Bijlage B. : Het evaluatieproces Electromobility+ Call
[Regeling vervallen per 01-07-2015]
De evaluatie (beoordeling) van de trans-nationale projectvoorstellen in het kader
van de Electromobility+ Call vindt plaats in twee stappen:
I. Eerste evaluatie stap: nationale/regionale evaluatie
[Regeling vervallen per 01-07-2015]
In deze fase van het beoordelingsproces zullen de nationale/regionale programma’s
de projectvoorstellen van de aanvragers uit hun eigen landen en regio’s beoordelen.
Er vindt een subsidiabiliteitscontrole plaats volgens nationale regels en voorwaarden,
bijvoorbeeld over het toepassingsgebied van de onderwerpen en wie er in aanmerking
komen voor subsidie.
In aansluiting hierop zal het secretariaat Electromobility+ Call vaststellen welke
projectvoorstellen tijdig en conform de regels zijn ingediend bij het EPSS systeem
en ook in alle landen en regio’s van de projectpartners. Projectvoorstellen die te
laat dan wel niet conform de regels zijn ingediend zijn niet ontvankelijk en worden
niet inhoudelijk geëvalueerd.
De projectvoorstellen die wel ontvankelijk zijn verklaard zullen in alle landen en
regio’s, indien sprake is van een projectpartner aldaar, inhoudelijk geëvalueerd worden
op basis van de onderstaande beoordelingscriteria. Dit leidt tot verschillende nationale
lijsten van positief geëvalueerde projectvoorstellen.
Beoordelingscriteria en bijbehorende scoringsmethodologie
W&T Kwaliteit
‘Wetenschappelijk en/of technologische uitmuntendheid (relevant voor de onderwerpen
die in de oproep naar voren komen)’
|
IMPLEMENTATIE
‘Kwaliteit en efficiëntie van implementatie en beheer’
|
INVLOED
‘Mogelijke invloed door de ontwikkeling, verspreiding en gebruik van de projectresultaten’
|
• Betrouwbaarheid van het concept en kwaliteit van de doelstellingen
• Vooruitgang die de ‘state-of-the-art’overtreft
• Kwaliteit en efficiëntie van de S/T methodologie en gelieerd werkplan
|
• Toepasbaarheid van de beheersstructuur en procedures
• Kwaliteit en relevante ervaring van de individuele deelnemers
• Kwaliteit van het consortium als geheel (inclusief complementariteit, balans)
• Toepasbaarheid van de toewijzing en rechtvaardiging van de aan te boren bronnen
(bv. personeel, apparatuur)
|
• Bijdrage leveren op Europees [en/of internationaal] niveau, aan verwachte inwerkingen/invloeden
zoals opgesomd in de ‘call text’ onder de betreffende ‘key dimension’
• Toepasbaarheid van verspreidingsmaat-regelen en/of gebruik van projectresultaten,
en beheer van intellectuele eigendom
|
Evaluatiescores zullen worden toegekend aan elk van de drie criteria, maar niet aan
de sub-criteria. De sub-criteria zijn kwesties die wel door de expert overwogen worden
bij de beoordeling van het betreffend criterium. Ze dienen ook als ‘reminders’ voor
zaken/kwesties om later naar voren te brengen tijdens de besprekingen van het projectvoorstel.
De relevantie van een projectvoorstel zal in relatie tot het (de) onderwerp(en) van
Electromobility+ worden overwogen. Deze aspecten zullen geïntegreerd worden in het
toepassen van respectievelijk het criterium ‘W&T kwaliteit’, en het eerste sub-criterium
onder ‘Invloed’.
Indien een projectvoorstel slechts gedeeltelijk relevant is omdat het nauwelijks het
onderwerp van de oproep behandelt, of indien slechts een deel van het projectvoorstel
overeenstemt met het onderwerp, dan zal dit zijn weerslag hebben op de score van het
eerste criterium. Projectvoorstellen die duidelijk niet relevant zijn (‘out of scope’)
zullen afgewezen worden als ongeschikt.
Elk criterium zal 5 mogelijke punten kunnen behalen. Halve punten zijn ook mogelijk.
De scores geven het volgende aan:
-
0 – Het projectvoorstel voldoet geheel niet aan de gestelde eisen of kan niet beoordeeld
worden vanwege ontbrekende of onjuiste informatie
-
1 – Zwak. De aanknopingspunten met het criterium zijn ontoereikend, of er zijn serieuze
inherente zwaktes gesignaleerd.
-
2 – Voldoende/redelijk. Het projectvoorstel voldoet in ruime mate aan de gestelde eisen
hoewel er aanzienlijke zwaktes zijn gesignaleerd.
-
3 – Goed. Het projectvoorstel voldoet goed aan de gestelde eisen hoewel er verbeteringen
mogelijk zijn.
-
4 – Zeer goed. Het projectvoorstel voldoet geheel aan de gestelde eisen ondanks het feit
dat er nog ruimte is voor verbeteringen.
-
5 – Uitstekend. Het projectvoorstel voldoet aan alle gestelde eisen en criteria. Mogelijke
tekortkomingen zijn niet of nauwelijks aanwezig.
Er zal geen weging worden toegepast.
De drempel voor individuele criteria zal 3 zijn. De drempel voor de drie individuele
scores opgeteld is 10.
Aan het eind van de eerste evaluatiestap zullen alle nationale/regionale programma’s
samen éen lijst met ‘genomineerde’ projectvoorstellen vaststellen. Projectvoorstellen
die niet in alle betrokken landen en regio’s een positieve beoordeling hebben gehad
vallen hierbij in ieder geval af. Ook positief geëvalueerde projectvoorstellen kunnen
hier echter afvallen aangezien het hier een gezamenlijke beslissing van alle landen
en regio’s betreft. De genomineerde projectvoorstellen zullen doorgaan naar tweede
evaluatiestap.
II. Tweede evaluatie: Internationale ‘peer review’
[Regeling vervallen per 01-07-2015]
In de tweede stap zullen internationale expert-panels (die toegewezen zijn aan de
sleutelthema’s) de projectvoorstellen beoordelen die de eerste stap met succes doorlopen
hebben. Onafhankelijke experts zullen plaatsnemen in deze panels. Nationale belangen
noch geografische voordeel principes zullen de evaluatie in dit stadium mogen beïnvloeden.
Conflicterende belangen: Onder de voorwaarden van de toewijzing moeten de experts
van te voren mogelijke conflicterende belangen melden en onmiddellijk het secretariaat
Electromobility+ Call informeren indien dit in de loop van de evaluatie alsnog het
geval blijkt te zijn. Het secretariaat Electromobility+ Call zal dan de nodige actie
ondernemen om problemen te voorkomen.
Vertrouwelijkheid: De toewijzing vereist volledige geheimhouding tijdens het hele
evaluatieproces. Onder geen enkele voorwaarde mag de expert contact opnemen met de
aanvrager, noch tijdens noch na de beoordeling.
Elke projectvoorstel zal worden beoordeeld door tenminste drie onafhankelijke experts.
Aan het eind van deze stap zullen de internationale expert-panels één ranglijst van
projectvoorstellen opstellen.
Selectie van de projecten
[Regeling vervallen per 01-07-2015]
De projectvoorstellen op de uiteindelijke selectielijst zullen ‘ge-matcht’ (vergeleken)
worden met de beschikbare budgets in de bij de projectvoorstellen betrokken landen/regio’s.
De selectielijst zal op deze wijze van boven naar beneden toe worden afgewerkt waarbij
er per projectvoorstel in alle betrokken landen/regio’s voldoende budget beschikbaar
moet zijn. Ontbreekt in een land/regio het volledige budget dan vervalt het betreffende
projectvoorstel voor alle landen, hetgeen zal worden vastgesteld door het secretariaat
Electromobility+ Call. Uiteindelijk zal er een definitieve lijst van te subsidiëren
projectvoorstellen worden vastgesteld. Deze lijst zal naar de betrokken nationale
programma’s worden gestuurd met het verzoek tot verdere uitvoering en berichtgeving
aan de betreffende projectpartners.
Beslissing op grond van nationaal subsidieprogramma
[Regeling vervallen per 01-07-2015]
Na ontvangst van de definitieve lijst ontvangen kunnen de landelijke/regionale programma’s
overgaan tot het nemen van een beslissing op grond van het nationale subsidieprogramma.