Bijlage Informatie- en Volgsysteem voor de Scheepvaart (IVS90)
Het doel van het IVS90 is het in het kader van het beheer van de hoofdvaarwegen systematisch
vastleggen, opslaan en ter beschikking stellen van gegevens ten behoeve van:
a. het bevorderen van een doelmatig (veilig en vlot) scheepvaartverkeer;
b. het snel en doelmatig handelen bij ongevallen op deze vaarwegen;
c. het minimaliseren van het melden van scheepvaartgegevens bij sluizen, bruggen en
verkeersposten aan deze vaarwegen;
d. het inwinnen van gegevens over het scheepvaartverkeer op deze vaarwegen ten behoeve
van statistiek en beleidsondersteunende analyses.
Het IVS90 bevat gegevens betreffende beroepsvaartuigen, inclusief niet-vrachtvervoerende
schepen, dienst- en werkvaartuigen en grote recreatievaartuigen, die gebruik maken
van de (hoofd-)vaarwegen in het beheersgebied van het IVS90.
Het IVS90 bevat de volgende categorieën van gegevens betreffende de bedoelde vaartuigen:
a. Referentiegegevens. In deze categorie wordt tijdens de reis van elk schip opgenomen
de naam, het laadvermogen, het officieel scheepsnummer (bij binnenschepen), het Lloyd's-nummer
(bij zeeschepen), het scheepstype, de bruto register tonnage, de roepletters (zeevaart),
de naam van de eigenaar, de voortstuwingscode, de nationaliteit, de lengte, de breedte
en de maximale diepgang;
b. Reisgegevens. In deze categorie gegevens wordt tijdens de reis van elk schip opgenomen
de actuele diepgang, de hoogte, de seinvoering, de controle op de seinvoering en het
aantal opvarenden, herkomst en bestemming van het schip;
c. Ladinggegevens. In deze categorie wordt tijdens de reis van elk schip of elke van
een samenstel deel uitmakende `romp' opgenomen de naam, het scheepstype, het containernummer,
het aantal en de afmetingen van de containers, het gewicht van de lading, de soort
lading, het met deze lading corresponderende VN-nummer, een classificatie (in geval
van gevaarlijke stoffen), of HS-nummer (overige stoffen), de plaats van laden en de
plaats van lossen van de lading;
d. Sluisgegevens. In deze categorie gegevens wordt tijdens de reis van elk schip opgenomen,
de verwachte tijd van aankomst, de meldtijd, het toerbeurtnummer en de passagetijd
van een bepaald sluiscomplex;
e. Kolkgegevens. In deze categorie wordt tijdens de reis van elk schip opgenomen het
schutbriefnummer, de invaartijd, de schutrichting, de uitvaartijd en de code van de
gebruikte (deel-)kolk;
f. Blokgegevens. In deze categorie gegevens wordt tijdens de reis van elk schip opgenomen
de meldtijd van het binnenvaren en verlaten van een bepaald vaarwegdeel, de hierbij
gevolgde vaarrichting en de globale positie binnen dit vaarwegdeel;
g. Routegegevens. In deze categorie gegevens wordt tijdens de reis van elk schip opgenomen
de route volgens de IVS-coderingen;
h. Wachthavengegevens. In deze categorie wordt tijdens de reis van elk schip dat gebruik
heeft gemaakt van een wachthaven, opgenomen de verblijfsduur in de wachthaven en eventueel
steigernaam en positie langs de steiger;
i. Positiegegevens, indien en voorzover de beheerder dit noodzakelijk acht.
Het IVS90-systeem wordt gebruikt door verschillende vaarwegbeheerders: De Rijkswaterstaat
en de provincies Groningen, Fryslân en Zuid-Holland en de gemeenten Rotterdam en Amsterdam.
Deze vaarwegbeheerders zijn elk verantwoordelijk voor hun deel van de registratie.
Naast deze territoriale scheiding is er ook een functionele scheiding aanwezig. Er
is een onderscheid tussen het beheer van de referentiegegevens in het IVS90 en het
operationeel beheer van het IVS90. De referentiegegevens bestaan uit een bestand van
cascogegevens, plaatsnamen, havens en ligplaatsen, nationaliteiten en een bestand
met gevaarlijke stoffen en overige stoffen. Het beheer is hier gelegen in het actualiseren
van al deze tabellen. Dit beheer vindt centraal plaats, te weten bij de directie Zeeland
van Rijkswaterstaat; het valt uitsluitend onder de verantwoordelijkheid van deze directie.
Het operationeel beheer van het IVS90 handelt daarentegen om het vastleggen van gegevens
welke worden gegenereerd wanneer schepen een reis afleggen. Een `reis' begint op het
moment dat een schip een vaarweg, waarop het IVS90 in gebruik is, binnenvaart, en
eindigt wanneer dat schip het IVS90-gebied weer verlaat. Deze vastlegging vindt plaats
op alle verkeersposten, bruggen en sluizen aan de IVS90-vaarwegen. In tegenstelling
tot het beheer van de referentiegegevens berust het operationeel beheer van het IVS90
bij de verschillende vaarwegbeheerders.
In het IVS90 worden gegevens opgeslagen betreffende beroepsvaartuigen, inclusief de
niet-vrachtvervoerende schepen, dienst- en werkvaartuigen en grote recreatievaartuigen.
Onder deze gegevens bevinden zich gegevens die als persoonsgegevens in de zin van
de wet zijn aan te merken. Deze gegevens zijn afkomstig van geregistreerden, externe
registraties, aan het IVS90 gekoppelde vaarwegbeheerders, rederijen, verladers (bedrijven)
en meldpunten welke een schip tijdens de reis passeert. Vastgelegd worden diverse
categorieën van gegevens die hiervoor zijn genoemd. Daar al deze gegevens van essentieel
belang zijn voor het informatiesysteem, dient geregistreerde in te staan voor de juistheid
daarvan. Dit kan tot problemen leiden wanneer gegevens, zoals ladinggegevens, niet
afkomstig zijn van geregistreerde zelf maar van rederijen of verladers. Geregistreerde
dient in dat geval bij de daadwerkelijk aanleverende partij de aan te leveren gegevens
te controleren. Dit houdt in dat bij aanleveren van gegevens aan het IVS90 door een
andere partij, geregistreerde de invoer hiervan kan weigeren omdat dan zijns inziens
onjuiste gegevens worden ingevoerd. Indien geregistreerde op voorhand twijfelt aan
de juistheid van de door een derde voor invoering aangeleverde gegevens, zal hij daarvoor
geen toestemming verlenen aangezien hij als schipper verantwoordelijk is voor de juistheid
van die gemelde gegevens. In een dergelijk geval doet geregistreerde (de schipper)
alsnog de melding van de gegevens.
De referentiegegevens blijven in het IVS90 bewaard en worden slechts indien nodig
geactualiseerd. De operationele gegevens worden daarentegen slechts korte tijd opgeslagen.
Ze worden zeven dagen na vastlegging uit het IVS90 verwijderd en overgebracht in een
archiefbestand. Dit archiefbestand blijft maximaal twee jaar bewaard.
Voortvloeiende uit het doel van de registratie worden integrale gegevensbestanden
uit het IVS90 structureel verstrekt aan:
• Het Centraal Bureau voor de Statistiek
• De Adviesdienst Verkeer en Vervoer van het directoraat-generaal van Rijkswaterstaat,
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
• Het directoraat-generaal Goederenvervoer, Ministerie van Verkeer en Waterstaat (geaggregeerde
gegevensbestanden)
Er bestaat een koppeling tussen het IVS90 en de volgende gegevensverzamelingen:
• Het `Aquabel'-systeem van Rijkswaterstaat
• Het Zeeuws Haven Informatie Systeem van Zeeland Seaports Vlissingen/Terneuzen
• Het `Melde- und Informationssystem für Die Binnenschiffahrt' van de Duitse overheid
• Het `HMS/Cesar'-systeem van het Amsterdamse Haven Bedrijf
• Het Haven Informatie Systeem van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam
Binnenkort:
• Enigma van de havendienst Gent
• APICS van de havendienst Antwerpen
• Informatie Verwerkend Systeem van de Schelde Radarketen, en
• NHIS van Groningen Seaports Delfzijl.
Deze lijst kan op een later tijdstip door de beheerder worden aangevuld.
Op het IVS90 aangesloten dienstverleners en de aard van de aangeboden dienstverlening:
• Naam: F.V. de Groof's In- en Uitklaringsbedrijf B.V. (Comex) te Hansweert
Dienstverlening: het faciliteren bij het voldoen door geregistreerden aan hun (semi-)overheidsformaliteiten
• Naam: Verenigde Bootlieden B.V. te Terneuzen
Dienstverlening: het assisteren bij het meren en ontmeren in de sluizen c.a. te Terneuzen
• Naam: Montis Mooring & Boat service B.V. te Terneuzen
Dienstverlening: het assisteren bij het meren en ontmeren in de sluizen c.a. te Terneuzen
Deze lijst kan op een later tijdstip door de beheerder worden aangevuld.