Artikel 3. Overzicht van de TOE
Artikel 3.1. Beschrijving van de TOE
De TOE is een controleapparaat bedoeld voor installatie in auto’s gebruikt voor taxivervoer.
Het doel is om handhavingprocessen te helpen uitvoeren door de elektronische registratie
van de ritadministratie en de arbeids-, rij- en rusttijden en het op aanvraag ter
beschikking stellen van deze informatie aan bevoegde personen ter controle.
De TOE kent vier werkingsmodi, te weten: operationele modus, controle modus, activering/keuringsmodus
en bedrijfsmodus. De operationele modus kent drie werkingsniveaus: basis, arbeidstijd
en taxivervoer. Wanneer taxivervoer wordt aangeboden of arbeidstijd plaatsheeft, selecteert
de bestuurder handmatig het corresponderende werkingsniveau. In de operationele modus,
werkingsniveau arbeidstijd of taxivervoer, worden gegevens geregistreerd over de uitgevoerde
taxiritten en de arbeids-, rij-, en rusttijden van de bestuurder. De aanvang en het
beëindigen van een rit wordt door een actieve bedieningshandeling van de bestuurder
bij de TOE kenbaar gemaakt. Hierbij dient de beladingtoestand (beladen/onbeladen)
te worden aangegeven.
Daarnaast draagt de TOE in alle modi zorg voor het beschikbaar stellen van de basisgegevens
tijd en afgelegde afstand, en de positie van het voertuig. In het werkingsniveau basis
wordt ook de registratie van gebeurtenissen gevoerd. In de operationele modus is het
werkingsniveau basis een apart werkingsniveau. In de overige modi integreert de TOE
de basis functionaliteit met de overige functionaliteit van de betreffende modus.
De TOE bestaat ten minste uit een verwerkingseenheid, een geheugen, een tijdklok,
een ISO 7816 kaartinterface, een ISO 7810 ID-000 kaartinterface ten behoeve van de
systeemkaart, een positiebepalingssensor of een interface voor de positiebepalingssensor,
een verplaatsingsopnemer, een interface voor de bewegingsopnemer, een gegevensoverbrengingsinterface,
een interface voor de taxameter, een leesvenster en voorzieningen voor de invoer van
gebruikersgegevens.
De TOE kan door middel van additionele verbindingen aan andere inrichtingen worden
gekoppeld, of daarmee geïntegreerd worden.
Toegang tot de TOE wordt verleend door middel van een boordcomputerkaart met PIN-code
en voorzien van een (authenticatie)certificaat. Er worden vier gebruikersrollen voorzien,
te weten bestuurder, toezichthouder, werkplaats en vervoerder. De omschakeling tussen
werkingsmodi gebeurt door het plaatsen van de correcte boordcomputerkaart in de TOE.
Er worden vier verschillende kaarten onderscheiden, te weten: chauffeurskaart, inspectiekaart,
keuringskaart en ondernemerskaart. Boordcomputerkaarten maken geen onderdeel uit van
de TOE.
Bij aanvang van de dienst dient een chauffeurskaart in de TOE te zijn geplaatst. De
bestuurder meldt zich aan met de chauffeurskaart en een persoonlijk identificatie
code (PIN-code). De TOE registreert de persoonlijke arbeids-, rij- en rusttijden van
de bestuurder en slaat deze op in het interne geheugen van de TOE en op de chauffeurskaart.
In voorkomende gevallen heeft een chauffeur geen kaart en dan dient hij zijn burgerservicenummer
in te voeren. Dit burgerservicenummer dient alleen voor identificatie, en wordt door
de TOE verder niet gecontroleerd.
De boordcomputerkaarten voor de bestuurder zijn voorzien van een certificaat voor
het elektronisch identificeren van de persoon en het ondertekenen van geregistreerde
gegevens.
De TOE gebruikt een systeemkaart welke is voorzien van certificaten voor identificatie
van de TOE en het plaatsen van elektronische handtekeningen. Het certificaat ten behoeve
van de TOE wordt in de productiefase in de vorm van de systeemkaart geïmplementeerd
in de TOE. Deze certificaten worden uitgegeven onder verantwoordelijkheid van de Minister
van Verkeer en Waterstaat. Systeemkaarten zijn geen onderdeel van de TOE.
De TOE voert gegevens uit naar een leesvenster en kan gegevens ter beschikking stellen
ten behoeve van een externe printer en externe inrichtingen.
De operationele omgeving van de TOE geïnstalleerd in de auto is weergegeven in onderstaande
figuur.
Figuur 1
De systeemkaart plaatst een elektronische handtekening (EH) per uitgevoerde rit over
alle ritgegevens terstond nadat de bestuurder heeft aangegeven dat de rit teneinde
is.
De chauffeurskaart plaatst een elektronische handtekening bij het einde van de dienst
van de bestuurder over de arbeids-, rij- en rusttijden van de bestuurder gedurende
de dienst. Hiervoor wordt het persoonsgebonden certificaat van de chauffeurkaart gebruikt
waarbij de bestuurder vooraf zijn goedkeuring verleent door het ingeven van de PIN-code
van de chauffeurskaart.
De systeemkaart plaatst een elektronische handtekening over de geregistreerde gegevens
wanneer deze worden opgeslagen en wanneer deze worden uitgevoerd naar een externe
gegevensdrager.
De koppeling van bestuurder aan de geregistreerde gegevens en de waarborging van de
integriteit en authenticiteit van de gegevens wordt in onderstaande figuur geïllustreerd:
Figuur 2
Artikel 3.2. Levenscyclus van de TOE
De typische levenscyclus van een TOE wordt geïllustreerd door onderstaande figuur.
Het verkrijgen van een typegoedkeuring is een verantwoordelijkheid van de fabrikant.
Eventuele reparaties worden uitgevoerd door, of onder verantwoordelijkheid van, de
fabrikant. Installatie van eventuele nieuwere versies van programmatuur (software
updates), mogen door erkende werkplaatsen worden uitgevoerd gedurende een periodieke
controle.
Figuur 3
Artikel 3.3. Entiteiten
Voor de TOE zijn de volgende types van entiteiten (subjecten en objecten) relevant:
Artikel 3.3.1. Subjecten - middelen
S.BEWEGINGSOPNEMER
Het instrument, of een deel ervan, gekoppeld aan de TOE dat een signaal in de vorm
van een impuls afgeeft over de beweging van de auto op basis waarvan de TOE de afgelegde
afstand van de auto kan bepalen.
S.POSITIEBEPALINGSSENSOR
Het instrument, of een deel ervan, gekoppeld aan de TOE dat een signaal afgeeft aan
de TOE over de locatie van de auto op basis van verkregen informatie van een satelliet
positiebepalingsysteem.
S.BOORDCOMPUTERKAART
De geheugenkaart met chip voor gebruik in de TOE waarmee de TOE de identiteit van
de kaarthouder kan vaststellen en waarop gegevens kunnen worden opgeslagen.
S.SYSTEEMKAART
De geheugenkaart met chip die de TOE in staat stelt een elektronische handtekening
te plaatsen.
S.PRINTER
Een externe inrichting waaraan gegevens beschikbaar kunnen worden gesteld voor het
afdrukken op papier.
S.TAXAMETER
De geijkte externe inrichting voor het bepalen van de ritprijs op basis van een tarievenstructuur.
S.HANDHAVINGSMIDDELEN
Fysiek aan de TOE gekoppelde hulpmiddelen t.b.v. toezichthouders voor het uitlezen
en verwerken van gegevens.
S.KALIBRATIEMIDDELEN
Fysiek aan de TOE gekoppelde hulpmiddelen t.b.v. een erkende werkplaats voor het ijken,
kalibreren en activeren van de TOE.
S.BEDRIJFSMIDDELEN
Fysiek aan de TOE gekoppelde hulpmiddelen t.b.v. de vervoerder voor de overdracht
van gegevens naar de bedrijfsadministratie.
Artikel 3.3.2. Subjecten - gebruikers
S.CHAUFFEURSKAART
Een aan de bestuurder afgegeven boordcomputerkaart waarmee de boordcomputer de identiteit
van de desbetreffende bestuurder kan vaststellen, een elektronische handtekening kan
plaatsen, en waarmee de operationele modus van de TOE kan worden geactiveerd.
S.INSPECTIEKAART
Een aan de met het toezicht op de naleving belaste persoon afgegeven boordcomputerkaart
die de desbetreffende persoon identificeert en waarmee de controlemodus van de boordcomputer
kan worden geactiveerd.
S.KEURINGSKAART
Een aan een erkende werkplaats afgegeven boordcomputerkaart die de desbetreffende
werkplaats identificeert en waarmee de activerings- en keuringsmodus van de boordcomputer
kan worden geactiveerd.
S.ONDERNEMERSKAART
Een aan een vervoerder afgegeven boordcomputerkaart die de desbetreffende vervoerder
identificeert en waarmee de bedrijfsmodus van de boordcomputer kan worden geactiveerd.
Artikel 3.3.3. Objecten
O.BASISGEGEVENS
De tijd, afgelegde afstand en gegevens betreffende verplaatsing zoals bijgehouden
door de TOE.
O.ARBEIDSTIJDGEGEVENS
De arbeids-, rij- en rusttijden gegevens van de bestuurder zijnde de rijtijd, pauze
en andere werkzaamheden dan rijden geregistreerd door de TOE.
O.RITGEGEVENS
De gegevens per individuele rit bestaande uit ten minste de begin- en eindlocatie,
de begin- en einddatum en tijd, afgelegde afstand, de ritprijs, de beladingstoestand
en identiteit van de bestuurder geregistreerd door de TOE.
O.BEDRIJFSGEGEVENS
Gegevens over de vervoerder zoals zijn vastgelegd op de TOE.
O.KAARTHOUDERGEGEVENS
Gegevens opgeslagen op de boordcomputerkaart ingebracht in de TOE.
O.POSITIEGEGEVENS
Gegevens betreffende de locatie van de auto die door de S.POSITIEBEPALINGSSENSOR aan
de TOE worden aangeleverd.
O.BEWEGINGSGEGEVENS
Gegevens betreffende snelheid en afgelegde afstand die door S.BEWEGINGSOPNEMER of
S.POSITIEBEPALINGSSENSOR aan de TOE worden aangeleverd.
O.GEBEURTENISGEGEVENS
Gegevens geregistreerd door de TOE met betrekking tot routinematige en uitzonderlijke
gebeurtenissen op basis waarvan analyses mogelijk zijn en de verantwoordelijke gebruiker
of proces kan worden bepaald.
O.SYSTEEMGEGEVENS
Specifieke gegevens ter ondersteuning of noodzakelijk voor het functioneren van de
TOE of voor identificatie en instellingen van de TOE functies.
Artikel 3.4. Begrenzingen van de TOE
De TOE (Target of Evaluation) is de selectie van hardware en software en bijbehorende
handleidingen die uiteindelijk wordt geëvalueerd. De TOE moet alle functionaliteit
omvatten die nodig is om aan de eisen in dit profiel te voldoen, maar mag daarnaast
ook andere zaken bevatten, zoals bijvoorbeeld een routeplanningsapplicatie.
De minimale omvang van de TOE wordt schematisch weergegeven in onderstaande figuur:
Figuur 4
Alle onderdelen die in deze afbeelding binnen de grijze omheining worden weergegeven
moeten onderdeel zijn van de TOE. Dus bijvoorbeeld de (voertuig) sensor voor bewegingsgegevens
(bewegingsopnemer) en de positiebepalingssensor (GNSS) hoeven geen deel uit te maken
van de TOE maar de aansluiting van deze sensoren weer wel
Andere zaken die in deze figuur zijn weergegeven (zoals de taxameter en de printer),
mogen onderdeel zijn van de TOE, hoewel dit niet altijd praktisch is. Ook extra software
en hardware die niet in deze figuur zijn weergegeven (zoals de bovengenoemde routeplanningsapplicatie)
mogen deel uitmaken van de TOE.
Daarnaast is het toegestaan om extra hardware of software binnen de fysieke behuizing
van de TOE op te nemen, zonder dat deze hardware of software meteen onderdeel worden
van de TOE. Het is echter niet toegestaan om tijdens de evaluatie van de TOE aan te
nemen dat deze extra hardware of software vertrouwd of goedaardig is: de evaluatie
van de TOE dient ondubbelzinnig aan te tonen dat de TOE nog steeds voldoet aan dit
Beschermingsprofiel als deze opgenomen hardware of software niet vertrouwd of goedaardig
is.
Artikel 4. Beveiligingsprobleem
Artikel 4.1. Beveiligingsbeleid
P.VASTLEGGEN
De TOE legt de volgende gegevens vast, afhankelijk van de werkingsmodus en het actieve
werkingsniveau:
-
○ Operationele modus basis: In ingeschakelde toestand registreert de TOE altijd de positie-
en gebeurtenisgegevens. Indien een boordcomputerkaart is ingebracht registreert de
TOE de identiteit van de kaarthouder;
-
○ Operationele modus arbeidstijd: Na een selectie van het werkingsniveau arbeidstijd
registreert de TOE de positie- en gebeurtenisgegevens en de arbeidstijdgegevens. Het
werkingsniveau arbeidstijd wordt automatisch geselecteerd door het inbrengen van de
chauffeurskaart, en kan zonder chauffeurskaart handmatig geselecteerd worden na het
invoeren van een burgerservicenummer. Indien een boordcomputerkaart is ingebracht
registreert de TOE de identiteit van de kaarthouder, indien identificatie plaats vindt
met een burgerservicenummer, dan registreert de TOE dit burgerservicenummer;
-
○ Operationele modus taxivervoer: Na een handmatige selectie van het werkingsniveau
taxivervoer, registreert de TOE de positie- en gebeurtenisgegevens, de arbeidstijdgegevens
en de ritgegevens. Indien een boordcomputerkaart is ingebracht registreert de TOE
de identiteit van de kaarthouder, indien identificatie plaatsvindt met een burgerservicenummer,
dan registreert de TOE dit burgerservicenummer;
-
○ Controlemodus: De TOE registreert de positie- en gebeurtenisgegevens en de identiteit
van de kaarthouder;
-
○ Activering/keuringsmodus: De TOE registreert de positie- en gebeurtenisgegevens en
de identiteit van de kaarthouder;
-
○ Bedrijfsmodus: De TOE registreert de positie- en gebeurtenisgegevens en de identiteit
van de kaarthouder.
P.BEWAREN_EN_BORGEN
De TOE bewaart de vastgelegde gegevens zodat:
-
○ wijzigingen van de gegevens detecteerbaar zijn;
-
○ de gegevens onweerlegbaar gekoppeld zijn aan de TOE;
-
○ de gegevens onweerlegbaar gekoppeld zijn aan de boordcomputerkaart.
P.ACTIES
De TOE kan de volgende acties uitvoeren, afhankelijk van de werkingsmodus, het actieve
werkingsniveau en de ingebrachte boordcomputerkaart:
-
○ Selecteren van de juiste werkingsmodus;
-
○ Activering, deactivering en onderzoek van de TOE;
-
○ Instellen van de bedrijfsvergrendeling;
-
○ Detecteren en registreren van storingen;
-
○ Detecteren en registeren van fouten;
-
○ Detecteren en registeren van gebeurtenissen;
-
○ Gegevens tonen op een leesvenster;
-
○ Gegevens overbrengen naar een externe gegevensdrager;
-
○ Gegevens overbrengen van de chauffeurskaart naar de TOE;
-
○ Gegevens overbrengen naar een externe inrichting;
-
○ Gegevens beschikbaar stellen t.b.v. een printer;
-
○ Geven van waarschuwingssignalen.
P.UITVOEREN_GEGEVENS
De TOE kan de geregistreerde gegevens uitvoeren, afhankelijk van de ingebrachte boordcomputerkaart:
-
○ Geen kaart, authenticatie op basis van burgerservicenummer:
-
○ ritgegevens van de huidige sessie naar een leesvenster;
-
○ arbeids-, rij- en rusttijden van de huidige sessie naar een leesvenster;
-
○ ritgegevens van de huidige sessie naar een uitvoerinterface voor een printer;
-
○ arbeids-, rij- en rusttijden van de huidige sessie naar een uitvoerinterface voor
een printer;
-
○ Chauffeurskaart:
-
○ eigen ritgegevens naar een leesvenster;
-
○ eigen arbeids-, rij- en rusttijden naar een leesvenster;
-
○ eigen arbeids-, rij- en rusttijden naar de chauffeurskaart;
-
○ eigen ritgegevens naar een uitvoerinterface voor een printer;
-
○ eigen arbeids-, rij- en rusttijden naar een uitvoerinterface voor een printer.
-
○ Inspectiekaart: alle gegevens met uitzondering van positiegegevens en beveiligingsgegevens,
-
○ Keuringskaart: alle gegevens met uitzondering van positiegegevens en beveiligingsgegevens,
-
○ Keuringskaart, na actieve handeling gevolgd door Inspectiekaart: de positiegegevens
naar een extern handhavingsmiddel of externe gegevensdrager overbrengen.
-
○ Ondernemerskaart: alle gegevens vastgelegd in de bedrijfsvergrendeling voor de desbetreffende
ondernemer met uitzondering van positiegegevens en beveiligingsgegevens,
P.DEACTIVERING
De TOE kan met behulp van een keuringskaart worden gedeactiveerd. Alle gegevens opgeslagen
op de TOE tijdens de deactivering worden overgebracht naar een externe gegevensdrager
met uitzondering van positiegegevens. Positiegegevens kunnen alleen worden overgebracht
naar externe gegevensdrager(s) of externe inrichtingen als er tijdens P.DEACTIVERING
op de TOE wordt aangemeld met achtereenvolgens S.KEURINGSKAART als S.INSPECTIEKAART.
Artikel 4.2. Aannames
A.BEDIENING
Er wordt verondersteld dat de bestuurder van de auto de TOE juist bedient en correct
het werkingsniveau, de beladingtoestand en het moment van aanvang en beëindiging van
een rit selecteert.
A.SENSOREN
Er wordt verondersteld dat de gegevens aangeboden op de sensorinterface(s) correct
zijn.
A.SYSTEEMKAART
Er wordt verondersteld dat de systeemkaart
-
○ een certificaat bevat welk onweerlegbaar is gekoppeld met de TOE;
-
○ alle gegevens die door de TOE worden aangeboden correct ondertekent;
-
○ de handtekening terugstuurt naar de TOE.
A.BOORDCOMPUTERKAART
Er wordt verondersteld dat een ingebrachte boordcomputerkaart
-
○ een certificaat bevat welk onweerlegbaar is gekoppeld met de boordcomputerkaarthouder;
-
○ alle gegevens die door de TOE worden aangeboden correct ondertekent;
-
○ de handtekening terugstuurt naar de TOE.
A.BOORDCOMPUTERKAARTHOUDER
Er wordt verondersteld dat boordcomputerkaarthouders hun boordcomputerkaart niet aan
derden uitreiken en hun PIN-code geheim houden.
A.PRINTER
Er wordt verondersteld dat gegevens die worden aangeboden ten behoeve van een aangesloten
printer, correct worden afgedrukt door die printer.
A. VOOR_ACTIVERING
De TOE wordt in inactieve toestand geleverd aan voertuigfabrikanten, installateurs
en/of erkende werkplaatsen. Deze zullen de TOE installeren waarna een erkende werkplaats
de TOE zal kalibreren en vervolgens activeren.
Voertuigfabrikanten, installateurs en/of erkende werkplaatsen zullen de integriteit
van de TOE beschermen totdat de TOE is geactiveerd.
Artikel 5. Beveiligingsdoelstellingen
Artikel 5.1. Beveiligingsdoelen voor de TOE
OT.AUDIT
De TOE legt beveiligingsrelevante gebeurtenisgegevens vast en toont deze op het beeldscherm.
OT.AUTHENTICATIE_BOORDCOMPUTERKAART
De TOE zal een ingebrachte boordcomputerkaart authenticeren door middel van zowel:
OT.VASTLEGGEN
De TOE legt gegevens vast volgens de regels van P.VASTLEGGEN en zodanig dat de geregistreerde
gegevens een correcte afspiegeling zijn van de waarden aangeboden op de sensorinterface(s).
OT.KOPPELEN_AAN_SYSTEEMKAART
De TOE zal gegevens die geregistreerd dienen te worden aan de systeemkaart aanbieden
ter ondertekening met een elektronische handtekening.
OT.KOPPELEN_AAN_BOORDCOMPUTERKAART
De TOE zal arbeids-, rij- en rusttijden van de bestuurder die geregistreerd dienen
te worden, aan de chauffeurskaart aanbieden ter ondertekening met een elektronische
handtekening.
OT.OPSLAAN
De TOE zal gegevens die geregistreerd dienen te worden opslaan. De gegevens zullen
gezamenlijk worden opgeslagen met de elektronische handtekeningen over deze gegevens.
OT.UITVOEREN_GEGEVENS
De TOE kan geregistreerde gegevens uitvoeren volgens de regels van P.UITVOEREN_GEGEVENS.
Tenzij gegevens worden uitgevoerd naar printer of leesvenster worden de bij de gegevens
opgeslagen elektronische handtekeningen eveneens uitgevoerd.
OT.FYSIEKE_BEVEILIGING
De TOE biedt fysieke weerstand zodanig dat het openmaken van de TOE in een laboratorium
kan worden vastgesteld.
OT.BEWAKING_INTEGRITEIT
De TOE zal de integriteit van de gegevens ten minste bewaken door:
-
○ Het testen van de integriteit van opgeslagen gegevens bij het opstarten van de TOE
(O.SYSTEEMGEGEVENS), op verzoek van een gebruiker of bij het overbrengen van gegevens;
-
○ Het testen van de correcte werking van de TOE en de S.SYSTEEMKAART bij het opstarten
van de TOE of op verzoek van een gebruiker.
Artikel 5.2. Beveiligingsdoelen voor de omgeving
OE.VOOR_ACTIVERING
De TOE wordt in inactieve toestand geleverd aan voertuigfabrikanten, installateurs
en/of erkende werkplaatsen. Deze zullen de TOE installeren waarna een erkende werkplaats
de TOE zal kalibreren en vervolgens activeren.
Voertuigfabrikanten, installateurs en/of erkende werkplaatsen zullen de integriteit
van de TOE beschermen totdat de TOE is geactiveerd.
OE.SENSOREN
De omgeving van de TOE dient ervoor zorg te dragen dat de gegevens die worden aangeboden
op de sensorinterface(s) correct zijn. Dit kan bijvoorbeeld door:
OE.PRINTER
De omgeving van de TOE dient ervoor zorg te dragen dat de gegevens die worden aangeboden
door de TOE aan de printer correct worden afgedrukt. Dit kan bijvoorbeeld door:
OE.BEDIENING
De omgeving van de TOE dient ervoor zorg te dragen dat de bestuurder van de auto correct
gebruik maakt van de mogelijkheden om het werkingsniveau, de beladingtoestand, het
begin en einde van een rit en de aanvang en einde van de dienst te selecteren. Dit
kan bijvoorbeeld door:
OE.SYSTEEMKAART
De omgeving van de TOE dient een systeemkaart te bevatten die:
-
○ een certificaat bevat welk onweerlegbaar is gekoppeld met de TOE;
-
○ alle gegevens die door de TOE worden aangeboden correct ondertekent;
-
○ de handtekening terugstuurt naar de TOE.
OE.BOORDCOMPUTERKAART
De omgeving van de TOE dient boordcomputerkaarten te bevatten die:
-
○ een certificaat bevat welk onweerlegbaar is gekoppeld met de boordcomputerkaarthouder;
-
○ alle gegevens die door de TOE worden aangeboden correct te ondertekent;
-
○ de handtekening terugstuurt naar de TOE.
OE.BOORDCOMPUTERKAARTHOUDER
Boordcomputerkaarthouders dienen hun boordcomputerkaart niet aan derden uit te reiken
en hun PIN-code geheim te houden. Bestuurders mogen maar één geldige chauffeurskaart
in hun bezit hebben.
OE.DEACTIVERING
De TOE wordt buiten gebruik gesteld (deactivering) door erkende werkplaatsen. De opgeslagen
gegevens worden hierbij verwijderd met uitzondering van O.SYSTEEMGEGEVENS en O.POSITIEGEGEVENS.
Artikel 6. Functionele beveiligingseisen
De functionele beveiligingseisen zijn verdeeld in een aantal functionele groepen.
Iedere groep bevat één of meer onderling samenhangende eisen. De groepen zijn:
-
○ Beveiligingsrollen: Deze definiëren de verschillende rollen en modussen van de TOE,
en hoe deze rollen worden aangenomen.
-
○ Identificatie en Authenticatie: Deze definiëren hoe boordcomputerkaarten en andere
randapparatuur worden geïdentificeerd en waar nodig geauthenticeerd.
-
○ BCT-toegangsbeleid: Hier wordt beschreven wat wordt vastgelegd, en wie daar wat mee
mag doen.
-
○ Handtekeningen: Hier wordt beschreven hoe handtekeningen worden gevraagd aan Systeemkaart
en Boordcomputerkaart
-
○ Beveiligingsaudit: Hier wordt beschreven hoe welke systeemgebeurtenissen worden geregistreerd
en hoe deze zijn beschermd
-
○ Bescherming van de BCT: Hier wordt beschreven hoe de fysieke beveiliging van de BCT
werkt en hoe de integriteit wordt gewaarborgd.
Artikel 6.1. Beveiligingsrollen
FMT_SMR.2 Restricties op gebruikersrollen
FMT_SMR.2.1 De TSF kent de volgende gebruikersrollen:
-
○ BESTUURDER
-
○ TOEZICHTHOUDER
-
○ WERKPLAATS
-
○ VERVOERDER
-
○ ONBEKEND
FMT_SMR.2.2 De TSF kan rollen met gebruikers associëren
FMT_SMR.2.3 De TSF zal de volgende regels afdwingen:
-
○ De rol BESTUURDER wordt aangenomen (en de werkingsmodus wordt Operationele Modus Arbeidstijd)
als S.CHAUFFEURSKAART is ingebracht en geauthenticeerd, of als geen S.BOORDCOMPUTERKAART
is ingebracht en de gebruiker met het burgerservicenummer is ge-identificeerd.
-
○ De rol TOEZICHTHOUDER wordt aangenomen (en de werkingsmodus wordt Controle Modus)
als S.INSPECTIEKAART is ingebracht en geauthenticeerd
-
○ De rol WERKPLAATS wordt aangenomen (en de werkingsmodus wordt Activerings/Keuringsmodus)
als S.KEURINGSKAART is ingebracht en geauthenticeerd
-
○ De rol VERVOERDER wordt aangenomen (en de werkingsmodus wordt Bedrijfsmodus) als S.ONDERNEMERSKAART
is ingebracht en geauthenticeerd
-
○ De rol ONBEKEND wordt aangenomen (en de werkingsmode wordt Operationele Modus Basis)
als:
-
○ Geen kaart is ingebracht en de gebruiker heeft zich niet met burgerservicenummer ge-identificeerd
-
○ Wel een kaart is ingebracht maar de authenticatie faalt
Artikel 6.2. Identificatie en Authenticatie
FIA_UID.1 Tijd van identificatie (Boordcomputerkaarten)
FIA_UID.1.1 De TSF staat het registreren van de O.POSITIEGEGEVENS, en O.GEBEURTENISGEGEVENS namens
de gebruikersrol ONBEKEND toe, voordat een gebruiker is geïdentificeerd.
FIA_UID.1.2 De TSF eist dat S.CHAUFFEURSKAART, S.INSPECTIEKAART, S.KEURINGSKAART, en S.ONDERNEMERSKAART
succesvol zijn geïdentificeerd op basis van de identiteit weergegeven in het certificaat
op die boordcomputerkaart, alvorens andere handelingen te verrichten namens de desbetreffende
gebruiker.
FIA_UAU.1 Tijd van authenticatie (Boordcomputerkaarten)
FIA_UAU.1.1 De TSF staat het registreren van de O.BASISGEGEVENS, O.ARBEIDSTIJDGEGEVENS, O.RITGEGEVENS,
O.POSITIEGEGEVENS, O.BEWEGINGSGEGEVENS en O.GEBEURTENISGEGEVENS namens de gebruikersrol
ONBEKEND toe, voordat een gebruiker is geauthenticeerd.
FIA_UAU.1.2 De TSF eist dat S.CHAUFFEURSKAART, S.INSPECTIEKAART, S.KEURINGSKAART en S.ONDERNEMERSKAART
succesvol zijn geauthenticeerd op basis van:
-
○ Een minimaal 4 karakter lange PIN (deze authenticatie wordt door S.CHAUFFEURSKAART,
S.INSPECTIEKAART, S.KEURINGSKAART en S.ONDERNEMERSKAART uitgevoerd en het resultaat
wordt door deze aan de TSF gerapporteerd), en
-
○ Verificatie van het certificaat op de boordcomputerkaart.
FIA_AFL.1 Falen van authenticatie (FIA_AFL)
FIA_AFL.1.1 De TSF detecteert wanneer vijf (5) opeenvolgende niet-succesvolle authenticatiepogingen
plaatsvinden gerelateerd aan het authenticeren van dezelfde S.CHAUFFEURSKAART, S.INSPECTIEKAART,
S.KEURINGSKAART of S.ONDERNEMERSKAART
FIA_AFL.1.2 Als er vijf (5) opeenvolgende niet-succesvolle authenticatiepogingen zijn gedetecteerd,
dan zal de TSF:
-
○ een gebeurtenis genereren ;
-
○ de gebruiker waarschuwen;
-
○ aannemen dat de gebruikersrol ONBEKEND is.
FIA_UAU.6 Herauthenticeren
FIA_UAU.6.1 De TSF zal S.CHAUFFEURSKAART, S.INSPECTIEKAART, S.KEURINGSKAART en S.ONDERNEMERSKAART
herauthenticeren onder de volgende condities:
-
○ bij het plaatsen van een elektronische handtekening door een boordcomputerkaart;
-
○ bij het invoeren van de boordcomputerkaart;
-
○ bij het opheffen van een geblokkeerde kaartsessie;
-
○ bij herstel van de stroomvoorziening na een onderbreking
FTA_SSL.2 Blokkeren van een sessie op initiatief van een gebruiker
FTA_SSL.2.1 De TSF zal S.BOORDCOMPUTERKAART toestaan een sessie te blokkeren door het uitnemen
van S.BOORDCOMPUTERKAART zonder dat is aangegeven dat de sessie van de gebruiker is
beëindigd en als de auto zich in de toestand stilstaan bevindt door middel van:
FTA_SSL.2.2 De TSF eist dat de volgende handelingen plaatsvinden alvorens de blokkering op te
heffen:
FTA_SSL.3 Automatisch beëindigen van een sessie
FTA_SSL.3.1 De TSF beëindigt een kaartsessie:
-
○ als een geblokkeerde S.CHAUFFEURSKAART sessie niet binnen 60 minuten wordt hervat;
-
○ meteen als een andere S.BOORDCOMPUTERKAART wordt ingebracht dan waarvoor de TSF is
geblokkeerd, tenzij
-
○ de TSF in de toestand P.DEACTIVERING is geplaatst door een S.KEURINGSKAART waarna
een S.INSPECTIEKAART wordt aangeboden, of
-
○ in de Operationele Modus Arbeidstijd of Operationele Modus Taxivervoer een S.INSPECTIEKAART
wordt aangeboden;
-
○ als in een sessie van een S.ONDERNEMERSKAART, S.INSPECTIEKAART of S.KEURINGSKAART
gedurende 5 minuten geen handelingen aan de TSF verricht.
FIA_UID.2 Identificatie voor enige actie (Systeemkaart)
FIA_UID.2.1 De TSF identificeert S.SYSTEEMKAART op basis van de identiteit weergegeven in het
machine-gebonden certificaat zoals vastgelegd op de systeemkaart verbonden met de
TOE, alvorens handelingen te verrichten namens S.SYSTEEMKAART.
FIA_UID.2 Identificatie voor enige actie (Overigen)
FIA_UID.2.1 De TSF identificeert S.BEWEGINGSOPNEMER, S.POSITIEBEPALINGSSENSOR, S.PRINTER, S.TAXAMETER,
S.HANDHAVINGSMIDDELEN, S.KALIBRATIEMIDDELEN EN S.BEDRIJFSMIDDELEN op basis van hun
aanwezigheid op de daarvoor bestemde interface, alvorens handelingen te verrichten
namens de desbetreffende subjecten.
Artikel 6.3. Bct-toegangsbeleid
FDP_ACC.2 Volledige toegangscontrole
FDP_ACC.2.1 De TSF dwingt het toepassen van het BCT-toegangsbeleid af voor alle subjecten, alle
objecten en alle handelingen.
FDP_ACC.2.2 De TSF garandeert dat alle verrichtingen tussen een subject gecontroleerd door de
TSF en een object gecontroleerd door de TSF zijn onderworpen aan een toegangscontrole
SFP.
FDP_ACF.1 Toegangscontrole op basis van attributen
FDP_ACF.1.1 De TSF dwingt het toepassen van het BCT-toegangsbeleid af voor objecten voor alle
subjecten en alle objecten.
FDP_ACF.1.2 De TSF dwingt de volgende regels af om te bepalen of een verrichting tussen gecontroleerde
subjecten en gecontroleerde objecten is toegestaan:
-
○ TSF zal:
-
– Altijd O.BEWEGINGSGEGEVENS inlezen, samenvatten, en samen met de tijden de gegevens betreffende verplaatsing beschikbaar stellen als O. BASISGEGEVENS
-
– Altijd O.POSITIEGEGEVENS inlezen en vastleggen;
-
– O.ARBEIDSTIJDGEGEVENS vastleggen in Operationele Modus Arbeidstijd en Operationele
Modus Taxivervoer;
-
– O.RITGEGEVENS vastleggen in Operationele Modus Taxivervoer.
NB: Als gegevens worden vastgelegd dan is dat inclusief de elektronische handtekening
-
○ BESTUURDER mag:
-
– de eigen O.RITGEGEVENS en O.KAARTHOUDERGEGEVENS tonen op een leesvenster;
-
– O.ARBEIDSTIJDENGEGEVENS opslaan op de S.CHAUFFEURSKAART;
-
– O.ARBEIDSTIJDENGEGEVENS van de S.CHAUFFEURSKAART overbrengen naar de TOE;
-
– O.RITGEGEVENS en O.KAARTHOUDERGEGEVENS uitvoeren naar S.PRINTER.
-
○ TOEZICHTHOUDER mag alle O.BASISGEGEVENS, O.ARBEIDSTIJDENGEGEVENS, O.RITGEGEVENS, O.BEDRIJFSGEGEVENS,
O.KAARTHOUDERGEGEVENS, O.GEBEURTENISGEGEVENS en O.SYSTEEMGEGEVENS
-
– tonen op een leesvenster;
-
– uitvoeren naar S.PRINTER;
-
– uitvoeren naar S.HANDHAVINGSMIDDELEN of externe gegevensdragers.
-
○ TOEZICHTHOUDER mag, mits de TOE is gedeactiveerd, O.POSITIEGEGEVENS
-
○ WERKPLAATS mag de TOE deactiveren.
-
○ WERKPLAATS mag O.SYSTEEMGEGEVENS aanpassen
-
○ WERKPLAATS mag alle O.BASISGEGEVENS, O.RITGEGEVENS, O.ARBEIDSTIJDENGEGEVENS, O.BEDRIJFSGEGEVENS,
O.KAARTHOUDERGEGEVENS, O.GEBEURTENISGEGEVENS en O.SYSTEEMGEGEVENS
-
– tonen op een leesvenster;
-
– uitvoeren naar S.PRINTER;
-
– uitvoeren naar S.KALIBRATIEMIDDELEN of externe gegevensdragers.
-
○ VERVOERDER mag alle O.BASISGEGEVENS, O.ARBEIDSTIJDENGEGEVENS, O.RITGEGEVENS, O.BEDRIJFSGEGEVENS,
O.KAARTHOUDERGEGEVENS, O.GEBEURTENISGEGEVENS en O.SYSTEEMGEGEVENS geregistreerd gedurende
de periode dat de TSF voor de desbetreffende vervoerder is vergrendeld of vergrendeld
geweest (bedrijfsvergrendeling)
-
– tonen op een leesvenster;
-
– uitvoeren naar S.PRINTER;
-
– uitvoeren naar S.BEDRIJFSMIDDELEN of externe gegevensdragers.
FDP_ACF.1.3 –
FDP_ACF.1.4 De TSF zal expliciet toegang van subjecten naar objecten weigeren gebaseerd op de
volgende regel:
FDP_ETC.2 Export van gegevens met attributen
FDP_ETC.2.1 De TSF dwingt het gebruik van het BCT-toegangsbeleid af wanneer O.BASISGEGEVENS,
O.ARBEIDSTIJDENGEGEVENS, O.RITGEGEVENS, O.POSITIEGEGEVENS, O.BEDRIJFSGEGEVENS, O.GEBEURTENISGEGEVENS
en O.SYSTEEMGEGEVENS gegevens worden overgebracht naar externe gegevensdragers of
inrichtingen buiten de TSF.
FDP_ETC.2.2 De TSF exporteert gegevens inclusief de bijbehorende elektronische handtekening over
deze gegevens, behalve als deze naar S.PRINTER of het leesvenster worden geexporteerd.
FDP_ETC.2.3 De TSF garandeert dat de elektronische handtekening onlosmakelijk is geassocieerd
met de geëxporteerde gegevens.
FDP_ETC.2.4 De TSF dwingt de volgende regels af wanneer gegevens worden geëxporteerd van de TSF:
FDP_ITC.1 Import van gegevens zonder attributen
FDP_ITC.1.1 De TSF dwingt het gebruik van het BCT-toegangsbeleid af wanneer gegevens worden ingelezen
van S.BOORDCOMPUTERKAARTEN, S.BEWEGINGSOPNEMER, S.POSITIEBEPALINGSSENSOR, S.HANDHAVINGSMIDDELEN,
S.KALIBRATIEMIDDELEN, S.BEDRIJFSMIDDELEN of S.TAXAMETER.
FDP_ITC.1.2 De TSF negeert attributen wanneer gegevens worden ingelezen door de TSF.
FDP_ITC.1.3 De TSF dwingt de volgende regels af wanneer gegevens worden ingelezen door de TSF:
Artikel 6.4. Handtekeningen
FDP_DAU.2 Data authenticatie met identiteit
FDP_DAU.2.1 De TSF kan een bewijs van de validiteit van gegevens genereren als volgt:
-
○ Een hash van O.RITGEGEVENS wordt ondertekend door de S.SYSTEEMKAART over de volledige
set van desbetreffende O.RITGEGEVENS direct bij het registreren van deze gegevens
per individuele rit;
-
○ Een hash van O.ARBEIDSTIJDGEGEVENS wordt ondertekend door S.CHAUFFEURSKAART direct
bij het registreren van deze gegevens bij het beëindigen van de dienst van de bestuurder
of het afsluiten van de kaartsessie;
-
○ Een hash van O.ARBEIDSTIJDGEGEVENS wordt ondertekend door S.SYSTEEMKAART direct bij
het registreren van deze gegevens indien de S.CHAUFFEURSKAART niet beschikbaar is;
-
○ Een hash van alle gegevens overgebracht naar S.HANDHAVINGSMIDDELEN, S.BEDRIJFSMIDDELEN,
S.KALIBRATIEMIDDELEN of externe gegevensdragers wordt ondertekend door de S.SYSTEEMKAART
op het moment van de overdracht;
-
○ Hashes van alle geregistreerde O.BASISGEGEVENS, O.ARBEIDSTIJDENGEGEVENS, O.RITGEGEVENS,
O.POSITIEGEGEVENS, O.BEDRIJFSGEGEVENS en O.GEBEURTENISGEGEVENS worden ondertekend
door S.SYSTEEMKAART.
FDP_DAU.2.2 De TSF levert S.BOORDCOMPUTERKAART een mogelijkheid om het bewijs van de integriteit
en authenticiteit van de gegevens en de identiteit van de gebruiker die de gegevens
heeft ondertekend te verifiëren.
FTP_ITC.1 Vertrouwd kanaal tussen TSFs
FTP_ITC.1.1 De TSF levert een communicatiekanaal tussen de TSF en de S.SYSTEEMKAART. Dit communicatiekanaal
is gescheiden van andere communicatiekanalen, levert zekere identificatie van de eindpunten,
en beschermt de data op het kanaal tegen wijzigen of lekken.
FTP_ITC.1.2 De TSF mag alleen zelf communicatie initiëren over het vertrouwde kanaal.
FTP_ITC.1.3 De TSF zal communicatie initiëren over het vertrouwde kanaal voor het door S.SYSTEEMKAART
laten zetten van handtekeningen en het ontvangen van deze handtekeningen.
FCS_COP.1 Cryptografische operaties
FCS_COP.1.1 De TSF zal hash-operaties uitvoeren volgens zowel het SHA-1 en het SHA-256 cryptografische
algoritme zoals gedefinieerd in de ISO/IEC 10118-3, FIPS PUB 180-2 en ETSI TS 102
176-1 standaarden.
Artikel 6.5. Beveiligingsaudit
FAU_GEN.1 Genereren van gebeurtenisgegevens
FAU_GEN.1.1 De TSF genereert een gebeurtenis record van de volgende gebeurtenissen:
-
○ het aanzetten van de TOE;
-
○ het uitzetten van de TOE;
-
○ het optreden van storingenin de werking van de TSF;
-
a. een storing in de werking van de registratiefunctie;
-
b. een storing in de werking van de beveiligingsfuncties;
-
c. een storing in de werking van de sensoren;
-
d. een storing in de overbrenging naar een externe interface
-
e. een storing in de werking van de systeemkaart;
-
f. een storing in de werking van de boordcomputerkaarten.
-
○ het optreden van foutenin de werking van de TSF;
-
a. een integriteitfout in de uitvoercode;
-
b. een integriteitfout in de systeemgegevens;
-
c. een integriteitfout in de opgeslagen gebruikersgegevens;
-
d. een integriteitfout bij de gegevensuitvoer naar de chauffeurskaart;
-
e. een fout in de registratiefunctie;
-
f. een fout die de beveiliging van de boordcomputer in gevaar brengt;
-
g. een fout bij de gegevensuitvoer naar externe inrichtingen;
-
h. een fout bij het gebruik van de systeemkaart;
-
i. een fout bij het gebruik van de boordcomputerkaart;
-
j. een fout in de bewegingsensor;
-
k. een fout in de positiebepalingsensor;
-
l. een fout in de koppeling met de taxameter.
-
○ het inbrengen van S.BOORDCOMPUTERKAART;
-
○ het uitnemen van S.BOORDCOMPUTERKAART;
-
○ het inbrengen van een ongeldige S.BOORDCOMPUTERKAART;
-
○ het inbrengen van een S.CHAUFFEURSKAART waarvan blijkt dat de datum en het tijdstip
van de laatste registratie op S.CHAUFFEURSKAART op een later tijdstip valt dan de
actuele datum en tijdstip volgens de tijdwaarneming van de TSF;
-
○ het niet juist afsluiten van de kaartsessie;
-
○ het inbrengen van S.CHAUFFEURSKAART waarvan blijkt dat de laatste kaartsessie niet
juist is afgesloten;
-
○ het ontstaan van onvoldoende opslagcapaciteit;
-
○ het verdwijnen van onvoldoende opslagcapaciteit;
-
○ het ontstaan van onvoldoende opslagcapaciteit op de S.CHAUFFEURSKAART;
-
○ het verdwijnen van onvoldoende opslagcapaciteit op de S.CHAUFFEURSKAART;
-
○ het ontstaan van een onderbreking van ten minste 5 seconden in de stroomvoorziening
van de TOE;
-
○ het verdwijnen van een onderbreking van ten minste 5 seconden in de stroomvoorziening
van de TOE;
-
○ het begin van een periode waarin de contactgeschakelde voedingsbron is uitgeschakeld
in de toestand rijden;
-
○ het einde van een periode waarin de contactgeschakelde voedingsbron is uitgeschakeld
in de toestand rijden;
-
○ het vaststellen van een toestand verplaatsen door de verplaatsingsopnemer van de TOE
wanneer er geen O.BEWEGINGSGEGEVENS van de S.BEWEGINGSOPNEMER worden verkregen;
-
○ het begin van het niet kunnen verkrijgen van O.POSITIEGEGEVENS gedurende 5 minuten;
-
○ het einde van het niet kunnen verkrijgen van O.POSITIEGEGEVENS gedurende 5 minuten;
-
○ een afwijking van meer dan twee procent tussen de, met behulp van O.BEWEGINGSGEGEVENS
en de constante van de boordcomputer in de O.SYSTEEMGEGEVENS, berekende afstand en
de werkelijke afstand;
-
○ een afwijking van meer dan drie procent tussen de O.BEWEGINGSGEGEVENS en de O.POSITIEGEGEVENS;
-
○ het ontstaan van een onderbreking in de koppeling met S.TAXAMETER;
-
○ het verdwijnen van een onderbreking in de koppeling met S.TAXAMETER;
-
○ het overbrengen van gegevens inclusief de naam van de gebruikte interface;
-
○ het activeren van de TSF;
-
○ het keuren van de TSF;
-
○ het deactiveren van de TSF;
-
○ het vergrendelen van de TSF;
-
○ het inschakelen van een werkingsmodus inclusief naam werkingsmodus;
-
○ het uitschakelen van een werkingsmodus inclusief naam werkingsmodus;
-
○ het begin van rijden in de operationele modus werkingsniveau taxivervoer zonder S.CHAUFFEURSKAART;
-
○ het einde van rijden in de operationele modus werkingsniveau taxivervoer zonder S.CHAUFFEURSKAART;
-
○ het detecteren van een niet-succesvolle authenticatiepoging;
-
○ het installeren van een programmatuurrevisie.
-
○ starten of stoppen van audit- en beveiligingsfuncties;
-
○ het uitblijven of weigeren van een elektronische handtekening door S.CHAUFFEURSKAART
of S.SYSTEEMKAART;
-
○ niet-geautoriseerde wijziging van de TSF configuratie;
-
○ toegang tot het gebeurtenissenlogboek.
FAU_GEN.1.2 De TSF legt per gebeurtenis ten minste de volgende informatie vast zoals die geldt
op het moment van optreden:
-
○ een automatisch gegenereerd oplopend volgnummer;
-
○ type van de gebeurtenis (de gebeurteniscode);
-
○ de datum en het tijdstip als gecoördineerde wereldtijd;
-
○ de kilometerstand;
-
○ de verplaatsingstoestand van de auto (rijden/stilstaan);
-
○ de werkingsmodus en werkingsniveau van de TOE;
-
○ waar relevant, de uitkomst van de gebeurtenis;
-
○ waar relevant, aanvullende relevante informatie;
als een storing of fout is opgetreden tevens:
als een S.BOORDCOMPUTERKAART is ingebracht in de TSF tevens:
als geen S.BOORDCOMPUTERKAART is ingebracht, maar de gebruiker is geïdentificeerd
met een burgerservicenummer:
FAU_ARP.1 Automatische respons op gebeurtenissen
FAU_ARP.1.1 De TSF geeft een waarschuwingsignaal op het leesvenster wanneer een gebeurtenis wordt
gedetecteerd.
FAU_STG.1 Bescherming van gebeurtenisgegevens
FAU_STG.1.1 De TSF beschermt de opgeslagen gebeurtenis records in O.GEBEURTENISGEGEVENS tegen
ongeautoriseerd verwijderen.
FAU_STG.1.2 De TSF voorkomt ongeautoriseerde aanpassingen in de opgeslagen gebeurtenis records
in O.GEBEURTENISGEGEVENS.
FAU_STG.4 Voorkomen van verlies van gebeurtenisgegevens
FAU_STG.4.1 De TSF overschrijft de oudste gebeurtenis records met nieuwere wanneer de opslagcapaciteit
voor de O.GEBEURTENISGEGEVENS vol is.
FRU_RSA.2 Maximum en minimum quotas
FRU_RSA.2.1 –
FRU_RSA.2.2 De TSF garandeert een minimum hoeveelheid opslagcapaciteit voldoende voor 365 dagen
van normaal gebruik tegelijkertijd te gebruiken voor:
-
○ O.BASISGEGEVENS;
-
○ O.RITGEGEVENS;
-
○ O.POSITIEGEGEVENS;
-
○ O.BEDRIJFSGEGEVENS;
-
○ O.GEBEURTENISGEGEVENS;
FPT_STM.1 Tijd
FPT_STM.1.1 De TSF is in staat om betrouwbare tijdsregistraties uit te voeren in de Universal
Time Coordinated met een afwijking van ten hoogste één (1) seconde en een resolutie
van één (1) seconde of nauwkeuriger.
Artikel 6.6. Bescherming van de BCT
FPT_PHP.1 Passieve detectie van fysieke aanvallen
FPT_PHP.1.1 De TSF zal een laboratorium in staat stellen om fysieke aanvallen ondubbelzinnig
te detecteren.
FPT_PHP.1.2 De TSF zal het mogelijk maken om te bepalen dat fysieke aanvallen op de TSF, de S.SYSTEEMKAART
of de verbinding tussen TSF en de S.SYSTEEMKAART hebben plaatsgevonden.
FPT_TST.1 Testen van de TSF
FPT_TST.1.1 De TSF zal een verzameling zelf-testen doen bij het opstarten om de correcte werking
van de TSF te demonstreren.
FPT_TST.1.2 De TSF zal TOEZICHTHOUDER, WERKPLAATS en VERVOERDER de mogelijkheden bieden om de
integriteit van de TSF data te verifiëren.
FPT_TST.1.3 De TSF zal TOEZICHTHOUDER, WERKPLAATS en VERVOERDER de mogelijkheden bieden om de
integriteit van de TSF uitvoerbare programmatuurcode (executables) te verifiëren.
Artikel 8. Rationale
Artikel 8.1. Beveiligingsdoelstellingen
Deze sectie bevat een uitleg dat de beveiligingsdoelstellingen het gehele beveiligingsprobleem
adresseren. Dit beveiligingsprobleem bestaat uit drie delen:
-
○ Dreigingen: Dit profiel bevat geen dreigingen, dus er is ook geen uitleg
-
○ Beveiligingsbeleid: Zie sectie 8.1.1
-
○ Aannames: Zie sectie 8.1.2
Artikel 8.1.1. Beveiligingsbeleid
Deze sectie bevat een uitleg dat de beveiligingsdoelstellingen alle delen van het
beveiligingsbeleid implementeren.
P.VASTLEGGEN
Deze wordt direct ondervangen door OT.VASTLEGGEN. Daarnaast vindt indirecte ondersteuning
plaats door OT.FYSIEKE_BEVEILIGING.
P.BEWAREN_EN_BORGEN
Het bewaren van de gegevens wordt ondervangen door:
Het detecteren van de wijzigingen in de vastgelegde gegevens wordt ondervangen door:
-
○ Het aanbieden van de gegevens aan de systeemkaart (OT.KOPPELEN_AAN_SYSTEEMKAART) en
het door deze ondertekenen van de gegevens (OE.SYSTEEMKAART);
-
○ Het aanbieden van gegevens aan de boordcomputerkaart (OT.KOPPELEN_AAN_BOORDCOMPUTERKAART)
en het door deze ondertekenen van de gegevens (OE.BOORDCOMPUTERKAART).
Het onweerlegbaar koppelen aan de TOE wordt ondervangen door:
-
○ Het aanbieden van de gegevens aan de systeemkaart (OT.KOPPELEN_AAN_SYSTEEMKAART) en
het door deze ondertekenen van de gegevens (OE.SYSTEEMKAART);
-
○ Dat de systeemkaart een certificaat bevat welk onweerlegbaar is gekoppeld aan de TOE
(OE.SYSTEEMKAART).
Het onweerlegbaar koppelen aan de boordcomputerkaarthouder wordt ondervangen door:
-
○ Het aanbieden van gegevens aan de boordcomputerkaart (OT.KOPPELEN_AAN_BOORDCOMPUTERKAART)
en het door deze ondertekenen van de gegevens (OE.BOORDCOMPUTERKAART);
-
○ Dat de boordcomputerkaart een certificaat bevat welk onweerlegbaar is gekoppeld aan
de boordcomputerkaarthouder (OE.BOORDCOMPUTERKAART);
-
○ Dat de boordcomputerhouder zich authenticeert met een PIN bij het insteken van de
kaart (OT.AUTHENTICATIE_BOORDCOMPUTERKAART);
-
○ Dat de boordcomputerhouder zijn kaart veilig bewaart en zijn PIN geheim houdt. (OE.BOORDCOMPUTERKAARTHOUDER).
Daarnaast vindt indirecte ondersteuning plaats door OT.FYSIEKE_BEVEILIGING, OT.AUDIT
en OT.BEWAKING_INTEGRITEIT.
P.ACTIES
Deze wordt direct ondervangen door OT.AUDIT, OT.UITVOEREN_GEGEVENS, OT.AUTHENTICATIE_BOORDCOMPUTERKAART
en OE.BEDIENING. Daarnaast vindt indirecte ondersteuning plaats door OT.FYSIEKE_BEVEILIGING
en OT.BEWAKING_INTEGRITEIT.
P.UITVOEREN_GEGEVENS
Deze wordt direct ondervangen door OT.UITVOEREN_GEGEVENS, OT.AUTHENTICATIE_BOORDCOMPUTERKAART
en OE.BEDIENING. Daarnaast vindt indirecte ondersteuning plaats door OE.PRINTER.
P.DEACTIVERING
Deze wordt direct ondervangen door OE.DEACTIVERING (voor deactivering en verwijderen
gegevens) en OT.UITVOEREN_GEGEVENS (voor wat betreft het uitvoeren van gegevens).
Artikel 8.1.2. Aannames
Deze sectie bevat een uitleg dat de beveiligingsdoelstellingen alle aannames implementeren.
A.BEDIENING
Deze wordt direct ondervangen door OE.BEDIENING.
A.SENSOREN
Deze wordt direct ondervangen door OE.SENSOREN.
A.SYSTEEMKAART
Deze wordt direct ondervangen door OE.SYSTEEMKAART.
A.BOORDCOMPUTERKAART
Deze wordt direct ondervangen door OE.BOORDCOMPUTERKAART.
A.BOORDCOMPUTERKAARTHOUDER
Deze wordt direct ondervangen door OE. BOORDCOMPUTERKAARTHOUDER.
A.PRINTER
Deze wordt direct ondervangen door OE.PRINTER.
A. VOOR_ACTIVERING
Deze wordt direct ondervangen door OE.VOOR_ACTIVERING.
Artikel 8.2. Beveiligingsdoelstellingen voor de TOE
OT.AUDIT
Deze wordt gerealiseerd door FAU_GEN.1 wat vastlegt welke gebeurtenisgegevens beveiligingsrelevant
zijn, en welke gegevens er daarvoor worden vastgelegd.
Dit wordt ondersteund door:
-
○ FPT_STM.1 die aangeeft dat er een klok is die nauwkeurig de tijd aangeeft (zodat de
juiste datum en tijd wordt opgeslagen bij de gebeurtenisgegevens)
-
○ FAU_ARP.1 die aangeeft dat deze gegevens ook allemaal worden getoond op het display
-
○ FAU_STG.1 die aangeeft dat de gegevens niet zo maar kunnen worden verwijderd of veranderd
-
○ FRU_RSA.2 dat vastlegt dat er genoeg opslagruimte moet zijn voor 365 dagen normaal
gebruik
-
○ FAU_STG.4 dat vastlegt dat oude gegevens worden overschreven als de opslagruimte vol
raakt
OT.AUTHENTICATIE_BOORDCOMPUTERKAART
Deze wordt gerealiseerd door FIA_UID.1 (Boordcomputerkaarten) en FIA_UAU.1 (Boordcomputerkaarten)
welke de I&A regels voor boordcomputerkaarten geven
Dit wordt ondersteund door:
-
○ FIA_AFL.1 die aangeeft wat er gebeurd bij falende authenticatie
-
○ FIA_UAU.6 die aangeeft dat er onder sommige omstandigheden nogmaals moet worden geauthenticeerd
-
○ FTA_SSL.2 die tijdelijke blokkade van een sessie toelaat
-
○ FTA_SSL.3 die aangeeft wanneer een sessie wordt afgebroken
OT.VASTLEGGEN
Deze wordt gerealiseerd door FDP_ACC.2 en FDP_ACF.1 die de regels van P.VASTLEGGEN
implementeren.
Dit wordt ondersteund door:
-
○ FIA_UID.2 (Overigen) die S.BEWEGINGSSENSOR en S.POSITIEBEPALINGSSENSOR identificeren;
-
○ FDP_ITC.1 die vastlegt dat gegevens mogen worden ingelezen van S.BEWEGINGSSENSOR en
S.POSITIEBEPALINGSSENSOR
-
○ FRU_RSA.2 die vastlegt dat er genoeg opslagruimte moet zijn voor 365 dagen normaal
gebruik;
OT.KOPPELEN_AAN_SYSTEEMKAART
Deze wordt gerealiseerd door FDP_DAU.2 die het zetten van een handtekening implementeert.
Dit wordt ondersteund door:
-
○ FIA_UID.2 (Systeemkaart) die S.SYSTEEMKAART identificeert.
-
○ FCS_COP.1 die een hash genereert (de hash wordt getekend ipv de gegevens)
-
○ FTP_ITC.1 die ervoor zorgdraagt dat de hash niet wordt veranderd voordat deze wordt
getekend
-
○ FDP_ACF.1 die specificeert dat de handtekening ook wordt opgeslagen
OT.KOPPELEN_AAN_BOORDCOMPUTERKAART
Deze wordt gerealiseerd door FDP_DAU.2 die het zetten van een handtekening implementeert.
Dit wordt ondersteund door:
-
○ FIA_UID.2 (Boordcomputerkaart) die S.BOORDCOMPUTERKAART identificeert.
-
○ FCS_COP.1 die een hash genereert (de hash wordt getekend in plaats van de gegevens)
-
○ FDP_ACF.1 die specificeert dat de handtekening ook wordt opgeslagen
-
○ FMT_SMR.2 die de verschillende rollen specificeert die bij de verschillende boordcomputerkaarten
horen
OT.OPSLAAN
Zie OT.VASTLEGGEN, OT.KOPPELEN_AAN_SYSTEEMKAART en OT.KOPPELEN_AAN_BOORDCOMPUTERKAART.
Daarnaast wordt dit ondersteund door:
OT.UITVOEREN_GEGEVENS
Deze wordt gerealiseerd door FDP_ACC.2 en FDP_ACF.1 die de regels van P.UITVOEREN_GEGEVENS
implementeren. Dit wordt ondersteund door:
-
○ FMT_SMR.2 die de verschillende rollen definieert;
-
○ FIA_UID.1 (Overigen) die de verschillende soorten randapparatuur identificeert waar
naar toe kan worden uitgevoerd;
-
○ FDP_ETC.2 die ervoor zorg draagt dat de elektronische handtekening mee wordt uitgevoerd.
OT.FYSIEKE_BEVEILIGING
Deze wordt direct gerealiseerd door FPT_PHP.1.
OT.BEWAKING_INTEGRITEIT
Deze wordt direct gerealiseerd door FPT_TST.1
Artikel 8.3. Afhankelijkheden
De volgende afhankelijkheden zijn niet vervuld:
-
• FMT_MSA.3 (van FDP_ACF.1 en FDP_ITC.1): aangezien er geen attributen worden gebruikt,
hoeven de attributen ook niet te worden geinitialiseerd;
-
• FDP.ITC.1 of FDP_ITC.2 of FCS_CKM.1 (van FCS.COP.1): aangezien hashing geen sleutels
gebruikt, hoeven de sleutels ook niet te worden geïmporteerd of gegenereerd;
-
• FCS_CKM.4 (van FCS_COP.1): aangezien hashing geen sleutels gebruikt, hoeven de sleutels
ook niet te worden vernietigd;
-
• FAU_SAA.1 (van FAU_ARP.1): aangezien iedere gebeurtenis op het leesvenster wordt getoond,
is FAU_SAA niet nodig aangezien deze bedoeld is om selecties/combinaties van gebeurtenissen
te maken.