B Muziek
|
technische en fysieke vaardigheid blijkend uit:
|
|
–
|
a prima vista spel of zang
|
|
–
|
gehoor en vaardigheid in solfège
|
|
–
|
het kunnen spelen of zingen van toonladders met verschillende articulaties
|
|
–
|
het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire
|
|
|
|
|
–
|
vocaal spel (stemmiddelen, intonatie, adembeheersing, presentatie, talenkennis en
ritmiek) of instrumentaal spel (houding, toonvorming, intonatie, adembeheersing, articulatie,
dynamiek, frasering, ritmiek en embouchure).
|
|
–
|
de dispositie om de instrumentele vaardigheden verder te ontwikkelen.
|
|
|
|
|
artistieke aanleg die blijkt uit:
|
|
–
|
repertoire interpretatie
|
|
–
|
expressiviteit in muzikaal spel
|
|
–
|
muzikale persoonlijkheid
|
|
–
|
toonvorming, dynamiek en timing
|
|
|
|
B Muziektherapie
|
Technische en fysieke vaardigheid t.a.v. het musiceren blijkend uit:
|
|
–
|
Vocale vaardigheid eigen hoofdinstrument òf instrumentale vaardigheid eigen hoofdinstrument
|
|
–
|
Basale vaardigheid op een akkoordinstrument
|
|
–
|
A prima vista spel of zang
|
|
–
|
Gehoor en vaardigheid in solfège
|
|
–
|
Het kunnen spelen van toonladders op het hoofdinstrument met verschillende articulaties
|
|
–
|
Het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire
|
|
–
|
Improviseren op instrumenten, het eigen hoofdinstrument of stem met als werkvormen:
een buitenmuzikaal gegeven of een ‘muzikaal gesprek’
|
|
–
|
Criteria vocaal musiceren: stemmiddelen, intonatie, ritmiek, adembeheersing, presentatie,
talenkennis en de dispositie om de vocale vaardigheden verder te ontwikkelen
|
|
–
|
Criteria Instrumentaal spel: houding, adembeheersing, toonvorming, embouchure, intonatie,
articulatie, dynamiek, frasering, ritmiek en de dispositie om de instrumentale vaardigheden
verder te ontwikkelen.
|
|
|
|
|
Artistieke aanleg die blijkt uit:
|
|
–
|
Repertoire interpretatie
|
|
–
|
Expressiviteit in zang en instrumentaal spel
|
|
–
|
Toonvorming, dynamiek en timing
|
|
|
|
B Autonome beeldende kunst
|
artistieke aanleg die blijkt uit:
|
|
–
|
beeldend vermogen, werken vanuit waarneming en vanuit fantasie
|
|
–
|
gevoel voor kleur, vorm en materiaal
|
|
–
|
oorspronkelijkheid en eigenzinnigheid
|
|
|
|
B Vormgeving
|
artistieke aanleg die blijkt uit:
|
|
–
|
beeldend vermogen, werken vanuit waarneming en vanuit fantasie
|
|
–
|
gevoel voor kleur, vorm en materiaal
|
|
–
|
oorspronkelijkheid en eigenzinnigheid
|
|
|
|
B Dans
|
technische en fysieke vaardigheid blijkend uit:
|
|
–
|
basis danstechnische vaardigheden en ontwikkelingsmogelijkheden
|
|
–
|
fysieke mogelijkheden en aanleg
|
|
–
|
natuurlijke bewegingscoördinatie
|
|
|
|
|
artistieke aanleg die blijkt uit:
|
|
–
|
zeggingskracht als danser
|
|
–
|
creativiteit bij improvisatie
|
|
–
|
originaliteit bij het creëren van bewegingsmateriaal
|
|
–
|
stijlgevoel en presentatie
|
|
|
|
B Circus Arts
|
technische en fysieke vaardigheid blijkend uit:
|
|
–
|
basis circustechnische vaardigheden en ontwikkelingsmogelijkheden
|
|
–
|
fysieke mogelijkheden en aanleg
|
|
–
|
natuurlijke bewegingscoördinatie
|
|
|
|
|
artistieke aanleg die blijkt uit:
|
|
–
|
creativiteit, inlevingsvermogen en zeggingskracht
|
|
–
|
authenticiteit en originaliteit bij improvisatie en het creëren van circusmateriaal
|
|
–
|
stijlgevoel en presentatie
|
|
|
|
B Theater
|
technische en fysieke vaardigheid blijkend uit:
|
|
–
|
dramatische technieken, onderverdeeld in ritme, klank, detail, articulatie, coördinatie,
beweging, vermogen tot transformeren en schakelen
|
|
–
|
vermogen tot concentratie, inleving, gevoelsuiting en observatie.
|
|
|
|
|
artistieke aanleg die blijkt uit:
|
|
–
|
creativiteit, inlevingsvermogen, transformeren en samenspel
|
|
–
|
zelfacceptatie en authenticiteit, verbeelding en fantasie, verbeelde werkelijkheid
en geloofwaardig personage
|
|
–
|
klank- en tekstgevoeligheid, muzikaliteit
|
|
–
|
originaliteit bij improvisatie en presentatie
|