t/m 5.10e van de Regeling SUWI en met name in de daarbijbehorende toelichting.
b). Doelmatigheid
In artikel 5.10e, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling SUWIis aangegeven dat het UWV inzicht biedt in doelmatigheid van
het beheer en de organisatie. Het UWV brengt in het jaarverslag afzonderlijk in beeld
op welke wijze de afgesproken taakstellingen zijn gerealiseerd.
Het UWV brengt verslag uit ter zake van activiteiten die zijn ondernomen om de bedrijfsprocessen
door te lichten, waarbij het kostenniveau wordt gerelateerd aan de (kwaliteit van
de) geleverde prestatie. De Raad van Bestuur wordt geacht de uitgangspunten die zij
hanteert met betrekking tot doelmatigheid te expliciteren. Een toelichting op artikel 5.10e, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling SUWI, wordt gegeven in Bijlage XXIII bij de Regeling SUWI.
c). Totstandkoming niet-financiële informatie (kwaliteit)
UWV rapporteert in het jaarverslag over het totstandkomingsproces van de informatievoorziening
(inclusief de daarbij gehanteerde criteria zoals vastgelegd in bijlage XVII van de SUWI-regeling) en de wijze waarop deze is gewaarborgd (conform artikel 5.16 tweede lid Regeling SUWI). In zowel de tussentijdse verslagen als het jaarverslag wordt ingegaan
op de voortgang van verbetermaatregelen.
d). Financieel Beheer
In dit onderdeel rapporteert de SUWI-organisatie over de belangrijkste tekortkomingen
in het financieel beheer. Onder financieel beheer wordt verstaan het geheel van beslissingen,
handelingen en regels die zijn bedoeld voor de sturing en beheersing van, alsmede
de verantwoording over, de financiële transacties en de saldi waarvoor het management
(mede)verantwoordelijkheid draagt. De administraties, die ten behoeve van het financieel
beheer worden bijgehouden, worden eveneens tot het financieel beheer gerekend. Administraties
zijn immers onlosmakelijk met een goed beheer verbonden.
Het financieel beheer dient te voldoen aan de eisen ordelijkheid en controleerbaarheid.
Onder ordelijk wordt verstaan dat het financieel beheer en de administraties in overeenstemming
zijn met de in de administratieve organisatie vastgelegde procedureregels. Met controleerbaar
wordt bedoeld dat de uitkomsten van het financieel beheer duidelijk worden vastgelegd,
opdat achteraf controle efficiënt kan worden uitgevoerd.
De SUWI-organisatie rapporteert in het algemeen bij onvolkomenheden in het financieel
beheer als die kunnen leiden tot disfunctioneren van het financieel beheer, en/of
betrekking hebben op kritieke processen, en/of wijd verbreid zijn, en/of kunnen leiden
of hebben geleid tot aanzienlijke risico’s.
e). Overige onderwerpen bedrijfsvoering
UWV rapporteert over ontwikkelingen ten aanzien van de volgende onderwerpen:
Sociaal beleid en HRM
UWVrapporteert op dit punt over belangrijke personeelsaangelegenheden, waaronder in
ieder geval de personeelsomvang, het personeelsverloop, de sociale plannen en de daarmee
gemoeide kosten.
ICT en informatiebeveiling
UWV rapporteert over de voortgang, verbetering en vernieuwing van de geautomatiseerde
ondersteuning van zowel haar primaire- als ondersteunende processen. Ook de voortgang
van projecten ter verbetering van gegevensbeheer en privacybescherming vallen hieronder.
UWV rapporteert in het jaarverslag over de opzet en werking van het stelsel van maatregelen
en procedures gericht op het waarborgen van een exclusieve, integere, beschikbare
en controleerbare gegevensverwerking, en over het beveiligingsniveau van Suwinet (conform
artikel 5.22 en 6.4 Regeling SUWI).
Huisvesting
UWV doet in de tussentijdse rapportages en in het jaarverslag verslag van de voortgang
van het huisvestingsplan. In het bijzonder rapporteert het UWV specifiek over de volgende
onderwerpen:
Leegstand
Ontwikkeling in benodigde vierkante meters als gevolg van krimpen organisatie:
-
• vierkante meters VVO die nodig is voor het inrichten van nieuwe kantoorgebouwen en
het leeg managen van af te stoten kantoorgebouwen;
-
• vierkante meters VVO die betrekking heeft op leeg op te leveren kantoorgebouwen;
-
• vierkante meters VVO normatief bezettingsverlies;
-
• vierkante meters VVO bovennormatief bezettingsverlies.
Huisvestingskosten
Totale huisvestingskosten (regulier en frictie) opgebouwd en onderverdeeld naar:
6. Governance
De onderwerpen die onder het onderdeel governance vallen hebben betrekking op de bestuurlijke
inrichting van UWV de wijze waarop zij haar taken uitvoert. Indien UWV van mening
is dat over deze onderwerpen op andere plek in het jaarverslag moet worden gerapporteerd,
dan is UWV hier vrij in.
Risicomanagement
UWV rapporteert over de wijze waarop invulling is gegeven aan risicomanagement. UWV
gaat in op welke wijze risico’s binnen de organisatie zijn geanalyseerd, hoe wordt
omgegaan met risico’s en hoe risico’s worden gemanaged.
7. Uitvoeringskosten
Alle uitvoeringskosten worden in de budgetverantwoording opgenomen, ongeacht of er
budget voor is toegekend. Het salderen van bijzondere baten en lasten is niet toegestaan,
tenzij wetgeving anders voorschrijft.
In de toelichting wordt onder andere ingegaan op:
-
• uitleg belangrijke posten
-
• verklaring van verschillen (voorgaand jaar en begroting)
-
• opvallende ontwikkelingen
-
• omvang en samenstelling van buitengewone baten en lasten
-
• omvang van de baten als gevolg van werk voor derden
Bestuurskosten
UWV doet jaarlijks verslag van de bezoldiging van de leden van de Raad van Bestuur
(artikel 5 vierde lid Wet SUWI) en van de topinkomens op basis van de Wet openbaarmaking uit financiële middelen
gefinancierde topinkomens (WOPT).
8. Investeringen per categorie
De indeling in categorieën volgt Titel 9 Boek 2 BW.
9. Kasstroomoverzicht
Gehanteerd wordt het kasstroomoverzicht met onderscheid naar operationele, investerings-
en financieringskasstromen. De kasbeweging dient aan te sluiten op de rekeningen-courant
met het ministerie van Financiën (geïntegreerd middelenbeheer).
10. Jaarrekening
De jaarrekening van UWV omvat zowel het UWV als uitvoeringsorganisatie alsook de geadministreerde
fondsen. Hieronder volgt een toelichting op de onderdelen van de jaarrekening UWV.
In de toelichting wordt onder andere ingegaan op:
-
• de wijze van toerekening van uitvoeringskosten naar de verschillende wetten
-
• omvang alsmede dotatie, onttrekking en vrijval van de voorzieningen voor het risico
van oninbaarheid van premiedebiteuren respectievelijk uitkeringsdebiteuren
-
• de financiering van vaste activa
De in de jaarrekening opgenomen informatie dient een zodanig betrouwbaar beeld te
geven van de werkelijkheid als in de gegeven omstandigheden is vereist. Alle uitvoeringskosten
worden in de budgetverantwoording opgenomen, ongeacht of er budget voor is toegekend.
Het salderen van bijzondere baten en lasten is niet toegestaan, tenzij wetgeving anders
voorschrijft.
10.1. Grondslagen waardering en resultaatbepaling
In verband met de versnelling van de verantwoording is het toegestaan het handelen
in het verslagjaar te koppelen aan een jaarschijveninterpretatie. De te hanteren jaarschijf
mag niet ouder zijn dan 3 maanden ten opzichte van het kalenderjaar waarop de verantwoording
betrekking heeft. Indien de jaarschijven worden aangepast dan dient dit in de jaarrekening
te worden vermeld evenals de vergelijkbare cijfers van het voorgaande jaar.
10.2. Balans UWV per 31 december
Activa
|
jaar t
|
jaar t-1
|
• immateriële vaste activa
|
|
|
• materiële vaste activa
|
|
|
• financiële vaste activa
|
|
|
Totaal vaste activa
|
|
|
|
|
|
• vorderingen
|
|
|
• liquide middelen
|
|
|
• overige vlottende activa
|
|
|
Totaal vlottende activa
|
|
|
|
|
|
Totaal activa
|
|
|
|
|
|
Passiva
|
|
|
fondsvermogen
|
|
|
• bestemmingsfondsen
|
|
|
• voorzieningen
|
|
|
• langlopende schulden
|
|
|
• kortlopende schulden
|
|
|
|
|
|
Totaal passiva
|
|
|
10.3. Resultatenrekening UWV
Baten
|
jaar t
|
jaar t-1
|
Premiebaten
|
|
|
Rijksbijdrage
|
|
|
Overige baten
|
|
|
|
|
|
Totaal wettelijke taken sv
|
|
|
Andere taken
|
|
|
Totaal baten
|
|
|
|
|
|
LASTEN
|
|
|
Programmakosten
|
|
|
Uitkeringen
|
|
|
Sociale lasten
|
|
|
Overige lasten
|
|
|
|
|
|
Uitvoeringskosten
|
|
|
Personeelskosten
|
|
|
Huisvestingskosten
|
|
|
Automatiseringskosten
|
|
|
Bureaukosten
|
|
|
Overige kosten
|
|
|
|
|
|
Totaal wettelijke taken
|
|
|
Uitvoeringskosten andere taken
|
|
|
Totaal lasten
|
|
|
|
|
|
Saldo van baten en lasten
|
|
|
10.4. Toelichting op de resultatenrekening UWV
10.4.1. Baten wettelijke taken naar wet
10.4.2. Lasten wettelijke taken naar wet
|
Uitkeringen
|
Sociale lasten
|
Overige lasten
|
Uitvoeringskosten
|
Totaal
|
jaar t
|
jaar t-1
|
jaar t
|
jaar t-1
|
jaar t
|
jaar t-1
|
jaar t
|
jaar t-1
|
jaar t
|
jaar t-1
|
WAO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IVA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WGA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WAZ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wajong
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WAZO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
REA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TW
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BIA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TRI
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WW
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZW
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OOS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IOW
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WSW
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WTCG
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
niet-SZW
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10.4.3. Uitvoeringskosten naar kostensoort
Uitvoeringskosten
|
jaar t
|
jaar t-1
|
begroting jaar t
|
Personeel
|
|
|
|
Huisvesting
|
|
|
|
Automatisering
|
|
|
|
Bureaukosten
|
|
|
|
Overige kosten
|
|
|
|
Totaal wettelijke taken
|
|
|
|
niet-SZW
|
|
|
|
10.4.4. Uitvoeringskosten naar wet
|
Regulier
|
Frictie
|
Investeringskosten
|
Wet- en regelgeving
|
Totaal
|
jaar t
|
jaar t-1
|
jaar t
|
jaar t-1
|
jaar t
|
jaar t-1
|
jaar t
|
jaar t-1
|
jaar t
|
jaar t-1
|
WAO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IVA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WGA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WAZ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wajong
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WAZO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
REA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TW
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BIA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TRI
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WW
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZW
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OOS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IOW
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WSW
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WTCG
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
niet-SZW
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10.4.5. Uitvoeringskosten realisatie/begroot (regulier, projecten)
|
Realisatie jaar t
|
Begroting jaar t
|
Regulier
|
|
|
Budget investeringskosten
|
|
|
Wet- en regelgeving (per project)
|
|
|
Frictiekosten
|
|
|
Totaal
|
|
|
Niet-SZW
|
|
|
10.4.6. Baten en lasten naar fonds
Baten
|
Aok
|
Aof
|
Sfn
|
Awf
|
Ufo
|
Afj
|
Tf
|
Rf
|
Whk
|
niet-SZW
|
Totaal
|
Rijksbijdragen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Premies
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overige baten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lasten
|
Aok
|
Aof
|
Sfn
|
Awf
|
Ufo
|
Afj
|
Tf
|
Rf
|
Whk
|
niet-SZW
|
Totaal
|
Uitkeringen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sociale lasten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overige lasten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitvoeringskosten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. Aansluitingstabel jaarrekeningen UWV – SZW
De concept aansluitingstabel UWV - SZW wordt samen met het jaarverslag UWV 2009 naar
het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gestuurd (zie bijgevoegd). De
definitieve aansluitingstabel, plus accountantsverklaring, wordt een week later opgeleverd.
De aansluitingstabel UWV - SZW valt onder de accountantscontrole door het UWV. Aanpassingen
lopende het jaar ten aanzien van in deze bijlage opgenomen aansluitingstabel, worden
schriftelijk vanuit het Ministerie van SZW bevestigd.
Aansluitingstabel jaarverslag UWV met jaarverslag SZW voor begrotingsstructuur 2009
Codering: ‘x’ = in te vullen door UWV; ‘–’ = geen gegevens nodig
UITKERINGSLASTEN
BRON:
|
UWV-tabel lasten naar wet
|
Aanpassingen tbv Jaarverslag SZW
|
Jaarverslag SZW
|
Uitkeringen
|
Sociale Lasten
|
Overige
|
Bijdrage REA
|
Toedeling Re-integratie
|
Toev. voorz.
|
Overige baten
|
Bijdragen
|
Kas/trans
|
ZVW
|
Totaal SZW- artikel (onderdeel)
|
Tabel in SZW-begroting 2008
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(5a)
|
(5b)
|
(6)
|
(7)
|
(8)
|
(9)
|
(10)
|
(11)
|
|
wao
|
x
|
–
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
–
|
x
|
|
46.2
|
iva
|
x
|
–
|
x
|
–
|
–
|
x
|
x
|
–
|
–
|
x
|
|
46.2
|
wga
|
x
|
–
|
x
|
–
|
x
|
x
|
x
|
x
|
–
|
x
|
|
46.2
|
waz
|
x
|
–
|
x
|
–
|
x
|
x
|
x
|
–
|
–
|
x
|
|
46.2
|
wajong
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
–
|
x
|
–
|
|
46.1
|
wazo
|
x
|
–
|
x
|
–
|
–
|
x
|
x
|
–
|
x
|
x
|
|
43.2
|
rea/re-integratie wao/wia/waz/wajong
|
x
|
–
|
x
|
–
|
x
|
x
|
x
|
–
|
–
|
x
|
|
47.2/3
|
tw
|
x
|
x
|
x
|
–
|
–
|
x
|
x
|
–
|
x
|
–
|
|
49.1
|
bia
|
x
|
x
|
x
|
–
|
–
|
x
|
x
|
–
|
x
|
–
|
|
46.1
|
tri
|
x
|
x
|
x
|
–
|
–
|
x
|
x
|
–
|
x
|
–
|
|
46.1
|
ww (excl
re-integratie ww)
|
x
|
–
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
–
|
x
|
|
46.2
|
re-integratie ww
|
–
|
–
|
–
|
|
x
|
–
|
–
|
–
|
–
|
–
|
|
47.3
|
zw
|
x
|
–
|
x
|
–
|
–
|
x
|
x
|
x
|
–
|
x
|
|
46.2
|
iow
|
x
|
x
|
x
|
–
|
–
|
x
|
x
|
–
|
x
|
–
|
|
46.1
|
totaal
|
x
|
x
|
x
|
x
|
0
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
|
|
UITKERINGSKOSTEN
BRON:
|
UWV-tabel lasten naar wet
|
Aanpassingen tbv Jaarverslag SZW
|
Jaarverslag SZW
|
|
Uitvoeringskosten
|
|
Toedeling Re-integratie
|
|
|
|
Kas/trans
|
|
Totaal SZW- artikel (onderdeel)
|
Tabel in SZW-begroting 2008
|
|
(4)
|
|
|
|
(5b)
|
|
|
|
(9)
|
|
(11)
|
|
wao
|
x
|
|
|
|
x
|
|
|
|
–
|
|
|
46.2
|
iva
|
x
|
|
|
|
–
|
|
|
|
–
|
|
|
46.2
|
wga
|
x
|
|
|
|
x
|
|
|
|
–
|
|
|
46.2
|
waz
|
x
|
|
|
|
–
|
|
|
|
–
|
|
|
46.2
|
wajong
|
x
|
|
|
|
x
|
|
|
|
x
|
|
|
46.1
|
wazo
|
x
|
|
|
|
–
|
|
|
|
x
|
|
|
43.2
|
rea/re-integratie wao/wia/waz/wajong
|
x
|
|
|
|
x
|
|
|
|
–
|
|
|
47.2/3
|
tw
|
x
|
|
|
|
–
|
|
|
|
–
|
|
|
49.1
|
bia
|
x
|
|
|
|
–
|
|
|
|
x
|
|
|
46.1
|
tri
|
x
|
|
|
|
–
|
|
|
|
x
|
|
|
46.1
|
ww (excl re-integratie ww)
|
x
|
|
|
|
x
|
|
|
|
–
|
|
|
46.2
|
re-integratie ww
|
–
|
|
|
|
x
|
|
|
|
–
|
|
|
47.3
|
cwi
|
–
|
|
|
|
x
|
|
|
|
–
|
|
|
47.1
|
zw
|
x
|
|
|
|
–
|
|
|
|
–
|
|
|
46.2
|
iow
|
x
|
|
|
|
–
|
|
|
|
x
|
|
|
46.1
|
totaal
|
x
|
|
|
|
0
|
|
|
|
x
|
|
|
|
Uitgaven re-integratie WAO, WIA, WAZ en Wajong (tabel 47.4)
Werknemersvoorzieningen (subsidies aan personen)
|
|
Inkoop trajecten (inkoop arbeidsbemiddeling)
|
|
Extra re-integratie Wajong
|
|
Loonkostensubsidies
|
|
Overig
|
|
|
|
Totale REA-uitgaven
|
|
Bijdrage Rea naar fonds
Aof
|
|
Afj
|
|
Awf
|
|
Ufo
|
|
|
|
Totaal
|
|
*) Aaf/Aof-oud + Subsidies aan instellingen + Programmakosten overig + Uitkeringen
- Overige baten - Toevoeging aan voorzieningen
12. VBTB-informatie t.b.v het SZW-jaarverslag
Ten behoeve van het SZW-jaarverslag verstrekt UWV jaarlijks VBTB-informatie
Het VBTB-verslag wordt uiterlijk 13 februari opgeleverd.
Deze VBTB-informatie omvat:
-
1e De voorlopige scores van de prestatie-indicatoren plus korte toelichting;
-
2e Prognoses m.b.t. budgetuitputting;
-
3e De VBTB informatie zoals vastgelegd in onderstaande tabel .
De definitieve cijfers worden vervolgens grotendeels opgenomen in het jaarverslag.
Tabel VBTB-informatie
Ten behoeve van het SZW-jaarverslag 2009 verstrekt het UWV onderstaande VBTB-informatie.
-
• Aantal ontslagaanvragen
-
• Waarvan via collectieve aanvraag in %
-
• Aantal ontbindingsverzoeken rechtbanken
Arbeid en Zorg
-
• aantal toekenningen zwangerschaps- en bevallingsverlof werknemers
-
• aantal toekenningen zwangerschaps- en bevallingsverlof zelfstandigen
-
• aantal toekenningen adoptieverlof werknemers
WW
-
• aantal nieuwe WW-uitkeringen
-
• aantal beëindigde WW-uitkeringen
-
• gemiddelde WW duur bij uitstroom (weken)
-
• instroomkans WW naar leeftijd (<55, 55 jaar en ouder)
-
• werkhervatting binnen 12 maanden na instroom van de WW-gerechtigden (%)
-
• werkhervatting binnen 12 maanden na instroom van de WW-gerechtigden die bij instroom
55 jaar of ouder waren (%)
WAO/IVA/WGA
-
• instroom in uitkeringen (opgesplitst naar WAO, IVA, WGA)
-
• instroomkans (één cijfer)
-
• bestand in uitkeringen (opgesplitst naar WAO, IVA, WGA)
-
• bestand als percentage van de verzekerde populatie (één cijfer)
-
• uitstroom in uitkeringen (opgesplitst naar WAO, IVA, WGA)
-
• Uitstroomkans naar werk WAO + WIA (één cijfer)
-
• uitstroomkans WGA naar werk gesplitst naar UWV en Eigen risicodragers
-
• aandeel werkende WAO/IVA/WGA-ers (één cijfer)
-
• aandeel instroom WIA uit ZW
WAZ
-
• instroom in uitkeringen WAZ
-
• bestand in uitkeringen WAZ
-
• uitstroom in uitkeringen WAZ
ZW
Wajong
-
• instroom in uitkeringen Wajong
-
• bestand in uitkering Wajong, ultimo *1000
-
• % van het bestand Wajong volledig arbeidsongeschikt
-
• uitstroom in uitkeringen Wajong
-
• aandeel werkende wajongers (%)
BIA
TRI
-
• aantal uitkeringsjaren TRI
-
• aantal nieuwe uitkeringen TRI
-
• aantal beëindigde uitkeringen TRI
-
• gemiddelde duur TRI in maanden
Re-integratie
-
• Klanttevredenheid werkgevers
-
• Klanttevredenheid werknemers
-
• Aantal gestarte loonkostensubsidies (apart voor AO en WW)
-
• Beëindigde loonkostensubsidie (apart voor AO en WW)
-
• Gestarte re-integratieondersteuning/re-integratietrajecten (apart voor AO en WW)
-
• Lopende re-integratieondersteuning/re-integratietrajecten ultimo resultaatjaar (apart
voor AO en WW)
-
• Beëindigde re-integratieondersteuning/re-integratietrajecten (apart voor AO en WW)
TW
Handhaving
-
• bekendheid met verplichtingen: informatie en coöperatie (uitgesplitst naar WW en WAO/IVA/WGA)
-
• aantal fraudeonderzoeken (uitgesplitst naar WW en WAO/IVA/WGA)
-
• totaal benadelingsbedrag (uitgesplitst naar WW, TW, ZW en WAO/IVA/WGA)
-
• afdoeningspercentage (uitgesplitst naar WW, TW, ZW en WAO/IVA/WGA)
-
• percentage opgelegde sancties op signalen onvoldoende inzet re-integratie (uitgesplitst
naar AO en WW)
-
• aantal fysieke controles TW
-
• incassoratio fraudevorderingen (uitgesplitst naar WW, TW, ZW en WAO/IVA/WGA)
13. Kwantitatieve informatie
Naast het jaarverslag en de tussentijdse verslagen dient UWV periodiek kwantitatieve
informatie te verstrekken ten behoeve van verschillende functies, te weten aansturing,
beleid, toezicht en financiering, Over de levering van de periodieke kwantitatieve
informatie per wet, de maandelijkse kerncijfers en de statistische jaarrapportages
worden jaarlijks aparte bilaterale afspraken gemaakt.
14. Toezichtbevindingen
Een toelichting waarin UWV aangeeft wat met de bevindingen van de IWI en de bestuurlijke
reactie van de Minister daarop is gebeurd. Welke acties zijn ondernomen en wat zijn
de (tussen)resultaten daarvan?
Een toelichting waarin UWV aangeeft wat met de opmerkingen van de Algemene Rekenkamer
is gebeurd, waarop de minister een bestuurlijke reactie heeft gegeven. Welke acties
zijn ondernomen en wat zijn de (tussen)resultaten daarvan?