U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Geraadpleegd op 13-11-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-01-2014 en zichtdatum 10-11-2024. Geldend van 06-12-1995 t/m heden
Heffing van omzetbelasting ten aanzien van reddingsboten
De staatssecretaris maakt het volgende bekend.
Voor de toepassing van post a-3 van de bij de Wet behorende tabel II is vereist dat sprake is van een reddingsboot welke is ontworpen en gebouwd voor de vaart op volle zee. De beantwoording van de vraag of een boot als reddingsboot kan worden aangemerkt dient te geschieden naar spraakgebruik. De desbetreffende boot dient naar bouw, inrichting en uiterlijke kenmerken duidelijk, naar objectieve maatstaven, als zodanig te herkennen zijn.
In het algemeen zal een rubberboot op velerlei wijzen inzetbaar zijn en zal naar objectieve maatstaven geen sprake zijn van een reddingsboot. Ik kan mij er echter mee verenigen dat een rubberboot welke duurzaam is toegerust voor reddingswerkzaamheden op volle zee, en welke duidelijk herkenbaar is als toebehorend aan een reddingsorganisatie onder de volgende voorwaarden wordt aangemerkt als reddingsboot in de zin van post a-3 respectievelijk post a-4 van Tabel II van de Wet:
- De boot dient te voldoen aan de functie-eisen die worden gesteld aan snelle reddingsboten in de resolutie van de International Maritime Organization (Resolutie A.656 (16) aangenomen 19 oktober 1989).
- De boot dient te zijn voorzien van plaatsbepalings-/navigatie-apparatuur en communicatie-apparatuur, die de boot geschikt maken voor de vaart op volle zee.
- De boot dient door uiterlijke kenmerken, bijvoorbeeld door vermelding van de naam van een reddingsorganisatie op de boot en het gebruik van de kleurencombinatie van een reddingsorganisatie, duidelijk herkenbaar te zijn als boot toebehorend aan een erkende reddingsorganisatie.
Uitdrukkelijk wijs ik er nog op dat ter zake van rubberboten welke niet specifiek zijn uitgerust voor reddingsoperaties op zee en/of overigens niet duurzaam aan de hiervoor vermelde voorwaarden voldoen, ook indien deze boten slechts voor het redden van drenkelingen en/of het bieden van hulpverlening op zee worden ingezet, het nultarief niet kan worden toegepast.
Ingeval een boot wordt geleverd zonder de hiervoor genoemde specifieke uitrusting, en een reddingsmaatschappij brengt zelf de specifieke uitrusting voor reddingswerkzaamheden aan zal ter zake van de levering het nultarief niet kunnen worden toegepast maar eventueel wel het nultarief ter zake van de bevoorrading.
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Heffing van omzetbelasting ten aanzien van reddingsboten", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.