Artikel 1. Strekking van de regeling
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
De beleidsregels vastgesteld in deze regeling hebben betrekking op de wettelijke voorschriften
die zijn opgenomen in de bijlage bij deze regeling.
Artikel 2. Definities
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
In deze regeling wordt verstaan onder:
-
a. de wet: de Mediawet;
-
b. het besluit: het Mediabesluit;
-
c. leader: een inleidend gedeelte van een programmaonderdeel;
-
d. evenementensponsor: een persoon, bedrijf of instelling die een financiële of andere
bijdrage heeft verstrekt aan de totstandkoming van een evenement.
Artikel 3. Definitie programmaonderdeel
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
-
1 Onder ‘duidelijk afgebakend onderdeel van een programma’, bedoeld in artikel 1, onderdeel g, van de wet, wordt verstaan een onderdeel van een programma dat duidelijk is onderscheiden van
het voorgaande en volgende onderdeel van een programma.
-
2 Onder ‘als zodanig herkenbaar onderdeel van een programma’, bedoeld in artikel 1, onderdeel g, van de wet, wordt verstaan een onderdeel van een programma dat:
-
a. voor het gemiddelde publiek als programmaonderdeel herkenbaar is, en
-
b. zowel inhoudelijk als qua vormgeving verschilt van het voorgaande en volgende onderdeel
van een programma.
Artikel 4. Bijdrage van ondergeschikte betekenis
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
-
1 Onder ‘sponsoren van een programmaonderdeel’, bedoeld in artikel 1, onderdeel II, van de wet, wordt niet verstaan het verstrekken van een bijdrage die in het programmaonderdeel
niet of niet identificeerbaar wordt getoond of vermeld en,
-
a. door een derde in bruikleen is gegeven of,
-
b. in verhouding tot de totale kosten van de totstandkoming of aankoop van het programmaonderdeel
van ondergeschikte betekenis is, maar in ieder geval niet hoger is dan € 500,– per
bijdrage voor televisie en € 100,– per bijdrage voor radio.
-
2 Het vermelden of tonen, aan het begin of aan het einde van een programmaonderdeel,
van een naam of (beeld)merk van degene die een bijdrage, als bedoeld in het eerste
lid, heeft verstrekt, is een niet-toegestane vermijdbare reclame-uiting als bedoeld
in artikel 52, tweede lid, van de wet, tenzij hiervoor ontheffing is verleend op grond van artikel 52, derde lid, van de wet.
Artikel 5. Bijdrage van overheidsinstellingen, omroepinstellingen of (co)producenten
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
Onder ‘sponsoren van een programmaonderdeel’, bedoeld in artikel 1, onderdeel II, van de wet, wordt niet verstaan het verstrekken van een bijdrage ten behoeve van de totstandkoming
of aankoop van een programmaonderdeel door:
-
a. overheidsinstellingen en andere instellingen die geen particuliere onderneming uitoefenen;
-
b. de omroepinstelling die het programmaonderdeel waarvoor de bijdrage wordt verstrekt,
verzorgt;
-
c. de (co)producent die zich gewoonlijk bezighoudt met de vervaardiging van audiovisuele
producties en geheel of gedeeltelijk is belast met de productie van het programmaonderdeel
waarvoor de bijdrage wordt verstrekt.
Artikel 6. Programmaonderdelen die gesponsord mogen worden
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
-
1 Onder ‘programmaonderdelen van culturele aard’, bedoeld in artikel 52a, tweede lid, onderdeel a, van de wet, wordt in beginsel verstaan: programmaonderdelen die, aan de hand van het in het
kader van de programmavoorschriften voor de betrokken omroep gehanteerde systeem van
programma-indeling, zijn ingedeeld als programmaonderdelen van culturele aard.
-
3 Onder ‘sportevenement’, bedoeld in artikel 52a, tweede lid, onderdeel b, van de wet, wordt verstaan:
een samenstel van sportwedstrijden, waarbij publiek aanwezig is en dat niet voornamelijk
is bestemd om als programma te worden uitgezonden.
Artikel 7. Definitie van naam en (beeld)merk
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
In de artikelen 52b, tweede lid, en 56a, vijfde lid, van de wet, en artikel 31 van het besluit, wordt verstaan onder:
-
a. naam: de statutaire naam of handelsnaam van de sponsor, onderscheidenlijk evenementensponsor
zoals vermeld in het handelsregister;
-
b. merk: een handelsmerk, zijnde een vast herkenningsteken in de vorm van een woord of
combinatie van letters, cijfers of tekens, die al dan niet op originele of karakteristieke
wijze zijn vormgegeven, ter onderscheiding van de onderneming van de sponsor, onderscheidenlijk
de evenementensponsor, of waaronder de sponsor, onderscheidenlijk evenementensponsor,
zijn producten of diensten in de handel brengt, ter onderscheiding van gelijksoortige
producten of diensten die van anderen afkomstig zijn;
-
c. beeldmerk: een logo, zijnde een vast herkenningsteken in de vorm van een figuur, afbeelding
of combinatie van letters, cijfers of tekens, die op originele of karakteristieke
wijze zijn vormgegeven, ter onderscheiding van de producten, diensten of de onderneming
van de sponsor, onderscheidenlijk de evenementensponsor.
Artikel 8. Plaats van de sponsorvermelding
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
-
2 Vermelding of vertoning van de sponsor of evenementensponsor als zodanig, op een andere
plaats dan aan het begin of het einde van een programmaonderdeel, is een niet-toegestane
vermijdbare reclame-uiting als bedoeld in artikel 52, tweede lid, van de wet, tenzij hiervoor ontheffing is verleend op grond van artikel 52, derde lid, van de wet.
-
3 Het vermelden of tonen van een naam of (beeld)merk van een sponsor in de titel of
leader van een (gedeelte van een) gesponsord programmaonderdeel, is geen sponsorvermelding
als bedoeld in artikel 52b, eerste lid, van de wet, en is een niet-toegestane vermijdbare reclame-uiting als bedoeld in artikel 52, tweede lid, van de wet, tenzij hiervoor ontheffing is verleend op grond van artikel 52, derde lid, van de wet, tenzij ontheffing wordt verleend.
-
4 Het vermelden of tonen van een naam of (beeld)merk van een evenementensponsor in de
titel of leader van een programmaonderdeel, bestaande uit het verslag of de weergave
van een evenement, is geen vermelding als bedoeld in artikel 31, eerste lid, van het besluit.
-
5 Het vermelden of tonen van een beeldmerk van een evenementensponsor in de titel of
leader van een programmaonderdeel, bestaande uit het verslag of de weergave van een
evenement, is een niet-toegestane vermijdbare reclame-uiting als bedoeld in artikel 52, tweede lid, van de wet.
-
6 Het vermelden of tonen van een naam of merk van een evenementensponsor in de titel
of leader van een programmaonderdeel, bestaande uit het verslag of de weergave van
een evenement, is een toegestane vermijdbare reclame-uiting als bedoeld in artikel 52, tweede lid, van de wet, voor zover deze vermeldingen en de vermelding van de titel in het programmaonderdeel,
niet overheersend zijn in de zin van artikel 30a, eerste lid, van het besluit.
Artikel 9. Sponsorvermelding ter informatie van het publiek
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
Het publiek wordt in ieder geval geacht geïnformeerd te zijn op de wijze, bedoeld
in artikel 52b, eerste lid, van de wet, indien voorafgaande aan de vermelding van de naam of het (beeld)merk van de sponsor
de volgende mededeling duidelijk leesbaar of hoorbaar wordt gedaan:
Artikel 10. Naam, merk en/of beeldmerk
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
Artikel 11. Wervende sponsorvermelding
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
Een vermelding als bedoeld in artikel 52b, eerste lid, van de wet, en artikel 31, eerste lid, van het besluit, voldoet in ieder geval aan de wettelijke definitie van reclameboodschap, indien:
-
a. een product of dienst dan wel de consumentenverpakking van een product, waarneembaar
en identificeerbaar, geheel of gedeeltelijk, wordt vermeld of getoond;
-
b. met gebruikmaking van beeld of geluid, direct of indirect, wordt verwezen naar een
product of dienst dan wel de consumentenverpakking van een product;
-
c. aan een naam of (beeld)merk kwalificaties worden gegeven;
-
d. een slagzin, geheel of gedeeltelijk, wordt vermeld of getoond;
-
e. een herkenningsmelodie, geheel of gedeeltelijk, wordt gespeeld;
-
f. een adres, telefoonnummer, faxnummer, wordt vermeld of getoond;
-
g. de bedrijfsgebouwen of -middelen van de sponsor, geheel of gedeeltelijk, worden vermeld
of getoond;
-
h. de vormgeving duidelijke overeenkomsten vertoont met de vormgeving van een product
van de sponsor of van de consumentenverpakking van een product van de sponsor.
Artikel 12. Niet beeldvullend
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
De vermelding van de sponsors is ‘niet beeldvullend’ in de zin van artikel 52b, tweede lid, van de wet, indien het tonen van de naam of het (beeld)merk is aangevuld met een duidelijk leesbare
mededeling zoals ‘dit programma is (mede) mogelijk gemaakt door’.
Artikel 13. Producten of diensten van een sponsor
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
In een gesponsord programmaonderdeel zijn producten of diensten van een sponsor niet
‘getoond of vermeld’ in de zin van artikel 52b, derde lid, van de wet, indien het gemiddelde publiek niet in staat is de desbetreffende producten of diensten
te identificeren.
Artikel 14. Sponsorbijdrage rechtstreeks van de sponsors
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
Sponsorbijdragen die niet namens een publieke omroepinstelling door (co)producenten
bedongen of aanvaard zijn, zijn niet ‘rechtstreeks van de sponsors’ bedongen of aanvaard
in de zin van artikel 56a, eerste lid, van de wet.
Artikel 15. Evenement niet bestemd om als programma te worden uitgezonden
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
Een evenement, als bedoeld in artikel 52a, tweede lid, van de wet, en artikel 31, eerste lid, van het besluit, wordt geacht niet voornamelijk bestemd te zijn om als programma te worden uitgezonden,
indien:
-
a. bij het evenement ook publiek aanwezig zou zijn geweest wanneer het niet als programmaonderdeel
zou zijn of worden uitgezonden, en
-
b. het evenement ook zou hebben plaatsgevonden wanneer het niet als programmaonderdeel
zou zijn of worden uitgezonden.
Artikel 16. Slotbepaling
[Regeling vervallen per 01-08-2016]