Artikel 2. Beleidskader
[Regeling vervallen per 01-01-2010]
De genoemde bedragen van de ter beschikking staande subsidiemiddelen gelden voor de
periode 2004 tot en met 2007.
Thema A: Verbeteren van de (her-)intredemogelijkheden op de arbeidsmarkt
Gecombineerde trajecten
Bij gecombineerde trajecten gaat het om maatschappelijke integratie en toeleiding
naar de arbeidsmarkt van langdurig werklozen, ouderen, (her)intredende vrouwen, arbeidsgehandicapten,
(ex-)gedetineerden, etnische minderheden, vluchtelingen of anderen met een complexe
problematiek door aanbieding van een totaalpakket. Dergelijke trajecten kunnen inspelen
op de specifieke omstandigheden en bestaan uit een combinatie van scholing, sociale
activering en arbeidstoeleiding en waar nodig schuldhulpverlening en maatschappelijke
dienstverlening.
Duale trajecten
Met duale trajecten onder thema A wordt werkzoekenden de mogelijkheid geboden om (betaalde) arbeid(stoeleiding) met scholing (waaronder
taalscholing en/of beroepskwalificerende scholing) te combineren. Deze vorm kan interessant
zijn voor jongeren die het reguliere onderwijs reeds hebben verlaten, vroegtijdig
schoolverlaters, etnische minderheden zonder startkwalificatie, vluchtelingen die
reeds beschikken over een opleiding maar niet direct inpasbaar zijn in de Nederlandse
arbeidsmarkt, nieuwkomers en oudkomers die het inburgeringsprogramma willen combineren
met toeleiding naar de arbeidsmarkt.
Verbetering samenwerking uitvoerende instanties
Experimenten die een verdere stroomlijning in de uitvoering van de reïntegratiepraktijk
tot doel hebben en met name gericht zijn op een betere samenwerking en informatie-uitwisseling
tussen instanties. Gedacht kan worden aan:
-
• verbeteringen in de intersectorale bemiddeling voor ontslagen medewerkers om, eventueel
na omscholing, in een andere sector aan de slag te komen;
-
• ontwikkeling van een profileringsysteem voor werklozen, waarmee kan worden vastgesteld
wat de kans is dat een werkloze een baan vindt zonder deelname aan een reïntegratietraject.
Hieruit kan men afleiden of het nodig is dat iemand een reïntegratietraject volgt
en welk type traject het meest toegesneden is op de cliënt;
-
• methoden om de regionale samenwerking tussen reïntegratiebureaus, onderwijsorganisaties,
uitkerende instanties en zorginstellingen te verbeteren;
-
• ontwikkelen van servicecentra voor matching, c.q. bemiddeling van jongeren naar een
leer-werkbaan (in plaats van naar een vacature).
(Re)integratie WAO’ers/arbeidsgehandicapten, als bedoeld in wet 2 van de Wet op de
(re-)integratie arbeidsgehandicapten
Organisaties worden uitgenodigd projecten in te dienen die zich richten op:
-
• experimenten waarbij met behulp van assessment het aanwezige ontwikkelingspotentieel
van arbeidsgehandicapten wordt bepaald, waarna een functiegerichte scholing kan worden
gevolgd en hulp wordt geboden bij de arbeidstoeleiding;
-
• het ontwikkelen/ implementeren van assesmentmethodieken die gebruikt kunnen worden
door arbeidsdeskundigen en reïntegratiebedrijven waarmee de mogelijkheden van mensen
worden vastgesteld (i.t.t. het vaststellen van beperkingen gericht op afkeuren/bepalen
van de uitkeringspositie zoals nu gebeurt);
-
• het bieden van ondersteuning bij het vorm geven van Disability Management, de afstemming
van arbeidsomstandigheden op de capaciteiten en beperkingen van werknemers om de inzetbaarheid
van mensen met een (dreigende) arbeidshandicap te vergroten of te herstellen;
-
• de reïntegratie van mensen die dreigen uit te vallen door een chronische ziekte zoals
MS, Bechterev, reuma;
-
• experimenten ter ondersteuning van arbeidsgehandicapten die zijn aangewezen op de
Wet sociale werkvoorziening (WSW) maar gedetacheerd zijn bij reguliere bedrijven;
-
• methoden om de regionale samenwerking tussen enerzijds reïntegratie instellingen en
zorginstellingen en anderzijds tussen reïntegratie instellingen en (speciale) onderwijsinstellingen
te verbeteren;
-
• het veranderen van de beeldvorming rondom mensen met een handicap in arbeid;
-
• het wegnemen/ondervangen van belemmeringen bij werkgevers t.a.v. het in dienst nemen/in
dienst hebben van gehandicapten.
Erkenning van Elders Verworven Competenties als reïntegratie-instrument
Erkenning van Elders Verworven Competenties (EVC) is een systematiek waarbij de, door
een persoon eerder opgedane kennis en ervaring, wordt vastgelegd en gewaardeerd. Hierbij
wordt niet alleen rekening gehouden met de diploma’s, maar met alle competenties die
de desbetreffende persoon heeft opgedaan.
Onder deze maatregel kunnen projecten voor werkzoekenden (voor werkenden zie EVC onder
thema E) worden ingediend die:
-
• zich richten op toepassing van het systeem van EVC voor de bemiddeling naar arbeid;
-
• een samenstel in zich hebben van het meten van eerder verworven competenties, persoonlijke
opleidingsplannen, verkorte en flexibele maatwerktrajecten (bij voorkeur duaal) en
leeromgevingen passend bij de leerstijlen van de deelnemers, om zo uiteindelijk de
inzetbaarheid en competentieniveau van de werkzoekenden te verhogen.
Toeleidingstrajecten voor (ex-)gedetineerden
Maatregelen die erop zijn gericht om (ex-)gedetineerden met een grote afstand tot
de arbeidsmarkt reeds voor het ontslag uit de strafinrichting, of anders direct erna,
op een traject te plaatsen of aan een baan te helpen. Belangrijk uitgangspunt is dat
de effectiviteit van interventies omhoog moet en dat vooral voorrang wordt verleend
aan (de ontwikkeling) van nieuwe programma’s en maatregelen die de recidive verminderen.
Tegen deze achtergrond bestaat behoefte aan projecten die zich richten op:
-
• het (verder) ontwikkelen van risicotaxatie-instrumenten die de kansen duidelijk moeten
maken of met een deelnemer een succesvolle reïntegratie kan worden bewerkstelligd;
-
• het (verder) ontwikkelen van methoden om competenties bij aanvang van de detentieperiode
te meten en de vorderingen tijdens het verblijf in de inrichting bij te houden;
-
• onderzoek naar en certificering van succesvolle programma’s die de recidive helpen
te verminderen en de implementatie van deze programma’s vergroten in andere organisaties
in de justitiële keten;
-
• het verbeteren van de nazorg (gericht op een blijvende reïntegratie).
Gelijke behandeling/bestrijden van discriminatie
Activiteiten gericht op de bestrijding van discriminatie op basis van geslacht, godsdienst
of overtuiging, handicap, leeftijd en seksuele geaardheid. Experimenten kunnen worden
ingediend die zich richten op:
-
• het ontwikkelen van gedragscodes voor gelijke behandeling bij instroom, promotie,
beloning, ontslag en andere arbeidsvoorwaarden, ontwikkelen van een klachtenregeling
op dit terrein en tegengaan van ongewenst gedrag (pesten en intimidatie);
-
• methodieken voor training of bijscholing van managers, personeelsfunctionarissen,
arbeidsbemiddelaars en arbo- & integratieadviseurs op het gebied van diversiteitsbeleid;
-
• bevorderen van deelname van personen in de functies van managers, personeelsfunctionarissen,
intermediairs/arbeidsbemiddelaars en arbo- & integratieadviseurs;
-
• bevorderen van een mentaliteitsomslag bij werkgevers/werknemers ten aanzien van het
ouderenbeleid met als doel de uitstroom uit het arbeidsproces te beperken en de reïntegratie
te bevorderen.
Beschikbaar budget
ESF-EQUAL subsidie: € 36,137 miljoen.
Thema B: Bestrijden van racisme op de arbeidsmarkt
Bestrijden van racisme
Projecten die zich exclusief richten op bestrijding van discriminatie en ongelijkheid
op de arbeidsmarkt op grond van ras of etnische afkomst. Om de effecten van (vaak
onbewuste) discriminatie te minimaliseren dienen betrokkenen bewust te worden gemaakt
van onbedoelde discriminatiemechanismen bij de werving en selectie van personeel.
Het verbeteren van de inzetbaarheid van mensen heeft echter niet alleen betrekking
op de instroom in de arbeidsmarkt maar ook op de doorstroom en het voorkomen van uitstroom.
Organisaties worden uitgenodigd projecten in te dienen die zich richten op:
-
• het ontwikkelen van gedragscodes voor gelijke behandeling bij instroom (zoals cultuurvrije
tests bij werving en selectie), promotie, beloning, ontslag en andere arbeidsvoorwaarden
alsmede het ontwikkelen van een klachtenregeling op dit terrein en tegengaan van ongewenst
gedrag (racisme, pesten en intimidatie);
-
• het ontwikkelen van methodieken voor training of bijscholing van managers, personeelsfunctionarissen,
arbeidsbemiddelaars en arbo- & integratieadviseurs op het gebied van diversiteitsbeleid,
intercultureel personeelsbeleid;
-
• beïnvloeden van het selectiegedrag van werkgevers en het bevorderen van de doorstroom
naar hogere functies van etnische minderheden.
Beschikbaar budget
ESF-subsidie: € 2,197 miljoen.
Thema C: Scheppen van mogelijkheden om een bedrijf te starten
Ondersteuning bij starten bedrijven
Projecten die achterstandsgroepen (m.n. ouderen, jongeren, allochtone vrouwen en vluchtelingen)
stimuleren en ondersteunen via zelfstandig ondernemerschap in eigen onderhoud te voorzien.
Te denken valt aan:
-
• projecten die zich richten op beïnvloeding van de cultuur rond ondernemerschap o.m.
door in het onderwijs de mogelijkheden van zelfstandig ondernemerschap nadrukkelijk
te belichten en voor te bereiden;
-
• projecten waarbij het zelfstandig ondernemerschap wordt bevorderd door bij reïntegratie
van achtergestelde doelgroepen het zelfstandig ondernemerschap als een serieuze mogelijkheid
te betrekken en te ondersteunen;
-
• projecten die de hoge administratieve lasten van ondernemerschap aanpakken door een
betere afstemming tussen uitvoeringsorganisaties (gemeenten, UWV, CWI);
-
• voorlichtingsprojecten die zich richten op het in kaart brengen van de mogelijkheden
om kapitaal te verwerven om een bedrijf te starten of met een bedrijf door te groeien;
-
• projecten die maatwerkondersteuning bieden voor starters uit bovengenoemde doelgroep.
Beschikbaar budget
ESF-subsidie: € 12,085 miljoen.
Thema D: Versterken van de sociale economie, in het bijzonder de maatschappelijke
dienstverlening, waarbij de nadruk wordt gelegd op uitbreiding van het aantal arbeidsplaatsen
en de verbetering van de kwaliteit daarvan
Versterken van de sociale economie
Nederland wil de werkgelegenheid bevorderen in de ‘tertiaire sector’ door maatschappelijk
nuttige activiteiten te combineren met het aanbieden van professionele begeleiding
die erop gericht is langdurig werklozen en arbeidsongeschikten te leiden naar werk
of maatschappelijk zinvolle activiteiten of te leiden naar herstel van hun zelfsturend
vermogen.
Binnen deze koppeling (verrichten van maatschappelijke activiteiten en tegelijk persoonlijke
ontwikkeling/herstel) kunnen nieuwe vormen van dienstverlening structureel in de markt
worden gezet.
Organisaties worden uitgenodigd om deze koppeling van doelstellingen te realiseren
door:
-
• experimenten die leiden tot meer werkgelegenheid voor achterstandsgroepen bv. op terrein
van gezondheidszorg, maatschappelijke dienstverlening en milieusector;
-
• experimenten die de waarden van het landelijk gebied inzetten tot resocialisering,
reïntegratie of psychisch herstel van mensen. Daarbij gaat het ook om activiteiten
die uitval uit het arbeidsproces of uitval van deelname aan samenleving voorkomen.
Beschikbaar budget
ESF-subsidie: € 3,296 miljoen.
Thema E: Scholing, bevordering van combinatie werken/leren en bevordering van integrerende
manieren van werken
Startkwalificatie
Organisaties worden uitgenodigd om vernieuwende (onderwijs)methoden te ontwikkelen
voor:
-
• het behalen van een startkwalificatie voor werkenden en werkzoekenden voor wie regulier
onderwijs geen passende vorm van scholing biedt. De belangstelling gaat met name uit
naar onderwijstrajecten voor risicojongeren, allochtone vrouwen, herintreedsters,
ouderen, vluchtelingen / nieuwkomers zonder (erkende) of met een lage vooropleiding,
en (ex-)gedetineerden.
Duale leertrajecten
Met duale trajecten onder thema E wordt werkenden de mogelijkheid geboden om arbeid met scholing (waaronder taalscholing en/of beroepskwalificerende
scholing) te combineren. Dit houdt meer in dan het volgen van een cursus onder werktijd;
het is de bedoeling dat het leren en het werken in één traject zijn ondergebracht
(verg. beroepsbegeleidende leerweg).
Organisaties worden uitgenodigd om duale trajecten voor werkenden te ontwikkelen waarbij:
Een leven lang leren
Activiteiten gericht op het op peil brengen en houden van kennis en vaardigheden van
werkenden.
In het kader van de mobiliteitsbevordering van werkenden worden organisaties uitgenodigd
om:
Daarnaast is er de trend de verantwoordelijkheid voor het op peil houden van de kennis,
vaardigheden en competenties steeds meer bij de werknemer neer te leggen.
Organisaties worden uitgenodigd om:
Scholing op maat
Activiteiten die gericht zijn op het ontwikkelen van speciale lesprogramma’s voor
specifieke doelgroepen. Gedacht kan worden aan:
-
• scholing in het kader van inburgeringsprogramma’s met moedervriendelijke agenda’s
(lestijden die aansluiten bij schooltijden en voorzieningen voor opvang van de jongere
kinderen), gefaseerde inburgeringsprogramma’s, taallessen tijdens inburgeringstrajecten
in aparte vrouwengroepen, en speciale herintredingsprogramma’s;
-
• gerichte scholing voor herintreedsters aan bijvoorbeeld de vrouwenvakschool;
-
• projecten waardoor deelname van meisjes en vrouwen aan technisch onderwijs op verschillende
niveaus wordt bevorderd;
-
• verbetering scholingsaanbod voor oudere werknemers;
-
• (bij)scholingstrajecten waarmee, in hun moederland opgeleide vluchtelingen aansluiting
krijgen op het kwalificatieniveau van de Nederlandse arbeidsmarkt.
Erkenning van Elders Verworven Competenties
Maatregelen die gericht zijn op een meer eenduidige en volledige benutting van het
systeem van EVC bij werkenden. Met name voor laagopgeleide werkenden kan EVC interessant zijn omdat deskundigheid
opgedaan in eerdere (werk)ervaringen meeweegt bij het bepalen van het kwalificatieniveau.
Daarmee wordt antwoord verkregen op de vraag welke competenties verder ontwikkeld
moeten worden.
Organisaties worden uitgenodigd om:
Vergroten arbeidsdeelname ouderen (45+)
Gelet op de toenemende vergrijzing, is het van belang mensen zolang mogelijk in het
arbeidsproces te houden. Daarom worden organisaties uitgenodigd projecten in te dienen
voor experimenten op de volgende onderwerpen:
-
• stimuleren van beroepsmobiliteit van oudere werknemers in- of tussen branches/ sectoren;
-
• aanpassen van arbo-beleid ter vermindering van fysieke belasting oudere werknemers;
-
• het creëren van de mogelijkheid voor werknemers die in de uittreedfase komen om vrijwilligerswerk
en betaalde arbeid te combineren;
-
• vergroten van mogelijkheden tot deeltijdarbeid.
Beschikbaar budget
ESF-subsidie: € 16,040 miljoen.
Thema F: Versterking van het vermogen van bedrijven en mensen om gebruik te maken
van de informatietechnologie en andere nieuwe technologieën
Inzet ICT
Om als individu, bedrijf en land mee te kunnen doen in de kenniseconomie is een continue
investering in ICT-vaardigheden vereist. Voor burgers en groepen die het ontbreekt
aan die vaardigheden brengt dat het risico van sociale uitsluiting met zich mee. Vooral
ouderen, lageropgeleiden en vrouwen hebben op dit moment nog een achterstand op gebied
van ICT.
Organisaties worden uitgenodigd experimenten in te dienen die zich richten op:
-
• ontwikkelen van methoden voor inzet van ICT bij scholing van groepen met een achterstand;
-
• verbetering van de toegankelijkheid van ICT en Internetvaardigheden voor personen
in een achterstandspositie.
ICT kan ook worden ingezet om de reïntegratie te bevorderen en te ondersteunen. Daarom
kunnen tevens projecten worden ingediend die
-
• door gebruikmaking van ICT, de match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt substantieel
verbeteren, speciaal ten behoeve van groepen met een achterstand;
-
• het gebruik van ICT ter verbetering van de mogelijkheden tot arbeidsdeelname van arbeidsgehandicapten.
Beschikbaar budget
ESF-subsidie: € 8,459 miljoen.
Thema G: Combinatie arbeid en zorg
Kinderopvang
Kinderopvang is een belangrijke voorwaarde voor het combineren van arbeid en zorg.
Projecten kunnen worden ingediend die zich richten op:
-
• bevordering van diversiteit in de kinderopvang met als doel de toegankelijkheid van
de kinderopvang voor allochtone kinderen te bevorderen (hierbij kan o.a. worden gedacht
aan de ontwikkeling van een pedagogische praktijk voor deze groepen);
-
• bevordering van gastouderopvang, waarbij gedacht wordt aan het doen van onderzoek
naar de verschillen tussen gastouderopvang in Nederland en andere landen en het bruikbaar
maken voor de Nederlandse praktijk van dergelijk onderzoek;
-
• bevorderen van de toegankelijkheid van de reguliere kinderopvang voor kinderen met
een handicap. Hierbij wordt o.a. gedacht aan de ontwikkeling van een vraagbaakfunctie
voor ouders en leidsters met vragen over de opvang van kinderen met een handicap;
-
• het zichtbaar maken van informele vormen van kinderopvang onder met name allochtone
ouders en de mogelijkheden om deze vormen aanvullend te laten zijn op de Wet basisvoorziening
kinderopvang (WBK) en aldus de reguliere opvang beter toegankelijker te maken voor
allochtonen.
Tussenschoolse opvang
Nederland is het enige Europese land waar men geen ononderbroken schooldag kent. Het
ontbreken daarvan in Nederland vormt één van de belangrijkste struikelblokken voor
arbeidsparticipatie van vrouwen. Er kunnen projectvoorstellen worden ingediend op
de volgende onderwerpen:
-
• activiteiten die de professionalisering van personeel voor de tussenschoolse opvang
bevorderen;
-
• activiteiten die gericht zijn op het voor kinderen plezierig vorm geven van een ononderbroken
schooldag;
-
• het aangaan van strategische samenwerkingsverbanden om resultaten te verbreden, institutionalisering
te bevorderen en verkokering tussen opvang en onderwijs tegen te gaan. Hierbij kan
gedacht worden aan gemeenten, ministeries, politici, onderwijsorganisaties, organisaties
in de kinderopvang, buurt- en welzijnsorganisaties.
Mantelzorg en werk
Mantelzorg heeft grote maatschappelijke waarde en is onmisbaar in de totale zorgverlening.
Sommige mantelzorgers zijn overbelast door de combinatie van betaalde arbeid en zorg.
Mantelzorgers hebben baat bij een ‘zorgvriendelijke’ werkgever die flexibele arbeidsduur,
werktijden en verlofmogelijkheden biedt.
Er kunnen projectvoorstellen worden ingediend op de volgende onderwerpen:
-
• activiteiten die werkende mantelzorgers ondersteunen in de combinatie mantelzorg &
werk, die ondersteuning en verlichting bieden in de taakbelasting van werkende mantelzorger;
-
• activiteiten die bijdragen aan ‘zorgvriendelijk/mantelzorgvriendelijk’ beleid aan
de kant van werkgevers;
-
• verspreiden van ‘good practices’ van steun aan werkende mantelzorgers en voorbeelden
van goed werkgeverschap t.b.v. deze groep werknemers.
Daarnaast zijn projecten mogelijk op gebied van vrijwilligerswerk. Te denken valt
aan:
Levensloopbeleid
Activiteiten gericht op levensloopbeleid zijn voor verschillende groepen in de samenleving
interessant:
-
1. Gezinnen in de ‘spitsuurfase’ van hun levensloop, waarin werk en zorgtaken gecombineerd
moeten worden. Er is behoefte aan maatregelen die arbeid en zorg eenvoudiger maken
door bijvoorbeeld werktijden aan te passen en meer flexibele verlofregelingen te realiseren
waardoor stress en burnout kunnen worden voorkomen. Er kunnen projectvoorstellen worden
ingediend op het volgende onderwerp:
-
2. Jongeren, die nog belangrijke keuzes moeten maken met verstrekkende gevolgen voor
de toekomst. Het ter discussie stellen van de effecten van seksespecifieke keuzes
en het bevorderen van meer keuzevrijheid is een belangrijke insteek bij het onderwerp
‘levensloop en de jongere generatie’. Beoogd wordt dat meer jongeren het belang inzien
van economische zelfstandigheid van zowel vrouwen als mannen en weten op welke wijze
zij dit kunnen realiseren. Projecten kunnen worden ingediend op de volgende onderwerpen:
-
• het bevorderen bij jongeren van het maken van bewuste keuzes in hun leven op gebied
van werk, scholing, zelfstandigheid en gezinsverantwoordelijkheid;
-
• projecten die de resultaten van succesvolle trajecten met jongeren verder doorontwikkelen
en implementeren. Hierbij kan gedacht worden aan het omzetten van deze resultaten
in bijvoorbeeld keuzebegeleidingsmateriaal voor het onderwijs, voor trajectbegeleiders,
voor sociaal werkers/jongerenwerkers, voor gebruik in moskeeën e.d.
Beschikbaar budget
ESF-subsidie: € 17,468 miljoen.
Thema H: Verkleining van horizontale en verticale segregatie (genderkloof)
Glazen plafond
Het ‘glazen plafond’ bestaat nog steeds. Nederland hecht grote waarde aan evenredige
deelname van vrouwen en mannen aan invloed en besluitvorming; dit is steeds een belangrijke
doelstelling van het emancipatiebeleid geweest.
Daarnaast is er in Nederland ook nog steeds sprake van horizontale segregatie (de
concentratie van vrouwen en mannen in verschillende sectoren en beroepen).
Projecten kunnen daarom worden ingediend die zich richten op:
-
• activiteiten die een bijdrage leveren aan de vermindering van horizontale segregatie
tussen mannen en vrouwen in beroepen, functies en sectoren. Hierbij ligt het accent
op technische sectoren en relatief jonge economische sectoren als de ICT-branche;
-
• activiteiten die de carrièremogelijkheden van vrouwen en hun toegang tot leidinggevende
functies en invloedrijke posities bevorderen. Met name projecten die zich richten
op:
-
a. de loopbaankansen van allochtone vrouwen;
-
b. sectoren waar vrouwen sterk vertegenwoordigd zijn op de werkvloer, maar waar zich
dit niet vertaalt op leidinggevend niveau (bijv. zorg en onderwijs).
-
• activiteiten die zich richten op het doorontwikkelen en implementeren van eerder opgedane
positieve en negatieve ervaringen (good practices, tips en tools).
Een ander aspect van de genderkloof betreft de beloningsverschillen tussen mannen
en vrouwen; die zijn nog steeds omvangrijk en blijken slechts langzaam af te nemen.
Projecten kunnen worden ingediend die zich richten op
Beschikbaar budget
ESF-subsidie: € 5,273 miljoen.
Thema I: Asielzoekers
Scholing en activering asielzoekers
Een asielzoeker is een vreemdeling die in afwachting is van een besluit op zijn verzoek
om als vluchteling te worden toegelaten tot Nederland. Anders dan bij het programma
van het Europees Vluchtelingen Fonds waar projecten gericht zijn op opvang en vrijwillige
terugkeer van asielzoekers, is het in het kader van het EQUAL-programma mogelijk projecten
in te dienen die een koppeling maken tussen opleiding en arbeidsmarkt.
Organisaties worden uitgenodigd experimenten in te dienen die zich richten op
-
• het ontwikkelen van vernieuwende, korte en flexibele onderwijsmethoden waarbij rekening
wordt gehouden met een mogelijke terugkeer naar het land van herkomst;
-
• het verbeteren van de samenwerking met werkgevers om meer gebruik te kunnen maken
van de mogelijkheden voor asielzoekers om werkervaring op te doen binnen het kader
van de Wet arbeid vreemdelingen;
-
• bemiddeling, werving en selectie van asielzoekers naar werk passend bij hun opleidingsachtergrond
en werkervaring, voor zover dit in overeenstemming is met de Wet arbeid vreemdelingen;
-
• Het ontwikkelen van een ketengerichte aanpak die leidt tot maatwerk voor asielzoekers,
rekening houdend met specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld analfabeten, getraumatiseerde
asielzoekers, vrouwen of AMA’s.
Beschikbaar budget
ESF-subsidie: € 3,296 miljoen.