U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
[Regeling vervallen per 01-05-2009.]Geraadpleegd op 01-12-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 24-10-2007 en zichtdatum 29-11-2024. Geldend van 01-09-2005 t/m 30-04-2009
Richtlijn voor strafvordering belading van voertuigen
[Regeling vervallen per 01-05-2009]
Deze richtlijn voor strafvordering geeft regels voor het bepalen van de transactie en uitgangspunten die kunnen gelden voor een eis ter terechtzitting in het geval van overbelading c.q. onjuiste belading. Deze feiten zijn, voor zover begaan in het kader van het beroepsgoederenvervoer, als economische overtredingen aangemerkt conform artikel 1 onder 4 van de Wet op de economische delicten.
Met ingang van 15 juli 2005 (Stb. 2005, 355) is het Voertuigreglement gewijzigd. Met ingang van die datum wordt ook strafrechtelijk opgetreden wanneer de som van de aslasten van een vrachtauto, zoals gedefinieerd in de Wet goederenvervoer over de weg, meer bedraagt dan de toegestane maximum massa zowel bij een voertuig als bij een samenstel. Deze wijziging geldt voor motorrijtuigen, autonome aanhangwagens en samenstellen van voertuigen. Niet autonome aanhangwagens zijn uitgezonderd.
De tarieven worden berekend aan de hand van sanctiepunten1.
proces-verbaal opmaken vanaf 10% overschrijding; maatregel van overladen vanaf 20%2 tariefmotivering: schade aan wegdek
1e: 10% t/m 14%: 10 punten
2e: 15% t/m 19%: 15 punten
3e: 20% t/m 24%: 22 punten
4e: 25% t/m 29%: 33 punten
5e: 30% t/m 34%: 48 punten
6e: 35% en hoger: (tenminste) 72 punten
proces-verbaal opmaken vanaf 5% overschrijding; maatregel van overladen vanaf 10% tariefmotivering: oneerlijke concurrentie
1e: 05% t/m 09%: 10 punten
2e: 10% t/m 14%: 15 punten
3e: 15% t/m 19%: 22 punten
4e: 20% t/m 24%: 33 punten
5e: 25% t/m 29%: 48 punten
6e: 30% of hoger: (tenminste) 72 punten
proces-verbaal opmaken vanaf 10% overschrijding; maatregel van overladen vanaf 20% tariefmotivering: schade aan wegdek / verkeersveiligheid
proces-verbaal opmaken vanaf 10% overschrijding; maatregel afhankelijk van omstandigheden; tariefmotivering: oneerlijke concurrentie / verkeersveiligheid
De eerste drie categorieën van elk benoemde tariefsoort worden door de politie afgehandeld via de zogenaamde Trias-lijn.
De laatste drie categorieën van elk benoemde tariefsoort worden afgehandeld via de zogenaamde Compaslijn van het OM.
Bij het overtreden van meerdere feiten conform deze richtlijn door een vrachtauto of een samenstel van vrachtauto’s (trekkend voertuig met aanhangwagen) geconstateerd op één tijdstip wordt in beginsel vervolgd voor slechts één van de overtredingen en wel die met de grootste normoverschrijding (overschrijding van as[stel]last, maximum massa voertuig of niet voldoen aan de voorwaarde van het kenteken van het trekkend voertuig), waarbij de hoogte van het aantal sanctiepunten bepalend is.
Het niet voldoen aan de maatregel (van overladen) levert een kantonovertreding op, te weten: art. 160 lid 6 van de Wegenverkeerswet 1994.
De recidivetermijn bedraagt vijf jaar. De onderstaande recidivebepaling is uitsluitend van toepassing op de laatste drie categorieën van de benoemde tariefsoorten die – zoals hiervoor aangegeven – worden afgehandeld via de zgn. OM-lijn.
1e maal: verhoging met 50%
2e maal: verhoging met 100%
3e maal en volgende: dagvaarden
Er zijn vervoerders waarvan het aannemelijk is dat zij de kans op betrapping van deze economische voorschriften betreffende de onjuiste belading of overbelading als een bedrijfsrisico plegen te aanvaarden. Het bij herhaling plegen van dit soort economische delicten – en vooral wanneer sprake is van een aanzienlijke overschrijding van de gestelde normen – duidt hierop en geeft aan dat de bedrijfsvoering niet of onvoldoende aangepast is c.q. wordt aan de geldende wet- en regelgeving.
Dit heeft consequenties voor de transportbranche door ernstige verstoring van de concurrentieverhoudingen. Wanneer een vervoerder bij herhaling de in deze richtlijn genoemde overtredingen pleegt, waarbij binnen een periode van een jaar sprake is van meerdere keren recidive voor feiten vallende onder de 4e sanctiecategorie en hoger, kan de officier van justitie overwegen om ter terechtzitting behalve een geldboete, als bijkomende straf de (voorwaardelijke) gehele of gedeeltelijke stillegging van een onderneming te vorderen.
Deze richtlijn voor strafvordering is uitsluitend geldig ten aanzien van strafbare feiten begaan na inwerkingtreding van het besluit wijziging van het Voertuigreglement in verband met de relatie tussen de aslasten en de totale massa van een voertuig.
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Richtlijn voor strafvordering belading van voertuigen", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.