-
a. het leiding geven aan de eigen directie;
-
b. het door tussenkomst van de inspecteur-generaal Sociale Zaken en Werkgelegenheid adviseren
van de bewindspersonen ten aanzien van het werkterrein van de eigen directie en het
attenderen van hen op politiek of maatschappelijk gevoelige aspecten;
-
c. het coördineren van de beleidsontwikkeling en -uitvoering van de eigen directie met
de beleidsontwikkeling en -uitvoering van de andere onderdelen van het ministerie
en van andere ministeries;
-
d. het zorgdragen voor een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering, met uitzondering
van de vaststelling van de formatie, voor periodieke evaluatie daarvan en voor de
planning en bewaking van de productie van de eigen directie;
-
e. personeelsaangelegenheden van de onder elk van hen ressorterende functionarissen,
met inbegrip van de uitvoering van het arbeidsomstandigheden- en ziekteverzuimbeleid,
voor zover dit niet is voorbehouden aan de secretaris-generaal dan wel de inspecteur-generaal
Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
-
f. het zorgdragen voor de administratieve en financiële afhandeling van de uitvoering
van de eigen personeelsaangelegenheden voor zover deze niet is opgedragen aan anderen
zoals de directie Bedrijfsvoering en de Stichting Pensioenfonds ABP;
-
g. het op orde hebben van de administratieve organisatie en informatiebeveiliging;
-
h. het voorbereiden en uitvoeren van jaarplannen voor de eigen directie binnen de door
de secretaris-generaal en inspecteur-generaal Sociale Zaken en Werkgelegenheid vastgestelde
uitgangspunten, met dien verstande dat voor de directeur van de Inspectie Werk en
Inkomen geldt dat de plannen, genoemd in artikel 38, eerste lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen, worden voorbereid en uitgevoerd binnen de uitgangspunten, vastgesteld door de inspecteur-generaal
Sociale Zaken en Werkgelegenheid in zijn functie van inspecteur-generaal, genoemd
in artikel 36 van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;
-
i. het rapporteren aan de inspecteur-generaal Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de
uitvoering van de jaarplannen en meerjarenplannen betreffende de eigen directie;
-
j. het na overeenstemming daarover met de inspecteur-generaal Sociale Zaken en Werkgelegenheid
aanwijzen van een plaatsvervangend directeur;
-
k. het zorgdragen voor de vastlegging van de organisatie van de eigen directie en de
daarbinnen geldende mandaten, volmachten en machtigingen in een Organisatie-, mandaat-
en volmachtbesluit voor de eigen directie;
-
l. de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht voor zover deze betrekking hebben op de gedragingen van de onder hen ressorterende
functionarissen;
-
m. het dynamisch archiefbeheer van zijn directie, te weten postbehandeling, registratie,
voortgang- en afdoeningsbewaking, dossierbeheer, informatievoorziening, selectie,
vernietiging en overdracht aan de directie Bedrijfsvoering, alsmede het opstellen,
vaststellen en onderhouden van het ordeningsplan van de directie;
-
n. het materieel beheer overeenkomstig de Regeling materieelbeheer rijksoverheid 2006 en de Regeling materieelbeheer museale voorwerpen;
-
o. het bijdragen aan taken betreffende de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid
en de ontwikkeling daarvan.