3.1. Borging spreiding en bereikbaarheid acute zorg (acute somatische en acute gecombineerde
somatische/psychiatrische zorg)
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Basisziekenhuizen, topklinische ziekenhuizen, academische ziekenhuizen, de crisisfunctie
in GGZ-instellingen, regionale ambulancevoorzieningen en huisartsenposten nemen op
een constructieve manier deel aan het op initiatief van het traumacentrum georganiseerde
regionale overleg acute zorgketen.
De in dat overleg gemaakte afspraken dienen te worden nagekomen. De instelling legt
in het jaarverslag verantwoording af over de wijze waarop de instelling invulling
heeft gegeven aan de in het overleg gemaakte afspraken.
De afspraken in het regionale overleg acute zorgketen moeten ertoe leiden dat deelnemers
aan het overleg alleen (tijdelijk) kunnen stoppen met functies op een bepaalde locatie
als de 45 minuten norm om een Spoedeisende Eerste Hulp (SEH) afdeling van een basisziekenhuis te bereiken, niet in gevaar komt .
Toelichting
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Ten aanzien van de spreiding van zorgvoorzieningen zijn de betrokken regionale partijen,
binnen de door de overheid gestelde kaders, zelf verantwoordelijk voor de variatie,
differentiatie en invulling. Bij de organisatie van de spoedeisende hulpverlening
wordt uitgegaan van een ketenbenadering. Allereerst is er de ‘veldnorm’ voor ambulancezorg
die aangeeft dat patiënten die acute zorg nodig hebben, binnen een kwartier door een
ambulance bereikt moeten kunnen worden om de primaire behandeling te kunnen laten
beginnen. Op huisartsen rust de inspanningsverplichting om binnen 15 minuten bij de
patiënt te zijn.
Voorts is er in het kader van de WTZi het regionale overleg acute zorgketen.
Dat dient er voor te zorgen dat er aansluitend een werkend systeem is (7x24 uur) waarin
op voorhand duidelijk is naar welke instelling de patiënt vervoerd kan c.q. moet worden.
Daarbij moet per regio, op initiatief van het traumacentrum, een passende oplossing
worden gezocht.
De consequenties van eventuele wijzigingen in het zorgaanbod van één van de zorgaanbieders
in de keten acute zorg dienen binnen de regio te worden opgevangen. Deelnemers aan
het regionale overleg acute zorgketen kunnen alleen (tijdelijk) stoppen met functies
op een bepaalde locatie als de 45 minuten norm om een SEH-afdeling van een basisziekenhuis
te bereiken, niet in gevaar komt. Deze bereikbaarheidsnorm van 45 minuten betreft
de totaaltijd die nodig is om met een ambulance de patiënt op de plaats van het ongeval
te bereiken en vervolgens naar een SEH-locatie te rijden.
Basisziekenhuizen, topklinische ziekenhuizen, academische ziekenhuizen, de crisisfunctie
in GGZ-instellingen, regionale ambulancevoorzieningen en huisartsenposten dienen deel
te nemen aan het op initiatief van het traumacentrum georganiseerde regionale overleg
acute zorgketen en dienen de in dat overleg gemaakte afspraken na te komen.
Als een instelling met een voorgenomen wijziging in het zorgaanbod niet voldoet aan
de bereikbaarheidsnorm, kan aan de bestaande toelating van de instelling het voorschrift
worden verbonden dat die instelling de noodzakelijke zorg aanbiedt. Dit kan bijvoorbeeld
resulteren in het verplicht openhouden van de SEH-afdeling op het niveau van een basisziekenhuis
op een bepaalde locatie. Indien sprake zou zijn van het niet nakomen van de in de
toelating verbonden voorschriften, biedt de wet de mogelijkheid van bestuursdwang
en, indien nodig, de mogelijkheid om de toelating in te trekken. Dit is een laatste
redmiddel dat, vooral op een dringend, gezamenlijk verzoek van de zorgverzekeraar
en het traumacentrum (als initiatiefnemer van het regionale overleg acute zorgketen)
kan worden gebruikt.