In dit besluit en in de op dit besluit gebaseerde regelingen wordt verstaan onder:
aanvullende geluidsverklaring: verklaring als bedoeld in artikel 3.19c, tweede lid, van de wet;
aanvullend type-certificaat: type-certificaat van een aanpassing van het orginele ontwerp zoals vastgelegd in
het orginele type-certificaat van het ongewijzigd product;
akkoordverklaring: door Onze Minister afgegeven verklaring waarmee hij akkoord gaat met het aantonen
van de conformiteit van individuele producten, onderdelen en uitrustingsstukken overeenkomstig
verordening (EU) nr. 748/2012, Part 21, section A, subpart F;
ARC: certificaat van beoordeling van de luchtwaardigheid dat periodiek wordt afgegeven
door Onze minister of een daartoe erkende managementorganisatie voor permanente luchtwaardigheid,
dat deel uitmaakt van een geldig BvL (EASA Form 15, Airworthiness Review Certificate);
blijvende luchtwaardigheid: alle processen waarmee gewaarborgd wordt dat het luchtvaartuig gedurende de gehele
operationele levensduur voldoet aan de geldende normen voor luchtwaardigheid en zich
in een toestand van veilige exploitatie bevindt;
BvL: Bewijs van Luchtwaardigheid;
certificaat, als bedoeld in artikel 19, eerste lid, onder b: certificaat ten aanzien van werkzaamheden die zijn opgenomen in de erkenning en
die verband houden met de luchtwaardigheid en geluidsproductie van producten of onderdelen;
EASA-beperkt-BvL: bewijs van luchtwaardigheid voor een EASA-luchtvaartuig dat wel aan de eisen betreffende
luchtwaardigheid volgens het ICAO-verdrag voldoet, maar niet aan de essentiële eisen
inzake luchtwaardigheid zoals opgenomen in bijlage I bij verordening (EG) nr. 216/2008;
EASA-standaard-BvL: bewijs van luchtwaardigheid voor een EASA- luchtvaartuig dat zowel aan de eisen betreffende
luchtwaardigheid volgens het ICAO-verdrag als aan de essentiële eisen inzake luchtwaardigheid
zoals opgenomen in bijlage I bij verordening (EG) nr. 216/2008 voldoet;
export-BvL: bewijs waarin de status van het luchtvaartuig betreffende de luchtwaardigheid wordt
aangegeven, getoetst volgens de eisen van het importerende land;
geluidscertificaat: certificaat als bedoeld in artikel 3.19a, eerste lid, van de wet;
geluidsverklaring: verklaring als bedoeld in artikel 3.19c, eerste lid, van de wet;
gemotoriseerd schermvliegtuig: schermvliegtuig, zijnde een zweeftoestel zonder starre hoofdstructuur dat kan worden
gedragen en slechts kan worden gestart en geland door gebruik te maken van de benen
van de bestuurder, dat over een motor beschikt;
gyroplane: helikopter, zijnde een gemotoriseerd luchtvaartuig met rotorbladen, zwaarder dan
lucht, dat hoofdzakelijk in de lucht kan worden gehouden door aërodynamische reactiekrachten
op zijn rotorbladen, waarvan de rotorbladen niet door de motor worden aangedreven;
ICAO-staat: staat die het ICAO-verdrag heeft bekrachtigd;
ICAO-standaard-BvL: bewijs van luchtwaardigheid als bedoeld in het ICAO-verdrag;
ICAO Annex 8: bijlage 8 bij het ICAO-verdrag, betreffende de luchtwaardigheid van luchtvaartuigen;
MLA: (Micro Light Aeroplane) land-, amfibie- of watervliegtuig met niet meer dan twee
zitplaatsen, een overtreksnelheid die niet hoger is dan 35.1 knopen gecalibreerde
luchtsnelheid en een maximum startmassa van niet meer dan:
300 kg voor een landvliegtuig, eenzitter;
450 kg voor een landvliegtuig, tweezitter;
315 kg voor een landvliegtuig, eenzitter, dat is uitgerust met een op het frame gemonteerd
Total Recovery Parachute System;
472,5 kg voor een landvliegtuig, tweezitter, dat is uitgerust met een op het frame
gemonteerd Total Recovery Parachute System;
330 kg voor een amfibie- of watervliegtuig, eenzitter, of
495 kg voor een amfibie- of watervliegtuig, tweezitter, mits een micro light die als
watervliegtuig en als landvliegtuig gebruikt kan worden binnen beide daarvoor geldende
massalimieten valt;
MLH: (Micro Light Helicopter) helikopter met niet meer dan twee zitplaatsen en een maximum
startmassa van niet meer dan:
300 kg voor een landhelikopter, eenzitter;
450 kg voor een landhelikopter, tweezitter;
330 kg voor een amfibie- of waterhelikopter, eenzitter;
495 kg voor een amfibie- of waterhelikopter, tweezitter, waarbij geldt dat een helikopter
die als waterhelikopter en als landhelikopter gebruikt kan worden binnen beide daarvoor
geldende massalimieten valt; of
560 kg voor een gyroplane, een- of tweezitter;
MOA-F: erkenning voor het onderhoud van vliegtuigen, helikopters en ballonnen of onderdelen
daarvan, als bedoeld in verordening (EG) nr. 2042/2003, Part M, section A, subpart F (Maintenance Organisation Approval-F);
modelluchtvaartuig: luchtvaartuig, niet in staat een mens te dragen, en uitsluitend gebruikt voor luchtvaartvertoning,
recreatie of sport;
Nederland: Europees deel van het Koninkrijk en de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius
en Saba;
onderdeel: elk deel dat is geïnstalleerd in of bevestigd aan een luchtvaartuig en dat bestemd
is voor gebruik van dat luchtvaartuig tijdens de vlucht;
Onze Minister: Onze Minister van Infrastructuur en Milieu;
Part 21: deel betreffende certificatieprocedures voor EASA-luchtvaartuigen, aanverwante producten
en onderdelen (bijlage bij verordening (EG) nr. 1702/2003);
Part M: deel betreffende de blijvende luchtwaardigheid van EASA-luchtvaartuigen (bijlage
I bij verordening (EG) nr. 2042/2003);
POA: erkenning voor het vervaardigen van producten en onderdelen als bedoeld in Part 21,
section A, subpart G (Production Organisation Approval);
product: luchtvaartuig, een voortstuwingsinrichting of een propeller;
RPA: op afstand bestuurd luchtvaartuig (remotely piloted aircraft), onbemand, niet zijnde
een modelluchtvaartuig;
RPAS: RPA, het daarbij horend grondstation, het vereiste besturingssysteem en andere in
het type ontwerp gespecificeerde componenten;
speciaal-BvL: bewijs van luchtwaardigheid voor luchtvaartuigen die buiten het kader van verordening
(EG) nr. 216/2008 vallen en ook niet aan de eisen betreffende luchtwaardigheid volgens
het ICAO-verdrag voldoen;
staat van ontwerp: ICAO-lidstaat die rechtsmacht heeft over de organisatie die verantwoordelijk is voor
het ontwerp van een luchtvaartuig, zoals gedefinieerd in ICAO Annex 8;
Total Recovery Parachute System: reddingssysteem met valscherm voor het hele luchtvaartuig;
type-certificaat: het geheel van documenten omvattende het type-ontwerp, de operationele beperkingen,
het gegevensblad, de luchtwaardigheidsregelgeving en alle andere voorschriften en
beperkingen zoals voorgeschreven in de van toepassing zijnde eisen;
type-ontwerp: het geheel van documenten omvattende alle tekeningen en specificaties benodigd om
de configuratie, de eigenschappen van het ontwerp vast te leggen, informatie over
materialen, processen en productiemethodieken, luchtwaardigheidsbeperkingen ten behoeve
van het onderhoud en alle gegevens die nodig zijn om de luchtwaardigheid en voor zover
van toepassing de geluidsproductie vast te stellen van latere producten van het type;
verdrag: het op 7 december 1944 te Chicago tot stand gekomen verdrag inzake de internationale
burgerluchtvaart (Trb.1973,109) (ICAO-verdrag);
verklaring van conformiteit: verklaring dat het luchtvaartuig of het onderdeel aan het goedgekeurde ontwerp voldoet
(Statement of Conformity);
verordening (EU) nr. 748/2012: verordening van de Commissie van 3 augustus 2012 tot vaststelling van uitvoeringsvoorschriften
inzake de luchtwaardigheid en milieucertificering van luchtvaartuigen en aanverwante
producten, onderdelen en uitrustingsstukken, alsmede voor de certificering van ontwerp-
en productieorganisaties (PB L224);
verordening (EG) nr. 2042/2003: verordening van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 20 november 2003
betreffende de permanente luchtwaardigheid van luchtvaartuigen en luchtvaartproducten,
-onderdelen en -uitrustingsstukken, en betreffende de goedkeuring van bij voornoemde
taken betrokken organisaties en personen (PbEU L 315);
wet:
Wet luchtvaart.