Bijlage
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
1. De programma's van instellingen die zendtijd hebben verkregen bevatten geen reclameboodschappen
en telewinkelboodschappen tenzij zulks bij deze wet uitdrukkelijk wordt toegestaan.
2. De programma's als bedoeld in het eerste lid bevatten voorts geen andere reclame-uitingen
tenzij dit niet vermijdbaar is. Bij algemene maatregel van bestuur kan worden bepaald
in welke gevallen een reclame-uiting in een programma niet vermijdbaar kan worden
geacht, alsmede wanneer het is toegestaan dat programma's reclame-uitingen bevatten.
3. Onze Minister kan in bijzondere gevallen ontheffing verlenen van het bepaalde in
de eerste volzin van het tweede lid. Hij kan deze bevoegdheid delegeren aan het Commissariaat
voor de Media.
4. Behoudens toestemming van het Commissariaat bevatten programma's van instellingen
die zendtijd hebben verkregen geen oproepen in het kader van ledenwerving, verenigingsactiviteiten
of nevenactiviteiten.
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
1. Programma-onderdelen van instellingen die zendtijd hebben verkregen worden niet
gesponsord.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op:
-
a. programma-onderdelen van culturele aard;
-
b. programma-onderdelen, bestaande uit het verslag of de weergave van een of meer sportevenementen
of sportwedstrijden;
-
c. programma-onderdelen bestaande uit het verslag of de weergave van evenementen ten
behoeve van ideële doeleinden.
3. Programma-onderdelen als bedoeld in het tweede lid worden niet gesponsord indien:
-
a. deze geheel of gedeeltelijk bestaan uit nieuws, actualiteiten of politieke informatie;
of
-
b. in het bijzonder zijn bestemd voor minderjarigen beneden de leeftijd van twaalf jaar.
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
1. In afwijking van de eerste volzin van artikel 52, tweede lid, worden aan het begin of aan het einde van een gesponsord programma-onderdeel van
een instelling die zendtijd heeft verkregen, ter informatie van het publiek alle sponsors
vermeld.
2. Met betrekking tot een gesponsord programma-onderdeel voor televisie duurt de vermelding
van de sponsors in totaal ten hoogste vijf seconden. De vermelding gebeurt door middel
van naam of (beeld)merk. Voor zover de vermelding niet plaatsvindt op de aan- of aftitelrol,
bestaat zij uitsluitend uit stilstaande beelden. De vermelding is niet beeldvullend
en is voorts zodanig vormgegeven dat zij niet voldoet aan de definitie van reclameboodschap,
bedoeld in artikel 1, onderdeel kk.
3. In een gesponsord programma-onderdeel worden geen produkten of diensten van een
sponsor getoond of vermeld, indien deze een sponsorbijdrage in geld heeft verstrekt.
4. Het eerste tot en met derde lid zijn van overeenkomstige toepassing op een programma-onderdeel
waarvoor een overheidsinstelling of een andere instelling dan bedoeld in artikel 1, onderdeel ll, een financiële of andere bijdrage heeft verstrekt ten behoeve van de totstandkoming
of aankoop van dat programma-onderdeel, teneinde de uitzending daarvan als programma-onderdeel
te bevorderen of mogelijk te maken.
[Regeling vervallen per 01-08-2016]
1. In artikel 52b, eerste lid, van de wet, en artikel 31, eerste lid, van het besluit, wordt onder ‘aan het begin of aan het einde’ mede verstaan: aan het begin en aan het einde.
2. Vermelding of vertoning van de sponsor of evenementensponsor als zodanig, op een
andere plaats dan aan het begin of het einde van een programmaonderdeel, is een niet-toegestane
vermijdbare reclame-uiting als bedoeld in artikel 52, tweede lid, van de wet, tenzij hiervoor ontheffing is verleend op grond van artikel 52, derde lid, van de wet.
3. Het vermelden of tonen van een naam of (beeld)merk van een sponsor in de titel
of leader van een (gedeelte van een) gesponsord programmaonderdeel, is geen sponsorvermelding
als bedoeld in artikel 52b, eerste lid, van de wet, en is een niet-toegestane vermijdbare reclame-uiting als bedoeld in artikel 52, tweede lid, van de wet.
4. Het vermelden of tonen van een naam of (beeld)merk van een evenementensponsor in
de titel of leader van een programmaonderdeel, bestaande uit het verslag of de weergave
van een evenement, is geen vermelding als bedoeld in artikel 31, eerste lid, van het besluit.
5. Het vermelden of tonen van een beeldmerk van een evenementensponsor in de titel
of leader van een programmaonderdeel, bestaande uit het verslag of de weergave van
een evenement, is een niet-toegestane vermijdbare reclame-uiting als bedoeld in artikel 52, tweede lid, van de wet.
6. Het vermelden of tonen van een naam of merk van een evenementensponsor in de titel
of l eader van een programmaonderdeel, bestaande uit het verslag of de weergave van
een evenement, is een toegestane vermijdbare reclame-uiting als bedoeld in artikel 52, tweede lid, van de wet, voor zover deze vermeldingen en de vermelding van de titel in het programmaonderdeel,
niet overheersend zijn in de zin van artikel 30a, eerste lid, van het besluit.