Bijlage 3. Inrichting correctievoorschrift centrale integratieve eindtoets en centraal
praktisch examen vmbo
[Regeling vervallen per 01-04-2009]
1. Regels voor de beoordeling
[Regeling vervallen per 01-04-2009]
Het werk van de kandidaten wordt beoordeeld met inachtneming van de artikelen 41, 41a en 42 van het Eindexamenbesluit v.w.o.-h.a.v.o.-m.a.v.o.-v.b.o. Voor wat betreft artikel 41a is het gestelde in de brief van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
aan de Tweede Kamer van 12 maart 2002 (kenmerk VO/BOB/02/1687) van toepassing. Voorts
heeft de CEVO op grond van artikel 39 van dit Besluit de Regeling beoordeling centraal examen vastgesteld en bekend gemaakt via het Gele
katern van Uitleg. De regeling is ook te raadplegen via www.examenblad.kennisnet.nl
(voorheen: www.eindexamen. nl)
Voor de beoordeling zijn op grond van de artikelen 41, 41a en 42 van het Eindexamenbesluit en de hierboven aangehaalde brief aan de Tweede Kamer de volgende passages van belang.
-
1. De directeur doet een exemplaar van de opgaven en de beoordelingsnormen van het examen
toekomen aan de examinator.
-
2. Deze beoordeelt de prestaties, voor zover van toepassing tijdens het maken van de
praktijkopgaven, volgens de door de CEVO gegeven richtlijn en legt zijn bevindingen
schriftelijk vast in het beoordelingsschema (4.2).
-
3. De door de directeur aangewezen tweede examinator beoordeelt het resultaat van de
praktijkopgaven, alsmede de verrichtingen van de kandidaat zoals blijkend uit de in
het vorige lid bedoelde schriftelijke vastlegging daarvan. De directeur overhandigt
de tweede examinator daartoe een exemplaar van de opgaven en de beoordelingsnormen.
-
4. De examinator en de tweede examinator stellen in onderling overleg de score vast.
-
5. De examinator zendt de score en voor zover mogelijk het beoordeelde werk aan de directeur.
4. Beoordelingsmodel
[Regeling vervallen per 01-04-2009]
4.1. Toelichting bij het beoordelingsschema
[Regeling vervallen per 01-04-2009]
Het kan voorkomen dat bij de beoordeling van een prestatie sprake is van meer beoordelingsaspecten.
Als een prestatie bijvoorbeeld op vijf aspecten dient te worden beoordeeld, zijn de
vijf beoordelingsaspecten in het beoordelingsschema aangeduid met het opgavenummer
gevolgd door de letter a, b, c, d, respectievelijk e. De score voor de desbetreffende
opgave wordt dan verkregen door de deelscores voor de onderscheiden beoordelingsaspecten
op te tellen.
EEN VOORBEELD VAN EEN TOELICHTING IS:
Bij een maximumscore 3 wordt bedoeld
-
• de opdracht is volledig correct uitgevoerd: 3 scorepunten geven.
-
• de opdracht is voor meer dan de helft correct uitgevoerd: 2 scorepunten geven.
-
• de opdracht is voor minder dan de helft correct uitgevoerd: 1 scorepunt geven.
-
• de opdracht is onvoldoende correct of niet uitgevoerd: 0 score punten geven.
4.2. Beoordelingsschema
[Regeling vervallen per 01-04-2009]
5. Berekening cijfer
[Regeling vervallen per 01-04-2009]
STRUCTUREEL GELDT DE ONDERSTAANDE PASSAGE
Het cijfer voor het centraal praktisch examen / de centrale integratieve eindtoets
wordt als volgt verkregen.
De examinator en de tweede examinator stellen in onderling overleg de score vast Deze
score wordt meegedeeld aan de directeur.
De directeur stelt het cijfer voor het centraal praktisch examen / de centrale integratieve
eindtoets vast op basis van de regels voor omzetting van score naar cijfer.
De voorlopige omzetting van score naar cijfer (de omzettingstabel) is hierna vermeld.
De definitieve vaststelling van de omzettingstabel vindt plaats tijdens de normeringsvergadering
van de CEVO. Als een andere omzettingstabel wordt vastgesteld, dan welke in dit correctievoorschrift
is opgenomen, wordt dit gelijktijdig met de omzettingstabellen voor de schriftelijke
examens bekend gemaakt.
VOOR 2003 GELDT DE ONDERSTAANDE PASSAGE
Het cijfer voor het centraal praktisch examen / de centrale integratieve eindtoets
wordt als volgt verkregen.
De examinator en de tweede examinator stellen in onderling overleg de score vast Deze
score wordt meegedeeld aan de directeur. De directeur stelt het cijfer voor het centraal
praktisch examen / de centrale integratieve eindtoets vast op basis van de door het
bevoegd gezag gegeven regels voor omzetting van score naar cijfer. De directeur kan
daarbij de omzettingstabel die hieronder is vermeld toepassen als dat past binnen
die regels.