Organisatie van het Ministerie van OCW
1. Bewindspersonen Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap:
-
– Minister, de heer dr. R.H.A. Plasterk
-
– Staatssecretaris, mevrouw J.M. van Bijsterveldt-Vliegenthart
-
– Staatssecretaris, mevrouw S.A.M. Dijksma
2. Managementteam OCW
Secretaris-generaal (SG), plaatsvervangend secretaris-generaal (PSG), directeuren-generaal
(DG)
De SG is ambtelijk verantwoordelijk voor het functioneren van het Ministerie en voor
de voorbereiding en uitvoering van het beleid waarvoor de politieke leiding de politieke
verantwoordelijkheid draagt. De SG heeft als hoogste ambtenaar tot taak te zorgen
voor een goede onderlinge afstemming van de verschillende beleidsterreinen en voor
de uitvoering en uitvoerbaarheid van het ontwikkelde beleid.
De SG wordt in de ambtelijke leiding van het departement bijgestaan door een vrijgestelde
PSG. Deze vervangt hem bij zijn afwezigheid in al zijn taken en behartigt, namens
de SG, de SG-taken op het gebied van het beheer van het departement.
Daarnaast wordt hij in zijn taak bijgestaan door de directeur-generaal Hoger Onderwijs,
Beroepsonderwijs en Wetenschap (DGHBW), de directeur-generaal Primair en Voortgezet
Onderwijs (DGPV) en de directeur-generaal Cultuur en Media (DGCM). Deze directeuren-generaal
zijn ambtelijk verantwoordelijk voor de beleidsterreinen van de onder hen ressorterende
directies en voor de samenhang tussen die beleidsterreinen. Zij zijn daarnaast ambtelijk
verantwoordelijk voor één of meer specifieke beleidsonderwerpen of projecten, die
niet zonder meer tot de hierboven genoemde beleidsterreinen kunnen worden gerekend.
3. Het Ministerie bestaat uit de volgende dienstonderdelen:
-
a. de hierna genoemde ondersteunende organisatieonderdelen die rechtstreeks ressorteren
onder de secretaris-generaal (SG):
Ondersteunende directies:
Inspecties:
-
b. de hierna genoemde ondersteunende organisatieonderdelen die rechtstreeks ressorteren
onder de plaatsvervangend secretaris-generaal (PSG):
Ondersteunende directies:
-
– Concernondersteuning (CO) (in oprichting), met daarin op te nemen:
-
– Informatiestrategie en -diensten (DI)
-
– Personeel & Organisatie (P&O)
-
– Facilitair Management (FM)
-
– Financieel-Economische Zaken (FEZ)
-
– Auditdienst (AD)
-
– Wetgeving en Juridische Zaken (WJZ)
Agentschap:
-
– Centrale Financiën Instellingen (CFI)
-
c. de hierna genoemde ondersteunende organisatieonderdelen die rechtstreeks ressorteren
onder de directeur-generaal Primair en Voortgezet Onderwijs:
Beleidsdirecties gericht op het stelsel:
Beleidsdirecties gericht op een thema:
Ondersteunend bureau voor de:
-
d. de hierna genoemde ondersteunende organisatieonderdelen die rechtstreeks ressorteren
onder de directeur-generaal Hoger Onderwijs, Beroepsonderwijs en Wetenschap:
Beleidsdirecties gericht op het stelsel:
-
– Hoger Onderwijs & Studiefinanciering (HO&S)
-
– Onderzoek en Wetenschapsbeleid (OWB)
-
– Beroeps- en Volwasseneneducatie BVE)
Beleidsdirecties gericht op een thema:
Ondersteunend bureau voor de:
-
e. de hierna genoemde ondersteunende organisatieonderdelen die rechtstreeks ressorteren
onder de directeur-generaal Cultuur en Media:
Beleidsdirecties gericht op het stelsel:
Beleidsdirecties ingericht als buitendienst:
-
– Instituut Collectie Nederland (ICN)
-
– Rijksdienst voor archeologie, cultuurlandschap en monumenten (RACM)
Agentschap:
Ondersteunend bureau voor de:
4. De ondersteunende directies zijn belast met de volgende taken en verantwoordelijkheden:
Directie Bestuursondersteuning en Advies (BOA)
De directie BOA is verantwoordelijk voor de ondersteuning van de sturing op de politiek-
bestuurlijke en organisatorische samenhang van het departement zodat het verkeer tussen
de politieke top en de ambtelijke organisatie goed verloopt. De directie is tevens
verantwoordelijk voor de inhoudelijke, procesmatige, instrumentele en logistieke ondersteuning
van de bewindslieden en de ambtelijke top. De directie is in het ook verantwoordelijk
voor de behandeling van burgerbrieven, daarin zo nodig inhoudelijk bijgestaan door
beleidsdirecties.
Directie Communicatie (COM)
De directie Communicatie is verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie
van het departement.
Directie Financieel-Economische Zaken (FEZ)
De directie FEZ is verantwoordelijk voor het begrotingsproces en bewaakt de uitkomsten
daarvan. Tevens is de directie verantwoordelijk voor de interne planning & control
cyclus van het Ministerie. Vanuit de financiële expertise ondersteunt zij bij alle
aspecten van beleid en bedrijfsvoering. Dit gebeurt zowel op het niveau van de DG
(DG control) als op het niveau van SG respectievelijk Minister (Concern control).
De directie is belast met de algemene beleidsvorming en advisering over toezicht.
De directie is tevens verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein
arbeidszaken.
Directie Internationaal Beleid (IB)
De directie IB is verantwoordelijk voor de inbreng van Nederland overal waar onderwerpen
op het terrein van OCW in internationale verbanden aan de orde zijn. Omgekeerd brengt
de directie relevante informatie uit het buitenland op de tafel van betrokken directies
binnen het Ministerie – en via hen – van relevante delen van het onderwijs-, onderzoek-
en cultuurveld.
Directie Kennis (in oprichting)
De directie Kennis i.o. is verantwoordelijk voor het verbinden van beleidsvorming,
wetenschap en praktijk. Daarmee wordt de kwaliteit van de beleidsvorming vergroot
en wordt de relevantie van wetenschappelijk onderzoek op OCW-gebied versterkt. Door
te werken aan het vergroten van het inzicht in de prestaties van de OCW-stelsels bij
alle actoren, worden die actoren in staat gesteld de eigen prestaties te verhogen.
Directie Toezicht- en Handhavingsbeleid (T&H)
De directie T&H is verantwoordelijk voor:
-
– De controle op de toezichtketen, zowel de opzet als de werking hiervan;
-
– De kwaliteit van het handhavende optreden naar aanleiding van signalen en bevindingen;
-
– De kwaliteit van de regelgeving wat betreft toezicht- en handhaafbaarheidaspecten.
De directie T&H is verantwoordelijk voor de ontwikkeling (en het beheer) van de departementale
expertisefunctie en voor het beleid en de instrumenten op het gebied van handhaving
en toezicht.
Specifiek bestaat verantwoordelijkheid voor het houden van toezicht ex artikel 62 tot en met 64 van de Wet bescherming persoonsgegevens op departementale persoonsverwerkingen en de advisering op dit terrein.
Ten slotte is de directie verantwoordelijk voor het ondersteunen van de aansturing
van de inspecties.
Auditdienst (AD)
De Auditdienst is verantwoordelijk voor het leveren van betrouwbare managementinformatie.
De Auditdienst kent drie strategische functies:
-
– De certificerende functie: de controle van de financiële verantwoording.
-
– De onderzoeksfunctie: (preventieve) toetsing van en advisering over beheersing en
verbetering van bedrijfsvoeringprocessen, als tool of management voor het integraal
verantwoordelijk lijnmanagement.
-
– Rekenschapsfunctie: certificerende taken en onderzoekstaken gericht op de bekostigde
en gesubsidieerde instellingen van OCW.
De Auditdienst werkt primair voor en in opdracht van het verantwoordelijk management
van OCW, maar neemt bij de taakuitoefening overeenkomstig de eigen beroepsethiek een
onafhankelijke positie in.
Directie Concernondersteuning (in oprichting)
De directie Concernondersteuning zal onder andere bestaan uit de directies Facilitair
Management, Personeel & Organisatie en Informatiestrategie en -diensten. Daartoe
wordt de samenvoeging van de directies voorbereid. Op geleidelijke wijze zullen reeds
voor de formele samenvoeging taken van deze directies door de directie CO worden uitgevoerd.
Tevens is het beheer van de OCW-formatie een verantwoordelijkheid van de directie
CO.
Directie Informatiestrategie en -diensten (DI)
De directie DI is verantwoordelijk voor de ondersteuning bij het realiseren van ambities
en doelstellingen op het terrein van informatiestrategie, -beleid en het in stand
houden van (geautomatiseerde) informatievoorziening.
Directie Facilitair Management (FM)
De directie Facilitair Management is verantwoordelijk voor de facilitaire dienstverlening
aan het Bestuursdepartement. De dienstverlening reikt van locatiegebonden faciliteiten
via organisatiegerichte services tot en met persoonsgebonden diensten.
Tevens is de directie Facilitair Management verantwoordelijk voor de totstandkoming
van de departementale concernbrede visie, kaderstelling, advisering, toetsing en uitvoering
ten aanzien van inkoop, veiligheid, huisvesting, milieu en energie.
Directie Personeel & Organisatie (P&O)
De directie P&O is verantwoordelijk voor de totstandkoming van de departementale concernbrede
visie, kaderstelling, advisering, toetsing en uitvoering op het gebied van personeel
en organisatie. Zij ontwikkelt en onderhoudt daartoe beleid en instrumenten, ondersteunt
bij de eenduidige toepassing daarvan en genereert managementinformatie.
Directie Wetgeving en Juridische Zaken (WJZ)
De directie WJZ is verantwoordelijk voor de totstandkoming van de wet- en regelgeving
van OCW. Voorts is de directie WJZ verantwoordelijk voor de advisering op het terrein
van bestuurlijke en juridische aangelegenheden, voor de toetsing van internationale-
en EU-regelgeving alsmede beleid en regels waarvan de totstandkoming tot de rechtstreekse
verantwoordelijkheid van de andere directies behoort.
5. De beleidsdirecties zijn belast met de volgende taken en verantwoordelijkheden:
A. Directoraat-generaal Primair en Voortgezet Onderwijs (DGPV)
Directie Primair Onderwijs (PO)
De directie PO is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling voor het primair onderwijs.
Tevens is zij verantwoordelijk voor het OCW-beleid t.a.v. burgerschap, het onderwijs
in het buitenland en de departementale inbreng ten aanzien van het minderheden- en
asielzoekersbeleid.
Het beleidsterrein van het primair onderwijs omvat de scholen voor basisonderwijs,
speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs, en voortgezet speciaal onderwijs.
Ten slotte is de directie belast met de behartiging van de aangelegenheden op het
terrein van kinderopvang.
Directie Voortgezet Onderwijs (VO)
De directie Voortgezet Onderwijs is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling voor
het voortgezet onderwijs. In samenhang daarmee ontwikkelt de directie beleidsvoorstellen
op onderwijsinhoudelijk, financieel, bekostigingstechnisch, juridisch en personeels
gebied. Tevens is zij verantwoordelijk voor de coördinatie van de inzet van het departement
rond het jeugdbeleid voor de hele onderwijssector en meer in het bijzonder voor de
operatie Jong en sport.
De directie is ten slotte verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling voor de onderwijsondersteuning
en coördineert dit beleid voor de directies PO, VO en BVE.
Het beleidsterrein van het voortgezet onderwijs omvat de scholen voor voorbereidend
wetenschappelijk onderwijs (vwo), het hoger algemeen voortgezet onderwijs (havo),
voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo), praktijkonderwijs en de landelijke
ondersteunende instellingen (landelijke pedagogische centra: APS, CPS en KPC-groep,
alsmede CITO en SLO).
Directie Voortijdig schoolverlaten (VSV)
De directie VSV heeft als hoofddoel het coördineren van beleid om jongeren in de leeftijd
tot 23 jaar met een startkwalificatie (mbo-2 diploma) van school te laten gaan.
Directie Leraren
De directie Leraren is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein
van leraren voor alle onderwijssectoren. In het bijzonder is de directie gericht op
de kwaliteitsbevordering van leraren en de terugdringing van het lerarentekort.
Directie Jeugd en Onderwijszorg
De directie Jeugd en Onderwijszorg is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling
op het terrein van Jeugd en Zorg, voor de sectoren primair onderwijs, voortgezet onderwijs,
en beroepsonderwijs. De directie is in deze ook het aanspreekpunt voor de Minister
voor Jeugd en Gezin.
B. Directoraat-generaal Hoger Onderwijs, Beroepsonderwijs en Wetenschapsbeleid (DGHBW)
Directie Beroeps- en Volwasseneneducatie (BVE)
De directie BVE is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein van
het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie.
Directie Hoger Onderwijs & Studiefinanciering (HO&S)
De directie HO is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein van
het Hoger Onderwijs en de Academische Ziekenhuizen.
Directie Onderzoek en Wetenschapsbeleid (OWB)
De directie OWB is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling ten aanzien van het
publiek gefinancierde onderzoeksbestel en het bestuur van de door OCW gefinancierde
onderzoeksorganisaties, de interdepartementale aangelegenheden op het gebied van het
wetenschapsbeleid (inclusief de OCW inbreng in het Innovatieplatform en de CWTI),
en het internationale wetenschaps- en technologiebeleid voor zover de Minister van
OCW daarvoor verantwoordelijk is. Ook is de directie beleidsmatig verantwoordelijk
voor de Nederlandse Taal. De directie is tevens verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling
op het terrein veiligheid, voor alle sectoren van OCW.
Directie Emancipatie (DE)
De directie Emancipatie is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein
van emancipatie ter bevordering van de integratie van het emancipatiebeleid in het
rijksbrede regeringsbeleid. De directie draagt tevens zorg voor de ondersteuning van
het emancipatieproces in de samenleving (emancipatie subsidiebeleid).
Doel is de verhoging van de arbeidsparticipatie van vrouwen, meer vrouwen in topposities
van overheid, onderwijs en bedrijfsleven, terugdringen van beloningsverschillen, maatschappelijke
participatie van vrouwen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, meer meisjes in
bèta, bestrijden van geweld tegen meisjes en vrouwen, actieve aanpak van homodiscriminatie,
bevorderen combinatie arbeid en zorg tussen 7 en 7 en bijdragen aan verbetering van
de positie van meisjes en vrouwen in de wereld.
Directie Kennis en Innovatie:
De directie Kennis en Innovatie is een samenwerkingsverband met het Ministerie van
EZ, en valt onder de dagelijkse aansturing van dat departement. De directie is verantwoordelijk
voor de beleidsontwikkeling op het terrein van Kennis en Innovatie. Hoofddoel is de
kennis te ontwikkelen ter bevordering van de Nederlandse economie en samenleving.
Directie Leren en Werken
De directie Leren en werken is een samenwerkingsverband met het Ministerie van SZW,
en valt onder de dagelijkse aansturing van dat departement. Hoofddoel is om, in lijn
met de Lissabondoelstellingen, te bereiken dat in verschillende leeftijdscategorieën
meer Nederlanders een opleiding in het hoger onderwijs hebben afgerond. Tevens is
het doel om het aantal werkenden en werkzoekenden met een startkwalificatie substantieel
te verhogen.
C. Directoraat-generaal Cultuur en Media (DGCM)
Directie Cultureel Erfgoed (DCE)
DCE is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein van het cultureel
erfgoed verdeeld over de sectoren: archiefdocumenten, museale voorwerpen, archeologische
voorwerpen en monumenten.
Instituut Collectie Nederland (ICN)
Het ICN beheert op basis van het KB 21, 1984 de Rijkscollectie voor zover niet ondergebracht
bij rijksmusea. Tevens is ICN (mede)verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering
van het beleid voor roerend cultureel erfgoed en fungeert het op dat terrein als kenniscentrum.
Directie Kunsten (DK)
DK is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein van kunsten.
Directie Media, Letteren en Bibliotheken (MLB)
De directie MLB is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling op het terrein van
omroep, pers, nieuwe media, het boek en lezen (letteren, bibliotheken en leesbevordering).
Doel is dat zoveel mogelijk burgers toegang hebben tot een onafhankelijk, gevarieerd
en kwalitatief hoogstaand media- en informatieaanbod.
Rijksdienst voor archeologie, cultuurlandschap en monumenten (RACM)
De RACM voert, namens de Minister, de Monumentenwet 1988 met uitzondering van de archeologische monumentenzorg, uit en fungeert als kenniscentrum
voor de instandhouding van het gebouwde en cultuurlandschappelijke erfgoed van Nederland.
De dienst is (mede) verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en het uitvoeren
van het beleid m.b.t. de monumentenzorg.
Tevens voert de dienst namens de Minister, de Monumentenwet 1988 uit voor zover het betreft de archeologische monumentenzorg. De dienst fungeert als
kennisinstituut voor de bescherming van waardevolle sporen van menselijke bewoning
en is (mede)verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en de uitvoering van het
beleid voor archeologische monumentenzorg.
6. Inspecties
Inspectie van het onderwijs (IvhO)
De Inspectie van het Onderwijs heeft de volgende taken:
-
– het beoordelen van de kwaliteit van het onderwijs door het uitvoeren van periodiek
kwaliteitsonderzoek, waarbij gelet wordt op de in de wet vermelde kwaliteitsaspecten.
-
– via het toezicht stimuleren van de kwaliteit van het onderwijs en de eigen verantwoordelijkheid
van scholen en instellingen.
-
– rapporteren over de ontwikkelingen in het onderwijs, in het bijzonder over de kwaliteit
daarvan, op instellings- en op stelselniveau.
-
– verrichten van overige bij of krachtens de wet aan de inspectie opgedragen taken.
Voor alle onderwijssectoren geldt dat de inspectie jaarlijks, op basis van artikel 23, lid 8 van de Grondwet, in het Onderwijsverslag rapporteert over de staat van het onderwijs.
Erfgoedinspectie
De Erfgoedinspectie ziet toe op de naleving van:
-
– wet- en regelgeving op het gebied van het behoud en beheer van de rijkscollectie en
van beschermde cultuurgoederen;
-
– de Archiefwet en andere regelgeving op het gebied van het archiefbeheer door overheidsorganen;
-
– de Monumentenwet 1988 en andere regelgeving op het gebied van archeologische monumenten, opgravingen en
vondsten;
-
– de Monumentenwet 1988 en Besluiten op het gebied van beheer en behoud van gebouwde monumenten en beschermde
stads en dorpsgezichten.
Zij rapporteert via de secretaris-generaal aan de bewindspersoon over de bevindingen
en doet daarbij aanbevelingen.
7. Agentschappen
Centrale Financiën Instellingen (CFI)
CFI is verantwoordelijk voor de bekostiging van onderwijsinstellingen, het informeren
(verzamelen, beheren, bewerken en ontsluiten van gegevens waarvoor geen juridische
beperkingen aan de openbaarheid gelden) van het bestuursdepartement, toezichthouders
en instellingen en het in opdracht maken van informatieproducten om gegevens toegankelijk
te maken. Tevens adviseert zij bij de beleidsontwikkeling van OCW conform de beleidswijzer
en rapporteert zij over de bevindingen bij het uitvoeren van de bekostiging, bij beantwoording
van vragen uit het veld en rapporteert zij over rechtmatigheidsignalen aan de inspectie
van het onderwijs.
Nationaal Archief (NA)
Het NA voert de Archiefwet en het Archiefbesluit uit en functioneert als kenniscentrum op het gebied van digitalisering, conservering
en beheer van archieven, als gedocumenteerde verschijningsvorm van het cultureel erfgoed.
8. Ondersteunende bureaus van adviesraden