-
a.
bevoegde plaatselijke autoriteit: de autoriteit aangeduid in de bij deze regeling behorende bijlage 1;
-
b.
IMO: de Internationale Maritieme Organisatie van de Verenigde Naties;
-
c.
SOLAS: het op 1 november 1974 te Londen totstandgekomen Verdrag voor de beveiliging van
mensenlevens op zee (Trb. 1976, 157), en de bij dat verdrag behorende bindende protocollen,
aanhangsels en bijlagen (SOLAS-verdrag);
-
d.
MARPOL: het op 2 november 1973 te Londen totstandgekomen Verdrag ter voorkoming van verontreiniging
door schepen, met protocollen en bijlagen (Trb. 1975, 147 en 1978, 187) (MARPOL-verdrag);
-
e.
IMDG-Code: de IMO Code voor het vervoer van verpakte gevaarlijke stoffen over zee (International
Maritime Dangerous Goods Code), bedoeld in hoofdstuk VII, deel A, van het SOLAS-verdrag;
-
f.
GC-Code: de bij resolutie A.328(IX) van de Algemene vergadering van de IMO aangenomen Code
voor de bouw en uitrusting van schepen die vloeibaar gemaakte gassen in bulk vervoeren
(Gas Carrier Code);
-
g.
IMSBC-Code: de bij resolutie MSC.268(85) van de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale
Maritieme Organisatie van de Verenigde Naties aangenomen Internationale Maritieme
Code voor het vervoer van vaste lading in bulk (International Maritime Solid Bulk
Cargoes Code);
-
h.
IGC-Code: de bij resolutie MSC.5(48) van de Maritieme Veiligheidscommissie van de IMO aangenomen
Internationale Code voor de bouw en uitrusting van schepen die vloeibaar gemaakte
gassen in bulk vervoeren (International Gas Carrier Code) (van toepassing op tankers
gebouwd op of na 1 juli 1986);
-
i.
BCH-Code: de bij resolutie MEPC.20(22) van de Mariene Milieucommissie van de IMO aangenomen
Code voor de bouw en uitrusting van schepen die gevaarlijke chemicaliën in bulk vervoeren
(Bulk Chemical Code);
-
j.
IBC-Code: de bij resolutie MSC.4(48) van de Maritieme Veiligheidscommissie van de IMO aangenomen
Code voor de bouw en uitrusting van schepen die gevaarlijke chemicaliën in bulk vervoeren
(International Bulk Chemical Code) (van toepassing op chemicaliën tankers gebouwd
op of na 1 juli 1986);
-
k.
gevaarlijke stoffen: stoffen vallende onder de voorschriften van:
-
l.
VN-nummer: identificatienummer door de Verenigde Naties toegekend aan een stof of voorwerp of
aan een groep van stoffen of voorwerpen en dat is opgenomen in de VN-aanbevelingen,
met de daarbij behorende bijlage inzake het vervoer van gevaarlijke stoffen;
-
m.
subklasse: een nadere onderverdeling van een bepaalde gevarenklasse in de IMDG-Code;
-
n.
zeeschip: een schip bestemd tot of daadwerkelijk gebruikt voor de vaart op zee;
-
o.
tankschip: een zeeschip dat is gebouwd of geschikt is gemaakt voor het vervoer van gevaarlijke
stoffen in vloeibare vorm in bulk en dat een dergelijke lading daadwerkelijk vervoert,
of dat met gevaarlijke stoffen in vloeibare vorm in bulk die brandbaar, giftig of
bijtend zijn, beladen is geweest en waarvoor door een gasdeskundige, zijnde een persoon
die in het bezit is van een certificaat van bekwaamheid gasdeskundige dat is afgegeven
door de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid of door een certificerende instelling,
of door of vanwege de bevoegde Belgische autoriteit, geen verklaring is verstrekt,
waaruit blijkt dat het schip vrij is van ladingresten of dat in het schip aanwezige
ladingresten geen gevaar opleveren;
-
p.
Belgiëvaarder: een zeeschip en een tankschip die, tenzij nautische omstandigheden daartoe noodzaken,
zonder een haven, overlaadplaats, ankerplaats of wachtplaats in Nederland aan te doen,
zonder dat er laad-, los- of bunkerhandelingen worden verricht en zonder dat er sprake
is van het schoonmaken, gasvrijmaken of spoelen van tanks, varen:
-
– van zee, over de Westerschelde of door het Kanaal van Gent naar Terneuzen, naar België,
of
-
– van België, over de Westerschelde of door het Kanaal van Gent naar Terneuzen, naar
zee, of
-
– van België, over de Westerschelde en door het Kanaal van Gent naar Terneuzen, naar
België.