Artikel 1
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
-
a. minister: de Minister van Economische Zaken;
-
b. ondernemer: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, niet zijnde een rechtspersoon
die krachtens publiekrecht is ingesteld, die een onderneming in stand houdt;
-
c. ondernemersorganisatie: een stichting of vereniging met volledige rechtsbevoegdheid
die, blijkens haar statuten, tot doel heeft de belangen te behartigen van ondernemingen
of organisaties van ondernemingen, die een afdeling in haar bureauorganisatie heeft
functioneren welke zich bezighoudt met internationaal ondernemen binnen de bedoelde
ondernemingen en die in het kader van de uitvoering van deze regeling een overeenkomst
met de minister heeft gesloten;
-
d. internationaliseringsplan: een plan van aanpak dat is opgesteld door de ondernemer
in samenwerking met een ondernemersorganisatie, Syntens of een consulent internationale
handel van een kamer van koophandel en fabrieken, en dat is gericht op de oriëntatie
op of het voor eigen rekening en risico bewerken van een buitenlandse markt vanuit
Nederland, en dat een inventarisatie bevat van de sterke en zwakke kanten, kansen
en bedreigingen van de onderneming op gebied van export en direct daaraan gerelateerde
activiteiten in het buitenland en aangeeft welke activiteiten zullen worden uitgevoerd
om de doelstellingen in het plan op die buitenlandse markt te realiseren, bestaande
uit:
-
1°. marktverkenning,
-
2°. partnerselectie,
-
3°. productpresentatie,
-
4°. het ontwikkelen en produceren van presentatiemateriaal,
-
5°. het vergroten van kennis en kunde op het gebied van internationaal ondernemen,
-
6°. het inwinnen van juridisch advies of
-
7°. het aanvragen van één of meer internationale octrooien , merk- of modelregistraties;
-
e. doelland: land waarop het internationaliseringsplan gericht is;
-
f. marktverkenning: een schriftelijk verslag over de mogelijkheden van ondernemen op
een markt in het buitenland, opgesteld door een organisatie die deskundig en ervaren
is op het gebied van marktonderzoek;
-
g. partnerselectie: het ten behoeve van de ondernemer selecteren van en het leggen van
contacten door een organisatie die deskundig en ervaren is op het gebied van marktonderzoek;
-
h. productpresentatie: de presentatie van een onderneming of product op buitenlandse
of internationale beurzen, congressen, symposia, exposities en dergelijke evenementen;
-
i. presentatiemateriaal: schriftelijke, digitale en/of audiovisuele product- en/of bedrijfsinformatie;
-
j. vergroten van kennis en kunde op gebied van internationaal ondernemen: het volgen
door de ondernemer of een van zijn vaste medewerkers van opleidingen, cursussen, workshops,
seminars, trainingen en dergelijke, die relevant zijn voor het internationaal ondernemen
en waarvan de kwaliteit gewaarborgd is, danwel het met instemming van de desbetreffende
onderwijsinstelling contracteren door het bedrijf van één of meer studenten, die een
opleiding op het gebied van internationaal ondernemen volgen bij een instelling voor
middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs of universitair onderwijs, voor
een stage van tenminste drie maanden die gericht is op één of meer onderzoeksopdrachten
ten behoeve van de uitvoering van het internationaliseringsplan of, indien de stageduur
korter is dan drie maanden, voor een doelgerichte stageopdracht, zoals veldonderzoek
ten behoeve van de internationale oriëntatie van de onderneming in het doelland, danwel
de tijdelijke inhuur van één of meer op het terrein van internationaal ondernemen
ervaren interim-managers ten behoeve van de uitvoering van het internationaliseringsplan;
-
k. inwinnen van juridisch advies: het inwinnen door de ondernemer van een handelsgerelateerd
specialistisch juridisch advies;
-
l. aanvragen van één of meer octrooien, merk- of modelregistraties: het met behulp van
een octrooi-, merk- of modelgemachtigde indienen van één of meer octrooiaanvragen
dan wel aanvragen voor merk- of modelregistraties ten behoeve van de merk- of modelbescherming
in het doelland;