Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
aerodrome warning: een waarschuwing aan luchtvaartterreinverkeer op de grond voor
onweer, hagel, sneeuw, ijzel, rijp, harde wind, windstoten en vorst;
AIREP: een rapport dat vanuit een luchtvaartuig tijdens de vlucht wordt verstrekt
met informatie over positie en operationele of meteorologische omstandigheden (air
report);
AIRMET: waarschuwing voor verkeer beneden vliegniveau 100 voor onverwachte significante
verschijnselen, waarvoor geen SIGMET is uitgegeven (significant meteorological conditions
for low level operation);
AMB: VOLMET uitzending bestemd voor luchtvaartuigen in of nabij het vluchtinformatiegebied
Amsterdam tijdens de vlucht (amsterdam meteorological broadcast);
ATIS: automatische uitzending tijdens de openingsuren van een luchtvaartterrein met
inlichtingen over vertrek en nadering van een luchtvaartterrein inclusief het MET
REPORT en SPECIAL (automatic terminal information service);
AUTO MET REPORT: volledig automatisch tot stand gekomen waarnemingsrapport voor startend
en landend luchtverkeer in gebruik op het luchtvaartterrein verstrekt door middel
van ATIS en CCIS (automated local routine report);
AUTO METAR: volledig automatisch tot stand gekomen halfuurlijks waarnemingsrapport
van een luchtvaartterrein in luchtvaartmeteorologische code in gebruik voor de voorbereiding
van een vlucht (automated meteorological aerodrome report);
AUTO SPECI: volledig automatisch tot stand gekomen tussentijds waarnemingsrapport
in luchtvaartmeteorologische code bij overschrijding van limietwaarden of andere significante
verandering in gebruik voor de voorbereiding van een vlucht (automated special report);
AUTO SPECIAL: volledig automatisch tot stand gekomen tussentijds waarnemingsrapport
voor startend en landend luchtverkeer bij overschrijding van de limietwaarden of andere
significante verandering in gebruik op het luchtvaartterrein verstrekt door middel
van ATIS en CCIS (automated local special report);.
briefing: mondeling verstrekken van actuele of verwachte meteorologische condities
gebaseerd op bestaande berichten over het actuele of verwachte weer, dat wordt gebruikt
tijdens de voorbereiding van een vlucht, vluchtuitvoering, luchthavenoperaties en
het verlenen van luchtverkeersdiensten;
continentaal plat: continentaal plat, bedoeld in artikel 1 van de Mijnbouwwet;
CCIS: gecombineerd presentatiesysteem met meteorologische en luchtverkeersleidingstechnische
informatie (closed circuit information system);
consultatie: toelichting door een meteoroloog of een ander gekwalificeerd persoon,
op verstrekte meteorologische inlichtingen over de heersende of verwachte weersomstandigheden
in relatie tot de voorbereiding van een vlucht, vluchtuitvoering, luchthavenoperaties
en het verlenen van luchtverkeersdiensten met de mogelijkheid van vraag, antwoord
en overleg;
EUR ANP: gedetailleerde informatie over faciliteiten, diensten of procedures voor
de internationale luchtvaart navigatie, van toepassing in het Europees gebied (air
navigation plan european region);
LLFC: verwachting voor het Nederlandse vluchtinformatiegebied, voor luchtverkeer beneden
vliegniveau 100, die bij overschrijding van limietwaarden geamendeerd wordt (low-level-forecast);
LLTI: waarschuwing voor verticale temperatuurtoename ter plaatse (low level temperature
inversion);
luchthavenoperaties: de werkzaamheden op een luchtvaartterrein die onder de verantwoordelijkheid
vallen van de exploitant;
METAR: halfuurlijks waarnemingsrapport van een luchtvaartterrein in luchtvaartmeteorologische
code in gebruik voor de voorbereiding van een vlucht (meteorological aerodrome report);
MET REPORT: waarnemingsrapport voor startend en landend luchtverkeer in gebruik op
het luchtvaartterrein verstrekt door middel van ATIS en CCIS (local routine report);
NAF: 3-uurlijkse weersverwachtingen in luchtvaartmeteorologische code voor de komende
1 tot 10 uur, die bij overschrijding van limietwaarden wordt geamendeerd, representatief
voor een omschreven gebied op de Noordzee en het continentaal plat (northsea area
forecast);
OPMET: de verzameling van alfanumerieke waarneemrapporten, verwachtingen en waarschuwingen
als AIREP, AIRMET, AUTO METAR, AUTO SPECI, LLFC, LLTI, METAR, NAF, SIGMET, SPECI,
TAF kort, TAF lang en TREND-forecast (operational meteorological information);
SADIS: het door de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie beheerde satelliet distributiesysteem
van OPMET en WAFS informatie (satellite distribution system);
self-briefing systeem: interaktief systeem voor selfbriefing en vluchtdocumentatie;
SIGMET: ongecodeerde waarschuwing voor weersomstandigheden die van invloed kunnen
zijn op een veilige vluchtuitvoering (significant meteorological conditions);
SPECI: tussentijds waarnemingsrapport in luchtvaartmeteorologische code bij overschrijding
van limietwaarden of andere significante verandering in gebruik voor de voorbereiding
van een vlucht (special report);
SPECIAL: tussentijds waarnemingsrapport voor startend en landend luchtverkeer bij
overschrijding van limietwaarden of andere significante verandering in gebruik op
het luchtvaartterrein verstrekt door middel van ATIS en CCIS (local special report);
TAF kort: 3-uurlijkse luchtvaartterreinweersverwachting in luchtvaartmeteorologische
code voor de komende 9 uur, die bij overschrijding van limietwaarden wordt geamendeerd
(terminal aerodrome forecast);
TAF lang: 6-uurlijkse luchtvaartterreinweersverwachting in luchtvaartmeteorologische
code voor de komende 30 uur, die bij overschrijding van limietwaarden wordt geamendeerd
(terminal aerodrome forecast);
TREND-forecast: weersverwachting voor de komende 2 uur in luchtvaartmeteorologische
code met significante veranderingen, toegevoegd aan de luchtvaartmeteorologische waarnemingen
in de vorm van METAR, SPECI, MET REPORT en SPECIAL;
verdrag: het op 7 december 1944 gesloten Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart
(Trb. 1973, 109);
VOLMET: uitzending met METAR en TREND bestemd voor luchtvaartuigen tijdens de vlucht,
uitgezonden door negen Europese meteorologische radiostations volgens EUR ANP en in
Nederland aangeduid als AMB (routine broadcast of meteorological information for aircraft
in flight);
W/T: kaarten met informatie over wind en temperatuur op relevante hoogtes (wind and
temperature charts);
WAFC: binnen het WAFS zijn twee centra aangewezen voor de beschikbaarstelling van
luchtvaartmeteorologische inlichtingen voor gebruik hoger dan vliegniveau 100, Washington
en Londen. De inlichtingen voor Nederland worden aan KNMI door het WAFC Londen beschikbaar
gesteld (world area forecast centre);
WAFS: een middels annex 3 bij het verdrag geregeld systeem voor de beschikbaarstelling
en verstrekking van luchtvaartmeteorologische inlichtingen voor gebruik hoger dan
vliegniveau 100 (world area forecast system);
weerradar: samengesteld beeld van Nederlandse weerradar-ontvangers;
windshear waarschuwingen: waarschuwing voor opgetreden of verwachte sterke verticale
of horizontale windrichtingsverandering of windsnelheidsveranderingen.