-
a. de begrippen «schip», «passagiersschip», «vissersvaartuig», «kapitein» en «eigenaar»:
hetgeen daaronder in de Schepenwet wordt verstaan;
-
b. vrachtschip: een schip, niet zijnde een passagiersschip;
-
c. zeilschip: een schip dat is ontworpen en gebouwd om hoofdzakelijk door middel van
zeilen te worden voortbewogen;
-
d. GT: de maateenheid bruto-tonnage waarin de totale inhoud van een schip, vastgesteld
overeenkomstig het op 23 juni 1969 te Londen totstandgekomen Verdrag betreffende de
meting van schepen (Trb. 1970, 122), wordt uitgedrukt;
-
e. lengte: de overeenkomstig het verdrag, genoemd in onderdeel d, vastgestelde lengte
van een schip;
-
f. internationale reis: een reis tussen twee verschillende landen, waarbij een gebied
voor welks buitenlandse betrekkingen een buiten dat gebied zetelende regering verantwoordelijk
is of waarvan de Verenigde Naties het besturend lichaam zijn, mede als een afzonderlijk
land wordt aangemerkt;
-
g. nationale reis: een reis, niet zijnde een internationale reis;
-
h. Onze Minister: Onze Minister van Infrastructuur en Milieu;
-
i. Uitwateringsverdrag: het op 5 april 1966 te Londen totstandgekomen Verdrag betreffende
de uitwatering van schepen (Trb. 1966, 275) en de bij dat verdrag behorende bindende
protocollen, aanhangsels en bijlagen;
-
j. Aanvaringsverdrag: het op 20 oktober 1972 te Londen totstandgekomen Verdrag inzake
Internationale Voorschriften ter voorkoming van aanvaringen op zee (Trb. 1974, 51);
-
k. SOLAS-verdrag: het op 1 november 1974 te Londen totstandgekomen Verdrag voor de beveiliging
van mensenlevens op zee (Trb. 1976, 157) en de bij dat verdrag behorende bindende
protocollen, aanhangsels en bijlagen;
-
l. IMO: de Internationale Maritieme Organisatie van de Verenigde Naties;
-
m. Maritieme Veiligheidscommissie: de gelijknamige commissie van de IMO;
-
n. BCH-Code: de bij resolutie MSC.9(53) van de Maritieme Veiligheidscommissie aangenomen
Code voor de bouw en uitrusting van schepen die gevaarlijke chemicaliën in bulk vervoeren
(Bulk Chemical Code);
-
o. GC-Code: de bij resolutie A.328(IX) van de Algemene vergadering van de IMO aangenomen
Code voor de bouw en uitrusting van schepen die vloeibaar gemaakte gassen in bulk
vervoeren (Gas Carrier Code);
-
p. Graancode: de bij resolutie MSC.23(59) van de Maritieme Veiligheidscommissie aangenomen
Internationale Code voor het veilig vervoer van graan in bulk (International Grain
Code);
-
q. HSC-Code 1994: de bij resolutie MSC.36(63) van de Maritieme Veiligheidsheidscommissie
aangenomen Internationale Code voor de veiligheid van hogesnelheidsschepen (High-Speed
Craft Code, 1994);
-
r. HSC-Code 2000: de bij resolutie MSC.97(73) van de Maritieme Veiligheidsheidscommissie
aangenomen Internationale Code voor de veiligheid van hogesnelheidsschepen (High-Speed
Craft Code, 2000);
-
s. IBC-Code: de bij resolutie MSC.4(48) van de Maritieme Veiligheidscommissie aangenomen
Internationale Code voor de bouw en uitrusting van schepen die gevaarlijke chemicaliën
in bulk vervoeren (International Bulk Chemical Code);
-
t. IGC-Code: de bij resolutie MSC.5(48) van de Maritieme Veiligheidscommissie aangenomen
Internationale Code voor de bouw en uitrusting van schepen die vloeibaar gemaakte
gassen in bulk vervoeren (International Gas Carrier Code);
-
u. INF-Code: de bij resolutie MSC.88(71) van de Maritieme Veiligheidscommissie aangenomen
Internationale Code voor het veilig vervoer in verpakte vorm van bestraalde splijtstoffen,
plutonium en hoog-radioactief afval aan boord van schepen (Irradiated Nuclear Fuel
Code);
-
v. ISM-Code: de bij resolutie A.741(18) van de Algemene Vergadering van de IMO aangenomen
Internationale Management Code voor scheepsveiligheid en ter voorkoming van verontreiniging
(International Safety Management Code);
-
w. ISPS-Code: de bij resolutie 2 van de Conferentie van verdragsluitende regeringen die
partij zijn bij het SOLAS-verdrag op 12 december 2002 aangenomen Internationale Code
voor de beveiliging van schepen en havenfaciliteiten (International Ship and Port
Facility Security Code).