1. Robuustheid
|
|
|
|
|
Tenminste de leerlingen met potentieel de meeste cognitieve talenten, maar zo mogelijk
ook de anderen worden betrokken bij het project
|
– Tenminste de 5% meest cognitief getalenteerde leerlingen (van de scholen die participeren
in het project) worden bij het project betrokken
|
– % van de leerlingen van de scho(o)l(en) dat betrokken zal worden bij het project
– Aantal leerlingen dat betrokken zal worden bij het project
|
|
Beschrijving van de manier waarop mogelijke (cognitief getalenteerde) onderpresteerders
bij het project worden betrokken
|
Het projectplan beschrijft expliciet hoe cognitief talentvolle onderpresteerders worden
gesignaleerd en betrokken bij het project
|
– Mate van onderbouwing van wijze van vroegsignalering en betrekking van cognitief
talentvolle onderpresteerders bij het project
|
|
Toegankelijkheid: het project waarborgt de toegankelijkheid van alle toptalenten aan
het excellentieproject.
|
– Kinderen met dezelfde capaciteiten hebben een gelijke toegang tot het project, ongeacht
geslacht, ras of achtergrond. Dat blijkt uit het projectplan.
– Tijdens de subsidiefase en daarna is deelname voor leerlingen aan het onderwijs
niet afhankelijk van een ouderbijdrage. Dat blijkt uit het projectplan.
|
|
|
Beschrijving van de impact van het project op de rest van de school
|
|
Uit het projectplan blijkt dat het project betrekking heeft op zoveel mogelijk schoolklassen
van de deelnemende scholen.
|
|
Uit het voorstel blijkt dat het project plaatsvindt in samenwerking met andere scholen
|
|
Aantal scholen waarmee wordt samengewerkt.
|
|
Het project betrekt actief de ouders van de toptalenten
|
– Het project betrekt ouders van cognitief talentvolle leerlingen bij de uitvoering
– Ouders zijn geraadpleegd voor advies bij de voorbereiding van het project
|
Mate van betrokkenheid van ouders bij het project
|
2. Integraliteit
|
|
|
|
|
– Samenhang tussen:
1) Input en (vroeg)signalering: hoe stelt de school vast waar de toptalenten zitten?
2) throughput: welke acties onderneemt de school om toptalent te stimuleren richting
excellente prestaties, en wat is de samenhang met (vroeg)signalering van talentvolle
leerlingen?
3) output/opbrengsten: hoe hangen de verwachte prestaties samen met signalering en
te nemen acties?
– samenwerking met vve en voortgezet onderwijs
|
– Beschrijving van samenhang tussen input, troughput en output
– Beschrijving van samenwerking met vve en voortgezet onderwijs
– beschrijving van projectactiviteiten in onderbouw, middenbouw en bovenbouw
|
Mate van samenhang binnen het project en met de omgeving van de school.
Er worden meer punten gegeven naarmate duidelijk blijkt dat de onderwijsactiviteiten
logisch voortvloeien uit de signalering en logisch samenhangen met de verwachte prestaties.
Er worden ook meer punten gegeven naarmate de samenwerking met vve of voortgezet onderwijs,
gericht op de doelen van het project, intensiever is.
Het gebruik van datafeedback (toetsresultaten als aanwijzing voor de volgende lessen)
binnen het onderwijs leidt tot meer punten.
Ook worden meer punten gegeven naarmate het welzijn van deleerlingen integraal onderdeel
uitmaakt van het projectplan.
|
3. Innovatie en overdraagbaarheid
|
|
|
|
|
Mate waarin het project grenzen verlegt en nieuwe (praktijk)kennis zal opleveren ten
behoeve van excellentie in het basisonderwijs.
|
– Het projectvoorstel beschrijft welke ‘witte vlek’ aan praktijkkennis zal worden
opgevuld door uitvoering van het project
– Het projectvoorstel beschrijft hoe de nieuwe kennis uit het project bij succes zal
worden gedestilleerd en klaar gemaakt voor bredere verspreiding
– Het project bevat activiteiten om zelf de opgedane praktijkkennis actief te verspreiden,
waarbij tenminste vijf andere scholen, die niet aan het project participeren, worden
bereikt.
|
– Mate waarin het project vernieuwend is
– Uit het projectvoorstel blijkt dat maatregelen zijn genomen om barrières voor overdracht
op andere scholen te slechten
– Bij het project is een expert betrokken als externe adviseur.
|
4. Prestatie en verantwoording
|
|
|
|
|
Ambitie: omschrijving van meetbare prestaties die in de looptijd van het project behaald
zullen worden, waaronder de toename van tevredenheid van de leerlingen. Deze zijn
ambitieus: het project draagt aantoonbaar bij aan nieuwe of betere prestaties.
|
Het projectplan bevat objectief meetbare prestaties als ambitie.
|
Ambities uitgedrukt in toegevoegde waarde (nieuwe of betere prestaties)
|
|
Verantwoording: in het voorstel worden de criteria genoemd waarop het project zich
verantwoordt over de uitvoering en resultaten van het project.
|
In de criteria worden tenminste opgenomen:
a. Leerprestaties van deelnemende leerlingen (hogere opbrengsten)
b. welbevinden van de deelnemende leerlingen en leerkrachten
c. oordeel van ouders over uitvoering en resultaten van het project
|
– Onderbouwing van de gekozen verantwoordingsindicatoren inclusief manier waarop vastgesteld
dat de voorgenomen prestaties behaald zijn;
– Verantwoording in schoolplan en schoolgids richting omgeving (met name ouders)
|
|
Mate waarin het project bijdraagt aan de waardering en bevordering van topprestaties.
|
– Aanwezigheid van (communicatieve) maatregelen t.b.v. een cultuur die cognitieve
topprestaties bevordert en waardeert.
|
– Het bereik in aantal schoolleiders, leraren, leerlingen en ouders van die (communicatieve)
maatregelen;
– doelmatigheid en effectiviteit van de gekozen communicatieve maatregelen.
|
5. Haalbaarheid, efficiëntie, duurzaamheid
|
|
|
|
|
Relatie tussen ambitie en waarschijnlijkheid dat die waar gemaakt zal worden, blijkend
uit eerdere prestaties van de scholen en de gecreëerde randvoorwaarden
|
|
– Genomen maatregelen t.b.v. de haalbaarheid
|
|
Efficiëntie: uit het projectvoorstel blijkt dat met minimale middelen (geld, tijd,
mankracht) maximale resultaten worden bereikt.
|
|
Mate van efficiëntie (geld, tijd, mankracht) blijkend uit het projectvoorstel
|
|
Uit het voorstel blijkt dat het project zal worden voortgezet na afloop van de subsidietermijn
|
Uit de aanvraag blijkt dat duurzame voortzetting van het project mogelijk is met bekostiging
uit de lumpsummiddelen.
|
Uit het projectvoorstel blijkt dat duurzame voortzetting van het project organisatorisch
en inhoudelijk haalbaar is.
|