Artikel 1. Definities
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
-
a.
minister: Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;
-
b.
staatssecretaris: Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;
-
c.
functionaris: natuurlijk persoon bij de Rijksgebouwendienst tewerkgesteld;
-
d.
directeur-generaal: functionaris belast met de leiding van de Rijksgebouwendienst;
-
e.
directie: directie van de Rijksgebouwendienst zoals genoemd in bijlage 3 van deze regeling;
-
f.
stafafdeling: stafafdeling van de Rijksgebouwendienst zoals genoemd in bijlage 3 van deze regeling;
-
g.
afdeling: afdeling van een directie van de Rijksgebouwendienst;
-
h.
directeur: functionaris belast met de leiding van een directie van de Rijksgebouwendienst,
dan wel belast met de leiding van een deel van de werkzaamheden van een directie van
de Rijksgebouwendienst;
-
i.
stafafdelingshoofd: functionaris belast met de leiding van een stafafdeling;
-
j.
afdelingshoofd: functionaris belast met de leiding van een afdeling;
-
k.
projectbevoegde: functionaris die bij een besluit overeenkomstig bijlage 4 of 5 van deze regeling door de directeur-generaal, een directeur of een stafafdelingshoofd
is benoemd als verantwoordelijke voor de uitvoering van een project bij de Rijksgebouwendienst;
-
l.
mandaat: bevoegdheid om in naam van de minister of de staatssecretaris besluiten te nemen;
-
m.
volmacht: bevoegdheid om in naam van de minister of staatssecretaris privaatrechtelijke rechtshandelingen
te verrichten;
-
n.
machtiging: bevoegdheid om in naam van de minister of de staatssecretaris handelingen te verrichten
die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Artikel 2. Bevoegdheden door mandaat, volmacht en machtiging aan plaatsvervangend
directeur-generaal
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
De plaatsvervangend directeur-generaal is – met inachtneming van artikel 8 – gemandateerd, gevolmachtigd en gemachtigd om de aan de directeur-generaal op grond
van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging VROM 2005 verleende bevoegdheden uit te oefenen.
Artikel 3. Bevoegdheden voorbehouden aan directeur-generaal en plaatsvervangend directeur-generaal
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Aan de directeur-generaal en de plaatsvervangend directeur-generaal blijft voorbehouden
het uitoefenen van:
-
a. de bevoegdheden op het terrein van Personeel & Organisatie, genoemd in bijlage 1;
-
b. de bevoegdheid tot het benoemen van een externe tot projectbevoegde;
-
c. de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaarschriften tegen besluiten die zijn genomen
door de directeuren en de stafafdelingshoofden;
-
d. de bevoegdheid tot het beslissen omtrent het oprichten van een rechtspersoon;
-
e. de bevoegdheid tot het beslissen omtrent de vertegenwoordiging van de minister of
de staatssecretaris in het orgaan van een rechtspersoon;
-
f. de bevoegdheid tot het beslissen omtrent de vertegenwoordiging van de Staat der Nederlanden,
de minister/staatssecretaris of de Rijksgebouwendienst in rechte;
-
g. de bevoegdheid tot het vaststellen van vaststellingsovereenkomsten;
-
h. de bevoegdheid tot het vaststellen van beleidsregels;
-
i. de bevoegdheid tot het beslissen omtrent het verlenen van subsidie.
-
j. de bevoegdheid tot het inhuren van externen op het terrein van interim-management,
organisatie- en formatieadvies, communicatieadvies en beleidsadvies.
Artikel 4. Bevoegdheden door mandaat aan directeuren en stafafdelingshoofden en plaatsvervangend
directeuren en stafafdelingshoofden
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
De directeuren, stafafdelingshoofden en plaatsvervangers van de directeuren en stafafdelingshoofden
zijn – met inachtneming van de artikelen 7 en 8 – gemandateerd om de aan de directeur-generaal op grond van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging VROM 2005 verleende bevoegdheden uit te oefenen.
Artikel 5. Bevoegdheden door volmacht en machtiging aan directeuren, stafafdelingshoofden,
afdelingshoofden, plaatsvervangers van deze functionarissen en projectbevoegden
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
-
1 De directeuren, stafafdelingshoofden, afdelingshoofden, plaatsvervangers van de hiervoor
genoemde functionarissen en projectbevoegden zijn – met inachtneming van de artikelen 7 en 8 en met inachtneming van de per functie vastgestelde begrenzing in financieel belang
als genoemd in bijlage 2 – gevolmachtigd en gemachtigd om de aan de directeur-generaal op grond van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging VROM 2005 verleende bevoegdheden uit te oefenen.
Artikel 6. Bevoegdheden voorbehouden aan directeuren en stafafdelingshoofden en plaatsvervangend
directeuren en stafafdelingshoofden
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Aan de directeuren en stafafdelingshoofden blijft voorbehouden de bevoegdheid tot
het inhuren van externen, met uitzondering van de externen als genoemd in artikel 3, sub j. van deze regeling.
Artikel 7. Algemene begrenzing van gebruik van bevoegdheden
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
-
1 De directeuren, stafafdelingshoofden, afdelingshoofden en projectbevoegden maken van
de aan hen verleende bevoegdheden uitsluitend gebruik voor zover het aangelegenheden
betreft die behoren tot hun werkterrein.
Artikel 8. Begrenzing van gebruik van bevoegdheden door plaatsvervangers
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
-
1 De plaatsvervangend directeur-generaal, de plaatsvervangend directeur, het plaatsvervangend
stafafdelingshoofd en het plaatsvervangend afdelingshoofd maken van de aan hen verleende
bevoegdheden uitsluitend gebruik bij afwezigheid van de functionaris onder wie zij
rechtstreeks ressorteren en voor zover het aangelegenheden betreft die behoren tot
hun werkterrein.
Artikel 9. Ondertekening
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
-
1 Een document waarmee een besluit wordt vastgelegd door een daartoe op grond van deze
regeling bevoegde functionaris vermeldt aan het slot:
De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
voor deze:
de Directeur-Generaal van de Rijksgebouwendienst,
voor deze:
(functieaanduiding, handtekening en naam van de betrokken functionaris).
-
2 Een document waarmee een privaatrechtelijke rechtshandeling wordt vastgelegd door
een daartoe op grond van deze regeling bevoegde functionaris vermeldt aan het slot:
De Staat der Nederlanden, te dezen vertegenwoordigd door
de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
voor deze:
de Directeur-Generaal van de Rijksgebouwendienst,
voor deze:
(functieaanduiding, handtekening en naam van de betrokken functionaris).
Artikel 10. Inzage
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Artikel 11. Inwerkingtreding
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Artikel 12. Citeertitel
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling mandaat, volmacht en machtiging Rijksgebouwendienst
2005.
Bijlage 1. Aangelegenheden op het terrein van Personeel & Organisatie die op grond
van artikel 3, onderdeel a, voorbehouden zijn aan de directeur-generaal en de plaatsvervangend directeur-generaal
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
1. Rechtspositie en arbeidsvoorwaarden
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Aan de directeur-generaal en de plaatsvervangend directeur-generaal is voorbehouden
de besluitvorming op basis van de volgende artikelen van het Algemeen Rijksambtenarenreglement:
-
–
9 leden 7 en 8: inzake het aanvragen van een veiligheidsonderzoek;
-
–
9a: inzake het aanvragen van een veiligheidsonderzoek;
-
–
14: inzake inhouding van bezoldiging in verband met opzettelijke nalatigheid om dienst
te verrichten;
-
–
43 en 44: inzake het vervallen van de aanspraak op betaling van bezoldiging;
-
–
57 lid 2 sub b: inzake de verplichting een andere betrekking te aanvaarden;
-
–
62: inzake deelname aan aannemingen en leveringen ten behoeve van openbare diensten;
-
–
66: inzake vergoeding van door de dienst geleden schade;
-
–
77: inzake maatregelen van orde;
-
–
94a: inzake ontslag wegens flexibel vervroegd uittreden;
-
–
96b: inzake ontslag van ambtenaren die lid van een publiekrechtelijk college zijn geweest;
-
–
98a: inzake ontslag wegens niet passende arbeid.
Voor alle duidelijkheid volgt hieronder een opsomming van de artikelen van het Algemeen Rijksambtenarenreglement, waarvan de toepassing aan de algemene leiding is voorbehouden:
-
–
6a: inzake aanstelling met – op aanvraag – individuele arbeidsvoorwaarden;
-
–
34: inzake buitengewoon verlof van lange duur;
-
–
34e: inzake ontslag bij niet hervatten van de werkzaamheden na afloop van buitengewoon
verlof van lange duur;
-
–
49a t/m 49q: inzake rechten en plichten bij reorganisaties;
-
–
80 t/m 84: inzake disciplinaire straffen;
-
–
91 en 92: inzake schorsing
-
–
96: inzake ontslag wegens opheffing zijner betrekking of verandering in de inrichting
van het dienstvak;
-
–
96a: inzake ontslag wegens verplaatsing van zijn functie;
-
–
98 lid 1 sub g: inzake het verlenen van ontslag wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid anders dan
op grond van ziels- of lichaamsgebreken;
-
–
99: inzake ontslag op andere gronden dan die van artikel 98;
-
–
113, 114, 116, 117: inzake het departementaal overleg met de centrales van verenigingen van ambtenaren.
2. Financiële verplichtingen jegens functionarissen
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Aan de directeur-generaal en de plaatsvervangend directeur-generaal is voorbehouden
het beslissen over het aangaan van (juridische) verplichtingen ten aanzien van functionarissen
die erop gericht zijn de medewerker aanspraak te verlenen op enige financiële tegemoetkoming,
schadeloosstelling, schadevergoeding of overigens enige geldelijke bijdrage te verlenen
anders dan waar personeelsleden volgens vast gebruik aanspraak op kunnen maken.
3. Buitenlandse dienstreizen
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Aan de directeur-generaal en de plaatsvervangend directeur-generaal is voorbehouden
het beslissen omtrent deelname aan buitenlandse dienstreizen door functionarissen
van de Rijksgebouwendienst. De directeur-generaal is aan te merken als bevoegd gezag
in de zin van de aanvraagprocedure voor buitenlandse dienstreizen.
4. Formatie
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Aan de directeur-generaal en de plaatsvervangend directeur-generaal is voorbehouden
het vaststellen van de formatie tot schaal 13, met dien verstande dat functiewaarderingsbesluiten
met betrekking tot de functionarissen rechtstreeks vallend onder de directeur-generaal
en die van functies die niet zijn opgenomen in de formatie zijn voorbehouden aan de
algemene leiding.
5. Reorganisatie
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
1. Aan de directeur-generaal en de plaatsvervangend directeur-generaal is voorbehouden
het beslissen over de vaststelling van de structuur van de dienst en van de structuur
van de organisatieonderdelen van de Rijksgebouwendienst. Voor alle duidelijkheid zij
vermeld dat voor inzetten van organisatie- en formatieveranderingen vooraf toestemming
van de algemene leiding noodzakelijk is.
2. Aan de directeur-generaal en de plaatsvervangend directeur-generaal is tevens voorbehouden
het beslissen over de vaststelling van de overige fasen van het veranderingsproces
bij een directie- of stafafdelingoverstijgende organisatieverandering, dan wel bij
een organisatieverandering die gevolgen kan hebben voor overige organisatieonderdelen.
Bijlage 2. Begrenzing volmacht en machtiging aan de hand van het financieel belang
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Naast de algemene begrenzing van de bevoegdheden, die uit de artikelen 7 en 8 volgt, bestaat een begrenzing in de verleende bevoegdheden aan de hand van het financieel
belang dat met de desbetreffende (rechts)handeling gemoeid is. Als grens aan de bevoegdheid
van een op grond van artikel 5 bevoegde functionaris om bedoelde (rechts)handelingen te verrichten is een absoluut
bedrag opgenomen, exclusief BTW. Deze grens is afhankelijk van de functie, van de
vraag of de (rechts)handeling verricht wordt op het terrein van werken of van leveringen
en diensten en in enkele gevallen van de directie of de stafafdeling waar men te werk
is gesteld.
Directeur
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Aan de aan een directeur verstrekte volmacht en machtiging is geen financiële begrenzing
gesteld.
Stafafdelingshoofd/Afdelingshoofd
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Een hoofd van een (staf)afdeling is ge(vol)machtigd om (rechts)handelingen te verrichten
op het terrein van werken die strekken tot een financieel belang van € 6.000.000.
Een hoofd van een (staf)afdeling is ge(vol)machtigd om (rechts)handelingen te verrichten
op het terrein van leveringen en diensten die strekken tot een financieel belang van
€ 150.000.
Projectbevoegde van de directie Projecten
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Een projectbevoegde van de directie Projecten is ge(vol)machtigd om (rechts)handelingen
te verrichten op het terrein van werken die strekken tot een financieel belang van
€ 600.000.
Een projectbevoegde van de directie Projecten is ge(vol)machtigd om (rechts)handelingen
te verrichten op het terrein van leveringen en diensten die strekken tot een financieel
belang van € 75.000.
Projectbevoegde van de stafafdeling CFZ voor het verstrekken van betaalopdrachten
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Aan de aan een projectbevoegde van de stafafdeling Concern Financiële Zaken verstrekte
volmacht voor het verstrekken van betaalopdrachten is geen financiële begrenzing gesteld.
Overige projectbevoegden
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Een projectbevoegde van de overige directies en de stafafdelingen (uitgezonderd een
projectbevoegde van CFZ voor het verstrekken van betaalopdrachten) is ge(vol)machtigd
om (rechts)handelingen te verrichten op het terrein van werken die strekken tot een
financieel belang van € 60.000.
Een projectbevoegde van de overige directies en de stafafdelingen (uitgezonderd een
projectbevoegde van CFZ voor het verstrekken van betaalopdrachten) is ge(vol)machtigd
om (rechts)handelingen te verrichten op het terrein van leveringen en diensten die
strekken tot een financieel belang van € 25.000.
Bijlage 3. Omschrijving van de werkterreinen van de organisatieonderdelen van de Rijksgebouwendienst,
bedoeld in de artikelen 7, tweede lid en 8, tweede lid
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Directie Frontoffice
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
De directie Frontoffice denkt proactief mee met de klant en zorgt ervoor dat vroegtijdig
inzicht bestaat in de behoeften en wensen van de klant, zodat maatwerk kan worden
geleverd en de overige directies daarop kunnen inspelen. Het Frontoffice is het ‘gezicht’
van de Rijksgebouwendienst. Het onderhoudt contacten met de klant, draagt uit wat
de Rijksgebouwendienst te bieden heeft, verwerft opdrachten van de klant en ziet erop
toe dat de opdrachten conform de gemaakte afspraken worden uitgevoerd.
Taken van de directie Frontoffice:
-
– het organiseren van een netwerk van contacten bij de klanten, op alle relevante niveaus,
teneinde geïnformeerd te zijn en mee te denken over relevante ontwikkelingen bij de
klant en de klant te kunnen informeren over producten en diensten van de Rijksgebouwendienst;
-
– het opstellen van strategische plannen per klantgroep (account);
-
– het aanbieden (op grond van samen met de klant gespecificeerde vraag) van adequate,
marktconforme huisvestingsoplossingen gericht op de lange termijn;
-
– het opstellen en uitbrengen van offertes conform de wensen van de klant, daarbij zorgdragen
voor afstemming met de andere directies;
-
– het na akkoord van de klant overdragen van de werkzaamheden aan de overige directies;
-
– het verrichten van onderzoek naar klanttevredenheid;
-
– het verzorgen van de communicatie voor en de infolijn van de Rijksgebouwendienst.
Directie Vastgoed
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
De directie Vastgoed fungeert als economisch eigenaar en projectontwikkelaar. Zij
voert een pro-actief portefeuillemanagement vanuit een lange termijn visie op de vastgoedportefeuille.
Een diepgaand inzicht in (potentiële) ontwikkelingen bij klanten, lokale overheden
en markten is daarvoor de basis. Kansen in gebieden die voor de huisvesting van de
rijksdienst interessant zijn, worden tijdig onderkend en benut. Via innovatieve huisvestingsoplossingen
speelt de directie Vastgoed in op de behoeften van klanten, verhoogt zij de gebruikswaarde
van het vastgoed voor de klanten en verlengt daarmee de economische levensduur van
het vastgoed. Hierbij speelt zij in op de beleids- en bedrijfsstrategie van individuele
klanten en de rijksoverheid als totaal.
Taken van de directie Vastgoed:
-
– het ontwikkelen van een op de klant en de voorraad gerichte landelijke en lokale portefeuillestrategie;
-
– het ontwikkelen van huisvestingsalternatieven en nieuwe huisvestingsconcepten;
-
– het ontwikkelen van nieuwe contract- en financieringsvormen (PPS);
-
– het inhuren van huisvesting, het initiëren van projectontwikkeling, het deelnemen
aan gebiedgericht ontwikkelen en PPS-projecten en het aan- en verkopen van vastgoed;
-
– het voorbereiden van investeringsvoorstellen;
-
– het beheren en exploiteren van de voorraad en het fungeren als opdrachtgever voor
de directie Beheer.
Directie Projecten
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
De directie Projecten zorgt voor een vlekkeloos verloop van het bouwproces bij nieuw-
of verbouwprojecten. Zij zorgt ervoor dat deze projecten worden afgerond binnen de
afspraken die daarover met de klant zijn gemaakt ten aanzien van geld, projectorganisatie,
tijd, informatie-uitwisseling en kwaliteit. De taak van de directie Projecten is het
leveren van managementcapaciteit voor de voorbereiding en uitvoering van:
-
– huisvestingsprojecten;
-
– opstelling van programma’s van eisen bij huisvestingsvragen;
-
– planning en voortgangsbewaking;
-
– juridische bewaking en begeleiding van geschilprocedures;
-
– financiële bewaking;
-
– advisering op het gebied van aanbesteding.
Directie Beheer
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
De directie Beheer biedt de rijksoverheidsdiensten een integraal en ongestoord gebruiks-
en huurgenot van hun huisvesting. Integraal wil zeggen inclusief services die niet
in de huur zijn inbegrepen, waaronder facility management. De directie Beheer onderhoudt
met de gebruikers van panden een duurzame relatie over alle pandgebonden zaken. Storingen
en ongemakken worden snel en adequaat opgelost. De directie Beheer zorgt voor volledige
en betrouwbare informatie over de vastgoedvoorraad op pandniveau voor de externe en
de interne klant. Zij draagt tevens bij aan een vanuit beheersoogpunt exploitabel
gebouw door de inzet van haar kennis en expertise in het ontwerpproces van bouw- en
verbouwprojecten.
Taken van de directie Beheer:
-
– het technische beheren, gericht op het instandhouden en garanderen van het gebruik
van de huisvesting, mede op basis van onderhoudsinspectie;
-
– het administratief beheren, gericht op het beheer van onderhoudscontracten en het
leveren van vastgoedinformatie over de voorraad;
-
– het sluiten van onderhoudscontracten met (markt)partijen en het begeleiden van onderhoudswerkzaamheden;
-
– het sluiten van contracten op het gebied van services met de gebruikers;
-
– het leveren van advies en het verrichten van werkzaamheden op het gebied van facility
management, met name voor inkoop, procedures en beleid;
-
– het in de ontwerpfase anticiperen op consequenties van het ontwerp in de beheerfase
en het terugkoppelen van beheerervaringen naar de overige directies.
Directie Advies & Architecten
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
De directie Advies & Architecten geeft advies over en vorm aan wensen van externe
en interne klanten. Zij doet dat op een richtinggevende en integrale wijze. Vanuit
een eigentijdse visie en gebaseerd op het regeringsbeleid op het gebied van stedenbouw,
monumenten, architectuur en kunst (SMAAK) ligt daarbij vanaf de initiatieffase van
nieuw- of verbouwprojecten de nadruk op integrale vormgeving van openbare ruimte én
gebouwde omgeving. Multidisciplinaire engineering op het gebied van bouwtechniek,
constructie, installatietechniek en bouwfysica wordt in dit proces ingezet in de vorm
van integrale en gedegen adviezen. Toparchitecten en topadviseurs overstijgen daarbij
de grenzen van hun eigen vakgebied, op zoek naar het voor de klant best denkbare resultaat.
Taken van de directie Advies en Architecten:
-
– het analyseren en adviseren op het gebied van huisvesting (haalbaarheidsstudies, stedenbouwkundige
verkenningen, e.d.);
-
– het adviseren in de meest brede zin ten aanzien van klantvragen (huisvestingsadvisering
en hoogwaardige, specialistische advisering op terreinen als monumenten, kunst, telematica,
beveiliging, klimaat en energie);
-
– het verrichten van onderzoek, gericht op innovatie;
-
– het opstellen van de Architectuurnota en de Monumentennota.
Stafafdeling Concerncontrol
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
De stafafdeling Concerncontrol draagt zorg voor het ondersteunen van het management
van de Rijksgebouwendienst bij het sturen en beheersen van de organisatie, gericht
op het realiseren van de strategische doelstellingen en ontwikkelt en adviseert het
management over de inrichting van de planning- en controlfunctie.
Taken van de stafafdeling Concerncontrol:
-
– het organiseren van de planning- en controlcyclus;
-
– het opstellen van management rapportages en de jaarverantwoording;
-
– het doorlichten van de bedrijfsvoering;
-
– het adviseren en informeren van het management over financieel en control-aspecten
op het gebied van beleid en uitvoering;
-
– het onderhouden van een passende administratieve organisatie;
-
– het opstellen en uitvoeren van het Interne controleprogramma.
Stafafdeling Beleid en Strategie
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
De stafafdeling Beleid en Strategie zorgt ervoor dat de Rijksgebouwendienst strategisch
en consistent opereert, als bedrijf en als beleids-Directoraat-Generaal van VROM.
De afdeling levert zowel vraaggestuurd als (impliciet in opdracht van de dienstleiding)
ongevraagd en proactief beleidsadviezen op terreinen van bedrijfsstrategie en rijkshuisvestingsbeleid.
De afdeling ontwikkelt op proactieve wijze in opdracht van de dienstleiding kaderstellende
documenten met betrekking tot bedrijfsstrategie en rijkshuisvestingsbeleid. Daarnaast
biedt Beleid en Strategie diensten aan de directies op verzoek van de desbetreffende
directeuren. Die diensten kunnen zowel het karakter hebben van beleidsprojectmanagement
als van het aanbieden van kennis binnen projecten.
Stafafdeling Concern Financiële Zaken
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
De stafafdeling Concern Financiële Zaken consolideert de begrotings- en verantwoordingsinformatie
van de onderdelen van de Rijksgebouwendienst. De afdeling verwerkt de te consolideren
gegevens en stelt op basis hiervan de begroting van de Rijksgebouwendienst samen.
Ook verzorgt de stafafdeling Concern Financiële zaken de rapportages op concernniveau
en stelt zij de verantwoording van de Rijksgebouwendienst samen. De stafafdeling Concern
Financiële zaken richt de administratie in op basis van de informatiebehoefte van
het management en de kaders van de stafafdeling Concerncontrol en geeft boekingsaanwijzingen
door middel van het Financieel ABC. Verder verzorgt de afdeling de facturering namens
de onderdelen van de Rijksgebouwendienst en beheert zij de stamgegevens in IRIS en
de debiteuren-, crediteuren- en kasadministratie van de Rijksgebouwendienst. Ook voert
de stafafdeling Concern Financiële zaken de administratie van de leenfaciliteit en
is zij verantwoordelijk voor de administratie ten behoeve van de stafonderdelen. De
afdeling verzorgt bij wijze van shared service administratieve en verificatietaken
voor de onderdelen van de Rijksgebouwendienst.
Stafafdeling Personeel en Organisatie
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
De stafafdeling Personeel en Organisatie heeft de taak om het management te adviseren,
te stimuleren en te ondersteunen bij het uitoefenen van haar verantwoordelijkheden
op het terrein van personeel en organisatie. Personeel en Organisatie wil de doelen
bereiken via de volgende activiteiten:
-
– advisering;
-
– administratie en managementinformatie;
-
– beleids- en organisatieontwikkeling;
-
– ambtelijke ondersteuning Ondernemingsraad Rijksgebouwendienst.
De stafafdeling Personeel en Organisatie is voorts verantwoordelijk voor de Arbo-coördinatie.
Stafafdeling Informatievoorziening
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
De stafafdeling Informatievoorziening heeft als missie het op een betrouwbare wijze
binnen de door haar klanten gestelde normen en randvoorwaarden en met behulp van ICT,
ontwikkelen, faciliteren en innoveren van de voor de besturing, beheersing en verantwoording
van de strategische en operationele bedrijfsprocessen van de Rijksgebouwendienst noodzakelijke
geachte informatievoorziening alsmede de advisering daaromtrent. De Informatievoorziening
richt zich op de functionele aspecten (toepassingsprogrammatuur) en op de technische
aspecten (hardware, systeemprogrammatuur en infrastructuur) van de informatievoorziening.
Onderscheiden worden de volgende producten en diensten:
-
– advies en projectmanagement;
-
– contractondersteuning;
-
– beheer (systeem- en netwerkbeheer, inclusief hardware-, applicatie- en netwerkbeheer);
-
– systeeminnovatie;
-
– gebruikersondersteuning;
-
– opleidingen.
Stafafdeling Juridische Advisering
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
De stafafdeling Juridische Advisering helpt de dienst op efficiënte wijze te voldoen
aan het vereiste van juridisch verantwoord opereren door tenminste te zorgen voor
een duidelijke juridische positie van die producten en activiteiten. De stafafdeling
Juridische Advisering levert, primair vraaggestuurd, maar waar nodig ongevraagd en
proactief, juridische ad-hocadviezen op tal van uiteenlopende terreinen: zowel aan
alle (onderdelen van de) directies, als rechtstreeks aan de dienstleiding. De stafafdeling
Juridische Advisering is bovendien proactief ontwikkelaar van juridische modellen
en standaards voor onderwerpen die herhaaldelijk aan de orde komen. Een en ander betreft
niet de juridische aspecten van P&O-aangelegenheden.
Stafafdeling Bedrijfsvoering
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
De stafafdeling Bedrijfsvoering schept voor de eigen huisvesting, de services en de
middelen de condities waaronder de directies en de stafafdelingen zich op hun primaire
werkzaamheden kunnen richten. Documentaire Informatievoorziening ondersteunt de bedrijfsvoering
van de dienst door zorg te dragen voor juiste en volledige documentaire informatie
tijdens het werkproces en voor de reconstrueerbaarheid van uitgevoerde werkzaamheden
(waaronder verantwoordingsbelang). Daarnaast dient Documentaire Informatievoorziening
het cultuurhistorisch belang door documentaire informatie beschikbaar te kunnen stellen
voor studie en geschiedschrijving. De stafafdeling Bedrijfsvoering werkt met servicelevels
waarin inzicht wordt gegeven in een basispakket (veelal de gebouwgerelateerde functies)
en de producten die vraaggestuurd (optioneel) kunnen worden aangeboden. Het basispakket
zal in de regel vrijwel het gehele terrein van bedrijfsvoering omvatten en de in te
zetten capaciteit is daarop gebaseerd.
Algemeen
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Naast bovenstaande specifieke werkterreinen heeft elke directie en stafafdeling een
eigen taak op het gebied van apparaatszorg, waarvoor afzonderlijke budgetten beschikbaar
zijn. Dit betreft:
Enkele specifieke onderdelen hiervan zijn exclusief toebedeeld aan één directie of
stafafdeling:
– Voorlichting
|
Directie Frontoffice
|
– Juridisch advies
|
Stafafdeling Juridische Advisering
|
– ARBO
|
Stafafdeling Personeel en Organisatie
|
– Automatisering
|
Stafafdeling Informatievoorziening
|
– Huisvesting
|
Stafafdeling Bedrijfsvoering
|
– Materiële kosten als kantoorbenodigdheden, druk- en verzendkosten, concernkosten,
gemeenschappelijke diensten, overig materieel, doorbelaste kosten en telefonie
|
Stafafdeling Bedrijfsvoering
|
Bijlage 4
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Ministerie van Volkshuisvesting,Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Rijksgebouwendienst
Benoeming interne tot projectbevoegde
De Directeur-Generaal van de Rijksgebouwendienst
Besluit:
De heer/Mevrouw ...................., werkzaam in de functie van ....................
bij de directie/stafafdeling ...................., met ingang van de datum als vermeld
op de meest recente door het bevoegd gezag vastgestelde lijst aanwijzing projecten
Rijksgebouwendienst te benoemen tot projectbevoegde voor het project/de projecten
als omschreven op de meest recente door het bevoegd gezag vastgestelde lijst aanwijzing
projecten Rijksgebouwendienst onder de naam van de heer/mevrouw ....................
voornoemd.
Voor de uitvoering van bovenbedoeld project/bovenbedoelde projecten zijn aan de heer/mevrouw
.................... voornoemd, verder te noemen projectbevoegde, bevoegdheden toegekend
op grond van de Regeling mandaat, volmacht en machtiging Rijksgebouwendienst 2005
(Staatscourant 17 februari 2005, nr. 34). Met inachtneming van de beperkingen en begrenzingen
als opgenomen in de Regeling mandaat, volmacht en machtiging Rijksgebouwendienst,
is de projectbevoegde bevoegd om in het kader van de uitvoering van bovenbedoeld project/bovenbedoelde
projecten de Staat der Nederlanden te binden.
De projectbevoegde wordt aangestuurd door en legt verantwoording af aan de directeur/het
hoofd van de stafafdeling .................... Als aanvullende instructies gelden
de instructies als omschreven op de meest recente door het bevoegd gezag vastgestelde
lijst aanwijzing projecten Rijksgebouwendienst.
Een exemplaar van dit besluit wordt onderaan voorzien van handtekening en paraaf van
de projectbevoegde en opgeslagen in het competentieregister van de Rijksgebouwendienst.
Den Haag, ....................
De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
voor deze,
de Directeur-Generaal van de Rijksgebouwendienst,
voor deze,
de directeur/het hoofd van de stafdeling ....................,
.................... (naam van directeur of hoofd stafafdeling)
De projectbevoegde:
........................................ (handtekening)
........................................ (paraaf)
........................................ (naam)
Afschrift te zenden aan belanghebbenden.
Tegen dit besluit kunt u binnen 6 weken na datum van verzending hiervan, op grond
van de Algemene wet bestuursrecht, een bezwaarschrift indienen bij de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening
en Milieubeheer, ter attentie van de ondertekenaar van dit besluit, postbus 20952,
2500 EZ Den Haag. Het bezwaarschrift moet van een datum en van uw naam zijn voorzien.
U moet duidelijk aangeven waarom u tegen dit besluit bezwaar maakt en zo mogelijk
een kopie van dit besluit meezenden.
Bijlage 5
[Regeling vervallen per 09-02-2007]
Ministerie van Volkshuisvesting,Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Rijksgebouwendienst
Benoeming externe tot projectbevoegde
De Directeur-Generaal van de Rijksgebouwendienst
Besluit:
De heer/Mevrouw ...................., werkzaam in de functie van ....................
bij de directie/stafafdeling .................... met ingang van de datum als vermeld
op de meest recente door het bevoegd gezag vastgestelde lijst aanwijzing projecten
Rijksgebouwendienst te benoemen tot projectbevoegde voor het project/de projecten
als omschreven op de meest recente door het bevoegd gezag vastgestelde lijst aanwijzing
projecten Rijksgebouwendienst onder de naam van de heer/mevrouw ....................
voornoemd.
Voor de uitvoering van bovenbedoeld project/bovenbedoelde projecten zijn aan de heer/mevrouw
..................... voornoemd, verder te noemen projectbevoegde, bevoegdheden toegekend
op grond van de Regeling mandaat, volmacht en machtiging Rijksgebouwendienst 2005
(Staatscourant 17 februari 2005, nr. 34). De projectbevoegde moet in dit verband worden
aangemerkt als ‘functionaris’ in de zin van de zojuist genoemde regeling. Met inachtneming
van de beperkingen en begrenzingen als opgenomen in de Regeling mandaat, volmacht
en machtiging Rijksgebouwendienst, is de projectbevoegde bevoegd om in het kader van
de uitvoering van het bovenbedoelde project/bovenbedoelde projecten de Staat der Nederlanden
te binden.
De projectbevoegde wordt aangestuurd door en legt verantwoording af aan de directeur/het
hoofd van de stafafdeling .................... Als aanvullende instructies gelden
de instructies als omschreven op de meest recente door het bevoegd gezag vastgestelde
lijst aanwijzing projecten Rijksgebouwendienst.
Een exemplaar van dit besluit wordt onderaan voorzien van handtekening en paraaf van
de projectbevoegde en opgeslagen in het competentieregister van de Rijksgebouwendienst.
Den Haag, ....................
De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
voor deze,
de Directeur-Generaal van de Rijksgebouwendienst,
.................... (naam van directeur-generaal)
De projectbevoegde::
........................................ (handtekening)
........................................ (paraaf)
........................................ (naam)
Afschrift te zenden aan belanghebbenden.