Deel A, examenprogramma basismodule brandweercentralist
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Sociaal-communicatieve en cultureel-normatieve competenties
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Communicatief
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
De centralist is in staat:
-
14. meldingsgegevens te vertalen in een professionele omschrijving op basis waarvan een
vervolg aan het hulpverleningsproces gegeven kan worden.
-
15. te putten uit een breed scala aan communicatieve vaardigheden en zet deze, afhankelijk
van de informatiebehoefte en het type gesprekpartner, in om een effectieve en efficiënte
wijze van communicatie te bewerkstelligen.
Stressbestendig
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
De centralist is in staat:
-
16. gelijktijdig meerdere hulpverlenings- en informatieprocessen te managen.
-
17. de eigen emoties als gevolg van de aard van de werkzaamheden (tijdsdruk, gelijktijdigheid
processen, gevolgen van beslissingen) te hanteren en te verwerken.
Klantgericht
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
De centralist is in staat:
-
18. op adequate wijze een melding aan te nemen. Hieronder wordt in ieder geval verstaan
het zich bekend maken aan de melder en het scheppen van een veilig en rustig ‘gespreksklimaat’.
-
19. op effectieve wijze om te gaan met de emoties van betrokkenen.
Ontwikkelingsgericht
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
De centralist is in staat:
-
20. na afloop van de melding het eigen handelen te evalueren.
-
21. een bijdrage te leveren aan de algemene evaluatie van een melding vanuit de optiek
van de meldkamer, hierover te rapporteren en te signaleren waar procedures of werkwijzen
verbeterd kunnen worden. Hierbij houdt de centralist rekening met de organisatiestructuur
en -cultuur, de generieke procedures en de generieke beroepsinhoudelijke kaders van
de eigen discipline en aanverwante (hulpverlenings)disciplines.
Samenwerken
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
De centralist is in staat: