[Regeling vervallen per 30-06-2011]
Model Controleprotocol Subsidies
[Regeling vervallen per 30-06-2011]
1. Inleiding
[Regeling vervallen per 30-06-2011]
1.1. Dit controleprotocol heeft betrekking op de subsidieverstrekking van het Ministerie
van Verkeer en Waterstaat aan begunstigden in het kader van de Tijdelijke subsidieregeling
maritieme innovatie, voor zover dit subsidies betreft van € 100.000 of meer.
1.2. De volgende begrippen zijn van toepassing.
-
– de Minister: de Minister van Verkeer en Waterstaat
-
– project: een samenhangend geheel van activiteiten, bestaande uit industrieel onderzoek
of préconcurrentiële ontwikkeling of een combinatie van beide,
-
– een haalbaarheidsstudie of, kennisoverdracht.
-
– derde accountant: de externe accountant van de subsidieontvanger (zoals bedoeld in
artikel 2: 393 BW)
-
– subsidieregeling: De Tijdelijke subsidieregeling maritieme innovatie
-
– financieel eindverslag: verslag met daarin een overzicht van de aan het project toe
te rekenen daadwerkelijk betaalde subsidiabele kosten en inkomsten alsmede een toelichting
op de verschillen ten opzichte van de bij de aanvraag ingediende begroting
1.3. De volgende regelingen zijn van toepassing:
-
a. De AWB
-
b. b.de Kaderwet Subsidies Verkeer en Waterstaat
-
c. de Tijdelijke subsidieregeling maritieme innovatie
1.4. Dit controleprotocol is een nadere uitwerking van artikel 26, tweede lid van de Tijdelijke subsidieregeling maritieme innovatie. In dit controleprotocol wordt
uiteengezet welke algemene uitgangspunten en specifieke vereisten gelden bij de uitvoering
van de controle door de accountant van de subsidieontvanger ten aanzien van het verzoek
tot vaststelling van de subsidie alsmede op welke wijze de uitkomsten van deze controle
dienen te worden gerapporteerd.
1.5. Ter toetsing van de naleving van het controleprotocol kan door accountants van
het Ministerie van Verkeer en Waterstaat of door haar aangewezen accountants een review
worden uitgevoerd bij de accountant van de subsidieontvanger. Indien een review wordt
uitgevoerd zal hierover tevens overleg worden gepleegd met de subsidieontvanger.
2. Algemene uitgangspunten voor de controle
[Regeling vervallen per 30-06-2011]
2.1. De controle dient de getrouwe weergave van de financiële gegevens in het financieel
eindverslag alsmede de rechtmatige besteding van de ter beschikking gestelde middelen
te omvatten.
2.2. Van de accountant wordt verwacht dat hij niet alleen controleert dat de in het
financieel eindverslag opgenomen financiële gegevens getrouw zijn weergegeven, maar
ook dat hij de naleving van de subsidievoorwaarden toetst en nagaat of de uitgaven
passen binnen het kader van de subsidieregeling (zoals genoemd onder punt 1.1).
2.3. Ten aanzien van de uitvoering van de controle door de derde accountant geldt
een controletolerantie van 1%. Dit percentage heeft betrekking op het vast te stellen
subsidiebedrag, bepaald overeenkomstig de desbetreffende beschikking.
3. Specifieke vereisten
[Regeling vervallen per 30-06-2011]
Bij de uitvoering van de controle dient vastgesteld te worden dat:
-
a. de kosten na 1-1-2007 zijn gemaakt en daadwerkelijk zijn betaald en rechtstreeks zijn
toe te rekenen aan het project <projectnummer> met de titel <titel> terzake waarvan
subsidie is verleend;
-
b. het project is uitgevoerd overeenkomstig het projectplan (artikel 21);
-
c. het project is uitgevoerd in Nederland dan wel dat de Minister daarvoor een ontheffing
heeft verleend en aan de eventueel daaraan gekoppelde voorwaarden is voldaan (artikel 22);
-
d. de administratie (inclusief de urenverantwoordingen) voldoet aan de eisen zoals opgenomen
in artikel 25 van de subsidieregeling;
-
e. de in het financiële eindverslag opgenomen kosten kosten betreffen zoals aangegeven
zijn in artikel 6 van de subsidieregeling en dat deze kosten zijn gepresenteerd overeenkomstig de rubricering
genoemd in de artikelen 7 en 8 van de subsidieregeling;
-
f. de eventueel opgevoerde afschrijvingskosten van een schip aantoonbaar zijn gebaseerd
op de afschrijvingstermijn die de subsidieaanvrager hanteert bij het opstellen van
de jaarrekening overeenkomstig BW2 titel 9 en in overeenstemming is met maatschappelijk geaccepteerde normen terzake (artikel 6 lid 1a4 van de subsidieregeling);
-
g. de kosten betrekking hebben op de periode […datum…] tot en met […datum…] die in de
beschikking tot toewijzing van de subsidie is aangegeven;
-
h. de bij de aanvraag en vaststellingsverzoek verstrekte informatie omtrent de door andere
bestuursorganen of door de Commissie van de Europese Gemeenschappen verstrekte subsidies
ter zake van de kosten van de gesubsidieerde activiteiten juist en volledig is weergegeven;
-
i. de verstrekte informatie inzake de in het financiële eindverslag opgevoerde BTW over
het al dan niet in aftrek kunnen brengen van de omzetbelasting (BTW) juist is;
-
j. er aan subsidieontvanger geen surséance van betaling is verleend, er geen faillissement
voor de subsidieontvanger is aangevraagd dan wel dat daartoe geen verzoek daartoe
bij de rechtbank is ingediend;
-
k. de subsidieontvanger de resultaten van het project op hoofdlijnen openbaar heeft gemaakt;
-
l. indien er een eigendomsrecht op de projectresultaten rust, de overdracht van dit recht
aan derden met toestemming van de Minister heeft plaatsgevonden.
Rapportering
[Regeling vervallen per 30-06-2011]
De accountant legt de uitkomsten van de controle vast in een accountantsverklaring.
Voor deze verklaring dient de tekst te worden gehanteerd conform de onderstaande modelverklaring.
Naast zijn oordeel over het financiële eindverslag en de rechtmatige besteding van
de subsidie vermeldt de accountant in een afzonderlijk rapport van bevindingen eventuele
specifieke bevindingen, die naar het oordeel van de accountant voor het Ministerie
van Verkeer en Waterstaat van belang zijn.
Model accountantsverklaring
[Regeling vervallen per 30-06-2011]
Opdracht
[Regeling vervallen per 30-06-2011]
Wij hebben het bijgevoegde financiële eindverslag over de periode ……tot …….. met bijlagen
van
[...naam aanvrager...] te [...statutaire vestigingsplaats...] gecontroleerd en gewaarmerkt.
Dit financiële eindverslag is opgesteld in het kader van de vaststelling van de subsidie
die met aanvraagnummer [...nr...] bij brief van [...datum...] met kenmerk [...kenmerk...]
door de Minister van Verkeer en Waterstaat is verleend.
Deze subsidie is verleend op grond van de Tijdelijke subsidieregeling maritieme innovatie
(de subsidieregeling).
Verantwoordelijkheden subsidieontvanger
[Regeling vervallen per 30-06-2011]
De subsidieontvanger is verantwoordelijk voor het opstellen van een aanvraag om subsidievaststelling
met daarbij een financieel eindverslag, onder meer in overeenstemming met de subsidieregeling.
Tevens is de subsidieontvanger verantwoordelijk voor de rechtmatigheid van de in het
financieel eindverslag opgenomen kosten en inkomsten. Dit houdt in dat deze bedragen
in overeenstemming dienen te zijn met de bij de aanvraag ingediende begroting en de
relevante wet- en regelgeving. Deze verantwoordelijkheid omvat onder meer het ontwerpen,
invoeren en instandhouden van een intern beheersingssysteem relevant voor het opmaken
van een getrouw financiële eindverslag, zodanig dat dit verslag geen afwijkingen van
materieel belang als gevolg van fraude of fouten bevat en voor de naleving van de
relevante wet- en regelgeving, het kiezen en toepassen van aanvaardbare grondslagen
voor financiële verslaggeving en het maken van schattingen die onder de gegeven omstandigheden
redelijk zijn.
Verantwoordelijkheid van de accountant
[Regeling vervallen per 30-06-2011]
Onze verantwoordelijkheid is het geven van een oordeel over het financiële eindverslag
en de rechtmatige besteding van de subsidie op basis van onze controle als bedoeld
in het controleprotocol behorende bij de subsidieregeling. Wij hebben onze controle
verricht in overeenstemming met Nederlands recht en het vorengenoemde controleprotocol.
Dienovereenkomstig zijn wij verplicht te voldoen aan de voor ons geldende gedragsnormen
en zijn wij gehouden onze controle zodanig te plannen en uit te voeren dat een redelijke
mate van zekerheid wordt verkregen dat het financieel eindverslag geen afwijkingen
van materieel belang bevat.
Een controle omvat het uitvoeren van werkzaamheden ter verkrijging van controle-informatie
over de bedragen en de toelichtingen in het financieel eindverslag. De keuze van de
uit te voeren werkzaamheden is afhankelijk van de professionele oordeelsvorming van
een accountant, waaronder begrepen zijn beoordeling van risico’s van afwijkingen van
materieel belang als gevolg van fraude en fouten. In die beoordeling neemt de accountant
in aanmerking het voor het maken van en getrouw weergeven van de bedragen in het financieel
eindverslag, alsmede het voor de naleving van de betreffende wet- en regelgeving relevante
interne beheersingssysteem, teneinde een verantwoorde keuze te kunnen maken van de
controlewerkzaamheden die onder de gegeven omstandigheden adequaat zijn maar die niet
tot doel hebben een oordeel te geven over de effectiviteit van het interne beheersingssysteem
van de subsidie ontvangen.
Tevens omvat de controle onder meer een evaluatie van de toegepaste grondslagen van
financiële verslaggeving en van de redelijkheid van schattingen die subsidieontvanger
heeft gemaakt, een evaluatie van het algehele beeld van het financiële eindverslag,
alsmede de evaluatie van de aanvaardbaarheid van het gehanteerde referentiekader voor
de rechtmatigheid.
De bij onze controle toegepaste goedkeuringstolerantie bedraagt voor fouten 1% en
voor onzekerheden 3% van het vast te stellen subsidiebedrag. Wij zijn van mening dat
de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is als basis voor
ons oordeel.
De controle is uitgevoerd met inachtneming van het voor deze accountantsverklaring
geldende controleprotocol behorende bij de Tijdelijke subsidieregeling maritieme innovatie.
Wij zijn van mening dat onze controle een deugdelijke grondslag vormt voor ons oordeel.
Oordeel
[Regeling vervallen per 30-06-2011]
Naar ons oordeel geeft het financiële eindverslag een getrouw beeld van de omvang
en samenstelling van de subsidiabele kosten en opbrengsten in overeenstemming met
de subsidieregeling. Voorts zijn wij van oordeel dat de in dit financieel eindverslag
verantwoorde kosten en inkomsten voldoen aan de eisen van rechtmatigheid. Dit houdt
in dat de bedragen in overeenstemming zijn met de bij de aanvraag ingediende begroting
dan wel met een door de Minster van Verkeer en Waterstaat goedgekeurde wijziging daarvan
en met de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen zoals die in het
vorengenoemde controleprotocol zijn opgenomen
Plaats, datum
Naam accountantsorganisatie
Naam externe accountant en ondertekening met die naam