Controleprotocol VERDI 2003
1. Inleiding
1.1. Dit controleprotocol heeft betrekking op de subsidie die de Minister van Verkeer
en Waterstaat aan samenwerkingsgebieden en aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten
verleent, zoals geregeld in de Regeling overdracht personele middelen convenant VERDI
2003 en de daarop gebaseerde beschikkingen. Het doel van het controleprotocol is het
vastleggen van de uit te voeren controlewerkzaamheden (en de wijze van rapportering
daarover) tussen de Minister van Verkeer en Waterstaat en de fungerende derdenaccountant.
1.2. De volgende begrippen zijn van toepassing:
-
a. regeling: Regeling overdracht personele middelen convenant VERDI 2003;
-
b. derdenaccountant: de accountant van het samenwerkingsgebied of de Vereniging van Nederlandse
gemeenten;
-
c. verslagen: verslaglegging omtrent formele overleggen.
1.3. De volgende regelgeving is van toepassing:
1.4 In dit controleprotocol wordt uiteengezet welke uitgangspunten en specifieke vereisten
gelden bij de uitvoering van de controle over de besteding van de subsidie, alsmede
op welke wijze de uitkomsten van de controle dienen te worden gerapporteerd. De verantwoordelijkheid
voor het opstellen van de verantwoording ligt bij het samenwerkingsgebied en de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten.
1.5 Op verzoek van de Minister van Verkeer en Waterstaat kan, door de accountants
van dit ministerie of andere door de minister aangewezen accountants, een review worden
uitgevoerd bij de fungerende derdeaccountant ter toetsing van de naleving van het
controleprotocol. Indien een review wordt uitgevoerd zal hierover tevens overleg worden
gepleegd met het samenwerkingsgebied of de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
2. Uitgangspunten voor de controle
2.1. Als uitgangspunt voor de controle dient de verantwoording, bedoeld in artikel 5 van de regeling. De controle van de verantwoording betreft zowel de getrouwe weergave
van de verantwoording als de rechtmatigheid.
2.2. Van de accountant wordt verwacht dat niet alleen de getrouwe weergave wordt gecontroleerd,
maar ook dat de naleving van de voorwaarden van de regeling (zoals die gelden ingevolge
de regelgeving, genoemd in punt 1.3) wordt getoetst, en voorts dat nagegaan wordt
of de prestaties daadwerkelijk zijn verricht en of de uitgaven passen binnen het kader
van de subsidieregeling.
2.3. Ten aanzien van de uitvoering van de controle geldt een tolerantie van 1% van
het totaalbedrag van de subsidie. Voor de rapportage geldt dat bij de controle geconstateerde
en niet gecorrigeerde fouten of onzekerheden groter dan € 1.000,00 dienen te worden
gemeld.
3. Specifieke vereisten
3.1. Bij de uitvoering van de controle dient te worden vastgesteld dat:
-
a. de subsidie en eventuele onttrekking aan de egalisatiereserve besteed zijn aan activiteiten,
zoals beschreven in artikel 2 van de regeling en/of uitkomsten van overleg met het ministerie daarover;
-
b. de verantwoorde kosten volgens de afgelegde rekening en verantwoording in verhouding
staan tot de in het activiteitenverslag opgenomen stand van zaken omtrent de uitgevoerde
en de in uitvoering zijnde activiteiten;
-
c. op de kosten van de realisatie de door andere bestuursorganen verstrekte subsidies
in mindering zijn gebracht;
-
d. de rekening en verantwoording voldoen aan het gestelde onder artikel 5 van de regeling;
-
e. het overschot van de subsidie is toegevoegd aan de egalisatiereserve; en
-
f. de egalisatiereserve en de mutaties daarin inzichtelijk in de financiële verantwoording
zijn weergegeven.
4. Model financieel verslag
Een model van het financieel verslag, voor de financiële verantwoording, in het kader
van de regeling luidt als volgt:
1.
|
Saldo niet bestede mid-
delen ultimo (jaar t–1)
|
€ .....
|
|
(Stand egalisatie-
reserve)
|
|
2.
|
Verleende subsidie
(jaar t)
|
€ .....+/+
|
3.
|
Beschikbaar voor
(jaar t)
|
€ .....
|
4.
|
Besteding in (jaar t)
|
€ .....-/-
|
5.
|
Saldo niet bestede middelen ultimo (jaar t)
|
€ .....
|
|
(te verantwoorden over jaar t+1, stand egalisatiereserve)
|
|
5. Rapportage
5.1. Rapportage geschiedt overeenkomstig onderstaand model accountantsverklaring.
Aan: ........... (juridische) opdrachtgever.
Accountantsverklaring conform artikel 5, tweede lid, van de Regeling overdracht personele
middelen convenant VERDI 2003
(Afgegeven ten behoeve van de Minister van Verkeer en Waterstaat)
Opdracht
Ingevolge uw opdracht heeft ondergetekende het bijgevoegde en gewaarmerkte financiële
verslag d.d. ...... (datum) van ............ (naam samenwerkingsgebied) als bedoeld
in artikel 5 van de Regeling overdracht personele middelen convenant VERDI 2003 gecontroleerd.
Het financiële verslag is opgesteld onder verantwoordelijkheid van het bestuur van
............ (naam samenwerkingsgebied) Het is onze verantwoordelijkheid een accountantsverklaring
inzake het financiële verslag te verstrekken.
Werkzaamheden
De controle is verricht overeenkomstig in Nederland algemeen aanvaarde richtlijnen
met betrekking tot controleopdrachten. Volgens deze richtlijnen dient deze controle
zodanig te worden gepland en uitgevoerd dat een redelijke mate van zekerheid wordt
verkregen dat het financiële verslag geen onjuistheden van materieel belang bevat.
Een controle omvat onder meer een onderzoek door middel van deelwaarnemingen van informatie
ter onderbouwing van de gegevens in het financiële verslag. Verder heeft ondergetekende
de aanwijzingen voor de controle in acht genomen die zijn gegeven in het controleprotocol
VERDI 2003 die als bijlage bij de Regeling overdracht personele middelen convenant VERDI 2003 van 27 mei 2003
is opgenomen. Ondergetekende is van mening dat zijn controle een deugdelijke grondslag
vormt voor zijn oordeel.
Oordeel
Ondergetekende is van oordeel dat het financiële verslag voldoet aan de eisen die
daaromtrent zijn gesteld in de Regeling overdracht personele middelen convenant VERDI
2003 en het in dat kader afgesloten convenant VERDI/de beschikking tot subsidieverlening
en dat de regeling en de bepalingen uit de beschikking tot subsidieverlening zijn
nageleefd (behoudens dat niet voldaan is aan ............ indien van toepassing).
............ (plaats)
............ (datum)
............ (ondertekening)