Hoofdstuk I. Algemene bepalingen
Artikel 1
[Vervallen per 01-10-2016]
-
2 Deze wet is voorts niet van toepassing op het vervoer van brieven, andere poststukken
en postpakketten, noch op het luchtvervoer door militaire, douane- of politieluchtvaartuigen
op bevel van de overheid.
Het luchtvervoer, achtereenvolgens door verschillende vervoerders te bewerkstelligen,
wordt voor de toepassing van deze wet geacht een enkel luchtvervoer te vormen, wanneer
het door de partijen als een enkele handeling is beschouwd, onverschillig of het in
de vorm van een enkele overeenkomst, dan wel in de vorm van een reeks van overeenkomsten
is gesloten.
Wanneer in deze wet sprake is van dagen, worden kalenderdagen en niet werkdagen bedoeld.
Hoofdstuk III. Aansprakelijkheid van de vervoerder en van diens ondergeschikten
-
1 De vervoerder is aansprakelijk voor schade, ontstaan in geval van verwonding of enig
ander lichamelijk letsel, door een reiziger geleden, wanneer het ongeval, dat de schade
veroorzaakte, verband hield met het luchtvervoer en plaats had aan boord van het luchtvaartuig
of tijdens enige handeling verband houdende met het aan boord gaan en het verlaten
van het luchtvaartuig.
-
2 Heeft het letsel de dood ten gevolge, dan hebben de overblijvende echtgenoot, de kinderen
of de ouders van de overledene, die door zijn arbeid plachten te worden onderhouden,
een rechtsvordering tot schadevergoeding, te waarderen naar gelang van de wederzijdse
stand en de fortuin der personen, en naar de omstandigheden.
-
1 De vervoerder is aansprakelijk voor schade ontstaan in geval van vernieling, verlies
of beschadiging van aangegeven bagage of van goederen, wanneer het voorval, dat de
schade veroorzaakte, plaats heeft gehad tijdens het luchtvervoer.
-
2 Het luchtvervoer, in de zin van het vorige lid, omvat het tijdperk, gedurende hetwelk
de bagage of de goederen zich onder de hoede van de vervoerder bevinden, onverschillig
of dit het geval is op een luchtvaartterrein of aan boord van een luchtvaartuig of
waar dan ook, in geval van landing buiten een luchtvaartterrein.
-
3 Het tijdperk van het luchtvervoer omvat niet enig vervoer te land, ter zee of op binnenwateren,
bewerkstelligd buiten een luchtvaartterrein. Wanneer evenwel zodanig vervoer plaats
heeft ter uitvoering van de luchtvervoerovereenkomst in verband met het inladen, de
aflevering of de overlading, is de vervoerder aansprakelijk voor alle schade, alsof
deze het gevolg ware van een voorval, geschiedt tijdens het luchtvervoer, tenzij hij
bewijst, dat de schade het gevolg is van een gebeurtenis welke niet tijdens het luchtvervoer
plaats had.
De door de vervoerder wegens geheel of gedeeltelijk verlies van goederen of aangegeven
bagage te betalen schadevergoeding wordt berekend naar de waarde, welke goed van dezelfde
soort en hoedanigheid had ter plaatse van bestemming, ten tijde waarop de goederen
of de bagage aldaar had moeten worden afgeleverd, onder aftrek van hetgeen door de
niet-aflevering is bespaard aan kosten en vracht.
In geval van beschadiging van goederen of aangegeven bagage moet worden vergoed de
som welke men verkrijgt door van de in artikel 25 bedoelde waarde, de waarde van het beschadigde goed af te trekken en dit verschil
te verminderen met hetgeen door de beschadiging is bespaard aan kosten en vracht.
Voor zover niet anders is overeengekomen, is de vervoerder aansprakelijk voor de schade,
voortspruitende uit vertraging in het luchtvervoer van reizigers, bagage of goederen.
De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade, indien hij bewijst, dat hij en zijn
ondergeschikten alle maatregelen hebben genomen, nodig om de schade te vermijden of
dat het hun onmogelijk was die maatregelen te nemen. Indien de vervoerder bewijst,
dat de schuld van de getroffen persoon de schade heeft veroorzaakt of er toe heeft
bijgedragen, kan de rechter de aansprakelijkheid van de vervoerder ter zijde stellen
of verminderen.
-
1 Bij het luchtvervoer van personen is de aansprakelijkheid van de vervoerder jegens
elke reiziger of diens in artikel 23, tweede lid, aangewezen nabestaanden beperkt tot de tegenwaarde in USD van het bedrag van tweehonderdvijftigduizend
francs. In het geval dat de schadeloosstelling wordt bepaald in de vorm van een rente
mag het gekapitaliseerde bedrag die grens niet te boven gaan.
Evenwel kan de reiziger door een bijzondere overeenkomst met de vervoerder een hogere
grens voor de aansprakelijkheid bepalen.
-
2 Bij het luchtvervoer van aangegeven bagage en van goederen is de aansprakelijkheid
van de vervoerder beperkt tot de tegenwaarde in USD van het bedrag van tweehonderdvijftig
francs per kilogram, behoudens bijzondere verklaring omtrent belang bij de aflevering,
gedaan door de afzender bij de afgifte van de colli aan de vervoerder en tegen betaling
van een eventueel verhoogd tarief. In dat geval is de vervoerder verplicht te betalen
tot het bedrag van de opgegeven som, tenzij hij bewijst, dat deze het werkelijk belang
van de afzender bij de aflevering te boven gaat.
-
3 Bij verlies, beschadiging of vertraging van een gedeelte van de aangegeven bagage
of van goederen of van enig daarin opgenomen voorwerpen wordt ter bepaling van de
aansprakelijkheidsgrens van de vervoerder alleen in aanmerking genomen het totale
gewicht van het betrokken collo of van de betrokken colli. Indien evenwel het verlies,
de beschadiging of de vertraging van een gedeelte van de aangegeven bagage of van
de goederen of van enig daarin opgenomen voorwerp de waarde van andere colli, gedekt
door hetzelfde bagagebiljet of dezelfde luchtvrachtbrief beïnvloedt, wordt het totale
gewicht van deze colli in aanmerking genomen ter bepaling van de aansprakelijkheidsgrens.
-
4 Voor wat betreft de voorwerpen, bedoeld in de laatste zin van artikel 6, tweede lid, is de aansprakelijkheid van de vervoerder beperkt tot de tegenwaarde in USD van
een bedrag van vijfduizend francs per reiziger.
-
5 De bepalingen van dit artikel zijn niet van toepassing op een eventuele aansprakelijkheid
van de vervoerder voor de kosten van het geding met de partij tegen wie hij zich op
deze bepalingen kan beroepen, tenzij de vervoerder schriftelijk, hetzij binnen een
termijn van zes maanden na de datum van het voorval waardoor de schade werd veroorzaakt,
hetzij vóór de aanvang van het proces wanneer dit ná die termijn aanhangig is gemaakt,
een bedrag aan de eiser heeft aangeboden, even groot als of groter dan het bedrag
van de toegewezen schadevergoeding met uitsluiting van genoemde kosten van het geding.
De vervoerder is gehouden tot vergoeding der schade, overeenkomen aan de voorwerpen,
bedoeld in de laatste zin van het tweede lid van artikel 6, indien blijkt, dat de reiziger tot behoud daarvan de nodige zorg heeft aangewend,
tenzij de vervoerder bewijst, dat zijn ondergeschikten alle maatregelen hebben genomen,
nodig om de schade te vermijden of dat het hun onmogelijk was die maatregelen te nemen.
-
1 Behoudens het bepaalde in artikel 27, is elk beding, strekkende om de luchtvervoerder te ontheffen van zijn aansprakelijkheid
of om een lagere grens vast te stellen dan die, welke in deze wet is bepaald, nietig,
doch de nietigheid van dit beding heeft niet de nietigheid ten gevolge van de overeenkomst,
welke onderworpen blijft aan de bepalingen van deze wet.
In de gevallen, bedoeld bij de artikelen 23, 24, 27 en 30, kan elke rechtsvordering ter zake van de aansprakelijkheid op welke grond zij ook
steune, slechts worden ingesteld onder de voorwaarden en binnen de grenzen bedoeld
bij deze wet.
De in artikel 29 vermelde aansprakelijkheidsgrenzen zijn niet van toepassing, indien wordt bewezen,
dat de schade het gevolg is van een daad of een nalatigheid van de vervoerder of zijn
ondergeschikten, welke plaats vond hetzij met de bedoeling schade te veroorzaken,
hetzij roekeloos en met de wetenschap, dat er waarschijnlijk schade uit zou voortvloeien;
in geval van een daad of nalatigheid van een persoon die in verband met het vervoer
door hem is te werk gesteld, moet tevens worden bewezen, dat deze handelde in de uitoefening
van zijn werkzaamheden.
-
1 Indien een geding wordt aanhangig gemaakt tegen een ondergeschikte van de vervoerder
op grond van schade als bedoeld in deze wet, zal deze, indien hij bewijst, dat hij
in de uitoefening van zijn werkzaamheden heeft gehandeld, zich kunnen beroepen op
de aansprakelijkheidsgrenzen, waarop den vervoerder zich krachtens artikel 29 kan beroepen.
-
3 De bepalingen van de vorige leden van dit artikel zijn niet van toepassing, indien
wordt bewezen, dat de schade het gevolg is van een daad of een nalatigheid van de
ondergeschikte, welke plaats vond hetzij met de bedoeling schade te veroorzaken, hetzij
roekeloos en met de wetenschap, dat er waarschijnlijk schade uit zou voortvloeien.
-
1 De aanneming door de geadresseerde, zonder protest, van de bagage en de goederen vestigt,
behoudens tegenbewijs, het vermoeden, dat de goederen in goede staat en in overeenstemming
met het luchtvervoerbewijs zijn afgeleverd.
-
2 In geval van beschadiging moet de belanghebbende aan de vervoerder protest doen onmiddellijk
na de ontdekking en in ieder geval, wanneer het bagage betreft, binnen een termijn
van zeven dagen, of, wanneer het andere goederen betreft, binnen een termijn van veertien
dagen, te rekenen van de dag van aanneming. In geval van vertraging moet het protest
worden gedaan uiterlijk binnen een en twintig dagen, te rekenen van de dag, waarop
de bagage of de goederen te zijner beschikking zijn gesteld.
De rechtsvordering ter zake van de aansprakelijkheid moet op straffe van verval worden
ingesteld binnen een termijn van twee jaar, te rekenen van de aankomst ter bestemming,
of van de dag, waarop het luchtvaartuig had moeten aankomen, of van de onderbreking
van het luchtvervoer.
-
1 In de gevallen, dat het luchtvervoer wordt beheerst door het gestelde in artikel 3 en dat het bewerkstelligd moet worden achtereenvolgens door verschillende vervoerders,
is elke vervoerder die reizigers, aangegeven bagage of goederen aanneemt, onderworpen
aan de in deze wet gestelde bepalingen; hij wordt geacht een der partijen te zijn,
die de vervoerovereenkomst hebben gesloten, voor zover die overeenkomst betrekking
heeft op het deel van het luchtvervoer dat onder zijn toezicht is bewerkstelligd.
-
2 In geval van zodanig vervoer hebben de reiziger of zijn rechtverkrijgenden enkel verhaal
op de vervoerder die het luchtvervoer heeft bewerkstelligd, gedurende hetwelk het
ongeval of de vertraging plaats vond, behalve in het geval, dat de eerste vervoerder
bij uitdrukkelijk beding de aansprakelijkheid voor de gehele reis op zich heeft genomen.
-
3 Indien het bagage of goederen betreft, kan de afzender de eerste vervoerder aanspreken;
de geadresseerde, die het recht op afgifte heeft, heeft verhaal tegen de laatste vervoerder,
beiden kunnen daarenboven de vervoerder aanspreken die het luchtvervoer heeft bewerkstelligd,
gedurende hetwelk die vernieling, het verlies, de beschadiging of de vertraging plaats
had. Deze vervoerders zijn hoofdelijk aansprakelijk tegenover de afzender en de geadresseerde.
Hoofdstuk V. Bepalingen betreffende luchtvervoer, als bedoeld in artikel 2, eerste lid
In geval bij kosteloos luchtvervoer, niet door een luchtvervoeronderneming bewerkstelligd,
letsel of schade wordt toegebracht aan vervoerde personen of goederen, is degene die
dit luchtvervoer bewerkstelligt, voor de schade aansprakelijk, indien wordt aangetoond,
dat hij of zijn ondergeschikten niet al de maatregelen hebben genomen, nodig om de
schade te vermijden.
Indien de vervoerder bewijst, dat de schuld van de getroffen persoon de schade heeft
veroorzaakt of er toe heeft bijgedragen, kan de rechter de aansprakelijkheid van de
vervoerder terzijde stellen of verminderen. De artikelen 33 en 34 zijn van overeenkomstige toepassing.
Deze wet wordt aangehaald als: Wet luchtvervoer BES.