Algemene leiding
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
Secretaris-generaal (SG)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De SG is ambtelijk eindverantwoordelijk voor het functioneren van het ministerie en
voor de voorbereiding en uitvoering van het beleid waarvoor de politieke leiding de
politieke verantwoordelijkheid draagt. De SG heeft als hoogste ambtenaar tot taak
te zorgen voor een goede onderlinge afstemming van de verschillende beleidsterreinen
en voor de uitvoering en uitvoerbaarheid van het ontwikkelde beleid. Zo draagt hij
zorg voor:
-
• coördinatie en integratie van beleid binnen het ministerie,
-
• de relatie tussen de politiek en het ministerie,
-
• het personeel, de financiën, de organisatie en de bedrijfsvoering,
-
• het kunnen voldoen aan de ministeriële verantwoordelijkheden,
-
• de regie van specifieke beleidsprojecten.
De SG is verantwoordelijk voor de beleidsterreinen van:
-
• de onder hem ressorterende directies
-
• (met inachtneming van hun bijzondere status) de onder hem ressorterende diensten,
en voor
-
• de samenhang tussen die beleidsterreinen.
Daarnaast heeft hij een aantal velden, aspecten, meerjarige beleidsprogramma’s en
projecten in zijn pakket.
Een overzicht van de portefeuille is te vinden op het intranet en de internetsite
van het ministerie.
Plaatsvervangend secretaris-generaal (PSG)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De SG wordt in de ambtelijke leiding van het departement bijgestaan door een vrijgestelde
PSG. Deze vervangt hem bij zijn afwezigheid in al zijn taken en behartigt, namens
de SG, de SG-taken op het gebied van het beheer van het departement.
De PSG is verantwoordelijk voor de beleidsterreinen van de onder hem ressorterende
directies en – met inachtneming van hun bijzondere status – diensten en voor de samenhang
tussen die beleidsterreinen. Daarnaast heeft hij een aantal velden, aspecten, meerjarige
beleidsprogramma’s en projecten in zijn pakket.
Een overzicht van de portefeuille is te vinden op het intranet en de internetsite
van het ministerie.
Directeuren-generaal (DG’s)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De SG wordt verder in zijn taak bijgestaan door de DG’s. Deze zijn verantwoordelijk
voor de beleidsterreinen van de onder hen ressorterende directies en – met inachtneming
van hun bijzondere status – diensten en voor de samenhang tussen die beleidsterreinen.
Zij zijn daarnaast ambtelijk eindverantwoordelijk voor één of meer specifieke beleidsonderwerpen
of -projecten, die niet zonder meer tot de hierboven genoemde beleidsterreinen kunnen
worden gerekend.
Een overzicht van de portefeuilleverdeling is te vinden op het intranet en de internetsite
van het ministerie.
Bestuursraad (BR)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De SG, de PSG en de DG’s vormen samen de bestuursraad. De SG is de voorzitter, de
PSG en de directeuren-generaal zijn de leden. De BR is een overlegvergadering waarin
de SG, de PSG en de DG’s vanuit hun verantwoordelijkheden zoals in de Organisatie-
en mandaatregeling OCW 2003 omschreven, overleg plegen over hun taken op het terrein
van de integratie van beleid, algemene kaderstelling en strategiebepaling ten aanzien
van beleid, beheer en uitvoering, werkverdeling, adequate inrichting van werkprocessen,
onderlinge samenwerking en gemeenschappelijk BR-optreden.
Besluiten in de BR worden genomen door de SG. Bij zijn afwezigheid neemt de PSG deze
rol over. De directie Bestuursondersteuning en Advies verzorgt het secretariaat van
de BR.
Bestuursdepartement
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
Directie Bestuursondersteuning en Advies (BOA)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De directie BOA stelt het bewindsliedenoverleg (BWL) en de BR optimaal in staat te
sturen op samenhang. De directie BOA zorgt ervoor dat het zakelijk verkeer tussen
de politieke top en de ambtenaren goed verloopt; vaak komen bij deze directie de inhoudelijke
en bestuurlijke lijnen samen. De directie ondersteunt de bewindslieden en de ambtelijke
top inhoudelijk, procesmatig, instrumenteel en logistiek. Het verkeer met de Ministerraad
en de Eerste en Tweede Kamer wordt vanuit deze directie georganiseerd, evenals de
werkbezoeken, de ontvangsten en de procedures betreffende brieven, nota’s en andere
documenten.
Taken:
-
• Het verzorgen van ambtelijke ondersteuning bij de besturing van het departement, door
middel van de coördinatie en afstemming van besluitvormings- en overlegprocessen,
het ontwikkelen en onderhouden van het bestuurlijk instrumentarium en contacten met
derden, waaronder de Eerste en Tweede kamer.
-
• Het leveren van een bijdrage aan de integriteit van de beleidsvorming en -advisering
binnen OCW door het verschaffen van advies hierover op departementaal niveau aan de
politieke en ambtelijke leiding van het departement en de beleidsdirecties.
-
• Het ten behoeve van de bewindslieden, de SG, PSG en DG’s verzorgen van inhoudelijk
coördinerende, logistieke en managementondersteuning, afgestemd op de individuele
behoeften van de genoemde functionele leidinggevenden.
-
• Het verzorgen van de coördinatie en de organisatie van (internationale) ontvangsten
en werkbezoeken en bijeenkomsten ten behoeve van de politieke en ambtelijke leiding
en directies.
-
• Het verzorgen van het secretariaat van de BR en het BWL.
Directie Algemeen Strategische en Economische Advisering (ASEA)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De directie ASEA houdt zich bezig met kennisontwikkeling en legt daarbij verbindingen
met de departementale beleidsprocessen met betrekking tot:
-
• door de BR/BWL vast te stellen strategische (inter)departementale overkoepelende thema’s
en kaders, in relatie tot de planning- en controlcyclus,
-
• langetermijnverkenningen (scenario’s),
-
• sociaal-economische advisering,
-
• sociaal-culturele advisering,
-
• bestuurlijke vormgeving en institutionele ontwikkelingen,
-
• strategische beleidsvorming op rijksniveau,
-
• ASEA stelt in het kader van de begrotingscyclus de beleidsagenda op in samenwerking
met andere directies.
Directie Primair Onderwijs (PO)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
Tot het primair onderwijs worden gerekend: basis onderwijs, speciaal onderwijs en
voortgezet speciaal onderwijs en schoolbegeleidingsdiensten.
De directie PO is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling voor het primair onderwijs.
De beleidsontwikkeling bestrijkt het onderwijsinhoudelijk, financieel, bekostigingstechnisch,
juridisch en personeel gebied. Daarnaast coördineert de directie PO thema’s die ook
na het basisonderwijs belangrijk blijven: onderwijsachterstandenbeleid, allochtonenbeleid,
jeugdbeleid en asielbeleid.
Taken:
-
• Het ontwikkelen, vormgeven en instandhouden van beleid en wetgeving op het terrein
van het primair onderwijs (basisonderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs) en van
de schoolbegeleidingsdiensten.
-
• De implementatie van beleid en wetgeving.
-
• Het evalueren van de effecten van beleid en het analyseren van de kwalitatieve en
kwantitatieve ontwikkelingen.
-
• De coördinatie van onderzoek op het beleidsterrein van de directie.
-
• Het voorbereiden en beheren van de begroting op de genoemde terreinen.
-
• Het adviseren van de departementsleiding en de bewindslieden op de genoemde terreinen.
Directie Voortgezet Onderwijs (VO)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De directie VO is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein van
het voortgezet onderwijs. De beleidsontwikkeling bestrijkt het onderwijsinhoudelijk,
financieel, bekostigingstechnisch, juridisch en personeel gebied.
Taken:
-
• Het ontwikkelen, vormgeven en instandhouden van beleid en wetgeving met betrekking
tot het algemeen voortgezet onderwijs, het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs
en het voorbereidend beroepsonderwijs alsmede met betrekking tot de landelijke onderwijsverzorgingsinstellingen
en de educaties.
-
• De implementatie van beleid en wetgeving.
-
• Het evalueren van de effecten van beleid en het analyseren van de kwalitatieve en
kwantitatieve ontwikkelingen.
-
• De coördinatie van onderzoek op het beleidsterrein van de directie.
-
• Het voorbereiden en beheren van de begroting op de genoemde terreinen.
-
• Het adviseren van de departementsleiding en de bewindslieden op de genoemde terreinen.
-
• Het aansturen van de CEVO, een uitvoerend onderdeel van OCW met een gewaarborgde mate
van zelfstandigheid en onafhankelijkheid.
Directie Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie (BVE)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De directie BVE is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein van
het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie. De beleidsontwikkeling
bestrijkt het onderwijsinhoudelijk, financieel, bekostigingstechnisch, juridisch en
personeel gebied.
Taken:
-
• Het ontwikkelen, vormgeven en instandhouden van beleid en wetgeving met betrekking
tot het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie.
-
• De implementatie van beleid en wetgeving.
-
• Het evalueren van de effecten van beleid en het analyseren van de kwalitatieve en
kwantitatieve ontwikkelingen.
-
• De coördinatie van onderzoek op het beleidsterrein van de directie.
-
• Het voorbereiden en beheren van de begroting op de genoemde terreinen.
-
• De departementale coördinatie ten aanzien van het Europees Sociaal Fonds (ESF).
-
• Het adviseren van de departementsleiding en de bewindslieden op de genoemde terreinen.
Directie Hoger Onderwijs (HO)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De directie HO is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein van
het Hoger Onderwijs en de Academische Ziekenhuizen. De beleidsontwikkeling bestrijkt
het onderwijsinhoudelijk, financieel, bekostigingstechnisch en juridisch gebied.
Taken:
-
• Het ontwikkelen, vormgeven en instandhouden van beleid en wetgeving met betrekking
tot het hoger onderwijs en de academische ziekenhuizen, voorzover de Minister van
OCW daarvoor verantwoordelijkheid draagt.
-
• De implementatie van beleid en wetgeving.
-
• Het evalueren van de effecten van beleid en het analyseren van de kwalitatieve en
kwantitatieve ontwikkelingen.
-
• De coördinatie van onderzoek op het beleidsterrein van de directie.
-
• Het voorbereiden en beheren van de begroting op de genoemde terreinen.
-
• Het adviseren van de departementsleiding en de bewindslieden op de genoemde terreinen.
Directie Onderzoek en Wetenschapsbeleid (OWB)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De directie OWB coördineert interdepartementaal het wetenschapsbeleid en is mede verantwoordelijk
voor het internationale wetenschaps- en technologiebeleid. De beleidsontwikkeling
bestrijkt het wetenschapsinhoudelijk, financieel, bekostigingstechnisch en juridisch
gebied.
De directie OWB heeft een bijzondere beleidsmatige verantwoordelijkheid voor de Nederlandse
Taal en Cultuur en werkt daarbij samen met de directie MLB en de Nederlandse Taalunie.
De directie heeft (bestuurlijke) relaties met NWO, TNO, universiteiten, GTI’s en de
KNAW.
Taken:
-
• Het ontwikkelen en het coördineren van het wetenschapsbeleid en de implementatie daarvan.
-
• Het mede-ontwikkelen van een internationaal wetenschaps- en technologiebeleid en de
beheerszorg die daaruit voortvloeit.
-
• Het ontwikkelen van beleid en het voeren van de veldzorg met betrekking tot het onderzoek
en onderzoek(gelieerde) organisaties.
-
• Het zorgdragen (samen met MLB) voor de Nederlandse taal en cultuur, in het bijzonder
het beleid met betrekking tot de Nederlandse Taalunie.
-
• Het evalueren van de effecten van beleid en het analyseren van de kwalitatieve en
kwantitatieve ontwikkelingen.
-
• De coördinatie van onderzoek op het beleidsterrein van de directie.
-
• Het voorbereiden en beheren van de begroting op de genoemde terreinen.
-
• Het adviseren van de departementsleiding en de bewindslieden op de genoemde terreinen.
Directie Studiefinancieringsbeleid (SFB)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De directie SFB is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het behoud van een samenhangend
stelsel van studiefinanciering.
Taken:
-
• Het ontwikkelen, vormgeven en instandhouden van beleid en wetgeving op de terreinen
van studiefinanciering, tegemoetkoming studiekosten en onderwijsretributies.
-
• Het coördineren en beoordelen van inkomensconsequenties van maatregelen op bovengenoemde
beleidsterreinen.
-
• De implementatie van beleid en wetgeving.
-
• Het evalueren van de effecten van beleid en het analyseren van de kwalitatieve en
kwantitatieve ontwikkelingen.
-
• De coördinatie van onderzoek op het beleidsterrein van de directie.
-
• Het voorbereiden en beheren van de begroting op de genoemde terreinen.
-
• Het adviseren van de departementsleiding en de bewindslieden op de genoemde terreinen.
De uitvoering van het studiefinancieringsbeleid geschiedt door de Informatie Beheer
Groep (IB-Groep), een ZBO.
Directie Arbeidsmarkt en Personeelsbeleid (AP)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De directie AP is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en instandhouding van een
adequaat instrumentarium voor de strategische personeelsplanning in het onderwijsveld,
in het bijzonder voor het funderend onderwijs. De beleidsontwikkeling bestrijkt het
onderwijsinhoudelijk, personeel en juridisch gebied en waar van betekenis komen financiële
en bekostigingstechnische aspecten aan de orde binnen de context van de integrale
verantwoordelijkheid van de desbetreffende beleidsdirecties.
Taken:
-
• Het ontwikkelen, vormgeven en instandhouden van het algemeen geldend arbeidsvoorwaarden-
en arbeidsmarktbeleid, voorzover niet doorgedecentraliseerd, voor het personeel in
het funderend onderwijs en voorzover het sectorbrede voorzieningen als pensioen en
sociale zekerheid betreft voor de gehele onderwijssector.
-
• Het ontwikkelen, vormgeven en instandhouden van het algemene beleid ten aanzien van
het leraarschap en de kwaliteit van het personeel.
-
• De implementatie van beleid en wetgeving.
-
• Het evalueren van de effecten van beleid en het analyseren van de kwalitatieve en
kwantitatieve ontwikkelingen.
-
• Het behartigen van de belangen van de Minister van OCW bij overleg over het algemeen
arbeidsvoorwaarden- en arbeidsmarktbeleid voor de collectieve sector.
-
• Het structureren, voorbereiden en voeren van intern, interdepartementaal en extern
overleg over aangelegenheden op het beleidsterrein van de directie.
-
• Het aangeven van financiële kaders voor de arbeidsvoorwaarden en het lerarenbeleid.
-
• Het voorbereiden en beheren van de begrotingsonderdelen voor de ondersteuning van
arbeidsvoorwaarden- en lerarenbeleid.
-
• Het adviseren van de departementsleiding en de bewindslieden op de genoemde terreinen.
Aspectdirectie Informatie- en Communicatietechnologie (ICT)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De Aspectdirectie ICT zorgt ervoor dat alle onderwijsinstellingen – van basisscholen
tot regionale onderwijscentra – gebruik kunnen maken van het snelle, goedkope en breedbandige
Kennisnet. Het ICT-beleid zal uiteindelijk een integraal onderdeel moeten worden van
de dagelijkse onderwijspraktijk en dus een verantwoordelijkheid van de diverse onderwijsdirecties
maar nog meer van de schoolbesturen en directies van de onderwijsinstellingen zelf.
Taken:
-
• Het ontwikkelen, vormgeven en instandhouden van beleid aangaande informatie- en communicatietechnologie
in het onderwijs.
-
• Het afstemmen van het ICT-beleid met andere beleidsthema’s.
-
• Het (doen) uitvoeren van het ICT-beleid van de minister.
-
• Het bereiken van een zo groot mogelijk draagvlak in het onderwijsveld voor activiteiten
inzake de ICT in het onderwijs.
-
• Het evalueren van de effecten van beleid en het analyseren van de kwalitatieve en
kwantitatieve ontwikkelingen.
-
• Het voorbereiden en beheren van de begroting op de genoemde terreinen.
-
• Het adviseren van de departementsleiding en de bewindslieden op de genoemde terreinen.
-
• Het doen van voorstellen aan de minister tot uitgaven in het kader van de uitvoering
van het beleid.
Directie Kunsten (DK)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De deelname van de Nederlandse bevolking aan het kunstleven is net zo belangrijk als
het maken van kunst. Voor beide zet DK zich in. Kerndoel is de ontwikkeling en instandhouding
van een bloeiend kunstleven. Realisatie van dat kerndoel geschiedt met name door subsidiëring.
Elke vier jaar worden de subsidies aan de kunstinstellingen opnieuw vastgesteld mede
op basis van het oordeel van de Raad voor Cultuur over de artistieke prestaties van
de instellingen.
De beleidsontwikkeling bestrijkt het cultuurinhoudelijk, financieel, bekostigingstechnisch
en juridisch gebied.
Taken:
-
• Ontwikkelen, vormgeven en instandhouden van beleid met betrekking tot de productie,
distributie en toegankelijkheid van kunst.
-
• De implementatie van beleid en wetgeving.
-
• Het evalueren van de effecten van beleid en het analyseren van de kwalitatieve en
kwantitatieve ontwikkelingen.
-
• De coördinatie van onderzoek op het beleidsterrein van de directie.
-
• Het voorbereiden en beheren van de begroting op de genoemde terreinen.
-
• Het behandelen van zaken die verband houden met internationale verdragen op de terreinen
van de directie.
-
• Het adviseren van de departementsleiding en de bewindslieden op de genoemde terreinen.
Directie Cultureel Erfgoed (DCE)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
DCE maakt zich sterk voor beheer, toegang en gebruik van het cultureel erfgoed: archiefdocumenten,
museale voorwerpen, archeologische voorwerpen en monumenten. De beleidsontwikkeling
bestrijkt het cultuurinhoudelijk, financieel, bekostigingstechnisch en juridisch gebied.
DCE heeft daartoe een directe relatie tot:
-
• de Rijksdienst voor de Monumentenzorg (RDMZ),
-
• de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek (ROB),
-
• de Rijksarchiefdienst (RAD),
-
• het Instituut Collectie Nederland (ICN).
Taken:
-
• Het ontwikkelen, vormgeven en instandhouden van beleid en wetgeving met betrekking
tot het cultureel erfgoed, zowel over de breedte van het terrein als op het niveau
van de onderscheiden sectoren: musea, monumenten, archeologie en archieven.
-
• Het afstemmen van het eigen beleid op het algemene en het internationale cultuurbeleid.
-
• Het uitwerken van beleidsthema’s die in de Cultuurnota zijn vastgelegd of die zich
op grond van nieuwe ontwikkelingen aandienen.
-
• Het zorgdragen voor inachtneming van het cultureel belang bij besluitvormingsprocessen
met betrekking tot ruimtelijke planning, economische ontwikkelingen en infrastructuur.
-
• Het zorgdragen voor de juiste uitvoering van het erfgoedbeleid en het financieren
van instellingen, rechtstreeks of indirect (o.a. vanuit fondsen en via projectsubsidies).
-
• Het ontwikkelen van instrumenten waarmee de uitvoering van het beleid door anderen
geëvalueerd kan worden.
-
• De coördinatie van onderzoek op het beleidsterrein van de directie.
-
• Het toewijzen van de apparaatsbudgetten aan de rijksdiensten die zich op het terrein
van het cultureel erfgoed bewegen (RDMZ, ROB, RAD en ICN), het toezien op correct
beheer en verantwoording en het functioneren als departementaal aanspreekpunt voor
de rijksdiensten.
-
• Het evalueren van de effecten van beleid en het analyseren van de kwalitatieve en
kwantitatieve ontwikkelingen.
-
• Het voorbereiden en beheren van de begroting op de genoemde terreinen.
-
• Het behandelen van zaken die verband houden met internationale verdragen op de terreinen
van de directie.
-
• Het adviseren van de departementsleiding en de bewindslieden op de genoemde terreinen.
Directie Media, Letteren en Bibliotheken (MLB)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De directie MLB is verantwoordelijk voor het beleid voor omroep, pers, nieuwe media,
het boek en lezen. De beleidsontwikkeling bestrijkt het cultuurinhoudelijk, financieel,
bekostigingstechnisch en juridisch gebied.
Taken:
-
• Het adviseren over maatschappelijke, culturele, juridische, technologische, economische
en internationale ontwikkelingen op de terreinen van omroep, pers en nieuwe media,
alsmede het ontwikkelen van beleidsinitiatieven op deze terreinen.
-
• Het ontwikkelen, vormgeven en instandhouden van beleid en wetgeving op de terreinen
van letteren en bibliotheken met bijzondere aandacht voor:
-
– de pluriformiteit en toegankelijkheid van informatie,
-
– de bevordering en instandhouding van de productie,
-
– leesbevordering.
-
• Het uitvoeren van wettelijke regelingen op het terrein van de directie.
-
• Het behandelen van zaken die verband houden met internationale verdragen op de terreinen
van de directie.
-
• Het evalueren van de effecten van beleid en het analyseren van de kwalitatieve en
kwantitatieve ontwikkelingen.
-
• De coördinatie van onderzoek op het beleidsterrein van de directie.
-
• Het voorbereiden en beheren van de begroting op de genoemde terreinen.
-
• Het adviseren van de departementsleiding en de bewindslieden op de genoemde terreinen.
N.B. De handhaving van het mediabeleid is opgedragen aan het Commissariaat voor de
Media, een ZBO.
Directie Algemeen Cultuurbeleid (ACB)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De directie ACB heeft nationaal en internationaal een coördinerende verantwoordelijkheid
voor de beleidsterreinen van de cultuurdirecties, culminerend in de vierjaarlijkse
Cultuurnota. De beleidsontwikkeling bestrijkt het cultuurinhoudelijk, financieel,
bekostigingstechnisch en juridisch gebied.
Taken:
-
• Het ontwikkelen, vormgeven en instandhouden van beleid en wetgeving op het terrein
van het nationale en internationale cultuurbeleid.
-
• Het coördinatie van onderzoek met betrekking tot het cultuurbeleid.
-
• Het adviseren over financieel-economische aangelegenheden over (inter)nationaal cultuurbeleid.
-
• Het behartigen van de belangen van het cultuurbeleid in internationale organisaties
en overlegkaders.
-
• Het ontwikkelen en coördineren van het beleid met betrekking tot de internationale
culturele voorlichting.
-
• Het evalueren van de effecten van beleid en het analyseren van de kwalitatieve en
kwantitatieve ontwikkelingen.
-
• Het adviseren van de departementsleiding en de bewindslieden op de genoemde terreinen.
Directie Relatiemanagement Zelfstandige Organisaties (RZO)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De directie RZO is het aanspreekpunt voor organisaties die uitvoeringstaken verzorgen.
Ook begeleidt RZO verzelfstandigingsprocessen, adviseert over mogelijk verzelfstandiging
en participeert namens OCW in de interdepartementale beleidsontwikkeling voor verzelfstandiging
en toezicht.
De taken van RZO zijn:
-
• Het ontwikkelen van beleid inzake de op-afstand-plaatsing van OCW-taken en inzake
de sturing van zelfstandige organisaties die op afstand geplaatste taken van OCW uitvoeren
voorzover deze taken aan RZO zijn toebedeeld.
-
• Het structureren van de taken en verantwoordelijkheden die verschillende departementale
eenheden hebben m.b.t. de zelfstandige organisaties.
-
• Het adviseren van de departementsleiding en de bewindslieden op de genoemde terreinen.
-
• Het ondersteunen van de velddirecties in hun opdrachtgeverrol.
-
• Ondersteuning van de minister bij contracteren en uitvoeren bovenwettelijke werkloosheidsregeling
en aanvullende ziektekostenverzekering.
-
• Het ondersteunen van de institutionele verantwoordelijkheid van het ministerie voor
verzelfstandigde organisatieonderdelen.
-
• Het ontwikkelen van de kaders – gebaseerd op onder andere nieuw beleid – waarbinnen
het functioneren van zelfstandige organisaties kan worden afgemeten`(risicoanalyses,
prestatie-indicatoren, benchmark toepassingen).
De zelfstandige organisaties die tot het werkterrein van RZO behoren zijn:
-
• organisaties die organisatorisch onder OCW ressorteren: de Inspectie van het Onderwijs
en de Centrale Financiën Instellingen (Cƒi),
-
• het zelfstandig bestuursorgaan Informatie Beheer Groep (IB-Groep),
-
• organisaties die ten behoeve van het onderwijsveld functioneren, maar een nauwe werkrelatie
hebben met OCW: Vervangingsfonds/Bedrijfsgezondheidszorg (VF/BGZ) en het Participatiefonds
(PF),
-
• andere organisaties die een nauwe werkrelatie met OCW hebben: de Uitvoeringsorganisatie
Werknemersverzekeringen (UWV-USZO), Loyalis Contractmanagement en KPMG FlexSourcing
(opvolger van de dienst Ziektekostenvoorziening overheidspersoneel).
Directie Internationaal Beleid (IB)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De directie IB coördineert de inbreng van Nederland overal waar onderwerpen op het
terrein van OCW in internationale verbanden aan de orde zijn. Omgekeerd brengt de
directie relevante informatie uit het buitenland op de tafel van betrokken directies
binnen het ministerie – en via hen – van relevante delen van het onderwijs-, onderzoek-
en cultuurveld. De directie wil bijdragen aan een grotere internationale oriëntatie
van de Nederlandse onderwijsinstellingen en van de individuele lerende.
Taken:
-
• Het op departementaal niveau bijdragen aan de internationale departementbrede stategie-ontwikkeling,
met name door het ontwikkelen van methoden voor monitoring en benchmarking en het
vervullen van de auditing-functie.
-
• Het op departementaal niveau coördineren en afstemmen van de institutionele functies
binnen de sectoren Onderwijs, Cultuur en Wetenschapsbeleid ten behoeve van de bewindslieden.
-
• Het ten behoeve van de sector Onderwijs vervullen van de centrale, beleidsontwikkelende,
coördinerende en institutionele functie.
-
• Het voorbereiden en beheren van de begroting op de genoemde terreinen.
-
• Het adviseren van de departementsleiding en de bewindslieden op de genoemde terreinen.
Directie Wetgeving en Juridische Zaken (WJZ)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De directie WJZ is, met uitzondering van het terrein van media, letteren en bibliotheken,
verantwoordelijk voor de totstandkoming van de wet- en regelgeving van OCW die een
adequate vertaling vormt van het beleid binnen OCW en die voldoet aan de eisen van
onze rechtsstaat. Voorts is de directie WJZ verantwoordelijk voor de advisering op
het terrein van bestuurlijke en juridische aangelegenheden en heeft zij een toetsende
taak ten aanzien van internationale- en EU-regelgeving en ten aanzien van beleid en
regels waarvan de totstandkoming tot de rechtstreekse verantwoordelijkheid van de
andere directies behoort.
Taken:
-
• Het vertalen van beleidsvoornemens in wetgeving vanuit een helder toetsingskader betreffende
de noodzaak van wetgeving, wet- en rechtmatigheid, autonomievergroting, deregulering,
naleefbaarheid, handhaafbaarheid en tijdige invoering.
-
• Het plannen en uitvoeren van de volledige wetgevingsprocedure waaronder het toetsen
van concept-wet- en regelgeving aan de Aanwijzingen voor de regelgeving.
-
• Het adviseren van de departementsleiding, de bewindslieden en de directies over uiteenlopende
juridische aspecten zoals algemeen bestuurlijk beleid, staatsrecht, bestuursrecht,
internationale- en EU-regelgeving, onderwijsrecht, privaatrecht, over procesrisico’s
en over uitleg van de regelgeving.
-
• Het toetsen op juridische implicaties van stukken van andere eenheden binnen het departement
of van andere departementen.
-
• Het voorbereiden en beheren van het begrotingsonderdeel ten behoeve van de landsadvocaat.
Directie Voorlichting (VL)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De directie VL is verantwoordelijk voor de communicatieve ondersteuning van het beleid
en denkt daarbij vanuit de personen voor wie het beleid bestemd is, intern en extern.
Taken:
-
• Woordvoering en de voorbereiding van interviews.
-
• Het voorbereiden, begeleiden en evalueren van optredens van bewindslieden en bestuursraadleden.
-
• Het adviseren van bewindslieden, SG, bestuursraadleden en directies.
-
• Het signaleren van publicitaire mogelijkheden en risico’s.
-
• Het maken van persberichten en onderhouden van de contacten met de pers en de media.
-
• Het schrijven van speeches voor bewindslieden en leden van de bestuursraad.
-
• Het verzorgen van tekstadvies op prioritaire stukken.
-
• Het maken van communicatieplannen voor bewindslieden en leden van de bestuursraad
en voor prioritaire onderwerpen.
-
• Het verzorgen van de interne en externe geschreven bladen (Punt en O), de vormgeving
en het contentmanagement van intranet en departementale internetsites.
-
• Het (doen) uitvoeren van communicatieonderzoek.
-
• Het ontwikkelen en bewaken van de huisstijl en de begeleiding van drukwerk.
-
• Het voorbereiden en doen uitvoeren van campagnes.
-
• Het uitvoeren van media-analyses.
-
• Het vertegenwoordigen van het ministerie in de VoRa en zijn commissies.
-
• Het aanreiken van communicatie-instrumenten aan departementsonderdelen.
-
• Het bewaken van het imago en de identiteit van het departement.
Accountantsdienst (AD)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De AD is ‘partner in betrouwbare financiële informatie’. De functie van de AD is vastgelegd
in artikel 22 Comptabiliteitswet. De AD beoordeelt of OCW doet wat het ministerie belooft. Dit is enerzijds een klassieke
controletaak: zijn de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten in overeenstemming met
de begroting; anderzijds betreft het tegenwoordig ook een controle op de beloofde
resultaten en op de bedrijfsvoering. Hier ligt een duidelijke relatie met bovendepartementale
ontwikkelingen als VBTB en de instelling van een Audit Committee dat – onverlet de
positie van de AD – een regierol vervult voor zowel de controlfunctie als de auditfunctie
binnen het departement.
Taken:
-
• Het controleren van het gevoerde financiële beheer en de jaarlijkse financiële verantwoording.
-
• Het controleren van de financiële administraties van het departement die voor dat
beheer en voor de opstelling van de verantwoording worden bijgehouden.
-
• Het adviseren van de directies ter verbetering van het financiële beheer.
-
• Het beoordelen van wet- en regelgeving op het gebied van uitvoerbaarheid en controleerbaarheid.
-
• Het participeren in projecten en doelmatigheidsonderzoeken.
-
• Het beoordelen van informatiesystemen op de aspecten continuïteit, beveiliging, privacybescherming
en controleerbaarheid.
-
• Het uitvoeren van bijzonder onderzoek bij instellingen.
Directie Financieel-Economische Zaken (FEZ)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De directie FEZ bewaakt de begrotingsvoorbereiding en -uitvoering. Vanuit de financiële
expertise adviseert zij de ambtelijke leiding over alle aspecten van beleid.
Taken:
-
• Het signaleren en adviseren vanuit de financiële expertise over alle aspecten van
beleid en uitvoering, inclusief de externe ontwikkelingen op sociaal economisch gebied.
-
• Het zorgdragen voor de rapportages betreffende de begroting en realisatie van uitgaven
en ontvangsten aan het Ministerie van Financiën.
-
• Het coördineren van de inrichting van de administratieve organisatie en van de financiële
informatievoorziening binnen het departement.
-
• Het fungeren als concern-controller voor OCW.
-
• Het toetsen en paraferen van ministerraadstukken met financiële gevolgen voor het
Rijk en het zorgdragen voor de afstemming daarover met het Ministerie van Financiën.
-
• Het voorbereiden en beheren van de begroting voor apparaatszorg- en centrale budgetten
en het optreden als controller daarvoor.
-
• Het verzorgen van de voorbereiding, planning en control op het aan apparaatskosten
(personeel en materieel) gerelateerde beleid.
-
• Het coördineren van de beleids- en begrotingsevaluatie.
-
• Het ontwikkelen en produceren van ramingen en scenario’s.
-
• Het coördineren van de contacten van het ministerie met de Algemene Rekenkamer.
Directie Human Resources Management (HRM)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De directie HRM (voorheen PenO) adviseert en ondersteunt de overige OCW-directies
en organisatieonderdelen bij het vervullen van de ‘werkgeversrol’ door het ontwikkelen
en onderhouden van een adequaat HRM-instrumentarium en het verzamelen en verstrekken
van personeelssturingsinformatie. HRM vervult ook een ondersteunende rol bij vraagstukken
op het terrein van een optimale inrichting van de organisatie en het onderhoud van
de organisatiestructuur. HRM is gesprekspartner voor de departementsleiding bij personele
en organisatorische ontwikkelingen. HRM onderhoudt de interdepartementale contacten
op het terrein van de personeelszorg in al zijn facetten en ten behoeve van de interdepartementale
organisatie- en HRM-beleidsontwikkeling.
Taken:
-
• Het formuleren van samenhangend en effectief beleid met betrekking tot personeel,
organisatie en management en het afstemmen daarvan op de meest effectieve en efficiënte
realisatie van de OCW-doelstellingen en taken en de maatschappelijke ontwikkelingen.
-
• Het bewaken van eenduidige uitvoering van het beleid, c.q. het uitvoeren van het personeelsbeleid
van de directies, binnen de kaders van het geformuleerde personeelsbeleid.
-
• Het waarborgen van rechtsgelijkheid van OCW-personeel en het informeren van OCW-personeel
over AV en RP-regelingen.
-
• Het zorgdragen voor een rechtmatige medezeggenschapstructuur en -uitvoering.
-
• Het zorgdragen voor de vormgeving aan en het beheer van de bestuurlijke informatievoorziening
ten aanzien van het personeelsmanagement.
-
• Het zorgdragen voor betrouwbare opslag van gegevens in de personeels- en salarisadministratie.
-
• De procesvoering en het optreden in gerechtelijke procedures inzake besluiten die
zijn genomen jegens een personeelslid van het ministerie.
Directie Facilitair Bedrijf (FacB)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
Wie bij OCW werkt, krijgt de beschikking over de faciliteiten die hij of zij nodig
heeft: een goede werkruimte, ergonomisch verantwoord meubilair, moderne media en toegang
tot de kenniscentra. FacB verzorgt dit. Ook is FacB belast met algemene organisatie-ondersteunende
taken: goed gebouwenbeheer, adequate aanbesteding van opdrachten volgens de EG-richtlijnen,
archivering, verzorging van in- en uitgaande post, bibliotheekfunctie en diverse helpdesks.
Taken:
-
• Het (technisch) beheer van de gebouwen en overige infrastructurele voorzieningen.
-
• Inkoop, beheer en verstrekking van kantoorbehoeften en meubilair.
-
• Het toezien op dienstauto’s.
-
• Het toezien op de documentaire informatievoorziening, reprografie en postbehandeling.
-
• De informatievoorziening van de departementale onderdelen, gebaseerd op openbare documenten
en literatuurgegevens.
-
• De beveiliging en de bedrijfszelfbescherming.
-
• Activiteiten van adviserende, coördinerende en ondersteunende aard op het gebied van
informatievoorziening en automatisering.
-
• Het verbijzonderen van EG-aanbestedingsrichtlijnen.
-
• Het rapporteren aan het Ministerie van Economische Zaken over de toepassing van EG-aanbestedingsrichtlijnen.
Projectdirectie Rekenschap (PDR)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De PDR is verantwoordelijk voor:
-
• Het bewaken van de uitvoering van de maatregelen van het actieplan Rekenschap. Daarbij
is zij resultaatsverantwoordelijk voor de totstandkoming van bekostigingsoverleggen
bij de velddirecties, het ontwikkelen en implementeren van een normatief beoordelingskader,
het verhelderen van taken en verantwoordelijkheden van de Raden van Toezicht, en het
bewaken van de implementatie van ROT en de totstandkoming van risicoanalyses/profielen
en de afhandeling van het wetsvoorstel Korte Klap.
-
• De inhoudelijke en procesmatige facilitering van de werkzaamheden van de commissie
Schutte en het opstellen van de beleidsreactie op het advies.
-
• Het adviseren en ondersteunen van de ontwikkeling van good governance in de relatie
instellingen OCW en binnen het departement in het kader van de motie Joldersma.
Ondersteunende bureaus van adviesraden
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
OCW kent drie adviesraden, die worden ondersteund door een bureau, onder leiding van
een directeur, die tevens secretaris van de betrokken raad is.
De raden kunnen gevraagd en ongevraagd advies geven zowel tijdens de fase van de beleidsontwikkeling
als in de besluitvormingsfase.
Onderwijsraad (OR)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De OR is het (grond)wettelijk adviesorgaan voor de Minister van OCW en waar het (mede)
het landbouwonderwijs betreft de Minister van LNV. De OR adviseert gevraagd en ongevraagd
over de hoofdlijnen van het beleid en de wetgeving op het gebied van het onderwijs
aan de bewindslieden en desgevraagd aan de Eerste en Tweede Kamer.
Raad voor Cultuur (RvC)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De RvC is het wettelijk adviesorgaan van de regering op het gebied van het cultuurbeleid.
De RvC adviseert zowel over algemeen beleid en regelgeving als ten behoeve van concrete
beslissingen zoals subsidiebeschikkingen. De RvC wil door het – gevraagd en ongevraagd
– adviseren aan de regering en/of de Eerste en Tweede Kamer de ontwikkeling van cultuur
stimuleren, het behoud van waardevol cultureel erfgoed bevorderen, de betrokkenheid
bij cultuur vergroten en de vrijheid van expressie en communicatie waarborgen.
Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT)
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De AWT is het wettelijk adviesorgaan van de regering in Nederland voor het wetenschaps-
en technologiebeleid. Binnen het Kabinet worden deze beleidsterreinen gecoördineerd
door de Minister van OCW (wetenschapsbeleid) en de Minister van Economische Zaken
(technologiebeleid) in nationaal en internationaal perspectief, daaronder begrepen
de wetenschappelijke en technologische informatieverzorging.