Besluit gebruik persoonsgebonden nummers WVO

Geraadpleegd op 03-12-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 21-12-2007 en zichtdatum 21-11-2024.
Geldend van 03-09-2003 t/m 31-12-2009

Besluit van 11 augustus 2003, houdende regels omtrent het gebruik van persoonsgebonden nummers in het voortgezet onderwijs (Besluit gebruik persoonsgebonden nummers WVO)

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen van 28 april 2003, WJZ/2003/9996 (2590), gedaan mede namens de Staatssecretaris van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij;

Gelet op de artikelen 103d, derde lid, en 103e, tweede lid, van de Wet op het voortgezet onderwijs;

De Raad van State gehoord (advies van 10 juli 2003, nr. W05.03.0161/III);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen van 4 augustus 2003, nr. WJZ/2003/36772 (2590), uitgebracht mede namens Onze Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;

Hebben goedgevonden en verstaan:

§ 1. Algemeen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

Artikel 2. Reikwijdte

Dit besluit is van toepassing op de gegevens van leerlingen die zijn ingeschreven of ingeschreven zijn geweest aan een uit de openbare kas bekostigde school als bedoeld in de wet.

§ 2. Verstrekking van gegevens door IB-Groep aan minister en inspectie

Artikel 3. Inhoud en samenstelling

  • 2 Bij de verstrekking, bedoeld in het eerste lid, vervangt de IB-Groep het persoonsgebonden nummer voor Onze Minister en de inspectie elk afzonderlijk door een ander nummer of een code op een zodanige wijze dat de leerlingen en de voormalige leerlingen niet geïdentificeerd of identificeerbaar zijn, en vervangt zij de geboortedatum

    • a. voor de levering aan Onze Minister door de leeftijd van de leerling op de voor de bekostiging van belang zijnde peildata en

    • b. voor de levering aan de inspectie door de leeftijd van de leerling op de eerste dag van elk kwartaal.

Artikel 4. Wijze van verstrekking

  • 1 De IB-Groep verstrekt de gegevens, bedoeld in artikel 3, langs elektronische weg.

Artikel 5. Tijdstippen van verstrekking

  • 1 De IB-Groep verstrekt de gegevens, bedoeld in artikel 3, aan Onze Minister en aan de inspectie op de volgende tijdstippen:

    • a. op 15 november, 29 november, 13 december en 4 januari van ieder schooljaar de voorlopige gegevens van de scholen naar de stand van zaken op 1 oktober van het desbetreffende schooljaar en op 15 november van ieder schooljaar de gegevens omtrent de examens en de voorlopige gegevens omtrent de in- en uitschrijvingen gedurende één jaar, voorafgaand aan de genoemde datum van 1 oktober;

    • b. op 21 juli van ieder schooljaar de gegevens van de scholen na accountantscontrole naar de stand van zaken op 1 oktober van het desbetreffende schooljaar, alsmede de gegevens omtrent de examens en de gegevens na accountantscontrole omtrent de in- en uitschrijvingen gedurende één jaar, voorafgaand aan de genoemde datum van 1 oktober.

  • 2 Onze Minister kan de IB-Groep toestemming verlenen de gegevens, bedoeld in het eerste lid, op een later, door Onze Minister vast te stellen tijdstip te verstrekken, voor zover de gegevens nog niet beschikbaar zijn.

  • 3 Onverminderd het eerste lid, verstrekt de IB-Groep de gegevens omtrent de examens aan de inspectie, onmiddellijk nadat de IB-Groep deze gegevens in het basisregister onderwijs heeft opgenomen.

Artikel 6. Verstrekking t.b.v. onderzoek door inspectie

De artikelen 3 en 5 zijn niet van toepassing op de verstrekking van gegevens op verzoek van de inspectie ten behoeve van een onderzoek door de inspectie als bedoeld in artikel 103c, derde lid, van de wet.

§ 3. Toegang minister tot basisregister onderwijs

Artikel 7. Gegevens die de minister kan raadplegen

Ten behoeve van de vaststelling van de bekostiging van een school als bedoeld in de wet kan Onze Minister de volgende in het basisregister onderwijs opgenomen gegevens van een leerling of voormalige leerling van de school raadplegen:

  • a. het persoonsgebonden nummer;

  • b. de geboortedatum en het geboorteland;

  • c. het geboorteland van de moeder en het geboorteland van de vader;

  • d. de gegevens over het verblijf in Nederland en het vertrek uit Nederland;

  • e. de datum van in- of uitschrijving;

  • f. de soort onderwijs;

  • g. de leerweg, de sector, de afdeling of het profiel;

  • h. het behaalde diploma;

  • i. de aanduiding van de minderheidsgroep en de verblijfsduur in Nederland; en

  • j. het registratienummer van de school dan wel scholengemeenschap of, indien sprake is van een nevenvestiging, het registratienummer daarvan.

Artikel 8. Wijze van raadpleging

  • 1 De raadpleging van gegevens, bedoeld in artikel 7, geschiedt langs elektronische weg.

Artikel 9. Voorwaarden voor raadpleging

  • 1 De gegevens, bedoeld in artikel 7, worden uitsluitend geraadpleegd door de daartoe door Onze Minister aangewezen ambtenaren van het agentschap Centrale financiën instellingen dan wel, voor zover het betreft het onderwijs op het gebied van landbouw en natuurlijke omgeving, door de daartoe door Onze Minister aangewezen ambtenaren van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

  • 2 Onze Minister kan uitsluitend raadplegen:

    • a. de gegevens van een leerling of voormalige leerling van wie het bevoegd gezag op grond van artikel 103b, vierde lid, van de wet het persoonsgebonden nummer aan Onze Minister heeft verstrekt ten behoeve van de vaststelling van de bekostiging van de school;

    • b. de gegevens van een leerling of voormalige leerling, voorzover Onze Minister dit noodzakelijk acht naar aanleiding van een melding van de IB-Groep of de inspectie als bedoeld in artikel 103c, derde lid, van de wet; en

    • c. de gegevens van een leerling of voormalige leerling, voorzover Onze Minister het noodzakelijk acht deze gegevens op grond van artikel 103e, derde lid, van de wet ten behoeve van de vaststelling van de bekostiging van de school te gebruiken in het verkeer met die school.

  • 3 De gegevens, bedoeld in artikel 7, worden door Onze Minister na raadpleging uitsluitend verder verwerkt, voor zover dit noodzakelijk is voor de vaststelling van de bekostiging van de school waaraan de desbetreffende leerling is ingeschreven of ingeschreven is geweest, daaronder begrepen de motivering van beschikkingen en de behandeling van bezwaar- en beroepschriften, en de persoonlijke levenssfeer van de betrokkene niet onevenredig wordt geschaad. De gegevens worden door Onze Minister vernietigd zodra zij voor de vaststelling van de bekostiging van de betrokken school niet langer noodzakelijk zijn.

§ 4. Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 10. Eerste verstrekking van gegevens door de IB-Groep

  • 1 De reguliere verstrekking van gegevens door de IB-Groep aan Onze Minister en de inspectie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, geschiedt voor de eerste maal op 15 november 2003, onderscheidenlijk 21 juli 2004.

  • 2 In de periode tot en met 14 november 2003 verstrekt de IB-Groep ten behoeve van een goede invoering van dit besluit op verzoek van Onze Minister op een of meer door Onze Minister te bepalen tijdstippen de voorlopige gegevens van de scholen, onderscheidenlijk de gegevens van de scholen na accountantscontrole, naar de stand van zaken op 1 oktober 2002. De artikelen 3 en 4 zijn van toepassing.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 12. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit gebruik persoonsgebonden nummers WVO.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

's-Gravenhage, 11 augustus 2003

Beatrix

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,

M. J. A. van der Hoeven

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

C. P. Veerman

Uitgegeven de tweede september 2003

De Minister van Justitie,

J. P. H. Donner