Paragraaf 3. Richtsnoeren betreffende interne beheersing in een geautomatiseerde handelsomgeving
voor handelsplatformen, beleggingsondernemingen en bevoegde autoriteiten
Richtsnoer 1. Eisen aan de bedrijfsvoering voor elektronische handelssystemen van
gereglementeerde markten en multilaterale handelsfaciliteiten
Relevante wetgeving.
Artikel 39, punten b) en c), van de MiFID voor gereglementeerde markten.
Artikel 14, lid 1, en artikel 13, leden 2, 4, 5 en 6 van de MiFID en artikelen 5 tot
en met 9, artikelen 13 en 14 en artikel 51 van de MiFID-uitvoeringsrichtlijn voor
multilaterale handelsfaciliteiten.
Artikelen 5:30, 4:91a lid 1, 4:11, 4:14 lid 2, 1:1, 4:16, 4:84, 1:74 van de Wft.
Artikelen 37, 35a,31, 31a, 31b, 31c, 38c lid 1, 38b lid 1, 38d leden 1 en 2, 35 leden 2 tot en met 5 van het Bgfo.
Algemeen richtsnoer
-
1. Het/de elektronische handelssyste(e)m(en) van een gereglementeerde markt of een multilaterale
handelsfaciliteit moet(en) voldoen aan de toepasselijke verplichtingen in het kader
van de MiFID en andere relevante Europese Unie en nationale wetgeving, waarbij rekening
moet worden gehouden met de technologische ontwikkelingen en trends in het gebruik
van technologie door de leden/deelnemers of gebruikers. In het bijzonder moet het
systeem (of moeten de systemen) adequaat toegerust zijn voor de activiteiten die via
het systeem (de systemen) plaatsvinden en moet het (moeten ze) robuust genoeg zijn
om continuïteit en regelmaat te garanderen in de prestaties van de geautomatiseerde
markt(en) die door de marktexploitant of beleggingsonderneming wordt/worden geëxploiteerd.
Gedetailleerde richtsnoeren
Richtsnoer 2. Eisen aan de bedrijfsvoering voor elektronische handelssystemen van
beleggingsondernemingen (met inbegrip van handelsalgoritmen)
Relevante wetgeving.
Artikel 13, leden 2, 4, 5 en 6, van de MiFID en artikelen 5 tot en met 9, artikel 13,
artikel 14 en artikel 51 van de MiFID-uitvoeringsrichtlijn
Artikelen 4:11, 4:14 lid 2, 1:1, 4:16, 4:84, 1:74, 1:1 van de Wft.
Artikelen 37, 35a,31, 31a, 31b, 31c, 38c lid 1, 38b lid 1, 38d leden 1 en 2, 35 leden 2 tot en met 5 van het Bgfo.
Algemeen richtsnoer
-
1. Het/de elektronische handelssyste(e)m(en) van een beleggingsonderneming, met inbegrip
van handelsalgoritmen, moet(en) voldoen aan de toepasselijke verplichtingen in het
kader van de MiFID en andere relevante Europese Unie en nationale wetgeving, en aan
de regels van de handelsplatformen waarnaar het/zij orders verzendt/verzenden. Zo
moet het systeem (of de systemen) goed aangepast zijn aan de activiteiten die daardoor
plaatsvinden en moet het robuust genoeg zijn om continuïteit en regelmaat te garanderen
in de prestaties van de beleggingsdiensten en -activiteiten van de beleggingsonderneming
in een geautomatiseerde handelsomgeving.
Gedetailleerde richtsnoeren
Richtsnoer 3. Eisen aan de bedrijfsvoering voor gereglementeerde markten en multilaterale
handelsfaciliteiten ter bevordering van billijke en ordelijke handel in een geautomatiseerde
handelsomgeving
Relevante wetgeving.
Artikel 39, punten b), c) en d), artikel 42 en artikel 43 van de MiFID voor gereglementeerde
markten.
Artikel 14, leden 1 en 4, artikel 13, leden 2, 5 en 6, artikel 42, lid 3 en artikel 26
van de MiFID en artikel 13, artikel 14 en artikel 51 van de MiFID-uitvoeringsrichtlijn
voor multilaterale handelsfaciliteiten.
Artikelen 5:30, 5:32b lid 1, 5:32b lid 2,5:32c, 5:32b lid 3, 5:26 lid 2, 5:32f, 1:51 lid 5,5:32g lid 2, 5:32l lid 2, 5:32 leden 1 tot en met 4, 4:91a lid 1, 4:91a lid 5, 4:11, 4:14 lid 2 sub b, 1:1, 4:16, 4:14 lid 2, 4:91b leden 1 tot en met 4, 1:74 lid 2 van de Wft.
Artikelen 37, 35a, 38c lid 1, 38b lid 1, 38d leden 1 en 2, 35 leden 2 tot en met 5 van het Bgfo.
Algemeen richtsnoer
-
1. De regels en procedures van gereglementeerde markten en multilaterale handelsfaciliteiten
ten behoeve van billijke en ordelijke handel op hun elektronische markten moeten passen
bij de aard en schaal van de handel op die markten, met inbegrip van de soorten leden,
deelnemers en gebruikers en hun handelsstrategieën.
Gedetailleerde richtsnoeren
Richtsnoer 4. Eisen aan de bedrijfsvoering van beleggingsondernemingen ter bevordering
van billijke en ordelijke handel in een geautomatiseerde handelsomgeving
Relevante wetgeving.
Artikel 13, leden 2, 4, 5 en 6, van de MiFID en artikel 5, artikel 6, artikel 7, artikel 9,
artikel 13, artikel 14 en artikel 51 van de MiFID-uitvoeringsrichtlijn.
Artikelen 4:11, 4:14 lid 2 sub b, 1:1, 4:16, 4:14 lid 2, 4:84, 1:74 lid 2 van de Wft.
Artikelen 37, 35a, 38c lid 1, 38b lid 1, 38d leden 1 en 2, 35 leden 2 tot en met 5 van het Bgfo.
Algemeen richtsnoer
-
1. Beleggingsondernemingen moeten beschikken over beleidsmaatregelen en procedures die
garanderen dat hun geautomatiseerde handelsactiviteiten, ook wanneer zij DMA of SA
verstrekken, op handelsplatformen voldoen aan hun wettelijke verplichtingen in het
kader van de MiFID, andere relevante Europese Unie of nationale wetgeving en, in het
bijzonder, dat zij de risico's met betrekking tot die handelsactiviteiten beheren.
Gedetailleerde richtsnoeren
Richtsnoer 5. Eisen aan de bedrijfsvoering van gereglementeerde markten en multilaterale
handelsfaciliteiten ter voorkoming van marktmisbruik (in het bijzonder marktmanipulatie)
in een geautomatiseerde handelsomgeving
Relevante wetgeving.
Artikel 39, punten b) en d), en artikel 43 van de MiFID en artikel 6, leden 6 en 9,
van de MAD en artikelen 7 tot en met 10 van Richtlijn 2004/72/EG tot uitvoering van de MAD voor gereglementeerde markten.
Artikel 14, lid 1, artikel 13, leden 2, 5 en 6, en artikel 26 van de MiFID, artikelen
5 tot en met 9 en artikel 51 van de MiFID-uitvoeringsrichtlijn en artikel 6, leden
6 en 9 van de MAD en artikelen 7 tot en met 10 van Richtlijn 2004/72/EG tot uitvoering van de MAD voor multilaterale handelsfaciliteiten.
Artikelen 5:30, 5:32 leden 1 tot en met 4, 5:62, 4:91a lid 1, 4:11, 4:14 lid 2 sub b, 1:1, 4:16, 4:14 lid 2, 4:91b leden 1 tot en met 4, 4:84 van de Wft.
Artikelen 37, 35a, 31, 31a, 31b, 31c, 35 leden 2 tot en met 5 van het Bgfo.
Artikel 9 van het Besluit Marktmisbruik Wft.
Algemeen richtsnoer
-
1. Handelsplatformen moeten beschikken over doeltreffende regelingen en procedures, rekening
houdend met de specifieke toezichtregelingen/regelgeving in hun lidstaat, die hun
in staat stellen om gedrag van hun leden/deelnemers en gebruikers te identificeren
dat mogelijk marktmisbruik (in het bijzonder marktmanipulatie) in een geautomatiseerde
handelsomgeving inhoudt.
-
2. Mogelijke gevallen van marktmanipulatie die van bijzonder belang kunnen zijn in een
geautomatiseerde handelsomgeving zijn onder meer:
-
• ‘Ping orders’- kleine orders invoeren om het niveau van niet-zichtbare orders te achterhalen.
Dit wordt voornamelijk toegepast om na te gaan wat er zich op een donker platform
(‘dark pool’) bevindt.
-
• ‘Quote stuffing’- grote hoeveelheden orders en/of annuleringen/updates van orders
invoeren om voor de andere deelnemers onzekerheid te creëren, hun proces te vertragen
en de eigen strategie te camoufleren.
-
• ‘Momentum ignition’- orders of een reeks orders invoeren met de bedoeling een trend
te starten of te verscherpen en andere deelnemers aan te moedigen om de trend te versnellen
of uit te breiden en zo een kans te creëren om een positie af te wikkelen/te openen
tegen een gunstige koers.
-
• ‘Layering’ en ‘spoofing’- meerdere orders indienen, vaak om de koers in een bepaalde
richting te bewegen, met de bedoeling om vervolgens een tegenovergestelde transactie
uit te voeren. Zodra die transactie heeft plaatsgevonden, worden de manipulatieve
orders ingetrokken.
Gedetailleerde richtsnoeren
-
3. Bij het naleven van het algemene richtsnoer moeten de regelingen en procedures van
handelsplatformen ter voorkoming en identificatie van gedrag van hun leden/deelnemers
en gebruikers dat marktmisbruik en in het bijzonder marktmanipulatie in een geautomatiseerde
handelsomgeving kan inhouden, ten minste het volgende omvatten:
Richtsnoer 6. Eisen aan de bedrijfsvoering van beleggingsondernemingen ter voorkoming
van marktmisbruik (in het bijzonder marktmanipulatie) in een geautomatiseerde handelsomgeving
Relevante wetgeving.
Artikel 13, leden 2, 5 en 6, van de MiFID en artikelen 5, 6 en 9 van de MiFID-uitvoeringsrichtlijn,
en artikel 6, lid 9, van de MAD en artikelen 7 tot en met 10 van de Richtlijn 2004/72/EG tot uitvoering van de MAD.
Artikelen 4:11, 4:14 lid 2 sub b, 1:1, 4:16, 4:14 lid 2, 4:84, 5:62 van de Wft.
Artikelen 37, 35a, 31, 31a, 31b, 31c van het Bgfo.
Artikel 9 van het Besluit Marktmisbruik Wft.
Algemeen richtsnoer
-
1. Beleggingsondernemingen moeten beschikken over beleidsmaatregelen en procedures die
het risico minimaliseren dat hun geautomatiseerde handelsactiviteiten leiden tot marktmisbruik
(in het bijzonder marktmanipulatie).
-
2. De vormen van marktmanipulatie die van bijzonder belang kunnen zijn in een hooggeautomatiseerde
handelsomgeving staan beschreven in richtsnoer 5 (lid 2 onder Algemeen richtsnoer).
Gedetailleerde richtsnoeren
Richtsnoer 7. Eisen aan de bedrijfsvoering van gereglementeerde markten en multilaterale
handelsfaciliteiten wier leden/deelnemers en gebruikers directe markttoegang/gesponsorde
toegang verschaffen
Relevante wetgeving.
Artikel 39, punt b), en artikel 43, lid 1, van de MiFID voor gereglementeerde markten.
Artikel 14, lid 1, artikel 13, leden 2, 5 en 6, en artikel 26, lid 1, van de MiFID
en artikelen 5 tot en met 9 en artikel 51 van de MiFID-uitvoeringsrichtlijn voor multilaterale
handelsfaciliteiten.
Artikelen 5:30, 5:32 leden 1 en 2, 4:91a lid 1, 4:11, 4:14 lid 2 sub b, 1:1, 4:16, 4:14 lid 2, 4:91b leden 1 en 2, 4:84 van de Wft.
Artikelen 31, 31a, 31b, 31c, 35 leden 2 tot en met 5 van het Bgfo.
Algemeen richtsnoer
-
1. Handelsplatformen moeten beschikken over regels en procedures die ervoor dienen te
zorgen dat, wanneer ze toestaan dat leden/deelnemers of gebruikers directe markttoegang/gesponsorde
toegang (DMA/SA) verschaffen, dit verenigbaar is met het billijk en ordelijk verloop
van de handel. Het is belangrijk dat handelsplatformen en hun leden/deelnemers controle
bewaren over hun systemen en deze monitoren om mogelijke storingen door deze derden
tot een minimum te beperken en aldus te voorkomen dat handelsplatformen kwetsbaar
worden voor mogelijk wangedrag of marktmisbruik van DMA/SA-cliënten of hun ontoereikende/onjuist
werkende systemen.
Gedetailleerde richtsnoeren
-
2. Bij het naleven van het algemene richtsnoer moeten handelsplatformen bepalen of het
hun leden/deelnemers of gebruikers al dan niet toegestaan is om DMA en/of SA aan te
bieden. Wanneer zij leden of deelnemers toestaan DMA en/of SA aan te bieden, moeten
hun regels en procedures in ieder geval rekening houden met het volgende:
-
a) Eindverantwoordelijkheid voor berichten, waaronder orders, en eventuele interventies
en sancties
-
− Handelsplatformen moeten duidelijk stellen dat het lid/de deelnemer of de gebruiker
als enige verantwoordelijk is voor alle berichten, waaronder orders die zijn ingevoerd
onder de handelscodes van het lid/de deelnemer of de gebruiker in kwestie. Het lid/de
deelnemer of de gebruiker kan daarom worden onderworpen aan interventies (onder meer
afsluiting van de toegang voor het lid/de deelnemer of gebruiker tot het handelsplatform)
en tevens aan sancties voor overtredingen van de regels of procedures met betrekking
tot die orders.
-
b) Subsidiaire verantwoordelijkheid bij verschaffing van DMA/SA
-
− In DMA/SA-regelingen tussen handelsplatformen en een onderneming die DMA/SA verschaft,
dient te worden onderstreept dat de onderneming die directe markttoegang/gesponsorde
toegang verschaft, tegenover het handelsplatform verantwoordelijk blijft voor alle
verhandelingen waarbij gebruik gemaakt wordt van haar identificatiecode als marktdeelnemer
of enige andere identificatie.
-
c) Voorschriften voor leden/deelnemers om DMA/SA te verschaffen
-
− Volgens richtsnoer 3 moeten handelsplatformen van leden/deelnemers of gebruikers eisen
dat deze beschikken over toereikende systemen en doeltreffende controlemechanismen,
waaronder pre en post trade controlemechanismen, om ervoor te zorgen dat de verschaffing
van DMA/SA de naleving van de regels voor de gereglementeerde markt of multilaterale
handelsfaciliteit niet in het gedrang brengt, niet leidt tot wanordelijke handel en
geen gedrag vergemakkelijkt dat marktmisbruik kan inhouden. Dit geldt ook wanneer
een lid/deelnemer of gebruiker DMA/SA verschaft.
-
d) Zorgvuldige screening (due diligence) vóór de verschaffing van DMA/SA
-
e) Toegangsrechten
-
f) Monitoring van orders
-
− Handelsplatformen moeten, als onderdeel van hun verplichtingen om toezicht uit te
oefenen op hun markten in het kader van richtsnoer 3, de orders die naar hun systemen
zijn verzonden door SA-cliënten van een lid/deelnemer monitoren.
-
g) Mogelijke interventies met betrekking tot SA
-
i) Handelsplatformen moeten in staat zijn om de gesponsorde toegang op te schorten of
in te trekken nadat deze is toegekend, wanneer de gereglementeerde markt of multilaterale
handelsfaciliteit er niet van overtuigd is dat verdere toegang zou stroken met haar
regels en procedures voor billijke en ordelijke handel.
-
ii) Handelsplatformen moeten in staat zijn om de orders te stoppen van een persoon die
via SA handelt, afzonderlijk van de orders van het lid of de deelnemer die de toegang
van die persoon sponsort, door een unieke klantenidentificatie toe te wijzen aan cliënten
die zich via SA toegang verschaffen tot de markt.
-
iii) Handelsplatformen moeten in staat zijn om, waar nodig, een beoordeling te maken van
de interne risicocontrolesystemen van een lid/deelnemer of gebruiker in verband met
diens cliënten met gesponsorde toegang of directe markttoegang.
-
h) Bewaren van bewijsstukken
-
− Handelsplatformen moeten bewijsstukken bewaren van hun beleidsmaatregelen en procedures
met betrekking tot DMA/SA en alle belangrijke incidenten met betrekking tot SA-handel.
De bewijsstukken moeten zodanig gedetailleerd zijn dat de bevoegde autoriteiten toezicht
kunnen houden op de naleving van de relevante verplichtingen van handelsplatformen.
Marktexploitanten en beleggingsondernemingen die multilaterale handelsfaciliteiten
exploiteren, moeten de bewijsstukken minstens vijf jaar bewaren. Marktexploitanten
die gereglementeerde markten exploiteren moeten deze bewijsstukken ten minste zolang
bewaren als vereist is door de bevoegde autoriteit van hun eigen land.
Richtsnoer 8. Eisen aan de bedrijfsvoering voor beleggingsondernemingen die directe
markttoegang en/of gesponsorde toegang verschaffen
Relevante wetgeving.
Artikel 13, leden 2, 5 en 6 van de MiFID en artikelen 5 tot en met 9, artikel 13,
artikel 14 en artikel 51 van de MiFID-uitvoeringsrichtlijn
Artikelen 4:11, 4:14 lid 2 sub b, 1:1, 4:16, 4:14 lid 2, 4:84 van de Wft.
Artikelen 37, 35a, 35 leden 2 tot en met 5 van het Bgfo.
Algemeen richtsnoer
-
1. Beleggingsondernemingen die DMA/SA aanbieden aan cliënten (‘DMA/SA-cliënten’) zijn
verantwoordelijk voor de handel van die cliënten. Ze moeten beleidsmaatregelen en
procedures vaststellen om er van verzekerd te zijn dat de handel van die cliënten
voldoet aan de regels en procedures van de betrokken handelsplatformen waarop de orders
van die cliënten worden ingediend en dat de beleggingsonderneming haar verplichtingen
in het kader van de MiFID, en andere relevante Europese Unie en nationale wetgeving
kan nakomen.
Gedetailleerde richtsnoeren
Toelichting
Deze beleidsregel bevat richtsnoeren van ESMA zoals vastgesteld in ‘Guidelines on
systems and controls in a automated trading environment for trading platforms, investment
firms and competent authorities’ die zijn uitgegeven op 21 december 2011 (ESMA/2011/456)
in het kader van artikel 16 van de Verordening tot oprichting van de Europese Autoriteit
voor effecten en markten (ESMA-verordening). Voor toelichting op deze beleidsregel
verwijst de AFM naar bovengenoemd document: ‘Guidelines on systems and controls in
a automated trading environment for trading platforms, investment firms and competent
authorities’.
Op grond van artikel 16, lid 3, van de ESMA-verordening dienen bevoegde autoriteiten
en financiële marktdeelnemers zich tot het uiterste in te spannen om aan de richtsnoeren
en aanbevelingen te voldoen.
De richtsnoeren opgenomen in deze beleidsregel zetten het standpunt van ESMA uiteen
met betrekking tot de manier waarop het recht van de Europese Unie op een bepaald
gebied moet worden toegepast en hoe zij passende toezichtpraktijken in het Europees
Systeem voor Financieel Toezicht (ESFS) ziet. ESMA verwacht daarom dat alle betrokken
bevoegde autoriteiten en financiële marktdeelnemers deze richtsnoeren naleven tenzij
anders is bepaald. De AFM zal deze richtsnoeren naleven.
De richtsnoeren handelen over:
-
1. de exploitatie van een elektronisch handelssysteem door een gereglementeerde markt
of een multilaterale handelsfaciliteit;
-
2. het gebruik van een elektronisch handelssysteem, met inbegrip van een handelsalgoritme,
door een beleggingsonderneming voor het handelen voor eigen rekening of voor de uitvoering
van orders voor rekening van cliënten; en
-
3. de verstrekking van directe markttoegang of gesponsorde toegang door een beleggingsonderneming
als onderdeel van de dienst betreffende de uitvoering van orders voor rekening van
cliënten.
Slotbepalingen
De bekendmaking van deze beleidsregel geschiedt door publicatie in de Staatscourant.
De beleidsregel treedt in werking op 1 mei 2012. Deze beleidsregel wordt aangehaald
als Beleidsregel aangaande ESMA Richtsnoeren interne beheersing in een geautomatiseerde
handelsomgeving.