In deze regeling wordt verstaan onder:
-
a. LVB: het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol;
-
b. het experiment: parallel starten;
-
c. gebruiksjaar 2008: de periode van 1 november 2007 tot en met 31 oktober 2008;
-
d. CROS: Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol, bedoeld in artikel 8.34 van de Wet luchtvaart;
-
e. KLM: Koninklijke Luchtvaart Maatschappij;
-
f. LVNL: Luchtverkeersleiding Nederland;
-
g. Schiphol: N.V. Luchthaven Schiphol;
-
h. SID: Standard Instrument Departure, vertrekprocedure die de piloot middels een code
in de boordcomputer invoert waardoor het vliegtuig die procedure volgt vanaf de startbaan,
ook wel: uitvliegroute.
Het experiment beoogt gedurende het gebruiksjaar 2008, te onderzoeken of de nieuwe
SID’s vanaf de Zwanenburgbaan, zoals deze zijn opgenomen in het ontwerp-LVB, onder
alle condities (baan- en weersonafhankelijk) veilig kunnen worden gevlogen teneinde
gelijktijdig starten vanaf de Polderbaan en de Zwanenburgbaan op basis van SID’s mogelijk
te maken. Hiervan wordt een gunstig effect op de hinderbeleving verwacht.
In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB gelden tijdens dit experiment voor het gedeelte van het gebruiksjaar 2008 vanaf 13
maart 2008 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende
grenswaarden:
Tabel Grenswaarden handhavingspunten etmaal ( Lden) [dB(A)]
Puntnummer
|
X-coördinaat
|
Y-coördinaat
|
Grenswaarde
|
Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden
|
1
|
97.325
|
470.400
|
55,99
|
(56,99)
|
2
|
100.475
|
472.525
|
57,69
|
(58,69)
|
3
|
104.150
|
474.925
|
58,87
|
(59,87)
|
4
|
106.325
|
477.125
|
58,31
|
(59,31)
|
5
|
108.875
|
478.725
|
58,13
|
(59,13)
|
6
|
109.675
|
481.125
|
57,53
|
(58,53)
|
7
|
107.625
|
486.025
|
57,48
|
(58,48)
|
8
|
107.725
|
489.075
|
58,53
|
(59,53)
|
9
|
107.725
|
492.100
|
56,96
|
(57,96)
|
10
|
108.525
|
495.350
|
59,22
|
(60,22)
|
11
|
109.175
|
498.100
|
58,97
|
(59,97)
|
12
|
109.550
|
500.725
|
58,64
|
(59,64)
|
13
|
110.250
|
503.025
|
57,68
|
(58,68)
|
14
|
110.775
|
500.550
|
56,99
|
(57,99)
|
15
|
110.575
|
496.725
|
58,01
|
(59,01)
|
16
|
111.750
|
491.425
|
56,95
|
(57,95)
|
17
|
111.825
|
487.425
|
57,67
|
(58,67)
|
18
|
111.950
|
485.275
|
62,70
|
(63,70)
|
19
|
113.625
|
482.275
|
54,09
|
(55,09)
|
20
|
116.175
|
481.925
|
58,02
|
(59,02)
|
21
|
119.050
|
481.900
|
57,64
|
(58,64)
|
22
|
122.025
|
481.450
|
57,62
|
(58,62)
|
23
|
118.800
|
481.050
|
56,94
|
(57,94)
|
24
|
114.525
|
476.925
|
57,63
|
(58,63)
|
25
|
116.100
|
474.050
|
57,96
|
(58,96)
|
26
|
113.575
|
472.550
|
55,41
|
(56,41)
|
27
|
112.500
|
468.500
|
56,08
|
(57,08)
|
28
|
112.600
|
472.325
|
55,54
|
(56,54)
|
29
|
112.525
|
475.400
|
57,03
|
(58,03)
|
30
|
110.475
|
475.250
|
57,74
|
(58,74)
|
31
|
108.600
|
475.075
|
59,31
|
(60,31)
|
32
|
110.150
|
471.075
|
56,74
|
(57,74)
|
33
|
106.800
|
471.150
|
56,23
|
(57,23)
|
34
|
103.400
|
472.225
|
57,51
|
(58,51)
|
35
|
98.400
|
470.300
|
57,10
|
(58,10)
|
In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB gelden tijdens dit experiment voor het gedeelte van het gebruiksjaar 2008 vanaf 13
maart 2008 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende
grenswaarden:
Tabel Grenswaarden handhavingspunten nachtperiode (Lnight)) [dB(A)]
Nr.
|
X-coördinaat
|
Y-coördinaat
|
Grenswaarde
|
Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden
|
1
|
102.750
|
473.250
|
52,85
|
(53,85)
|
2
|
104.150
|
474.925
|
50,47
|
(51,47)
|
3
|
105.750
|
476.600
|
47,92
|
(48,92)
|
4
|
108.875
|
478.725
|
47,91
|
(48,91)
|
5
|
108.025
|
485.875
|
52,27
|
(53,27)
|
6
|
108.350
|
492.100
|
52,11
|
(53,11)
|
7
|
108.525
|
495.350
|
50,38
|
(51,38)
|
8
|
109.275
|
501.750
|
49,03
|
(50,03)
|
9
|
109.675
|
504.850
|
47,34
|
(48,34)
|
10
|
110.825
|
504.425
|
48,04
|
(49,04)
|
11
|
110.775
|
500.550
|
49,01
|
(50,01)
|
12
|
110.575
|
496.725
|
50,14
|
(51,14)
|
13
|
110.600
|
494.400
|
50,32
|
(51,32)
|
14
|
110.175
|
488.550
|
52,42
|
(53,42)
|
15
|
118.825
|
481.650
|
52,41
|
(53,41)
|
16
|
120.250
|
481.500
|
51,33
|
(52,33)
|
17
|
118.825
|
481.350
|
52,38
|
(53,38)
|
18
|
111.000
|
476.350
|
47,90
|
(48,90)
|
19
|
109.175
|
474.600
|
46,52
|
(47,52)
|
20
|
110.750
|
471.600
|
46,39
|
(47,39)
|
21
|
115.875
|
468.125
|
43,19
|
(44,19)
|
22
|
111.800
|
467.525
|
44,39
|
(45,39)
|
23
|
109.500
|
468.025
|
45,87
|
(46,87)
|
24
|
106.000
|
471.050
|
46,18
|
(46,18)
|
25
|
100.475
|
472.525
|
48,81
|
(49,81)
|
Het experiment houdt in dat minimaal 10.000 vertrekkende vluchten vanaf de Zwanenburgbaan
via SID’s naar het noorden en het oosten vliegen. Op het moment dat deze vluchten
plaatsvinden wordt er niet van de Polderbaan gevlogen. In deze tijdsperiode zullen
daarom de vertrekkende vluchten naar het westen ook vanaf de Zwanenburgbaan plaatsvinden.
Als gevolg van het experiment zal het aantal gehinderden in eerste instantie tijdelijk
toenemen, maar het uiteindelijke resultaat van het vliegen op basis van SID’s van
de Zwanenburgbaan bij gelijktijdig starten van de Polderbaan zal naar verwachting
per saldo afname van de hinder opleveren. Dit mede doordat minder vaak zal hoeven
worden uitgeweken naar de Buitenveldertbaan.
Gedurende het experiment zullen de effecten regelmatig worden gemonitord.
De criteria die onderdeel vormen van de afweging en de beoordeling of het experiment
leidt tot het beoogde doel:
-
– De mate waarin de vaste uitvliegroute vanaf de Zwanenburgbaan (36C) gevlogen kan worden
onafhankelijk van het weer of van gelijktijdig gebruik van de Polderbaan;
-
– het zoveel mogelijk voorkomen van tijdelijke hinder gedurende het implementatietraject;
-
– het effect op de vliegoperatie (betrouwbaarheid en capaciteit);
-
– het effect op de veiligheid zowel intern als extern;
-
– het effect op de ruimtelijke contouren zoals vastgelegd in het Luchthavenindelingbesluit Schiphol en op bestaande verstedelijking en nieuwbouwplannen.
Artikel 8. Onvoorziene gevallen
In onvoorziene gevallen kunnen op advies van de belanghebbenden de Minister van Verkeer
en Waterstaat en de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
overgaan tot het bijsturen, opschorten of vroegtijdig stopzetten van het experiment.
Artikel 9. Termijn experiment
De startdatum van dit experiment is 13 maart 2008 en het eindigt aan het einde van
het gebruiksjaar, op 31 oktober 2008.
Artikel 10. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van 13 maart 2008.