De aanvraag wordt gericht aan de minister onder vermelding van ‘aanvraag eenmalige
uitkering spoorse doorsnijdingen’.
Bij de indiening van de aanvraag dient gebruik gemaakt te worden van onderstaand format.
De minister gebruikt bij de beoordeling van de aanvraag de informatie zoals is vermeld
in dit format.
Informatie die niet in het format opgenomen is, wordt niet meegenomen in de beoordeling.
De aanvraag dient door het bestuur van de gemeente ondertekend te worden. Zij staat
garant voor de juistheid van de informatie in deze aanvraag.
Een ondertekende aanvraag bestaande uit het format en eventueel onderliggende stukken
dient in tweevoud te worden ingediend. Daarnaast dient een elektronische kopie van
de aanvraag en eventuele onderliggende stukken te worden bijgevoegd.
Het format
1. Algemene informatie
Naam gemeente
Naam en functie contactpersoon
Betrokken partners
Bezoekadres
Postadres
Postcode
Plaats
Telefoonnummer
Fax
E-mail
2. Beschrijving van het project waarvoor een eenmalige uitkering wordt aangevraagd,
waarbij in ieder geval is opgenomen:
-
– wat de geografische afbakening van het project is;
-
– welke onderdelen het project kent;
-
– een plankaart inclusief afbakening;
-
– een plan: beschrijving van de werkzaamheden die ertoe leiden dat het project gerealiseerd
wordt.
3. Doel van het project. Wat wil de gemeente met het project bereiken?
4. Welke procedures moeten nog doorlopen worden om het project ten uitvoer te brengen?
Hoe verloopt het besluitvormingsproces en wat is de doorlooptijd van deze procedures?
De procedures waarnaar gevraagd wordt, zijn onder meer die procedures waar bezwaar
mogelijk is en die de realisatie van het project kunnen verhinderen. Hierbij kan worden
gedacht aan ruimtelijke-ordeningsprocedures, grondverwervingen, vergunningprocedures
en inspraakprocedures.
5. Wat is de financiële onderbouwing van het project? Dit dient een gedegen kwalitatieve
en kwantitatieve onderbouwing te zijn, waarin in ieder geval is opgenomen:
-
a. wat de kosten zijn voor het project, opgebouwd volgens de Standaard Systematiek Kostenramingen
(SKK, CROW publicatie 137). De volledige onderbouwing van de kostenraming dient meegeleverd
te worden.
-
b. welke partijen welk bedrag dragen (procentueel en absoluut) en uit welke stukken dit
blijkt. Afschrift van de stukken, met verwijzing bijvoegen.
-
c. wat de gevraagde bijdrage is (procentueel en absoluut). Hierbij dient, bij de onderbouwing,
rekening gehouden te worden met artikel 4 en de daarin genoemde kosten.
-
d. voor welk jaar/welke jaren wordt de uitkering aangevraagd? (cashflow planning)
A. Criterium ‘stedelijke bereikbaarheid’
In hoeverre worden nieuwe of bestaande woonwijken beter ontsloten?
Hierbij wordt een kwalitatieve beschrijving verwacht als mede een kwantitatieve aanduiding
uitgedrukt in omrijtijd en reistijd.
In hoeverre worden stedelijke voorzieningen beter ontsloten?
Hierbij moet worden aangegeven om welke voorzieningen het gaat en, voorzover bekend,
om hoeveel gebruikers het gaat.
In hoeverre wordt de relatie tussen functioneel samenhangende stedelijke gebieden
verbeterd?
Hierbij moet worden aangegeven om welke samenhang het gaat en, indien bekend, om hoeveel
gebruikers het gaat.
In hoeverre wordt de capaciteit en doorstroming van het onderliggende wegennet verbeterd?
Dit dient te worden uitgedrukt in wachttijden voor weggebruikers, onder te verdelen
in gemotoriseerde voertuigen (behalve bromfietsen) en andere weggebruikers. Hierbij
dient zowel de huidige als de toekomstige situatie te worden beschreven.
B. Criterium ‘kwaliteit leefomgeving’
Is er sprake van een geluidssituatie waarbij de wettelijke normen worden overtreden?
Verandert deze situatie als gevolg van realisatie van het project? Gaat het hier om
een verhoging of verlaging van de geluidsoverlast? Voor hoeveel woningen, geluidsgevoelige
bestemmingen, en geluidsgehinderden is dit het geval?
Is er sprake van een geluidssituatie binnen de wettelijke normen? Verandert deze situatie
als gevolg van de realisatie van het project? Gaat het hier om een verhoging of verlaging
van de geluidsoverlast? Voor hoeveel woningen, geluidsgevoelige bestemmingen, en geluidsgehinderden
is dit het geval?
In hoeverre is er sprake van overlast voor de omgeving als gevolg van trillingen?
In welke mate wijzigt dit door maatregelen uit het project.
In hoeverre leiden de maatregelen uit het project tot een verandering van de luchtkwaliteit?
Wat is het effect van het project op de sociale veiligheid in het plangebied?
In hoeverre is er draagvlak voor het project bij de inwoners en maatschappelijke organisaties?
Hoe beïnvloedt het project de economische ontwikkeling van het plangebied?
Hoe beïnvloedt het project de toekomstige stedelijke ontwikkelingen?
C. Criterium veiligheid
Wat is het effect van het project op de ongevalskans op overwegen in het plangebied?
In welke mate draagt het project bij aan het verhinderen van vandalisme op en om het
spoor?
In welke mate draagt het project bij aan het verhinderen van suïcide op en om het
spoor?
Wat is het effect van het project op de bereikbaarheid van het spoor (voor hulpdiensten
en als vluchtwegen)?
Wat is het effect van het project op de veiligheid op het omliggende wegennet?
D. Spoorgebruik
In hoeverre is de toekomstvastheid en duurzaamheid van het spoorsysteem geborgd?
Wat is het effect van het project op:
-
a. de capaciteit van het spoorsysteem?
-
b. beschikbaarheid van het spoorsysteem?
-
c. betrouwbaarheid van het spoorsysteem?
Deze vraag dient zowel voor de nieuwe situatie na realisatie als voor de tijdelijke
situatie tijdens de realisatie beantwoord te worden.
Wat is het effect van de maatregelen op de kosten van beheer en instandhouding van
de spoorweginfrastructuur?
Opmerking: Indien het niet mogelijk is deze gegevens voor 1 juni 2006 te leveren,
zullen deze op verzoek van de minister ten behoeve van de beoordeling door ProRail
worden bepaald.