Controleprotocol voor de jaarrekening regionale politiekorpsen
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
2. Accountantscontrole
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
2.1. Algemeen
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
Het controleprotocol beoogt geen reguliere accountantscontrole voor te schrijven.
De accountant stelt vast of de jaarrekening voldoet aan het Besluit comptabele regelgeving regionale politiekorpsen [(hierna: BCRRP) en ingericht is volgens de modellen van de Regeling modellen begroting, meerjarenraming en jaarrekening regionale politiekorpsen. zoals die zijn gewijzigd bij de regeling van de ministers van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties en Justitie, van 9 oktober 2007, nr. 2007-390612, (Stcrt. 2007,
nr. 204). De accountant rapporteert over de uitkomst van zijn controle door middel
van de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen. Bij het jaarverslag toetst
de accountant, voor zover hij dat kan beoordelen, of deze verenigbaar is met de jaarrekening.
Indien de verantwoorde baten en lasten zijn gebaseerd op gegevens van derden dient
de regio deze gegevens te controleren. Deze derden dienen op de hoogte te zijn van
de eisen die in dit controleprotocol worden gesteld.
De Rijksauditdienst, een onderdeel van het Ministerie van Financiën, ziet toe op de
naleving van het controleprotocol. Mede hiervoor dienen de controledossiers zodanig
te zijn ingericht dat de Rijksauditdienst op een efficiënte wijze zich een verantwoord
oordeel kan vormen over de grondslagen, de uitvoering en de resultaten van de reguliere
controle. Het oordeel heeft mede betrekking op bij derden uitgevoerde onderzoeken.
De controlewerkzaamheden dienen op een zodanige wijze gedocumenteerd te zijn zodat
de Rijksauditdienst aan de hand van het dossier de verrichte controles kan nagaan
en de totstandkoming van het oordeel kan toetsen.
De formele basis voor de gesprekken met de controlerende accountants en inzage in
de controledossiers zijn de artikelen 43 en 43a van de derde wijziging van de Comptabiliteitswet 2001 (Stb. 2007, nr. 294).
2.2. Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
Voor de strekking van de accountantsverklaring (goedkeurend, met beperking, oordeelonthouding
of afkeurend) zijn de volgende toleranties van toepassing:
Soort verklaring >>
|
Goedkeurend
|
Met beperking
|
Oordeelonthouding
|
Afkeurend
|
Fouten in de verantwoording (% van de totale rijksbijdrage volgens kapstokmodel)
|
< 1%
|
> 1% < 3%
|
N.v.t.
|
> 3%
|
Onzekerheden in de controle (% van de totale rijksbijdrage volgens kapstokmodel)
|
< 3%
|
> 3% < 10%
|
> 10%
|
N.v.t.
|
De accountant richt zijn controle zodanig in dat hij met een betrouwbaarheid van 95%
de uitspraak kan doen dat in de verantwoording geen onjuistheden voorkomen met een
belang dat groter is dan de voorgeschreven toleranties.
Bovenstaande percentages zijn ontleend aan het Handboek Auditing Rijksoverheid (HARo)
van het Interdepartementaal Overleg Departementale Auditdiensten (IODAD).
De algemene rapporteringstoleranties zijn gelijk gesteld aan de goedkeuringstoleranties
met uitzondering van rechtmatigheidsfouten van € 100.000,– of meer. Deze worden in
een tabelvorm in het rapport van bevindingen gespecificeerd. Fouten die de 1%-goedkeuringstolerantiegrens
of 3% voor onzekerheden overschrijden, verwerkt de accountant in zijn accountantsverklaring.
Tevens vindt een nadere uiteenzetting plaats in het verslag van bevindingen.
2.3. Reikwijdte accountantscontrole rechtmatigheidstoetsing
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
De accountantscontrole op de rechtmatigheid is beperkt tot het normenkader, opgenomen
in paragraaf 4 van deze bijlage.
Dit geldt uitsluitend voor zover de in het normenkader opgenomen bepalingen de uitkomst
van de in de jaarrekening opgenomen financiële transacties (baten, lasten en balansmutaties)
beïnvloeden.
2.4. Accountantsverklaring
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
De voorgeschreven controle van de jaarrekening door de accountant is gericht op het
afgeven van een oordeel over:
-
– de getrouwe weergave van de in of de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en
de activa en passiva;
-
– het rechtmatig tot stand komen van deze baten en lasten en balansmutaties (financiële
rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met de begroting en met de regelingen
die zijn opgenomen in het bij dit controleprotocol gevoegde normenkader, voor zover
deze effect hebben op de baten, lasten en balansmutaties in de jaarrekening);
-
– de verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.
Een geconstateerde overschrijding van de geautoriseerde begroting heeft geen impact
op de strekking van de accountantsverklaring.
Bij de formulering van de accountantsverklaring is aangesloten bij de daarvoor geldende
voorschriften en bij hetgeen in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is. Het NIVRA
heeft modelteksten uitgebracht die ook te gebruiken zijn voor de accountantsverklaring
bij de jaarrekening van de regionale politiekorpsen. Voor de actuele versie van deze
verklaring wordt verwezen naar de betreffende themapagina’s op www.nivra.nl.
In de accountantsverklaring neemt de accountant op dat de controle heeft plaatsgevonden
met inachtneming van het controleprotocol en dat de verslaglegging, mits daaraan voldaan
is, in overeenstemming is met het BCRRP en de Regeling harmonisatie afschrijvingssystematiek Politie (Regeling HAP).
2.5. Verslag van bevindingen
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
Het verslag van bevindingen, bedoeld in artikel 14, vijfde lid, van het BCRRP, bevat o.a. de volgende onderdelen:
-
• Jaarrekening: opname tabel fouten en onzekerheden boven de algemene rapportagetolerantie
(zie paragraaf 2.2).
-
• Financieel Beheer: onderzoeksbevindingen of de administratie en het beheer voldoen
aan de eisen van rechtmatigheid en doelmatigheid. Het gaat daarbij vooral of de beheersorganisatie
inzake het financieel beheer een getrouwe en rechtmatige verantwoording kan waarborgen.
-
• Aandachtspunten: de accountant geeft zijn onderzoeksbevindingen weer over de in paragraaf
3.1 t/m 3.4 genoemde aandachtspunten.
3. Aandachtspunten
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
3.1. Bestedingsvoorwaarden
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
De bestedingsvoorwaarden zijn beschreven in de relevante wet- en regelgeving en specifiekere
bepalingen, in de toekenningsbrief of in de (juni of december)circulaires. In de jaarrekening
dient de regio de ontvangst en de besteding van een rijksbijdragen op zichtbare wijze
op te nemen. Jaarlijks voorziet het Ministerie van BZK de regiokorpsen van een overzicht
met de verrichte betalingen en de openstaande voorschotten ultimo van het verslagjaar.
Deze overzichten worden aangemaakt vanuit het financieel informatiesysteem van BZK.
De nog niet vastgestelde rijksbijdragen betaald in voorgaande jaren staan vermeld
in de bijlage bij de vaststellingsbrief.
Werkzaamheden accountant
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
De accountant geeft aan of bij de besteding van de bijdragen voldaan is aan de voorwaarden.
Indien de bestedingsvoorwaarden niet of niet geheel zijn nagekomen, maakt de accountant
daarvan melding in zijn verslag van bevindingen en kan, bij overschrijding van de
toleranties, van invloed zijn op de strekking van de accountantsverklaring.
3.2. Tijdelijke ouderenregeling [TOR]
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
De regio’s nemen in de jaarrekening een opgave op van het aantal deelnemers TOR met
het totaal aantal maanden dat de deelnemers daarvan gebruik hebben gemaakt. Op basis
van deze opgave ontvangen de regio’s de definitieve tegemoetkoming in de kosten van
de TOR van € 613,– per maand en de compensatie voor de fiscale strafheffing van € 789,–
per maand. Voor elke maand deelname aan de TOR ontvangt de politieregio vanaf 1 januari
2008 per deelnemer een bedrag van € 1.402,–.
Werkzaamheden accountant
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
De accountant gaat na of de regio in de jaarrekening het aantal deelnemers aan de
TOR en het aantal maanden genoten non-activiteit heeft opgenomen. Deze informatie
vermeldt de regio in het bestuurlijke model ‘Personeelsinformatie’.
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
Penvoerders Europese aanbestedingen
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
Europese aanbestedingen worden in toenemende mate landelijk of interregionaal door
penvoerders uitgevoerd. In de aanbestedingprocedure zouden fouten gemaakt kunnen zijn
die nopen tot een nieuwe aanbesteding of leiden tot claims van benadeelde leveranciers.
Daarmee zouden de aankopen op het niet op juiste wijze tot stand gekomen contract
als onrechtmatig aangemerkt kunnen worden. BZK is van mening dat dit een ongewenst
effect is van de regelgeving. Daarom is tot het volgende besloten:
-
• Bij de controle van de bestedingen bij een korps gaat de accountant bij zijn controle
op de rechtmatigheid uit van het contract en de contractgegevens.
-
• Bij de penvoerders kan besloten worden tot een nieuwe Europese aanbesteding of de
betaling van de claim van benadeelde. In het geval van een claim komt de penvoerder
met de accountant overeen hoe deze in de jaarrekening wordt verwerkt.
Werkzaamheden accountant
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
Indien de accountant constateert dat een opdracht voor werken, leveringen of diensten,
die onder regels van de Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten (Bao) valt, door de regio niet of verkeerd is toegepast dan handelt hij conform het
gestelde in paragraaf 2.2.
3.4. Verantwoording gelden Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM)
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
Beoordeling AO/IC BVOM-gelden
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
De accountant beoordeelt de opzet, het bestaan en de werking van de Administratieve
Organisatie (AO) rondom de besteding van de BVOM-gelden. Verstrekt in het kader van
het Speerpuntenprogramma en de Handhaving Subjectieve Verkeersonveiligheid. De accountant
stelt eveneens vast dat in de AO van een korps maatregelen zijn getroffen om de juistheid
en volledigheid van de invoergegevens in de geautomatiseerde systemen, genoemd in
het toetsingskader, te waarborgen. Het gaat hierbij met name om de naam en unieke
PL-code van de medewerkers van het Regionaal Verkeershandhavingsteam.
Controle verantwoording BVOM
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
De politieregio’s ontvangen de gelden, voor de intensivering van de verkeershandhaving,
niet van BZK maar van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie. Door middel
van een bijlage bij de jaarrekening legt de politieregio verantwoording af over de
besteding van deze bijdrage.
De accountant maakt bij zijn controle gebruik van de vigerende ‘Toetsingskader van
Begroting en Verantwoording Verkeersbudget’. De controle op de besteding van de BVOM-gelden
en de verantwoording hiervan in de jaarrekening vormt voor de accountant een onderdeel
van zijn reguliere controle.
Gezien de beperkte omvang van deze geldstroom bestaat de mogelijkheid dat de BVOM-gelden
door het ontbreken van een materieel belang buiten de controle op de jaarrekening
vallen. BZK verwacht van de accountant echter dat hij in ieder geval aandacht aan
deze post besteedt bij zijn controle op de jaarrekening, ook als deze post niet van
materiële betekenis is voor het totale beeld van de jaarrekening. Eventuele bevindingen
vermeldt de accountant in zijn verslag van bevindingen.