U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Geraadpleegd op 26-11-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 15-03-2013 en zichtdatum 22-11-2024. Geldend van 01-11-2009 t/m heden
Regeling experiment microklimaat Rijsenhout
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Handelende in overeenstemming met de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;
Gelet op artikel 8.23a, eerste lid, van de Wet luchtvaart;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. LVB: het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol;
b. het experiment: het experiment microklimaat Rijsenhout;
c. gebruiksjaar 2008: de periode van 1 november 2007 tot en met 31 oktober 2008;
d. CROS: Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol bedoeld in artikel 8.34 van de Wet luchtvaart;
e. KLM: Koninklijke Luchtvaart Maatschappij;
f. LVNL: Luchtverkeersleiding Nederland;
g. Schiphol: N.V. Luchthaven Schiphol;
h. RNAV: area navigation, methode van navigatie die het vliegtuigen mogelijk maakt een willekeurige route te vliegen binnen een netwerk van navigatiebakens;
i. FMS: Flight Management System, boordcomputer in cockpit ter ondersteuning van piloten op het gebied van navigatie, vluchtplanning en besturingsfuncties;
j. SID: Standard Instrument Departure, vertrekprocedure die de piloot middels een code in de boordcomputer invoert waardoor het vliegtuig die procedure volgt vanaf de startbaan, ook wel: uitvliegroute;
k. straalvliegtuigen: vliegtuigen met straalaandrijving, met uitzondering van General Aviation;
l. gebruiksjaar 2009: de periode van 1 november 2008 tot en met 31 oktober 2009;
m. gebruiksjaar 2010: de periode van 1 november 2009 tot en met 31 oktober 2010.
Het experiment beoogt een gunstig effect op de hinderbeleving te bewerkstelligen door gedurende de gebruiksjaren 2008, 2009 en 2010 te onderzoeken of met het nauwkeuriger vliegen van de bocht bij Rijsenhout door startende vliegtuigen van de Kaagbaan de geluidhinder voor bewoners van Rijsenhout afneemt en te beoordelen of dit leidt tot toename van de geluidhinder elders.
1 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB gelden tijdens dit experiment voor het gedeelte van het gebruiksjaar 2008 vanaf 13 maart 2008 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:
Puntnummer
X-coördinaat
Y-coördinaat
Grenswaarde
Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden
1
97.325
470.400
55,99
(56,99)
2
100.475
472.525
57,69
(58,69)
3
104.150
474.925
58,87
(59,87)
4
106.325
477.125
58,31
(59,31)
5
108.875
478.725
58,13
(59,13)
6
109.675
481.125
57,53
(58,53)
7
107.625
486.025
57,48
(58,48)
8
107.725
489.075
58,53
(59,53)
9
492.100
56,96
(57,96)
10
108.525
495.350
59,22
(60,22)
11
109.175
498.100
58,97
(59,97)
12
109.550
500.725
58,64
(59,64)
13
110.250
503.025
57,68
(58,68)
14
110.775
500.550
56,99
(57,99)
15
110.575
496.725
58,01
(59,01)
16
111.750
491.425
56,95
(57,95)
17
111.825
487.425
57,67
(58,67)
18
111.950
485.275
62,70
(63,70)
19
113.625
482.275
54,09
(55,09)
20
116.175
481.925
58,02
(59,02)
21
119.050
481.900
57,64
(58,64)
22
122.025
481.450
57,62
(58,62)
23
118.800
481.050
56,94
(57,94)
24
114.525
476.925
57,63
(58,63)
25
116.100
474.050
57,96
(58,96)
26
113.575
472.550
55,41
(56,41)
27
112.500
468.500
56,08
(57,08)
28
112.600
472.325
55,54
(56,54)
29
112.525
475.400
57,03
(58,03)
30
110.475
475.250
57,74
(58,74)
31
108.600
475.075
59,31
(60,31)
32
110.150
471.075
56,74
(57,74)
33
106.800
471.150
56,23
(57,23)
34
103.400
472.225
57,51
(58,51)
35
98.400
470.300
57,10
(58,10)
2 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB gelden tijdens dit experiment voor het gedeelte van het gebruiksjaar 2008 vanaf 13 maart 2008 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:
Nr.
102.750
473.250
52,85
(53,85)
50,47
(51,47)
105.750
476.600
47,92
(48,92)
47,91
(48,91)
108.025
485.875
52,27
(53,27)
108.350
52,11
(53,11)
50,38
(51,38)
109.275
501.750
49,03
(50,03)
504.850
47,34
(48,34)
110.825
504.425
48,04
(49,04)
49,01
(50,01)
50,14
(51,14)
110.600
494.400
50,32
(51,32)
110.175
488.550
52,42
(53,42)
118.825
481.650
52,41
(53,41)
120.250
481.500
51,33
(52,33)
481.350
52,38
(53,38)
111.000
476.350
47,90
(48,90)
474.600
46,52
(47,52)
110.750
471.600
46,39
(47,39)
115.875
468.125
43,19
(44,19)
111.800
467.525
44,39
(45,39)
109.500
468.025
45,87
(46,87)
106.000
471.050
46,18
(46,18)
48,81
(49,81)
3 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2008 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:
Maximum grenswaarde ingeval van buitengewone weersomstandigheden
56,00
(57,00)
58,72
(59,72)
58,26
(59,26)
57,92
(58,92)
57,38
(58,38)
57,61
(58,61)
58,63
(59,63)
57,15
(58,15)
59,40
(60,40)
59,05
(60,05)
58,68
(59,68)
57,72
(58,72)
57,00
(58,00)
58,10
(59,10)
56,80
(57,80)
57,14
(58,14)
61,25
(62,25)
53,87
(54,87)
57,78
(58,78)
57,44
(58,44)
57,54
(58,54)
56,72
(57,72)
57,87
(58,87)
55,36
(56,36)
56,11
(57,11)
55,43
(56,43)
57,84
(58,84)
58,79
(59,79)
57,09
(58,09)
57,30
(58,30)
4 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2008 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:
52,76
(53,76)
50,34
(51,34)
47,88
(48,88)
47,73
(48,73)
52,24
(53,24)
52,14
(53,14)
50,37
(51,37)
49,08
(50,08)
47,45
(48,45)
48,13
(49,13)
48,99
(49,99)
50,13
(51,13)
50,28
(51,28)
52,37
(53,37)
51,31
(52,31)
52,33
(53,33)
48,00
(49,00)
46,19
(47,19)
43,62
(44,62)
43,96
(44,96)
45,79
(46,79)
46,10
(47,10)
48,76
(49,76)
5 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2009 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:
55,98
(56,98)
57,70
(58,70)
58,75
(59,75)
57,91
(58,91)
57,40
(58,40)
57,59
(58,59)
58,57
(59,57)
57,02
(58,02)
58,76
(59,76)
58,45
(59,45)
56,81
(57,81)
57,94
(58,94)
53,90
(54,90)
57,73
(58,73)
57,47
(58,47)
56,71
(57,71)
57,56
(58,56)
56,19
(57,19)
55,51
(56,51)
57,04
(58,04)
57,46
(58,46)
58,78
(59,78)
56,77
(57,77)
57,32
(58,32)
57,17
(58,17)
6 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2009 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:
X- coördinaat
52,99
(53,99)
50,42
(51,42)
47,89
(48,89)
47,72
(48,72)
52,18
(53,18)
51,90
(52,90)
49,96
(50,96)
48,51
(59,51)
46,83
(47,83)
47,44
(48,44)
48,54
(49,54)
49,87
(50,87)
50,53
(51,53)
52,44
(53,44)
51,32
(52,32)
47,51
(48,51)
46,02
(47,02)
46,15
(47,15)
43,75
(44,75)
44,17
(45,17)
48,84
(49,84)
Het experiment houdt in dat alle straalvliegtuigen die starten vanaf de Kaagbaan (naar het zuidwesten) op de vertrekroutes naar het zuiden en het oosten (SID’s LOPIK, LEKKO, ARNEM en ANDIK) nauwkeuriger zullen vliegen door gebruik te maken van een andere codering van deze routes in het FMS.
Als gevolg van het experiment zal naar verwachting het aantal slaapverstoorden en het aantal ernstig gehinderden in het onderzoeksgebied afnemen. Gedurende het experiment zullen de effecten regelmatig worden gemonitord.
De criteria die onderdeel vormen van de afweging en de beoordeling of het experiment wordt omgezet in een wijziging van het LVB zijn:
– Het effect op de hinder in Rijsenhout en omgeving;
– het effect op de berekende geluidsbelasting in de betreffende handhavingspunten;
– de geluidsbelasting in Rijsenhout en omgeving;
– het effect op de interne en externe veiligheid;
– het effect op de vliegoperatie (betrouwbaarheid en capaciteit);
– het effect op de ruimtelijke contouren zoals vastgelegd in het Luchthavenindelingbesluit Schiphol en op bestaande verstedelijking en nieuwbouwplannen.
In onvoorziene gevallen kunnen op advies van de belanghebbenden de minister van Verkeer en Waterstaat en de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer overgaan tot het bijsturen, opschorten of vroegtijdig stopzetten van het experiment.
De termijn van het experiment betreft de periode van 13 maart 2008 tot en met 31 oktober 2008. De termijn van het verlengde experiment betreft het gebruiksjaar 2009. De termijn van het op grond van artikel 8.23a, zesde lid, van de Wet luchtvaart verlengde experiment betreft de periode vanaf 1 november 2009 tot het tijdstip waarop het besluit tot wijziging van het LVB waarmee het experiment onderdeel wordt van dat besluit in werking treedt.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 13 maart 2008.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Minister
C.M.P.S. Eurlings
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Regeling experiment microklimaat Rijsenhout", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.