In artikel 7 van de Uitvoeringsregeling belasting van personenauto’s en motorrijwielen
1992 (verder Uitvoeringsregeling BPM) is een lijst opgenomen van zogenoemde vrijgestelde
accessoires. De waarde van deze accessoires telt niet mee voor de grondslag van de
heffing van BPM. Met ingang van 1 januari 2002 is de lijst van vrijgestelde accessoires
geheel herzien (Besluit nr. WV2001/689M van 19 december 2001, Stcrt. 249). In de nieuwe
lijst zijn voornamelijk voorzieningen opgenomen die de veiligheid bevorderen of een
positieve uitwerking hebben op het milieu. De herziene lijst en de criteria waaraan
de daarin opgenomen voorzieningen moeten voldoen, zijn vastgesteld in overleg met
de ministeries van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening
en Milieubeheer en de betrokken branche organisaties.
Eén van de accessoires voorkomend op de nieuwe lijst is een navigatiesysteem voor
personenauto’s. Blijkens de definitie die is opgenomen in artikel 7, derde lid onder
e, van de Uitvoeringsregeling BPM gaat het alleen om navigatiesystemen die niet handmatig
zijn te programmeren tijdens het rijden. In de praktijk is gebleken dat de behoefte
bestaat aan nadere uitleg van de zinsnede ‘handmatig te programmeren’.
Over deze vraag is overleg gevoerd tussen de betrokken ministeries en de branche-organisaties.
Ter verduidelijking deel ik mee dat met handmatig programmeren wordt bedoeld het handmatig
invoeren van alfanumerieke gegevens, waarmee de bestemming wordt aangegeven of gewijzigd.
Bij andere bedieningshandelingen waarvoor geen alfanumerieke invoer van gegevens nodig
is, bijvoorbeeld het wijzigen van het volume of de schaal, is geen sprake van programmeren.
Tijdens eerdergenoemd overleg is ook gebleken de navigatiesystemen die nu op de markt
zijn in bepaalde gevallen kunnen worden geprogrammeerd wanneer de auto waarin zij
zijn aangebracht ‘stapvoets’ rijdt. Het blijkt technisch niet altijd mogelijk de navigatiesystemen
zo aan te passen dat ze alleen te programmeren zijn als de auto volledig stilstaat.
In dit verband keur ik goed dat navigatiesystemen die alleen handmatig zijn te programmeren
als de auto waarin ze zijn aangebracht niet meer dan 5 kilometer per uur rijdt eveneens
worden begrepen onder een navigatiesysteem als is bedoeld in artikel 7, derde lid
onder e, van de Uitvoeringsregeling BPM.