Beredeneerde Literatuurlijst
Aerts, Remieg en te Velde, Henk, De stijl van de burger. Over Nederlandse burgerlijke cultuur vanaf de middeleeuwen (Kampen, 1998). Verzameling essays over burgerlijke cultuur.
Boekholt, P.Th.F.M. & Booy, E.P de, Geschiedenis van de school in Nederland vanaf de Middeleeuwen tot de huidige tijd (Assen/Maastricht, 1987).
Een gedegen overzicht van de geschiedenis van het onderwijs in Nederland, dat ruime
aandacht geeft aan ontwikkelingen in de 19e eeuw. Zowel de achtergronden van wetgeving
en politiek als de inhoudelijke ontwikkelingen inzake leerplan en didactiek worden
behandeld.
Brugmans, I.J., De arbeidende klasse in Nederland in de 19e eeuw 1813-1870 (Utrecht/Antwerpen, 1975) .
Een klassieke studie van de leef- en arbeidsomstandigheden van de arbeidersklasse
in Nederland in de fase voorafgaand aan de grote verbeteringen van het einde van de
eeuw. De auteur geeft veel feitelijke informatie over kinderarbeid.
Buijnsters, P.J., De patriot als schoolmeester: patriotse ideologie in achttiende-eeuwse kinderboeken. In: Th. S. M. van der Zee e.a (red.), 1787 De Nederlandse revolutie? (Amsterdam,
De Bataafse Leeuw, 1988)
Hoofdstuk uit bundel met veel illustratief bronnenmateriaal.
Dasberg, L. & Jansing, J.W.G., Meer kennis, meer kans. Het Nederlandse onderwijs 1843-1914 (Haarlem, 1978). Een summier overzicht van doelstellingen, leerstof en de numerieke
aspecten van het onderwijs in de tweede helft van de 19e eeuw.
Essen, Mineke van & Imelman, Jan Dirk, Historische pedagogiek. Verlichting, Romantiek en ontwikkelingen in Nederland na 1800 (Baarn, 1999).
Inleidende studie over de pedagogische ideeëngeschiedenis sedert de Verlichting. Een
van de hoofdstukken geeft een gedegen overzicht van de Nederlandse schoolpedagogiek
van de 19e eeuw.
Janssen, Eef, Het schoolverzuim in Nederland gedurende de tweede helft van de 19de eeuw (Nijmegen, 1987) Onuitgegeven doctoraalscriptie historische pedagogiek KUN. Niet
buiten de KUN beschikbaar.
Brengt de oorzaken van schoolverzuim en de maatregelen ertegen systematisch in kaart.
Jong, Barbara C de, Jan Ligthart (1857-1916). Een schoolmeester-pedagoog uit de Schilderswijk (Groningen, Wolters Noordhoff, 1996). Zeer leesbaar geschreven proefschrift waarin
de toenmalige omstandigheden van het lager onderwijs en de opvattingen van Ligthart
centraal staan.
Knippenberg, Hans en Pater, Ben de, De eenwording van Nederland. Schaalvergroting en integratie sinds 1800 (Nijmegen, 1988).
Inleidend historisch geografisch overzicht van de processen die de Nederlandse provincies
en regio’s in de laatste twee eeuwen aaneen hebben gesmeed. Economische, infrastructurele,
politiek-sociale en mentaal-culturele aspecten passeren de revue.
Kruithof, Bernard, Zonde en deugd in domineesland. Nederlandse protestanten en problemen van opvoeding,
zeventiende tot twintigste eeuw (Groningen, z.j. [1992]).
Toegankelijke studie over protestants-christelijke initiatieven op het gebied van
de volksopvoeding, met de nadruk op de 19e eeuw.
Lenders, Jan, De burger en de volksschool. Culturele en mentale achtergronden van een onderwijshervorming
Nederland 1780-1850 (Nijmegen, 1988).
Toegankelijk proefschrift over de vernieuwingen in het volksonderwijs van de eerste
helft van de 19e eeuw, met oog voor achtergronden en onderlinge samenhang.
Loo, L.F. van, Arm in Nederland 1815-1990 (Meppel/Amsterdam, 1992).
Een overzicht van ontwikkelingen in omvang en oorzaken van armoede en van de levensomstandigheden
en overlevingsstrategieën van armen.
Regt, Ali de, Arbeidersgezinnen en beschavingsarbeid. Ontwikkelingen in Nederland 1870-1940 (Meppel, 1984).
Toegankelijk proefschrift over de inspanningen van burgers tot ’’beschaving’ van
de nieuwe stedelijke arbeidersklasse. De levensomstandigheden van arbeiders en hun
gezinnen in de tweede helft van de 19e eeuw vormen de kern van de eerste helft van
het boek.
Rooy, Piet de, Republiek van rivaliteiten. Nederland sinds 1813 (Amsterdam, z.j. [2002]).
Een fraai gecomponeerd en verhelderend overzicht van de verschuivende verhoudingen
tussen staat en maatschappij sedert het begin van het Koninkrijk der Nederlanden.
Een geslaagde poging sociale en politieke geschiedenis dichter bij elkaar te brengen.
Schama, Simon, Patriots and Liberators. Revolution in the Netherlands 1780-1813 (New York, 1977)
Ook in Nederlandse vertaling beschikbaar. Behoeft geen nadere introductie. Met name
p. 530-541.
Schenkeveld, Willemien., 1874, het Kinderwetje van Van Houten (Hilversum, 2003). Verloren Verleden dl. 21.
Beknopt en toegankelijk overzicht van de achtergronden van de Wet op de Kinderarbeid.
Veld, Th., Volksonderwijs en leerplicht. Een historisch sociologisch onderzoek naar het ontstaan
van de Nederlandse leerplicht 1860- 1900 (Delft, z.j. [1987]).
Proefschrift over de politieke en parlementaire meningsvorming omtrent de invoering
van leerplicht voor kinderen tussen zes en twaalf jaar.
Vleggeert, J.C. , Kinderarbeid in de negentiende eeuw (Bussum, 1967).
Klassieke studie over de arbeidsomstandigheden van kinderen in de 19e eeuw en over
de strijd ertegen, die in 1874 heeft geleid tot een verbod op de arbeid van kinderen
in werkplaatsen en fabrieken en in 1889 tot de invoering van een inspectie ter handhaving
van dit verbod.
Woude, A.M. van der, ’De alfabetisering’, in: Algemene Geschiedenis der Nederlanden, dl. 7, pp. 257-264.
Studie over het niveau van geletterdheid van de Nederlandse bevolking.
Zanden, Jan Luiten van & Riel, Arthur van, Nederland 1780- 1914. Staat, instituties en economische ontwikkeling (Hilversum, 2000).
Een gedegen analyse van de samenhang tussen overheid, politiek en de economische
ontwikkelingen in de 19e eeuw.
Recente uitgaven over de geschiedenis van de negentiende-eeuwse politieke cultuur
in Nederland
Remieg Aerts, Herman de Liagere Böhl, Piet de Rooy en Henk te Velde, Land van kleine gebaren. Een politieke geschiedenis van Nederland 1780-1990 (Nijmegen, SUN, 1999). Zeer leesbaar en verhelderend werk over de Nederlandse politiek
in de late achttiende en de negentiende eeuw.
Ido de Haan, Het onderwijs in de grondwet. Van staatszorg tot vrijheidsrecht. In: N.C.F. van Sas en H. te Velde, De eeuw van de Grondwet, Grondwet en politiek
in Nederland, 1798- 1917 (uitgaven van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, 1998),
p. 182 - 217.
Ido de Haan, Het beginsel van leven en wasdom. De constitutie van de Nederlandse politiek in de
negentiende eeuw (Amsterdam, 2003), p. 77 - 87.
Gert van Klinken, Actieve burgers. Nederlanders en hun politieke partijen 1870-1918 (Amsterdam, 2003).
Joost Kloek en Wijnand Mijnhardt, 1800. Blauwdrukken voor een samenleving (Den Haag, 2001), p. 267 - 290.
Dirk Jan Wolffram, Vrij van wat neerdrukt en beklemt. Staat, gemeenschap en sociale politiek, 1870 -
1918 (Amsterdam, 2003)