Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
-
a. beheerder: de Minister van Defensie;
-
b. ambtenaar: militair van de Koninklijke Marechaussee dan wel van enig ander onderdeel
van de krijgsmacht;
-
c. klacht: een schriftelijke dan wel mondelinge uiting van ongenoegen over een gedraging
van een ambtenaar bij de uitvoering van een in de Politiewet 2012 omschreven taak;
-
d. klager: de indiener van een klacht;
-
e. commissie: de commissie, bedoeld in artikel 3;
-
f. klachtcoördinator: de functionaris, bedoeld in artikel 4.
Artikel 2. Verantwoordelijkheid beheerder
De beheerder is verantwoordelijk voor de behandeling, de registratie en de publicatie
van klachten over ambtenaren van de Koninklijke Marechaussee dan wel van enige ander
onderdeel van de krijgsmacht in de uitoefening van de taken, bedoeld in artikel 4, eerste lid, artikel 57, eerste lid, artikel 58, eerste lid, of artikel 59, eerste lid, van de Politiewet 2012.
Artikel 3. Klachtencommissie
Artikel 4. Klachtcoördinator
De beheerder wijst een ambtenaar aan die in de functie van klachtcoördinator is belast
met de coördinatie van de klachtbehandeling en met de registratie van alle ontvangen
klachten.
Artikel 5. Indiening klacht
Klachten die mondeling worden ingediend en niet terstond tot tevredenheid van de klager
kunnen worden afgedaan, worden door de ambtenaar die de klager te woord staat op diens
verzoek op schrift gesteld en, na ondertekening door de klager, doorgeleid naar de
beheerder.
Artikel 6. Ontvangstbevestiging klaagschrift
-
1 De klachtcoördinator zorgt ervoor dat de indiener van een klaagschrift dan wel degene
wiens mondeling ingediende klacht op schrift is gesteld, binnen een week na ontvangst
daarvan bij de beheerder een ontvangstbevestiging en informatie over de procedure
van klachtbehandeling wordt toegezonden. Indien een klacht om advies aan de commissie
wordt voorgelegd, deelt de beheerder dit zo spoedig mogelijk mee aan de klager.
-
3 Indien de klager binnen genoemde termijn van twee weken niet overgaat tot herstel
van het verzuim of tot de indiening van een vertaling, kan de beheerder besluiten
de klacht buiten behandeling te laten. De klager wordt daarover binnen twee weken
na het verstrijken van de hiervoor bedoelde termijn van twee weken geïnformeerd. Daarbij
wordt hij gewezen op de mogelijkheid om vervolgens een klacht in te dienen bij de
Nationale ombudsman.
Artikel 7. Mededeling inzake niet in behandeling nemen klacht
Indien een klacht in verband met het bepaalde in het eerste of het tweede lid van artikel 9:8 van de Algemene wet bestuursrecht niet voor behandeling in aanmerking komt, doet de beheerder de klager daarover uiterlijk
binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift schriftelijk en gemotiveerd mededeling.
De klager wordt daarbij gewezen op de mogelijkheid om vervolgens een klacht in te
dienen bij de Nationale ombudsman.
Artikel 8. Advisering door burgemeester en hoofdofficier van justitie
-
1 Indien van toepassing worden de burgemeester, de hoofdofficier van justitie van het
arrondissement waarin de gemeente is gelegen waar de gedraging waarover wordt geklaagd
heeft plaatsgevonden en de hoofdofficier van justitie van het arrondissementsparket
Oost-Nederland in de gelegenheid gesteld om over de klacht advies uit te brengen en
ontvangen zij van de klachtcoördinator desgewenst een kopie van de stukken die op
de klacht betrekking hebben.
Artikel 9. Klachtbehandeling
-
2 Van het voeren van overleg, als in het vorige lid, bedoeld, kan worden afgezien indien
de beheerder van oordeel is dat zulks in het desbetreffende geval niet zinvol is.
-
3 Indien overleg of bemiddeling leidt tot een oplossing waarmee de klager tevreden is,
wordt de klacht niet verder behandeld. De klager en degene op wiens gedraging de klacht
betrekking heeft, worden schriftelijk geïnformeerd over de beëindiging van de klachtbehandeling.
Indien de beheerder er niet in slaagt een klacht binnen tien weken of, indien de klacht
ter behandeling en advisering aan de commissie is voorgelegd, binnen veertien weken
na ontvangst van het klaagschrift, af te doen, draagt hij er zorg voor dat de klager
en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft vóór het verstrijken van de
van toepassing zijnde termijn een mededeling van verdaging wordt gezonden.
Artikel 11. Oordeel beheerder
-
1 De beheerder geeft in zijn afdoeningsbrief een gemotiveerd oordeel over de gegrondheid
van de klacht. Hij zendt een kopie van zijn brief in ieder geval aan de klager, aan
degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, alsmede aan de commissie, voor
zover die de klacht heeft behandeld.
Artikel 12. Registratie van.klachten
De klachtcoördinator zorgt er namens de beheerder voor dat iedere klacht wordt geregistreerd.
Bij de registratie worden gegevens opgenomen over de aard van de gedraging waarover
is geklaagd, over de wijze van indiening en van behandeling van de klacht, over de
doorlooptijd, en – indien van toepassing – over het oordeel van de beheerder over
eventueel genomen maatregelen naar aanleiding van de klacht. Voor zover de commissie
over de klacht heeft geadviseerd, wordt ook dit advies in de registratie opgenomen.
De beheerder draagt er zorg voor dat de in artikel 12 bedoelde geregistreerde gegevens jaarlijks op overzichtelijke en geanonimiseerde
wijze worden gepubliceerd. Deze publicatie gaat vergezeld van een toelichting, waarin
wordt aangegeven in hoeverre bepaalde klachten wijzen op structurele tekortkomingen
in het functioneren van de ambtenaren van de Koninklijke Marechaussee of van enig
ander onderdeel van de krijgsmacht, en waarin wordt ingegaan op eventuele maatregelen
om gesignaleerde knelpunten op te lossen.
-
2 De bevelhebber van de Koninklijke Marechaussee maakt geen gebruik van de machtiging,
bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, indien hij bij de gedraging waarop de klacht
betrekking heeft rechtstreeks is betrokken.
Artikel 16. Datum inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na dagtekening van de
Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 maart 2004.
Deze regeling wordt aangehaald als: Klachtenregeling politietaken Koninklijke Marechaussee/krijgsmacht
2004.