U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Geraadpleegd op 19-11-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-11-2010 en zichtdatum 01-11-2010. Geldend van 01-11-2010 t/m heden
Regeling experiment verlenging nachtprocedures
De Minister van Verkeer en Waterstaat, handelende in overeenstemming met de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Milieubeheer,
Gelet op artikel 8.23a, eerste lid, van de Wet luchtvaart;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. LVB: het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol;
b. het experiment: het experiment ‘Verlenging gebruiksduur nachtelijke vertrek- en naderingprocedures’;
c. gebruiksjaar 2010: de periode van 1 november 2009 tot en met 31 oktober 2010.
Het experiment beoogt door het langer gebruik maken van de nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures en routes per saldo het aantal slaapverstoorden en ernstig gehinderden te verminderen, teneinde een gunstig effect op de hinderbeleving te bewerkstelligen.
Voor de duur van het experiment wordt dagelijks voor de periode tussen 6.00 uur en 6.45 uur vrijstelling verleend van de artikelen 3.1.1, eerste lid, en 3.1.3, eerste lid, van het LVB, met betrekking tot de luchtverkeerwegen die zijn aangewezen op de kaarten 5/21 en 19/21 van bijlage 1 van het LVB.
1 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB gelden tijdens dit experiment voor het gebruiksjaar 2010 vanaf 1 november 2009 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:
Puntnummer
X-coördinaat
Y-coördinaat
Grenswaarde
Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden
1
97.325
470.400
56,00
(57,00)
2
100.475
472.525
57,68
(58,68)
3
104.150
474.925
58,72
(59,72)
4
106.325
477.125
58,26
(59,26)
5
108.875
478.725
57,92
(58,92)
6
109.675
481.125
57,38
(58,38)
7
107.625
486.025
57,61
(58,61)
8
107.725
489.075
58,63
(59,63)
9
492.100
57,15
(58,15)
10
108.525
495.350
59,40
(60,40)
11
109.175
498.100
59,05
(60,05)
12
109.550
500.725
58,68
(59,68)
13
110.250
503.025
57,72
(58,72)
14
110.775
500.550
57,00
(58,00)
15
110.575
496.725
58,10
(59,10)
16
111.750
491.425
56,80
(57,80)
17
111.825
487.425
57,14
(58,14)
18
111.950
485.275
61,25
(62,25)
19
113.625
482.275
53,87
(54,87)
20
116.175
481.925
57,78
(58,78)
21
119.050
481.900
57,44
(58,44)
22
122.025
481.450
57,54
(58,54)
23
118.800
481.050
56,72
(57,72)
24
114.525
476.925
25
116.100
474.050
57,87
(58,87)
26
113.575
472.550
55,36
(56,36)
27
112.500
468.500
56,11
(57,11)
28
112.600
472.325
55,43
(56,43)
29
112.525
475.400
30
110.475
475.250
57,84
(58,84)
31
108.600
475.075
58,79
(59,79)
32
110.150
471.075
57,09
(58,09)
33
106.800
471.150
56,74
(57,74)
34
103.400
472.225
57,30
(58,30)
35
98.400
470.300
57,10
(58,10)
2 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB gelden tijdens dit experiment voor gebruiksjaar 2010 vanaf 1 november 2009 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:
Nr.
X- coördinaat
102.750
473.250
52,76
(53,76)
50,34
(51,34)
105.750
476.600
47,88
(48,88)
47,73
(48,73)
108.025
485.875
52,24
(53,24)
108.350
52,14
(53,14)
50,37
(51,37)
109.275
501.750
49,08
(50,08)
504.850
47,45
(48,45)
110.825
504.425
48,13
(49,13)
48,99
(49,99)
50,13
(51,13)
110.600
494.400
50,28
(51,28)
110.175
488.550
52,37
(53,37)
118.825
481.650
120.250
481.500
51,31
(52,31)
481.350
52,33
(53,33)
111.000
476.350
48,00
(49,00)
474.600
46,19
(47,19)
110.750
471.600
46,39
(47,39)
115.875
468.125
43,62
(44,62)
111.800
467.525
43,96
(44,96)
109.500
468.025
45,79
(46,79)
106.000
471.050
46,10
(47,10)
48,76
(49,76)
3 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2010 tot en met 4 mei 2011 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:
Nr
55,98
(56,98)
57,69
(58,69)
58,73
(59,73)
58,75
(59,75)
57,40
(58,40)
57,65
(58,65)
58,64
(59,64)
57,08
(58.08)
59,26
(60,26)
58,84
(59,84)
58,50
(59,50)
56,82
(57,82)
58,01
(59,01)
56,93
(57,93)
62,25
(63,25)
53,88
(54,88)
57,80
(58,80)
57,50
(58,50)
57,58
(58,58)
56,77
(57,77)
57,55
(58,55)
57,88
(58,88)
55,40
(56,40)
56,18
(57,18)
55,49
(56,49)
57,02
(58,02)
58,80
(59,80)
57,04
(58,04)
57,32
(58,32)
4 In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2010 tot en met 4 mei 2011 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:
52,90
(53,90)
50,39
(51,39)
48,38
(48,38)
47,76
(48,76)
52,19
(53,19)
51,96
(52,96)
50,03
(51,03)
48,61
(49,61)
46,95
(47,95)
47,61
(48,61)
48,59
(49,59)
49,92
(50,92)
50,44
(51,44)
52,41
(53,41)
52,46
(53,46)
51,34
(52,34)
52,43
(53,43)
47,85
(48,85)
46,17
(47,17)
46,35
(47,35)
43,75
(44,75)
44,13
(45,13)
45,86
(46,86)
46,15
(47.15)
48,80
(49,80)
Het experiment houdt in dat alle straalvliegtuigen de nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures ook tussen 6:00 en 6:30 uur zullen gebruiken.
Als gevolg van het experiment vindt er een geografische verschuiving plaats van geluidbelasting. Naar verwachting zal het aantal ernstig slaapverstoorden en het aantal ernstig gehinderden in het onderzoeksgebied per saldo afnemen.
De criteria die onderdeel vormen van de afweging en de beoordeling of het experiment wordt omgezet in een wijziging van het LVB zijn:
• Het effect op de hinder en slaapverstoring in het betrokken gebied;
• het effect op de berekende geluidbelasting in de betreffende handhavingspunten;
• de berekende geluidbelasting in het betrokken gebied;
• het effect op de interne en externe veiligheid;
• het effect op de vliegoperatie (betrouwbaarheid, efficiency, netwerkkwaliteit en capaciteit);
• het effect op ruimtelijke contouren zoals vastgelegd in het Luchthavenindelingbesluit Schiphol en op bestaande verstedelijking en nieuwbouwplannen.
In onvoorziene gevallen kunnen op advies van belanghebbenden de minister van Verkeer en Waterstaat en de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer gezamenlijk overgaan tot bijsturen, opschorten of vroegtijdig stopzetten van het experiment.
De termijn van het experiment betreft de periode vanaf 1 november 2009 tot en met 31 oktober 2010.
De termijn van het op grond van artikel 8.23a, vijfde lid, van de Wet luchtvaart verlengde experiment betreft de periode vanaf 1 november 2010 tot en met 4 mei 2011.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 november 2009.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Minister
C.M.P.S. Eurlings
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Regeling experiment verlenging nachtprocedures", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.