Normenkader voor de rechtmatigheidstoetsing
[Regeling vervallen per 12-02-2009 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2009]
1. Inleiding
[Regeling vervallen per 12-02-2009 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2009]
1.1. Algemeen
[Regeling vervallen per 12-02-2009 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2009]
Artikel 5 van het Besluit financiën regionale politiekorpsen (BFRP) regelt de verantwoording door de regionale politiekorpsen van de besteding
van rijksbijdragen en overige baten. In het vierde lid van artikel 5 BFRP is bepaald dat de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) nadere
regels kan stellen aan de reikwijdte van de controle, aan het jaarverslag en de jaarrekening
en aan de inhoud van de accountantsverklaring voor de politiekorpsen. Het controleprotocol
heeft ten doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van
de accountantscontrole en de daarvoor te hanteren toleranties.
Dit controleprotocol is verder van overeenkomstige toepassing op de Politieacademie.
1.2. Verantwoordingsjaar 2007
[Regeling vervallen per 12-02-2009 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2009]
Het controleprotocol is op een aantal onderdelen gewijzigd. Zo zijn bij de aandachtspunten
die onderdelen geschrapt die al deel uitmaken van de reguliere jaarrekeningcontrole,
die beter opgenomen kunnen worden in het normenkader of die BZK zelfstandig kan beoordelen.
In het normenkader, dat als bijlage 1 onderdeel vormt van het controleprotocol, is
een samenvattend overzicht opgenomen van de voor de controle relevante wet- en regelgeving.
De resterende onderwerpen betreffen toleranties, de wijze van rapportage van geconstateerde
fouten en onzekerheden, het verslag van bevindingen en een beperkt aantal aandachtspunten.
2. Accountantscontrole
[Regeling vervallen per 12-02-2009 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2009]
2.1. Algemeen
[Regeling vervallen per 12-02-2009 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2009]
Het controleprotocol beoogt geen reguliere accountantscontrole voor te schrijven.
De accountant stelt vast of de jaarrekening voldoet aan het Besluit comptabele regelgeving regionale politiekorpsen [BCRRP] en ingericht is volgens de modellen zoals die opgenomen zijn in de decembercirculaire
2005, bijlage 5. Vanaf de jaarrekening 2008 gelden de modellen zoals die vastgesteld
zijn bij ministeriële regeling van 9 oktober 2007 nr. 2007-390612 (Stcrt. 23 oktober
2007, nr. 204/pag 9). De accountant rapporteert over de uitkomst van zijn controle
door middel van de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen. Bij het jaarverslag
toetst de accountant, voor zover hij dat kan beoordelen, of deze verenigbaar is met
de jaarrekening.
Indien de verantwoorde baten en lasten zijn gebaseerd op gegevens van derden dient
de regio deze gegevens te controleren. Deze derden dienen op de hoogte te zijn van
de eisen die in dit controleprotocol worden gesteld.
De Auditdienst van het Ministerie van BZK ziet toe op de naleving van het controleprotocol.
Mede hiervoor dienen de controledossiers zodanig te zijn ingericht dat de Auditdienst
van het Ministerie van BZK op een efficiënte wijze zich een verantwoord oordeel kan
vormen over de grondslagen, de uitvoering en de resultaten van de reguliere controle.
Het oordeel heeft mede betrekking op bij derden uitgevoerde onderzoeken. De controle
werkzaamheden dienen op een zodanige wijze gedocumenteerd te zijn zodat de Auditdienst
van het ministerie van BZK aan de hand van het dossier de verrichte controles kan
nagaan en de totstandkoming van het oordeel kan toetsen.
De formele basis voor de gesprekken met de controlerende accountants en inzage in
de controledossiers zijn de artikelen 43 en 43a van de derde wijziging van de Comptabiliteitswet 2001 (Stb. 2007, nr. 294).
2.2. Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties
[Regeling vervallen per 12-02-2009 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2009]
Voor de strekking van de accountantsverklaring( goedkeurend, met beperking, oordeelonthouding
of afkeurend) zijn de volgende toleranties van toepassing:
Soort verklaring >>
|
Goedkeurend
|
Met beperking
|
Oordeelonthouding
|
Afkeurend
|
Fouten in de verantwoording (% van de totale rijksbijdrage)
|
< 1%
|
> 1% < 3%
|
N.v.t.
|
> 3%
|
Onzekerheden in de controle (% van de totale rijksbijdrage)
|
< 3%
|
> 3% < 10%
|
> 10%
|
N.v.t.
|
De accountant richt zijn controle zodanig in dat hij met een betrouwbaarheid van 95%
de uitspraak kan doen dat in de verantwoording geen onjuistheden voorkomen met een
belang dat groter is dan de voorgeschreven toleranties.
Bovenstaande percentages zijn ontleend aan het Handboek Auditing Rijksoverheid (HARo)
2006 van het Interdepartementaal Overleg Departementale Auditdiensten (IODAD).
De algemene rapporteringstoleranties zijn gelijk gesteld aan de goedkeuringstoleranties
met uitzondering van rechtmatigheidsfouten van € > 100.000,–. Deze worden in een tabelvorm
in het rapport van bevindingen gespcificeerd. Fouten die de 1%-goedkeuringstolerantiegrens
of 3% voor onzekerheden overschrijden verwerkt de accountant in zijn accountantsverklaring.
Tevens vindt een nadere uiteenzetting plaats in het verslag van bevindingen.
2.3. Reikwijdte accountantscontrole rechtmatigheidstoetsing
[Regeling vervallen per 12-02-2009 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2009]
De accountantscontrole op de rechtmatigheid is limitatief gericht op de naleving van
het normenkader zoals die voor het betreffende verslagjaar geldt.
Dit geldt uitsluitend voorzover de in het normenkader opgenomen bepalingen de uitkomst
van de in de jaarrekening opgenomen financiële transacties (baten, lasten en balansmutaties)
beïnvloeden.
2.4. Accountantsverklaring
[Regeling vervallen per 12-02-2009 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2009]
De voorgeschreven controle van de jaarrekening door de accountant is gericht op het
afgeven van een oordeel over:
-
– de getrouwe weergave van de in of de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en
de activa en passiva;
-
– het rechtmatig tot stand komen van deze baten en lasten en balansmutaties (financiële
rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met de begroting en met de regelingen
die zijn opgenomen in het bij dit controleprotocol gevoegde normenkader, voorzover
deze effect hebben op de baten, lasten en balansmutaties in de jaarrekening);
-
– de verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.
Bij de formulering van de accountantsverklaring is aangesloten bij de daarvoor geldende
voorschriften en bij hetgeen in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is. Het NIVRA
heeft in 2007 een modeltekst uitgebracht ten behoeve van het Controleprotocol Regionale
Politiekorpsen. Voor de actuele versie van deze verklaring wordt verwezen naar de
themapagina ‘Publieke Sector’ van www.nivra.nl.
In de accountantsverklaring neemt de accountant op dat de controle heeft plaatsgevonden
met inachtneming van het controleprotocol en dat de verslaglegging, mits daaraan voldaan
is, in overeenstemming is met het BCRRP en de Regeling HAP.
2.5. Verslag van bevindingen
[Regeling vervallen per 12-02-2009 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2009]
Het verslag van bevindingen bevat, conform artikel 14, vijfde lid, van het BCRRP,
o.a. de volgende onderdelen:
-
– Jaarrekening: opname tabel fouten en onzekerheden boven de algemene rapportagetolerantie
(zie paragraaf 2.2).
-
– Financieel Beheer: onderzoeksbevindingen of de administratie en het beheer voldoen
aan de eisen van rechtmatigheid en doelmatigheid. Het gaat daarbij met name of de
beheersorganisatie inzake het financieel beheer een getrouwe en rechtmatige verantwoording
kan waarborgen.
-
– Aandachtspunten: de accountant geeft zijn onderzoeksbevindingen weer over de in paragraaf
3.1 t/m 3.4 genoemde aandachtspunten.
3. Aandachtspunten
[Regeling vervallen per 12-02-2009 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2009]
3.1. Bestedingsvoorwaarden
[Regeling vervallen per 12-02-2009 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2009]
De bestedingsvoorwaarden zijn beschreven in de relevante wet- en regelgeving en specifiekere
bepalingen, in de toekenningsbrief of in de (juni of december)circulaires. In de jaarrekening
dient de regio de ontvangst en de besteding van een rijksbijdragen op zichtbare wijze
op te nemen. Jaarlijks voorziet het Ministerie van BZK de regiokorpsen van een overzicht
met de verrichte betalingen en de openstaande voorschotten ultimo van het verslagjaar.
Deze overzichten worden aangemaakt vanuit het financieel informatiesysteem van BZK.
De nog niet vastgestelde rijksbijdragen betaald in voorgaande jaren staan vermeld
in de bijlage bij de vaststellingsbrief.
Werkzaamheden accountant
De accountant geeft aan of bij de besteding van de bijdragen voldaan is aan de voorwaarden.
Indien de bestedingsvoorwaarden niet of niet geheel zijn nagekomen, maakt de accountant
daarvan melding in zijn verslag van bevindingen.
3.2. Tijdelijke ouderenregeling [TOR] en de strafheffing voor gevallen ingegaan op
of na 1 januari 2006
[Regeling vervallen per 12-02-2009 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2009]
De regio’s nemen in de jaarrekening een opgave op van het aantal deelnemers TOR met
het totaal aantal maanden dat de deelnemers daarvan gebruik hebben gemaakt Op basis
van deze opgave ontvangen de regio’s een definitieve tegemoetkoming in de kosten van
de TOR van € 613,00 per maand.
Met ingang van 1 januari 2006 is – vanwege de gewijzigde fiscale regelgeving – de
Tijdelijke Ouderenregeling (TOR) voor nieuwe instroom op of na 1 januari 2006 als
een fiscaal onzuivere regeling aangemerkt. In de junicirculaire 2006 is aangekondigd
dat de belastingdienst alleen voor de nieuwe instroom vanaf 1 januari 2006 een strafheffing
van 26% over de nonactiviteitsinkomen zal opleggen. BZK compenseert de regio’s voor
deze heffing met een bedrag van € 789 op basis van het aantal opgegeven maanden.
Werkzaamheden accountant
De accountant gaat na of de regio aan de in de circulaire [EA2000/U58273 van 3 maart
2000] genoemde voorwaarden heeft voldaan en de juiste opgave in de jaarrekening heeft
opgenomen van het totaal aantal maanden TOR-deelname. Daarnaast gaat de accountant
na of apart het juiste aantal maanden non-activiteit opgenomen zijn, ingegaan op of
na 1 januari 2006, voor de vaststelling van de compensatie fiscale strafheffing.
3.3. Naleving EU-aanbestedingsrichtlijnen voor overheidsopdrachten
[Regeling vervallen per 12-02-2009 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2009]
Aanbestedingen kunnen ook in samenwerking met andere politieregio’s, Korps landelijke
politiediensten (KLPD) of de Voorziening tot Samenwerking Politie Nederland (Vts PN)
plaatsvinden. Als aanbesteding met andere organisaties heeft plaatsgevonden bepaalt
de accountant in hoeverre hij bij zijn controle gebruik maakt van de werkzaamheden
van andere accountants. Hierbij laat hij zich leiden door Standaard COS 600 ‘Gebruikmaken
van werkzaamheden van andere accountants’.
Werkzaamheden accountant
Indien de accountant constateert dat een aanschaf die onder de EU-aanbestedingsregels
valt door de regio niet of verkeerd is toegepast dan handelt hij conform het gestelde
in paragraaf 2.2.
3.4. Verantwoording gelden Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM)
[Regeling vervallen per 12-02-2009 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2009]
1. Beoordeling AO/IC BVOM-gelden
De accountant beoordeelt de opzet, het bestaan en de werking van de Administratieve
Organisatie (AO) rondom de besteding van de BVOM-gelden. Verstrekt in het kader van
het Speerpuntenprogramma en de Handhaving Subjectieve Verkeersonveiligheid. De accountant
stelt eveneens vast dat in de AO van een korps maatregelen zijn getroffen om de juistheid
en volledigheid van de invoergegevens in de geautomatiseerde systemen, genoemd in
het toetsingskader, te waarborgen. Het gaat hierbij met name om de naam en unieke
PL-code van de medewerkers van het Regionaal Verkeershandhavingsteam.
2. Controle verantwoording BVOM
De politieregio’s ontvangen de gelden, voor de intensivering van de verkeershandhaving,
niet van BZK maar van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie. Door middel
van een bijlage bij de jaarrekening legt de politieregio verantwoording af over de
besteding van deze bijdrage.
De accountant maakt bij zijn controle gebruik van de vigerende ‘Toetsingskader van
Begroting en Verantwoording Verkeersbudget’. De controle op de besteding van de BVOM-gelden
en de verantwoording hiervan in de jaarrekening vormt voor de accountant een onderdeel
van zijn reguliere controle.
Gezien de beperkte omvang van deze geldstroom bestaat de mogelijkheid dat de BVOM-gelden
door het ontbreken van een materieel belang buiten de controle op de jaarrekening
vallen. BZK verwacht van de accountant echter dat hij in ieder geval aandacht aan
deze post besteedt bij zijn controle op de jaarrekening, ook als deze post niet van
materiële betekenis is voor het totale beeld van de jaarrekening. Eventuele bevindingen
vermeldt de accountant in zijn verslag van bevindingen.