-
aanbieder van een omroepnetwerk: natuurlijke persoon of rechtspersoon die transmissiecapaciteit door middel van een
omroepnetwerk ter beschikking stelt;
-
aanbieder van een omroepzender: natuurlijke persoon of rechtspersoon die transmissiecapaciteit door middel van een
omroepzender ter beschikking stelt;
-
aanbodkanaal: geordende geheel van media-aanbod dat onder een herkenbare naam via een elektronisch
communicatienetwerk wordt aangeboden;
-
alcoholhoudende drank: alcoholhoudende drank als bedoeld in artikel 1 van de Drank- en Horecawet;
-
commerciële mediadienst: mediadienst die verzorgd wordt op basis van hoofdstuk 3;
-
commerciële media-instelling: natuurlijke persoon of rechtspersoon die een commerciële mediadienst verzorgt en
die voor de toepassing van deze wet onder de bevoegdheid van Nederland valt;
-
Commissariaat: Commissariaat voor de Media, genoemd in artikel 7.1;
-
dagbladmarkt: door het Stimuleringsfonds voor de pers, genoemd in artikel 8.1, vastgestelde gemiddelde betaalde oplage, in een kalenderjaar, van persorganen die
bestemd zijn voor het publiek in Nederland en ten minste zes keer per week verschijnen;
-
Europese richtlijn:
Externe link: richtlijn nr. 89/552/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 3 oktober 1989 betreffende de coördinatie
van bepaalde wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in de lidstaten inzake de
uitoefening van televisie-omroepactiviteiten (PbEG L 298), zoals gewijzigd bij Externe link: richtlijn nr. 97/36/EG van het Europees Parlement en de Raad van 30 juni 1997 (PbEG L 202);
-
evenement: georganiseerde voor het publiek toegankelijke gebeurtenis op het terrein van sport
of cultuur;
-
landelijke publieke media-instelling: instelling die op grond van titel 2.2 media-aanbod voor de landelijke publieke mediadienst verzorgt;
-
lokale publieke media-instelling: instelling die op grond van titel 2.3 is aangewezen voor de verzorging van een lokale publieke mediadienst;
-
media-aanbod: één of meer elektronische producten met beeld- of geluidsinhoud die bestemd zijn
voor afname door het algemene publiek of een deel daarvan;
-
mediadienst: dienst die bestaat uit het verzorgen van media-aanbod door middel van openbare elektronische
communicatienetwerken als bedoeld in artikel 1.1, onderdeel h, van de Telecommunicatiewet, waarvoor de verzorger redactionele verantwoordelijkheid draagt;
-
omroepdienst: mediadienst die betrekking heeft op het verzorgen van media-aanbod dat op basis van
een schema dat is vastgesteld door de instelling die verantwoordelijk is voor het
media-aanbod, al dan niet gecodeerd door middel van een omroepzender of een omroepnetwerk
wordt verspreid voor gelijktijdige ontvangst door het algemene publiek of een deel
daarvan;
-
omroepnet: transmissiecapaciteit op een omroepnetwerk of een omroepzender die noodzakelijk is
om continu programma-aanbod te verspreiden;
-
omroepnetwerk: openbaar elektronisch communicatienetwerk als bedoeld in artikel 1.1, onderdeel h, van de Telecommunicatiewet, dat wordt gebruikt of mede wordt gebruikt om, hoofdzakelijk met gebruik van kabels,
programma’s te verspreiden;
-
omroepzender: radiozendapparaat als bedoeld in artikel 1.1, onderdeel kk, van de Telecommunicatiewet dat wordt gebruikt of mede wordt gebruikt voor het verspreiden van programma’s;
-
Onze Minister: Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap;
-
open televisieprogrammakanaal: televisieprogrammakanaal dat ontvangen kan worden door ten minste vijfenzeventig
procent van alle huishoudens in Nederland, waarvoor geen andere kosten verschuldigd
zijn dan:
-
1°. het tarief dat een aanbieder van een omroepnetwerk aan de aangeslotenen op het omroepnetwerk
in rekening brengt voor de ontvangst van het programma-aanbod van een door de aanbieder
met inachtneming van de artikelen 6.12 tot en met 6.14 vast te stellen aantal omroepnetten; of
-
2°. de kosten van aankoop of gebruik van technische voorzieningen die de ontvangst van
televisieprogramma’s mogelijk maken;
-
politieke partij: politieke partij als bedoeld in artikel 1, onderdeel b, van de Wet subsidiëring politieke partijen;
-
programma: elektronisch product met beeld- of geluidsinhoud dat duidelijk afgebakend is en als
zodanig herkenbaar onder een afzonderlijke titel via een omroepdienst wordt verspreid;
-
programma-aanbod: geheel van media-aanbod dat wordt verspreid via een omroepdienst;
-
programmakanaal: geordende geheel van programma-aanbod dat onder een herkenbare naam wordt verspreid
via een omroepzender of omroepnetwerk;
-
Programmastichting: Nederlandse Programma Stichting, genoemd in artikel 2.35;
-
publieke mediadienst: mediadienst die verzorgd wordt op basis van hoofdstuk 2;
-
publieke media-instelling: instelling die op basis van hoofdstuk 2 media-aanbod verzorgt;
-
publieke mediaopdracht: mediaopdracht als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid;
-
raad van bestuur: raad van bestuur van de Stichting;
-
radio-omroep: omroepdienst die betrekking heeft op radioprogramma-aanbod;
-
radioprogramma: programma met uitsluitend geluidsinhoud;
-
reclameboodschap: uiting in welke vorm dan ook, niet zijnde een telewinkelboodschap, waarmee onmiskenbaar
wordt beoogd het publiek te bewegen tot het kopen van een bepaald product of het gebruik
maken van een bepaalde dienst, dan wel gunstig te stemmen ten aanzien van een bepaald
bedrijf, een bedrijfstak of een bepaalde instelling teneinde de verkoop van producten
of de afname van diensten te bevorderen;
-
regionale publieke media-instelling: instelling die op grond van titel 2.3 is aangewezen voor de verzorging van een regionale publieke mediadienst;
-
sluikreclame: het anders dan op grond van deze wet vermelden of tonen van namen, (beeld)merken,
producten, diensten of activiteiten van personen, bedrijven of instellingen als redelijkerwijs
kan worden aangenomen dat daarmee wordt beoogd of mede wordt beoogd reclame te maken,
met dien verstande dat het oogmerk in elk geval aanwezig is als de vertoning of vermelding
tegen betaling of soortgelijke vergoeding geschiedt;
-
sponsoring: het verstrekken van financiële of andere bijdragen door een overheidsbedrijf dat
of particuliere onderneming die zich gewoonlijk niet bezighoudt met de verzorging
van mediadiensten of media-aanbod, ten behoeve van de totstandkoming of aankoop van
media-aanbod, teneinde de verspreiding daarvan naar het algemene publiek of een deel
daarvan te bevorderen of mogelijk te maken;
-
sportwedstrijd: wedstrijd of de voorbereiding op een wedstrijd, georganiseerd door of onder auspiciën
van de door het NOC*NSF erkende nationale sportorganisaties en hun geledingen, of
door vergelijkbare internationale, al dan niet overkoepelende sportorganisaties, dan
wel een andere wedstrijd of de voorbereiding op een wedstrijd van een sport die door
het NOC*NSF als sport is aangemerkt;
-
Ster: Stichting Etherreclame, genoemd in artikel 2.99;
-
Stichting: Nederlandse Omroep Stichting, genoemd in artikel 2.2;
-
teletekst: televisieprogramma dat uitsluitend bestaat uit stilstaande tekstbeelden die door
de kijker in een door hem bepaalde volgorde en op een door hem bepaald tijdstip kunnen
worden geraadpleegd, en dat wordt verspreid via dezelfde transmissieruimte van een
omroepzender of omroepnetwerk als die welke wordt gebruikt voor de verspreiding van
andere televisieprogramma’s;
-
televisieomroep: omroepdienst die betrekking heeft op televisieprogramma-aanbod;
-
televisieprogramma: programma met beeldinhoud, al dan niet mede met geluidsinhoud;
-
telewinkelboodschap: uiting in een televisieprogramma die bestaat uit een rechtstreekse aanbieding aan
het publiek met het oog op de levering tegen betaling van producten of diensten;
-
uitgever van een persorgaan: rechtspersoon die een persorgaan uitgeeft;
-
Wereldomroep: Stichting Radio Nederland Wereldomroep, genoemd in artikel 2.72.