Bijlage 1. Organisatie van het Ministerie van OCW
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Organogram van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Minister, mw. M.J.A. van der Hoeven
Staatssecretaris, dhr. drs. M. Rutte
Staatssecretaris, mw. mr. M.C. van der Laan
Secretaris-generaal
|
|
|
plaatsvervangend secretaris-generaal (PSG)
|
directeur-generaal Hoger Onderwijs, Beroepsonderwijs (DGHBW)
|
directeur-generaal Primair en Voortgezet Onderwijs (DGPV)
|
directeur-generaal Cultuur en Media (DGCM)
|
|
|
|
|
|
|
|
directoraat-generaal Hoger Onderwijs, Beroepsonderwijs (DGHBW)
|
directoraat-generaal Primair en Voortgezet Onderwijs (DGPV)
|
directoraat-generaal Cultuur en Media (DGCM)
|
|
|
|
|
|
Ondersteunende directies:
|
Beleidsdirecties:
|
BOA
|
DI
|
BVE
|
PO
|
DK
|
ASEA
|
FM
|
HO
|
VO
|
DCE
|
VL
|
AD
|
OWB
|
AP
|
MLB
|
T&H
|
HRM
|
SFB
|
ICT
|
ICN
|
FEZ
|
WJZ
|
|
|
RDMZ
|
IB
|
|
|
|
ROB
|
|
|
|
|
|
Programma-directies:
|
Dialoog
|
Apollo
|
Leren en werken
|
Onderwijspersoneel
|
|
|
|
|
Cultuur en School
|
|
Projecten:
|
|
|
Departementaal Coördinator Innovatie (DCI)
|
|
Programma-management cultuur
|
|
|
|
|
DIORR
|
Inspecties:
|
Inspectie van het Onderwijs
|
|
|
|
|
Erfgoedinspectie
|
|
|
|
|
Agentschappen:
|
|
CFI
|
|
|
RAD
|
Ondersteunende bureaus voor:
|
COS
AWT
|
OR
|
|
|
RvC
|
1. Managementteam OCW
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Secretaris-generaal (SG), Plaatsvervangend Secretaris-generaal (PSG), Directeuren-generaal
(DG)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
De SG is ambtelijk eindverantwoordelijk voor het functioneren van het ministerie en
voor de voorbereiding en uitvoering van het beleid waarvoor de politieke leiding de
politieke verantwoordelijkheid draagt. De SG heeft als hoogste ambtenaar tot taak
te zorgen voor een goede onderlinge afstemming van de verschillende beleidsterreinen
en voor de uitvoering en uitvoerbaarheid van het ontwikkelde beleid.
De SG wordt in de ambtelijke leiding van het departement bijgestaan door een vrijgestelde
PSG. Deze vervangt hem bij zijn afwezigheid in al zijn taken en behartigt, namens
de SG, de SG-taken op het gebied van het beheer van het departement.
Daarnaast wordt hij in zijn taak bijgestaan door de DG’s. Deze zijn ambtelijk verantwoordelijk
voor de beleidsterreinen van de onder hen ressorterende directies en voor de samenhang
tussen die beleidsterreinen. Zij zijn daarnaast ambtelijk eindverantwoordelijk voor
één of meer specifieke beleidsonderwerpen of -projecten, die niet zonder meer tot
de hierboven genoemde beleidsterreinen kunnen worden gerekend.
2. Ondersteunende directies
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Directie Bestuursondersteuning en Advies (BOA)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
De directie BOA stelt de ministerstaf en de algemene leiding van het departement in
staat te sturen op politiek-bestuurlijke en organisatorische samenhang zodat het verkeer
tussen de politieke top en de ambtelijke organisatie goed verloopt. De directie ondersteunt
de bewindslieden en de ambtelijke top inhoudelijk, procesmatig, instrumenteel en logistiek.
Directie Algemeen Strategische en Economische Advisering (ASEA)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
De directie ASEA ondersteunt de ambtelijke top op het terrein van de kennisontwikkeling
en verbindt daarbij de diverse departementale beleidsprocessen met (inter)departementale
overkoepelende thema’s.
Directie Voorlichting (VL)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
De directie VL ondersteunt de ambtelijke top op het terrein van de interne en externe
communicatie.
Directie Toezicht- en Handhavingsbeleid (T&H)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
De directie T&H ondersteunt de ambtelijke top bij:
-
– De control op de toezichtketen, zowel de opzet als de werking hiervan;
-
– De kwaliteit van het handhavend optreden naar aanleiding van signalen en bevindingen;
-
– De kwaliteit van de regelgeving wat betreft toezicht- en handhaafbaarheidaspecten.
Ten behoeve van het gehele departement is de directie T&H verantwoordelijk voor de
ontwikkeling (en het beheer) van de departementale expertisefunctie, beleid en instrumenten
op het gebied van handhaving en toezicht.
Specifiek bestaat verantwoordelijkheid voor het houden van toezicht ex artikel 62 tot en met 64 van de Wet bescherming persoonsgegevens op departementale persoonsverwerkingen en de advisering op dit terrein.
Ten slotte ondersteunt T&H de SG in de aansturing van de inspecties.
Directie Financieel-Economische Zaken (FEZ)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
De directie FEZ is verantwoordelijk voor het begrotingsproces en bewaakt de uitkomsten
daarvan. Tevens is de directie verantwoordelijk voor de interne planning & control
cyclus van het ministerie. Vanuit de financiële expertise ondersteunt zij de ambtelijke
leiding over alle aspecten van beleid en bedrijfsvoering. Dit gebeurt zowel op het
niveau van de DG (DG control) als op het niveau van SG respectievelijk minister (Concern
control).
Directie Internationaal Beleid (IB)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
De directie IB ondersteunt de ambtelijke top bij de inbreng van Nederland overal waar
onderwerpen op het terrein van OCW in internationale verbanden aan de orde zijn. Omgekeerd
brengt de directie relevante informatie uit het buitenland op de tafel van betrokken
directies binnen het ministerie – en via hen – van relevante delen van het onderwijs-,
onderzoek- en cultuurveld.
Directie Informatiestrategie en -diensten (DI)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
De directie DI is verantwoordelijk voor de ondersteuning bij het realiseren van ambities
en doelstellingen op het terrein van informatiestrategie, -beleid en het in stand
houden van (geautomatiseerde) informatievoorziening.
Directie Facilitair Management (FM)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
De directie Facilitair Management ondersteunt de ambtelijke top bij de uitvoering
van de facilitaire dienstverlening aan het Bestuursdepartement. De dienstverlening
reikt van locatiegebonden faciliteiten via organisatiegerichte services tot en met
persoonsgebonden diensten.
Tevens is de directie Facilitair Management verantwoordelijk voor de totstandkoming
van de departementale concernbrede visie, kaderstelling, advisering, toetsing en uitvoering
ten aanzien van inkoop, veiligheid, huisvesting, milieu en energie.
Auditdienst (AD)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
De Auditdienst is ‘partner in betrouwbare managementinformatie’.
De Auditdienst kent drie strategische functies:
-
– De certificerende functie: de controle van de financiële verantwoording.
-
– De onderzoeksfunctie: (preventieve) toetsing van en advisering over beheersing en
verbetering van bedrijfsvoeringprocessen, als tool of management voor het integraal
verantwoordelijk lijnmanagement.
-
– Rekenschapsfunctie: certificerende taken en onderzoekstaken gericht op de bekostigde
en gesubsidieerde instellingen van OCW.
De Auditdienst werkt primair voor en in opdracht van het verantwoordelijk lijnmanagement
van OCW, maar neemt bij de taakuitoefening overeenkomstig de eigen beroepsethiek een
onafhankelijke positie in.
Directie Human Resource Management (HRM)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
De directie HRM is verantwoordelijk voor de totstandkoming van de departementale concernbrede
visie, kaderstelling, advisering, toetsing en uitvoering op het gebied van personeel
en organisatie. Zij ontwikkelt en onderhoudt daartoe beleid en instrumenten, ondersteunt
bij de eenduidige toepassing daarvan en genereert managementinfomatie.
Directie Wetgeving en Juridische Zaken (WJZ)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
De directie WJZ ondersteunt de ambtelijke top bij de totstandkoming van de wet- en
regelgeving van OCW, met uitzondering van wet- en regelgeving op het terrein van media,
letteren en bibliotheken. Voorts adviseert de directie WJZ op het terrein van bestuurlijke
en juridische aangelegenheden en toetst zij internationale- en EU-regelgeving alsmede
beleid en regels waarvan de totstandkoming tot de rechtstreekse verantwoordelijkheid
van de andere directies behoort.
4. Programmadirecties:
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Apollo
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
De programmadirectie Apollo verzorgt de advisering en voert de regie bij de volgende
onderwerpen:
-
a. De veranderagenda Apollo plus de bijbehorende communicatieparagraaf.
-
b. Realisatie hiervan door directies.
-
c. Het trekken of ondersteunen van (deel)projecten die voortvloeien uit Apollo.
Cultuur en School
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Hoofddoel van het programma is het bewerkstelligen van meer (structurele) samenwerking
tussen scholen en culturele instellingen. Het projectleiderschap is ondergebracht
bij de directie Kunsten. De projectgroep is ondergebracht in de portefeuille van de
DGPV. Cultuur en School bestrijkt de volle breedte van het onderwijs en cultuurveld.
Daarbinnen zijn drie prioritaire aandachtsgebieden geformuleerd: culturele diversiteit,
het VMBO en cultureel erfgoed.
Dialoog
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Hoofddoel is het inventariseren en aansturen van activiteiten op het terrein van voorkomen/tegengaan
van extremisme en radicalisering in het onderwijs. Tevens is de programmadirectie
vanuit dezelfde invalshoek verantwoordelijk voor het ontplooien van activiteiten m.b.t.
sociale cohesie, integratie en veiligheid.
Onderwijspersoneel
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Hoofddoel van het programma onderwijspersoneel is de positie van onderwijsinstellingen
PO, VO en BVE op de onderwijsarbeidsmarkt dusdanig te verstevigen dat zij zelfstandig
in staat zijn in te spelen op conjuncturele schommelingen en beleidswijzigingen. Tevens
is het doel meer samenhang aan te brengen in de kwalificatiestructuur en het opleidingenstelsel
voor beroepen in het onderwijs.
Leren en Werken
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Hoofddoel van het project is om in lijn met de Lissabondoelstellingen te bereiken
dat in verschillende leeftijdscategorieën meer Nederlanders een opleiding in het hoger
onderwijs hebben afgerond. Tevens is het doel om het aantal werkenden en werkzoekenden
met een startkwalificatie substantieel te verhogen.
5. Projecten
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Project Departementaal Coördinator Innovatie (DCI)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Het interne innovatieplatform OCW initieert binnen OCW activiteiten die gericht zijn
op innovatie in het onderwijs, en verzorgt daarover de interne communicatie in het
departement. DCI valt onder de verantwoordelijkheid van DGHB.
Project dienst in oprichting ROB/RDMZ (DIORR)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Het project DIORR is ingesteld om het reorganisatieproces van beide genoemde diensten
voor te bereiden en uit te voeren. Het project moet uitmonden in één samengevoegde
en geïntegreerde nieuwe eenheid voor de thans nog op zich staande ROB en RDMZ. DIORR
valt onder de verantwoordelijkheid van DGCM.
Project Programmamanagement cultuur
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Het project is ingesteld om zorg te dragen voor de implementatie van programmamanagement
als sturingsmethode binnen het Directoraat Generaal Cultuur en Media. Dat gebeurt
zowel in de organisatorische zin (rollen, taken en bevoegdheden) als via de inrichting
en aansturing van concrete programma’s. Daartoe behoren in ieder geval het beleidsprogramma
Meer dan de Som (MDDS) en het interne veranderprogramma Cultuur, Sturing en Structuur
(CSS). Het project valt onder de verantwoordelijkheid van DGCM.
6. Inspecties
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Inspectie van het onderwijs (IvhO)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
De Inspectie van het onderwijs houdt met inachtneming van de Wet op het onderwijstoezicht (WOT), toezicht op de kwaliteit van het onderwijs en rapporteert hierover aan bewindspersonen
en het parlement. De Inspectie let hierbij op de naleving van de bij of krachtens
een onderwijswet gegeven voorschriften en andere aspecten van kwaliteit. Daarnaast
rapporteert de Inspectie jaarlijks over de ontwikkelingen in het onderwijs en verricht
zij ook bijzondere taken voor zover deze bij of krachtens een wet aan haar zijn opgedragen.
Bij de uitoefening van haar taken tracht de Inspectie de kwaliteit van het onderwijs
te bevorderen.
Erfgoedinspectie
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
De Erfgoedinspectie ziet toe op de naleving van:
-
– wet en regelgeving op het gebied van het behoud en beheer van de rijkscollectie en
van beschermde cultuurgoederen;
-
– de Archiefwet en andere regelgeving op het gebied van het archiefbeheer door overheidsorganen;
-
– de Monumentenwet 1988 en andere regelgeving op het gebied van archeologische monumenten, opgravingen en
vondsten;
-
– de Monumentenwet 1988 en Besluiten op het gebied van beheer en behoud van gebouwde monumenten en beschermde
stads en dorpsgezichten.
Zij rapporteert via de Secretaris-Generaal aan de bewindspersoon over de bevindingen
en doet daarbij aanbevelingen.
7. Agentschappen
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
Centrale Financiën Instellingen (CFI)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
CFI heeft als taak het uitvoeren van wet- en regelgeving voor het onderwijs, het bekostigen
van onderwijsinstellingen en in dat verband het ontwikkelen en beheren van informatieproducten.
Tevens is zij verantwoordelijk voor de advisering over uitvoering en handhaafbaarheid
in alle fasen van het beleidsproces en het adviseren in het kader van Geïntegreerd
Toezicht.
Rijksarchiefdienst (RAD, het Nationaal Archief)
[Regeling vervallen per 01-03-2008]
De RAD voert, namens de minister en voorzover de Organisatie en Mandaatregeling en
de daarbij behorende bijlagen niet anders bepalen, de Archiefwet en het Archiefbesluit uit en functioneert als kenniscentrum op het gebied van digitalisering, conservering
en beheer van archieven, als gedocumenteerde verschijningsvorm van het cultureel erfgoed.
Artikel 4, lid 2 van het statuut voor het agentschap Rijksarchiefdienst draagt de
RAD een aantal specifieke taken op.