-
a. rijkswet: Rijkswet Onderzoeksraad voor veiligheid;
-
b. scheepvaartongeval: een gebeurtenis die heeft geresulteerd in:
-
1°. dodelijk of ernstig letsel aan een persoon overkomen, dat is veroorzaakt door of samenhangt
met het functioneren van een schip,
-
2°. de vermissing van een persoon vanaf een schip, die is veroorzaakt door of samenhangt
met het functioneren van het schip,
-
3°. de vermissing, vermoedelijke vermissing of het verlaten van een schip,
-
4°. schade aan een schip,
-
5°. het stranden of onbruikbaar worden van een schip,
-
6°. de betrokkenheid van een schip bij een aanvaring,
-
7°. schade die is veroorzaakt door of samenhangt met het functioneren van een schip of
-
8°. schade aan het milieu die is veroorzaakt door schade aan een of meer schepen, welke
het gevolg is van of samenhangt met het functioneren van een schip.
-
c. scheepvaartincident: een gebeurtenis, geen scheepvaartongeval zijnde, veroorzaakt
door of samenhangend met het functioneren van een schip en waarbij de veiligheid van
het schip of van personen in gevaar is gebracht of waardoor ernstige schade aan het
schip, aan mijnbouwinstallaties of aan het mariene milieu zou kunnen ontstaan;
-
d. luchtvaartongeval: een gebeurtenis die samenhangt met het gebruik van een luchtvaartuig
en plaatsvindt tussen het tijdstip waarop een persoon zich aan boord begeeft met het
voornemen een vlucht uit te voeren en het tijdstip waarop alle personen die zich met
dit voornemen aan boord hebben begeven, zijn uitgestapt, en waarbij:
-
1°. een persoon dodelijk of ernstig letsel heeft opgelopen als gevolg van het zich in
het luchtvaartuig bevinden, direct contact met een onderdeel van het luchtvaartuig,
inclusief de onderdelen die van het luchtvaartuig zijn losgeraakt of directe blootstelling
aan de uitlaatstroom van de reactoren, behalve wanneer de letsels een natuurlijke
oorzaak hebben, door de persoon zelf of door anderen zijn toegebracht, of wanneer
de letsels verstekelingen treffen die zich buiten de normale voor passagiers en het
personeel bedoelde ruimten ophouden,
-
2°. het luchtvaartuig schade of een structureel defect oploopt, waardoor afbreuk wordt
gedaan aan zijn soliditeit, prestaties of vluchtkenmerken en die normaliter ingrijpende
herstelwerkzaamheden of vervanging van het getroffen onderdeel noodzakelijk zouden
maken, behalve wanneer het gaat om motorstoring of motorschade en de schade beperkt
is tot de motor, de motorkap of motoronderdelen, dan wel om schade die beperkt is
tot de propellers, de vleugelpunten, de antennes, de banden, de remmen, de stroomlijnkappen
of tot deukjes of gaatjes in de vliegtuighuid, of
-
3°. het luchtvaartuig vermist wordt of volledig onbereikbaar is;
-
e. luchtvaartincident: een gebeurtenis, geen luchtvaartongeval zijnde, die samenhangt
met het functioneren van een luchtvaartuig en afbreuk doet of zou kunnen doen aan
een veilige vluchtuitvoering;
-
f. ernstig luchtvaartincident: luchtvaartincident dat zich voordoet onder omstandigheden
die erop wijzen dat bijna een luchtvaartongeval heeft plaatsgevonden;
-
g. dodelijk letsel: letsel, door een persoon bij een ongeval opgelopen, dat binnen dertig
dagen na het tijdstip van het ongeval de dood tot gevolg heeft;
-
h. ernstig letsel:
-
1°. met betrekking tot een scheepvaartongeval: letsel, door een persoon bij een ongeval
opgelopen, dat resulteert in een uitschakeling voor meer dan 72 uur, beginnend binnen
zeven dagen na de datum waarop het letsel werd opgelopen;
-
2°. met betrekking tot een luchtvaartongeval: letsel, door een persoon bij een ongeval
opgelopen, dat:
-
– opneming in een ziekenhuis gedurende meer dan 48 uur vereist, welke aanvangt binnen
zeven dagen na het oplopen van het letsel,
-
– de breuk van een bot tot gevolg heeft, uitgezonderd enkelvoudige breuken van vingers,
tenen of de neus,
-
– gepaard gaat met scheurwonden die ernstige bloedingen of beschadigingen van zenuwen,
spieren of pezen veroorzaken,
-
– gepaard gaat met letsel aan een inwendig orgaan,
-
– gepaard gaat met tweedegraads of derdegraads brandwonden of brandwonden over meer
dan 5% van het lichaamsoppervlak of
-
– gepaard gaat met geconstateerde blootstelling aan besmettelijke stoffen of schadelijke
straling;
-
i. staat van ontwerp: staat die rechtsmacht heeft over de organisatie die verantwoordelijk
is voor het ontwerp van een luchtvaartuig;
-
j. staat van vervaardiging: staat die rechtsmacht heeft over de organisatie, die verantwoordelijk
is voor de vervaardiging van een luchtvaartuig als zodanig;
-
k. staat van het voorval: staat, op of boven het grondgebied, de territoriale wateren
daaronder begrepen, waarvan een luchtvaartongeval of luchtvaartincident plaatsvindt;
-
l. staat van de exploitant: staat waarin de exploitant van een luchtvaartuig zijn voornaamste
plaats van bedrijvigheid heeft of, bij gebreke daarvan, de exploitant is gevestigd;
-
m. staat van registratie: staat waar een luchtvaartuig is geregistreerd;
-
n. exploitant van een luchtvaartuig: iedere natuurlijk persoon, iedere rechtspersoon
met of zonder winstoogmerk of ieder overheidslichaam met of zonder rechtspersoonlijkheid
dat een of meer luchtvaartuigen exploiteert of voornemens is te exploiteren;
-
o. richtlijn 2004/49/EG: richtlijn nr. 2004/49/EG van het Europees Parlement en de Raad
van 29 april 2004 inzake de veiligheid op de communautaire spoorwegen en tot wijziging
van richtlijn 95/18/EG van de Raad betreffende de verlening van vergunningen aan spoorwegondernemingen,
en van richtlijn 2001/14/EG van de Raad inzake de toewijzing van spoorweginfrastructuurcapaciteit
en de heffing van rechten voor het gebruik van spoorweginfrastructuur alsmede inzake
veiligheidscertificering (‘Spoorwegveiligheidsrichtlijn’) (PbEG L 220);
-
p. spoorweg: het spoorwegsysteem als bedoeld in richtlijn nr. 2004/49/EG voor zover dit
systeem is aangewezen in het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen.