Annex 8D1: Eenduidige beschrijving van rekenmodel geluid
1
|
Inleiding
|
2
|
Definities
|
3
|
Eindresultaten
|
4
|
Berekening van het totale volume van de geluidbelasting
|
5
|
Berekening van de geluidbelasting voor het etmaal en de nacht
|
6
|
Invoergegevens
|
7
|
Referenties
|
1. Inleiding
Deze annex bevat een gevalideerde eenduidige beschrijving van het model ter berekening
van de geluidbelasting van vliegtuigen op Schiphol. De beschrijving is zodanig opgesteld
dat er geen ruimte is voor interpretatie.
Aan de hand van deze beschrijving kan programmatuur (software) worden gebouwd voor
de berekening van de geluidbelasting dat wordt veroorzaakt door het luchthavenluchtverkeer.
Deze annex bevat een opsomming van de berekeningsstappen die genomen moeten worden
om de geluidbelasting te berekenen. Hierbij wordt teruggewerkt van resultaat naar
invoergegevens.
In hoofdstuk 2 van deze annex worden de definities gegeven. De eindresultaten van
geluidbelastingberekeningen worden in hoofdstuk 3 besproken. De algoritmes ter berekening
van de eindresultaten worden beschreven in hoofdstuk 4 voor het totale volume geluid
en hoofdstuk 5 voor de geluidbelasting. Tenslotte wordt in hoofdstuk 6 een overzicht
gegeven van de noodzakelijke invoergegevens voor een geluidbelastingberekening.
2. Definities
Avondperiode
|
Tijdsperiode van 19:00:00 tot 23:00:00 uur lokale tijd.
|
Dagperiode
|
Tijdsperiode van 07:00:00 tot 19:00:00 uur lokale tijd.
|
Emissiepunt
|
Punt waar het vliegtuig zich bevindt bij de productie van het geluid.
|
Geluidtabel
|
Tabel met geluidsniveaus als functie van de afstand tussen emissie- en imissiepunt
en de stuwkracht van het vliegtuig wanneer het zich bevindt ter plaatse van het emissiepunt.
|
Grondpad
|
De projectie van de vliegbaan van de vlucht op het grondvlak.
|
Grondsnelheid
|
De snelheid van het vliegtuig langs het grondpad van de vliegbaan van de vlucht.
|
Grondvlak
|
Het X-Y vlak (referentievlak) van het rijksdriehoekstelsel.
|
Handhavingspunten
|
De immisiepunten waar grenswaarden aan de geluidbelasting zijn vastgelegd.
|
Immissiepunt
|
Punt alwaar de geluidbelasting of/en geluidsniveaus wordt bepaald ten gevolge van
vliegtuigpassages.
|
Luchthavenluchtverkeer
|
Het luchtverkeer zoals gedefinieerd in de appendices bij het rekenvoorschrift (ref.
[1]).
|
Nachtperiode
|
Tijdsperiode van 23:00:00 tot 7:00:00 lokale tijd.
|
Prestatieprofiel
|
Tabel welke verloop van hoogte, stuwkracht en snelheid geeft als functie van de afstand
langs het grondpad overeenkomstig de appendices bij het rekenvoorschrift (ref. [1]).
|
Referentiepunten
|
De 33 punten waarvoor de geluidbelasting wordt berekend ten behoeve van de berekening
van het totale volume van de geluidbelasting overeenkomstig het luchthavenverkeerbesluit.
|
Stuwkracht
|
Bedrijfstoestand van de motor van het vliegtuig.
|
Tijdvak
|
Tijdsperiode van begin van gebruiksjaar tot door gebruiker te specificeren datum.
|
Vliegbaan
|
De drie-dimensionale beschrijving van de baan van het vliegtuig.
|
3. Eindresultaten
Voor Schiphol worden de volgende items berekend ter vaststelling van de geluidbelasting
ten gevolge van het luchthavenluchtverkeer per gebruiksjaar:
-
1. het totale volume van de geluidbelasting voor het gehele etmaal, TVGden, uitgedrukt in dB(A). De berekening van het totale volume van de geluidbelasting
voor het gehele etmaal wordt verder uitgewerkt in hoofdstuk 4;
-
2. de geluidbelasting voor het gehele etmaal, Lden, in elk handhavingspunt dat is aangewezen in bijlage 2 van het Luchthavenverkeerbesluit
Schiphol (artikel 4.2.1 lid 3) uitgedrukt in dB(A). De berekening van de etmaalgeluidbelasting wordt verder uitgewerkt in hoofdstuk 5;
-
3. het totale volume van de geluidbelasting voor de nacht, TVGnight, uitgedrukt in dB(A). De berekening van het totale volume van de geluidbelasting
voor de nacht wordt verder uitgewerkt in hoofdstuk 4;
-
4. de geluidbelasting voor de nacht, Lnight, in elk handhavingspunt dat is aangewezen in bijlage 3 van het Luchthavenverkeerbesluit
Schiphol (artikel 4.2.2 lid 3) uitgedrukt in dB(A). De berekening van de geluidbelasting
voor de nacht wordt verder uitgewerkt in hoofdstuk 5.
In het kader van de uitvoering van de Regeling Milieu Informatie dienen bovengenoemde
resultaten tevens te worden berekend voor een korter tijdvak dan een gebruiksjaar.
Daarom zal in het vervolg worden gesproken over het tijdvak in plaats van gebruiksjaar.
4. Berekening van het totale volume van de geluidbelasting
De berekening van het totale volume van de geluidbelasting, TVGden en TVGnight, voor respectievelijk het etmaal en de nacht ten gevolge van het luchthavenluchtverkeer
per tijdvak, wordt berekend uit het gemiddelde van de geluidbelasting in de referentiepunten
overeenkomstig de volgende formules:
(1)
en
(2)
|
|
met
|
|
i
|
Nummer van referentiepunt, Pref;
|
Pref,i
|
Referentiepunt, i, zoals gedefiniëerd in ref. [2];
|
TVGden
|
Totale volume van de geluidbelasting voor het gehele etmaal uitgedrukt in dB(A);
|
TVGnight
|
Totale volume van de geluidbelasting voor de nacht uitgedrukt in dB(A);
|
|
De geluidbelasting voor het etmaal in referentiepunt, Pref,i, ten gevolge van het luchthavenluchtverkeer, per tijdvak uitgedrukt in dB(A). Zie
voor verdere uitwerking formule 3;
|
|
De geluidbelasting voor de nacht in referentiepunt, Pref,i, ten gevolge van het luchthavenluchtverkeer, per tijdvak uitgedrukt in dB(A). Zie
voor verdere uitwerking formule 4.
|
De berekening van de geluidbelasting voor het etmaal en de nacht in een immissiepunt,
ten gevolge van het luchthavenluchtverkeer wordt verder uitgewerkt in hoofdstuk 5.
5. Berekening van de geluidbelasting voor het etmaal en de nacht
5.1. Berekening van de Lden- en Lnight geluidbelasting per imissiepunt
De Lden- en Lnight geluidbelasting in een immissiepunt ten gevolge van het luchthavenluchtverkeer per
tijdvak wordt berekend met de volgende formules:
(3)
en
(4)
met
|
|
Lden
|
De Lden geluidbelasting in een immissiepunt ten gevolge van het luchthavenluchtverkeer per
tijdvak uitgedrukt in dB(A);
|
Lnight
|
De Lnight geluidbelasting in een immissiepunt ten gevolge van het luchthavenluchtverkeer per
tijdvak uitgedrukt in dB(A);
|
Hden
|
De hindersom bepaald over het tijdvak voor de gehele etmaalperiode (00:00 tot 24:00
uur), in een immissiepunt, ten gevolge van het luchthavenluchtverkeer per tijdvak.
Zie voor verdere uitwerking formule 5;
|
Hnight
|
De hindersom bepaald over het tijdvak voor de nachtperiode (23:00 tot 07:00 uur) in
een immissiepunt ten gevolge van het luchthavenluchtverkeer per tijdvak. Zie voor
verdere uitwerking formule 6;
|
Tden
|
De totale duur van de periode waarover de hindersom, Hden, bepaald wordt, uitgedrukt in seconden;
|
Tnight
|
De totale duur van de periode waarover de hindersom, Hnight, bepaald wordt, uitgedrukt in seconden;
|
τ
|
Referentieperiode van 1 seconde.
|
5.2. Berekening van de hindersom, Hden en Hnight
De hindersom Hden wordt berekend met de volgende formule:
(5)
|
|
met
|
|
i
|
Nummer van de vlucht (start of landing) uitgevoerd in het tijdvak;
|
Hden
|
De hindersom bepaald over het tijdvak voor de gehele etmaalperiode (00:00:00 tot 24:00:00
uur), in een immisiepunt ten gevolge van het luchthavenluchtverkeer;
|
LAXi
|
Het tijdsgeïntegreerde A-gewogen geluidsniveau in een immissiepunt ten gevolge van
vlucht, i, uitgedrukt in dB(A). Zie voor verdere uitwerking formule 7;
|
wi
|
Weegfactor met waarde overeenkomstig onderstaande tabel.
|
Het tijdstip, t, waarop de vlucht heeft plaatsgevonden
(lokale tijd)
|
wi
|
07:00:00 ≤ t < 19:00:00
|
1
|
19:00:00 ≤ t < 23:00:00
|
√10
|
23:00:00 ≤ t < 07:00:00
|
10
|
De hindersom Hnight wordt berekend met de volgende formule
(6)
met
|
|
i
|
Nummer van de vliegtuigbeweging (start of landing) uitgevoerd in het tijdvak voorzover
plaatsvindend in de nachtperiode gedefiniëerd als de tijdperiode van 23:00:00 tot
07:00:00 uur lokale tijd;
|
Hnight
|
De hindersom bepaald over het tijdvak voor de nachtperiode (23:00:00 tot 07:00:00
uur) in een immissiepunt ten gevolge van het luchthavenluchtverkeer;
|
LAXi
|
Het tijdsgeïntegreerde A-gewogen geluidsniveau in een immissiepunt ten gevolge van
vlucht, i, uitgedrukt in dB(A). Zie voor verdere uitwerking formule 7.
|
Het tijdstip, t, waarop de vlucht heeft plaatsgevonden wordt als invoer aan het rekenmodel
aangeboden (zie hoofdstuk 6).
Berekening van het tijdsgeïntegreerde A-gewogen geluidsniveau, LAX
Het tijdsgeïntegreerde A-gewogen geluidsniveau, LAXp, in immissiepunt, P, ten gevolge van een vlucht wordt berekend met de volgende formule:
(7)
met
|
|
P
|
Immissiepunt waar de geluidbelasting wordt berekend;
|
k
|
Nummer van emissiepunt, Q, gelegen op de vliegbaan van de vlucht;
|
LAXP
|
Het tijdsgeïntegreerde A-gewogen geluidsniveau in immissiepunt, P, ten gevolge van
de vlucht uitgedrukt in dB(A);
|
τ
|
Referentieperiode van 1 seconde;
|
NQ
|
Het aantal emissiepunten, Q, gelegen op de vliegbaan van de vlucht;
|
∆tk
|
Tijdsduur van de integratiestap corresponderend met emissiepunt, Qk, uitgedrukt in seconden. Zie voor verdere uitwerking formule 34;
|
|
Het ongecorrigeerde momentane geluidsniveau in imissiepunt, P, ten gevolge van de
vlucht waarvan het vliegtuig zich bevindt in emissiepunt, Qk, uitgedrukt in dB(A). Zie voor verdere uitwerking formule 8;
|
|
Laterale geluidverzwakking in imissiepunt, P, ten gevolge van de vlucht waarvan het
vliegtuig zich bevindt in emissiepunt, Qk, uitgedrukt in dB(A). Zie voor verdere uitwerking formule 17.
|
5.3. Berekening van het ongecorrigeerde momentane geluidsniveau, LAP,Q
Het ongecorrigeerde momentane geluidsniveau,
, in imissiepunt, P, ten gevolge van de vlucht waarvan het vliegtuig zich bevindt
in emissiepunt, Qk, wordt berekend met de volgende formule:
(8)
met
(9)
en
(10)
en
|
|
k
|
Nummer van emissiepunt, Q, gelegen op de vliegbaan van de vlucht;
|
P
|
Immissiepunt waar de geluidbelasting wordt berekend;
|
|
Het ongecorrigeerde momentane geluidsniveau in imissiepunt, P, ten gevolge van de
vlucht waarvan het vliegtuig zich bevindt in emissiepunt, Qk, uitgedrukt in dB(A);
|
LA(S,T)
|
Het geluidsniveau uitgedrukt in dB(A), corresponderend met de afstand, S, en stuwkracht,
T, verkregen middels interpolatie danwel extrapolatie in de geluidtabel van de vliegtuigcategorie
waartoe het vliegtuig van de vlucht behoort;
|
LA(Si,Tj)
|
Het geluidsniveau uitgedrukt in dB(A), corresponderend met de afstand, Si, en stuwkracht, Tj, zoals voorkomend in de geluidtabel (zie §0) van de vliegtuigcategorie waartoe het
vliegtuig van de vlucht behoort. Met i en j, indices welke de waarde 0 en 1 kunnen
aannemen.;
|
|
Afstand tussen het emissiepunt, Qk, en immisiepunt, P, uitgedrukt in meters. Zie voor verdere uitwerking formule 21;
|
|
Stuwkracht van het vliegtuig wanneer het zich bevindt in emissiepunt, Qk, uitgedrukt in rpm, kN, Lbs of stuwkrachtsindex. Zie voor verdere uitwerking formules
26 t/m 29;
|
Si
|
Afstand uitgedrukt in meters, zoals voorkomend in de geluidtabel van de vliegtuigcategorie
waartoe het vliegtuig van de vlucht behoort. Met i en j, indices welke de waarde 0
en 1 kunnen aannemen. Zie voor verdere uitwerking formules 11 t/m 13;
|
Tj
|
Stuwkracht uitgedrukt in Lbs, RPM, KN of stuwkrachtsindex zoals voorkomend in de geluidtabel
van de vliegtuigcategorie waartoe het vliegtuig van de vlucht behoort. Met i en j,
indices welke de waarde 0 en 1 kunnen aannemen. Zie voor verdere uitwerking formules
14 t/m 16.
|
De waarden voor Si en Tj, worden bepaald op basis van onderstaande formules:
De waarden voor si en Tj, worden bepaald op basis van onderstaande formules:
met
n Het nummer van de afstandswaarde in de geluidtabel (1 t/m N);
m Het nummer van de stuwkrachtswaarde in de geluidtabel (1 t/m M);
SNPD,n Afstandswaarde uitgedrukt in meters corresponderend met index, n, uit geluidtabel
(zie §5.8);
TNPD,m Stuwkrachtswaarde uitgedrukt in Lbs, RPM, KN of stuwkrachtsindex corresponderend
met index, m, uit geluidtabel (zie §5.8);
N Het aantal afstandswaarden voorkomend in de geluidtabel (zie §5.8);
M Het aantal stuwkrachtswaarden voorkomend in de geluidtabel (zie §5.8).
5.5. Berekening van de laterale geluidverzwakking, LGVP,Q
Figuur 1: Schematische weergave van grondpad, vliegbaan en prestatieprofiel. De figuur
geeft tevens de ligging van een emissie- en imissiepunt.
De laterale geluidverzwakking,
, wordt berekend met de volgende formules (zie figuur 1 voor schematische weergave):
1. voor 0 ≤ β ≤ 0,35 rad
(17)
2. voor 0,35 < ≤ β ≤ 1,57 rad
(18)
|
|
|
|
met
|
|
k
|
Nummer van emissiepunt, Q, gelegen op de vliegbaan van de vlucht;
|
|
Laterale geluidverzwakking in imissiepunt, P, ten gevolge van de vlucht waarvan het
vliegtuig zich bevindt in emissiepunt, Qk, uitgedrukt in dB(A);
|
|
Afstand tussen het emissiepunt, Qk, en immisiepunt, P, uitgedrukt in meters. Zie voor verdere uitwerking formule 21;
|
β
|
De elevatiehoek uitgedrukt in radialen. Zie voor verdere uitwerking formule 20;
|
q
|
De afschermingsfactor: q=0 betekent dat afscherming niet van toepassing is en q=1
als de afscherming wel van toepassing is. Ref. [1] geeft per vliegtuigcategorie bij
de geluidtabel of afscherming wel of niet van toepassing is (zie §5.8).
|
∆ L
|
De bodemverzwakking uitgedrukt in dB(A) welke als functie van
is gegeven in onderstaande tabel.
|
S (m)
|
∆ L (dB(A)
|
0 ≤ S < 50
|
0
|
50 ≤ S < 400
|
0,0163 (S/S0)-0,815
|
400 ≤ S < 2300
|
16,1847 10LOG(S/S0)-36,4086
|
S ≥ 2300
|
18
|
(19)
Met
|
|
|
Afstand tussen het emissiepunt, Qk, en immisiepunt, P, uitgedrukt in meters. Zie voor nadere uitwerking formule 21;
|
S0
|
Een referentieafstand van 1 meter.
|
De elevatiehoek wordt berekend met de volgende formule (zie figuur 1 voor schematische
weergave):
(20)
|
|
|
|
met
|
|
β
|
De elevatiehoek uitgedrukt in radialen;
|
|
De hoogte van het emissiepunt, Qk, boven het grondvlak uitgedrukt in meters. Zie voor verdere uitwerking formule 24
en 25;
|
|
De afstand langs het grondvlak tussen immisiepunt, P, en de projectie van Qk op het grondvlak uitgedrukt in meters. Zie voor verdere uitwerking formule 22.
|
5.6. Kenmerken van emissiepunten
5.6.1. Bepaling van de afstand tussen emissie- en imissiepunt
De afstand tussen emissiepunt, Qk, en immisiepunt, P, wordt berekend met de volgende formule (zie figuur 1 voor schematische
weergave):
(21)
De afstand langs het grondvlak tussen emissiepunt, Qk, en immisiepunt, P, wordt berekend met de volgende formule (zie figuur 1 voor schematische
weergave):
(22)
met
|
|
(XP, YP, Zp)
|
De X,Y en Z-coördinaat van imissiepunt, P, uitgedrukt in Rijksdriehoekscoördinaten
in meters;
|
|
De X, Y en Z-coördinaat van emissiepunt, Qk, uitgedrukt in Rijksdriehoekscoördinaten in meters. Zie voor verdere uitwerking formules
23 t/m 25.
|
De ligging van de imissiepunten worden als invoer aan het rekenmodel aangeboden (zie
hoofdstuk 6).
5.6.2. Ligging van de emissiepunten langs het grondpad
De X- en Y-coördinaten van emissiepunt, Qk, worden berekend met de volgende formule:
(23)
|
|
met
|
|
k
|
Nummer van emissiepunt, Q, gelegen op de vliegbaan van de vlucht;
|
|
De X- en Y-coördinaat van emissiepunt, Qk, welke is gelegen op het grondpad van de vliegbaan, in Rijksdriehoekscoördinaten
uitgedrukt in meters;
|
|
De afstand langs het grondpad van de vliegbaan voor emissiepunt, Qk uitgedrukt in meters. Zie voor verdere uitwerking formule 32;
|
f(w)
|
Door gebruiker te specificeren wiskundige beschrijving van de ligging van het grondpad
van de vliegbaan als functie van de afstand, w, langs het grondpad uitgedrukt in meters
(zie hoofdstuk 6).
|
Figuur 2: Definitie van prestatieprofielsegmenten en deelsegmenten. Met W=Afstand
langs het grondpad, H=hoogte, T=Stuwkracht (hier niet getoond als stuwkrachtsindex)
en V=grondsnelheid.
De Z-coördinaat van emissiepunt, Qk, wordt berekend met de volgende formules (zie figuur 1 en 2 voor een schematische
weergave):
(24)
En
(25)
met
|
|
i
|
Nummer van het segment van het prestatieprofiel behorend tot de vlucht;
|
k
|
Nummer van emissiepunt, Q, gelegen op de vliegbaan van de vlucht;
|
|
De Z-coördinaat (hoogte boven het XY-grondvlak) van emissiepunt, Qk, uitgedrukt in meters;
|
Hi
|
Hoogte corresponderend met beginpunt van prestatieprofielsegment, i, zoals gegeven
in prestatieprofiel uitgedrukt in meters (zie §5.7);
|
Hi+1
|
Hoogte corresponderend met eindpunt van prestatieprofielsegment, i, zoals gegeven
in prestatieprofiel uitgedrukt in meters (zie §5.7);
|
Wi
|
Afstand corresponderend met beginpunt van prestatieprofielsegment, i, zoals gegeven
in prestatieprofiel uitgedrukt in meters (zie §5.7);
|
Wi+1
|
Afstand corresponderend met eindpunt van prestatieprofielsegment, i, zoals gegeven
in prestatieprofiel uitgedrukt in meters (zie §5.7);
|
|
De afstand langs het grondpad van de vliegbaan voor emissiepunt, Qk, uitgedrukt in meters. Zie voor nadere uitwerking formule 32.
|
Nprof
|
Aantal prestatieprofielsegmenten behorend tot de vlucht (zie §5.7).
|
Het grondpad van de vlucht wordt als invoergegeven, in een door de gebruiker te specificeren
wiskundige formulering, aangeboden aan het rekenmodel (zie hoofdstuk 6).
5.6.3. Bepaling van de stuwkracht van het vliegtuig
Ingeval de stuwkracht in het prestatieprofiel als stuwkrachtindex is gespecificeerd
wordt de stuwkracht van het vliegtuig wanneer het zich in emissiepunt, Qk, bevindt, berekend met de volgende formules:
(26)
en
(27)
met
|
|
i
|
Nummer van het segment van het prestatieprofiel behorend tot de vlucht;
|
k
|
Nummer van emissiepunt, Q, gelegen op de vliegbaan van de vlucht;
|
|
De stuwkracht van het vliegtuig ter plaatse van emissiepunt, Qk, uitgedrukt als stuwkrachtsindex;
|
Ti
|
Stuwkracht corresponderend met prestatieprofielsegment, i, uitgedrukt als stuwkrachtsindex
(zie §5.7);
|
Wi
|
Afstand corresponderend met beginpunt van prestatieprofielsegment, i, uitgedrukt in
meters (zie §5.7);
|
Wi+1
|
Afstand corresponderend met eindpunt van prestatieprofielsegment, i, uitgedrukt in
meters (zie §5.7);
|
|
De afstand langs het grondpad van de vliegbaan voor emissiepunt, Qk, uitgedrukt in meters. Zie voor nadere uitwerking formule 32.
|
Nprof
|
Aantal segmenten van prestatieprofiel behorend tot de vlucht (zie §5.7).
|
Ingeval de stuwkracht niet als stuwkrachtsindex is gespecificeerd in het prestatieprofiel,
wordt de stuwkracht van het vliegtuig wanneer het zich in emissiepunt, Qk, bevindt, berekend met de volgende formules (zie figuur 1 en 2 voor een schematische
weergave):
(28)
En
(29)
met
|
|
i
|
Nummer van prestatieprofielsegment behorend tot de vlucht;
|
k
|
Nummer van emissiepunt, Q, gelegen op de vliegbaan van de vlucht;
|
|
De stuwkracht van het vliegtuig ter plaatse van emissiepunt, Qk, uitgedrukt in Lbs, RPM of kN;
|
Ti
|
Stuwkracht corresponderend met beginpunt van prestatieprofielsegment, i, uitgedrukt
in Lbs, RPM of kN (zie §5.7);
|
Ti+1
|
Stuwkracht corresponderend met eindpunt van prestatieprofielsegment, i, uitgedrukt
in Lbs, RPM of kN (zie §5.7);
|
Wi
|
Afstand corresponderend met beginpunt van prestatieprofielsegment, i, uitgedrukt in
meters (zie §5.7);
|
Wi+1
|
Afstand corresponderend met eindpunt van prestatieprofielsegment, i, uitgedrukt in
meters (zie §5.7);
|
|
De afstand langs het grondpad van de vliegbaan voor emissiepunt, Qk, uitgedrukt in meters. Zie voor nadere uitwerking formule 32;
|
Nprof
|
Aantal segmenten van prestatieprofiel behorend tot de vlucht (zie §5.7).
|
5.6.4. Bepaling van de snelheid van het vliegtuig
De snelheid van het vliegtuig wanneer het zich in emissiepunt, Qk, bevindt wordt berekend met de volgende formules (zie figuur 1 en 2 voor een schematische
weergave):
(30)
en
(31)
met
|
|
i
|
Nummer van het segment van het prestatieprofiel behorend tot de vlucht;
|
k
|
Nummer van emissiepunt, Q, gelegen op de vliegbaan van de vlucht;
|
|
De grondsnelheid van het vliegtuig ter plaatse van emissiepunt, Qk, uitgedrukt in m/s;
|
Vi
|
Snelheid corresponderend met prestatieprofielsegment, i, uitgedrukt in m/s (zie §5.7);
|
Wi
|
Afstand corresponderend met beginpunt van prestatieprofielsegment, i, uitgedrukt in
meters (zie §5.7);
|
Wi+1
|
Afstand corresponderend met eindpunt van prestatieprofielsegment, i, uitgedrukt in
meters (zie §5.7);
|
|
De afstand langs het grondpad van de vliegbaan voor emissiepunt, Qk, uitgedrukt in meters. Zie voor nadere uitwerking formule 32;
|
Nprof
|
Aantal segmenten van prestatieprofiel behorend tot de vlucht (zie §5.7).
|
5.6.5. Bepaling van de afstand langs het grondpad van emissiepunt
Om de ligging van de emissiepunten langs de route te berekenen wordt:
-
1. het grondpad in grondpadsegmenten verdeeld overeenkomstig de prestatieprofielsegmenten;
-
2. het grondpadsegment in deelsegmenten verdeeld;
-
3. een emissiepunt per deelsegment bepaald.
In deze paragraaf worden bovenstaande stappen in omgekeerde volgorde uitgewerkt.
De afstand langs het grondpad van de vliegbaan corresponderend met emissiepunt, Qk, wordt berekend met de volgende formule:
voor 1 ≤ k ≤ NQ
(32)
met
|
|
k
|
Nummer van emissiepunt, Q, gelegen op de vliegbaan van de vlucht;
|
|
Het aantal emissiepunten, Q, gelegen op de vliegbaan van de vlucht. Het aantal emissiepunten
is gelijk aan het aantal afstandswaarden in de verzameling, D, minus één. Zie voor
nadere uitwerking van verzameling, D, formule 33.;
|
|
De afstand langs het grondpad van de vliegbaan voor emissiepunt, Qk, uitgedrukt in meters;
|
Dk
|
Afstand, k, uit verzameling, D, uitgedrukt in meters. Zie voor nadere uitwerking formule
33;
|
De grondpadafstand, Dk, is onderdeel van de volgende verzameling (zie figuur 2 voor een schematische weergave):
(33)
met
|
|
i
|
Nummer van het segment van het prestatieprofiel behorend tot de vlucht;
|
j
|
Nummer van het deelsegment van prestatieprofielsegment, i;
|
D
|
De verzameling van grondpadafstanden corresponderend met de deelsegmenten, naar oplopende
afstandswaarden gesorteerd, uitgedrukt in meters;
|
Dk
|
Afstandswaarde, k, uit verzameling, D, uitgedrukt in meters;
|
di,j
|
Afgelegde afstand langs het grondpad corresponderend met beginpunt van deelsegment,
j, van prestatieprofielsegment, i, uitgedrukt in meters; Zie voor nadere uitwerking
formule 35;
|
Nds,i
|
Aantal deelsegmenten per segment, i. Zie voor nadere uitwerking formule 43;
|
Nprof
|
Totaal aantal segmenten van het prestatieprofiel behorend tot de vlucht (zie §5.7);
|
Wtrack
|
Totale lengte van het grondpad van de vliegbaan van de vlucht, uitgedrukt in meters.
|
Het tijdinterval, ∆tk, corresponderend met grondpadsegment, k, is onderdeel van de volgende verzameling:
(34)
met
|
|
i
|
Nummer van het segment van het prestatieprofiel behorend tot de vlucht;
|
j
|
Nummer van het deelsegment van prestatieprofielsegment, i;
|
t
|
De verzameling van tijdintervallen corresponderend met de deelsegmenten, naar oplopende
afstandswaarden gesorteerd, uitgedrukt in seconden;
|
tk
|
Tijdinterval corresponderend met grondpadsegment, k, uitgedrukt in seconden;
|
ti,j
|
Tijdinterval corresponderend met deelsegment, j, van prestatieprofielsegment, i, uitgedrukt
in seconden. Zie voor nadere uitwerking formules 36 en 37;
|
Nds,i
|
Aantal deelsegmenten per segment, i. Zie voor nadere uitwerking formule 43;
|
Nprof
|
Totaal aantal segmenten van het prestatieprofiel behorend tot de vlucht (zie §5.7);
|
Op basis van de prestatieprofielsegmenten, i, worden deelsegmenten bepaald met eigenschappen
overeenkomstig onderstaande formules:
(35)
(37)
|
|
|
|
met
|
|
i
|
Nummer van het segment van het prestatieprofiel behorend tot de vlucht;
|
j
|
Nummer van het deelsegment van prestatieprofielsegment, i;
|
di,j
|
Afstand corresponderend met beginpunt van deelsegment, j, van prestatieprofielsegment,
i, uitgedrukt in meters;
|
ti,j
|
Tijdinterval corresponderend met deelsegment, j, van prestatieprofielsegment, i, uitgedrukt
in seconden;
|
Nseg
|
Aantal segmenten van het prestatieprofiel, gebruikt voor bepaling van deelsegmenten
(zie formule 38);
|
Wb,i
|
Afstand corresponderend met beginpunt van segment, i, uitgedrukt in meters (zie formule
39 en 41);
|
We,i
|
Afstand corresponderend met eindpunt van segment, i, uitgedrukt in meters (zie formule
40 en 42);
|
Vi
|
Grondsnelheid corresponderend met prestatieprofielsegment, i, uitgedrukt in m/s (zie
§5.7);
|
∆t
|
Integratietijd van 2 seconden;
|
Nds,i
|
Aantal deelsegmenten per segment, i. Zie voor nadere uitwerking formule 43.
|
Het laatste segment van het prestatieprofiel waarvoor deelsegmenten worden bepaald
en het begin- en eindpunt van dit segment wordt bepaald met behulp van onderstaande
formules:
Nseg=i (38)
Wb,i=Wi (39)
We,i=Wtrack (40)
De begin- en eindpunten van de overige prestatieprofielsegmenten waarvoor deelsegmenten
worden bepaald, worden berekend met onderstaande formules.
Wb,i=Wi (41)
We,i=Wi+1 (42)
met
|
|
i
|
Nummer van het segment van het prestatieprofiel behorend tot de vlucht;
|
Nprof
|
Totaal aantal segmenten van het prestatieprofiel behorend tot de vlucht (zie §5.7);
|
max(Wi)
|
Maximale waarde van de verzameling beginpunten van de prestatieprofielsegmenten;
|
Wi
|
Afstand corresponderend met beginpunt van prestatieprofielsegment, i, uitgedrukt in
meters (zie §5.7);
|
Wi+1
|
Afstand corresponderend met eindpunt van prestatieprofielsegment, i, uitgedrukt in
meters (zie §5.7);
|
Wtrack
|
Totale lengte van het grondpad van de vliegbaan van de vlucht, uitgedrukt in meters;
|
Nseg
|
Aantal segmenten van het prestatieprofiel, gebruikt voor bepaling van deelsegmenten,
behorend tot de vlucht;
|
Wb,i
|
Afstand corresponderend met beginpunt van segment, i, uitgedrukt in meters;
|
We,i
|
Afstand corresponderend met eindpunt van segment, i, uitgedrukt in meters.
|
Het aantal deelsegmenten per segment, i, worden berekend met de volgende formule:
(43)
met
|
|
E(x)
|
De entierfunctie. De entierfunctie levert het grootste gehele getal kleiner dan of
gelijk aan x;
|
Wb,i
|
Afstand corresponderend met beginpunt van segment, i, uitgedrukt in meters;
|
We,i
|
Afstand corresponderend met eindpunt van segment, i, uitgedrukt in meters;
|
Vi
|
Grondsnelheid corresponderend met prestatieprofielsegment, i, uitgedrukt in m/s (zie
§5.7);
|
∆t
|
Integratietijd van 2 seconden.
|
De lengte van het grondpad, Wtrack, wordt bepaald op basis van de wiskundige beschrijving van het grondpad dat als invoer
aan het rekenmodel wordt aangeboden (zie hoofdstuk 6).
5.7. Combinatie van het prestatieprofiel met het grondpad van de vliegbaan
Figuur 3: Combinatie van prestatieprofiel aan grondpad voor start- en naderings prestatieprofiel.
Het prestatieprofiel (zie §5.9) wordt door middel van de afgelegde weg gecombineerd
met het grondpad van de vliegbaan (zie figuur 3).
Voor starts is de oorsprong van het prestatieprofiel gelijk aan het chronologische
beginpunt van het grondpad van de vliegbaan. Het chronologische beginpunt van het
grondpad is gelegen aan het begin van de startrol.
Voor naderingen is de oorsprong van het prestatieprofiel gelijk aan de baandrempel
van de landingsbaan. Het chronologische eindpunt van het grondpad van de vliegbaan
is gelegen aan het einde van de landingsbaan en is tevens de oorsprong van de afstand
langs het grondpad. Voor naderingen wordt de vliegbaan dus omgekeerd chronologisch
geëvalueerd.
Indien het begin- en eindpunt van de afstand, W, van het eerste segment van het prestatieprofiel
aan elkaar gelijk zijn en het een naderingsprofiel betreft, wordt de afstand langs
het grondpad, gecorrigeerd om de beschikbare lengte voor de landing in rekening te
brengen met de volgende formules:
(44)
(45)
met
|
|
i
|
Nummer van het segment van het prestatieprofiel behorend tot de vlucht;
|
W1
|
Gecorrigeerde afstand corresponderend met beginpunt van eerste prestatieprofielsegment
uitgedrukt in meters;
|
Wi+1
|
Gecorrigeerde afstand corresponderend met eindpunt van prestatieprofielsegment, i,
van een naderingsprocedure uitgedrukt in meters;
|
Wunc,i+1
|
Afstand corresponderend met eindpunt van segment, i, van prestatieprofiel zoals gegeven
in ref. [1] van een nadering uitgedrukt in meters (zie §5.9);
|
LB
|
Beschikbare lengte voor de landing uitgedrukt in meters.
|
Indien het begin- en eindpunt van de afstand, W, van het eerste segment van het prestatieprofiel
niet aan elkaar gelijk zijn, dan wordt geen nadere correctie uitgevoerd.
De beschikbare lengtes voor de landing voor de landingsbanen en landingsbaanrichtingen
worden als invoergegeven aangeboden aan het rekenmodel (zie hoofdstuk 6). De beschikbare
lengte voor de landing voor de landingsbaan waarop de vliegtuigbeweging wordt uitgevoerd
wordt bepaald op basis van de landingsbaanaanduiding welke voor elke nadering als
invoer aan het rekenmodel wordt aangeboden (zie hoofdstuk 6).
5.8. Bepaling van de geluidtabel behorende tot de vliegtuigbeweging
De geluidtabel met geluidniveau’s, uitgedrukt in dB(A)-waarden, als functie van de
afstand tussen emissie- en imissiepunt, en de stuwkracht, is voor elke vliegtuigcategorie
beschikbaar in ref. [1]. De vliegtuigcategorie wordt voor iedere vliegtuigbeweging
als invoer aan het rekenmodel aangeboden (zie hoofdstuk 6).
Naast geluidgegevens bevat de geluidtabel tevens informatie of wel of geen afscherming
moet worden toegepast.
5.9. Bepaling van het prestatieprofiel behorende tot de vliegtuigbeweging
Het prestatieprofiel met de hoogte, H, stuwkracht, T, en grondsnelheid, V, als functie
van de afstand, W, langs het grondpad van de vliegbaan is beschikbaar in ref. [1]
op basis van de vliegtuigcategorie en de aanduiding van het prestatieprofiel. In figuur
1 is een schematische weergave gegeven van een prestatieprofiel. De vliegtuigcategorie
en de aanduiding van het prestatieprofiel wordt voor iedere vliegtuigbeweging als
invoer aan het rekenmodel aangeboden (zie hoofdstuk 6).
6. Invoergegevens
De invoergegevens van het geluidmodel bestaan per vliegtuigbeweging uit:
No
|
Invoergegeven per LTO
|
1
|
Het tijdstip waarop de vliegtuigbeweging heeft plaatsgevonden uitgedrukt in de lokale
tijd.
|
2
|
De vliegtuigcategorie waartoe het vliegtuigtype corresponderend met de vliegtuigbeweging
behoort.
|
3
|
Het toe te passen prestatieprofiel corresponderend met de vliegprocedure van de vliegtuigbeweging.
|
4
|
Het grondpad van de vliegbaan van de vliegtuigbeweging overeenkomstig een door de
gebruiker te specificeren wiskundige beschrijving, in Rijksdriehoekscoördinaten uitgedrukt
in meters.
|
5
|
Ingeval de vliegtuigbeweging een landing betreft, de aanduiding van de landingsbaan.
|
De invoergegevens van het emissie-rekenmodel bestaan per invoerset uit:
No
|
Invoergegeven
|
6
|
De (X,Y,Z)-waarde van het imissiepunt in Rijksdriehoekscoördinaten uitgedrukt in meters.
|
7
|
De beschikbare lengte voor de landing van de landingsbanen uitgedrukt in meters.
|
7. Referenties
-
1. Appendices van de voorschriften voor de berekening van de geluidbelasting, NLR-CR-96650
L, vigerende versie.
-
2.
Voorschrift voor de berekening van de Lden en Lnight geluidbelasting in dB(A) ten gevolge van vliegverkeer van en naar de luchthaven Schiphol, NLR-CR-2001-372