-
a.
Authenticiteit: is consistent in woord en daad, waarbij gedachten en gevoelens ook in lijn zijn met
wat hij of zij zegt en doet. Dit betekent tevens het open communiceren van intenties,
ideeën en gevoelens, het uitnodigen tot openheid en eerlijkheid en de toezichthouder
juist informeren over de werkelijke situatie en erkennen van risico’s en problemen
naar de toezichthouder.
-
b.
Besluitvaardigheid: neemt op tijd noodzakelijke beslissingen door het nemen van acties of door zich vast
te leggen door middel van het uitspreken van zijn of haar mening en wacht niet onnodig
met het maken van keuzes.
-
c.
Communicatief vermogen: brengt op een begrijpelijke en acceptabele wijze in een daartoe geëigende vorm een
boodschap over aan anderen. Is gericht op duidelijkheid, transparantie en actief feedback
geven en nemen.
-
d.
Helikopterzicht en oordeelsvorming: kan gegevens en mogelijke handelswijzen tegen elkaar afwegen en tot een logisch oordeel
komen. Onderzoekt, herkent en begrijpt de essentiële elementen en vraagstukken. Kan
over de eigen portefeuille heen kijken, vooral wanneer problemen spelen die de continuïteit
van de onderneming in gevaar kunnen brengen.
-
e.
Klant- en kwaliteitsgericht: is gericht op het leveren van kwaliteit en op de mogelijkheden om deze waar mogelijk
te verbeteren. Specifiek betekent dit ook dat geen toestemming wordt verleend aan
het ontwikkelen en afzetten van producten en diensten op de markt en investeringen
in bijvoorbeeld producten, kantoorpanden of deelnemingen, waarvan hij of zij door
gebrek aan inzicht in de architectuur, de uitgangspunten of de aannames, de risico‘s
niet voldoende kan inschatten. Signaleert en onderzoekt de wensen en behoeften van
klanten en handelt hiernaar, laat klanten geen onnodig risico lopen en zorgt voor
juiste, volledige en evenwichtige informatieverstrekking aan klanten. Een transparant
verkoopproces, zorgvuldige dienstverlening en passend advies staan hierbij centraal.
-
f.
Leiderschap: geeft richting en sturing aan een groep, brengt samenwerkingsverbanden tot stand
en handhaaft deze en stimuleert, motiveert en ontwikkelt de beschikbare human resources/borgt
de vakbekwaamheid van medewerkers om een beoogd doel tot een goed einde te brengen.
Staat open voor en biedt ruimte aan kritische discussies.
-
g.
Loyaliteit: identificeert zich met de onderneming en voelt zich betrokken. Kan motiveren dat
hij of zij (ondanks eventuele nevenfuncties) voldoende tijd aan zijn of haar functie
kan besteden om deze naar behoren te kunnen uitvoeren.
-
h.
Omgevingssensitiviteit: heeft oog voor de ontwikkelingen, machtsverhoudingen en gevoelens binnen de onderneming.
Is goed geïnformeerd over de relevante (internationale) financiële, economische, maatschappelijke
en andere ontwikkelingen in de omgeving van de onderneming alsook over de belangen
van stakeholders en kan deze informatie effectief benutten.
-
i.
Onafhankelijkheid: is zelfstandig in zijn of haar gedrag, durft eigen standpunten tegenover anderen
(en enig deelbelang) te handhaven en te verdedigen in het belang van de onderneming.
Opereert hiertoe objectief en kritisch. Herkent en anticipeert op situaties waarin
persoonlijke en zakelijke belangen (potentieel) conflicteren.
-
j.
Onderhandelingsvaardigheid: ontdekt en benoemt gemeenschappelijke belangen op een wijze die tot overeenstemming
leidt.
-
k.
Overtuigingskracht: kan door middel van overredingskracht, persoonlijk overwicht en tact invloed uitoefenen
op het standpunt van anderen. Is een stevige persoonlijkheid. Is in staat zijn of
haar rug recht te houden.
-
l.
Samenwerkingsvermogen: heeft oog voor het groepsbelang en levert een bijdrage aan het gemeenschappelijke
resultaat. Is tevens in staat in collegiaal verband te functioneren en geen pleitbezorger
te zijn van individuele belangen.
-
m.
Strategische sturing: kan een voldoende realistische visie op toekomstige ontwikkelingen vertalen in lange
termijn doelstellingen en stelt een strategische planning op voor het realiseren van
deze lange termijn doelstellingen, onder meer door het toepassen van scenarioanalyse.
Houdt hierbij goed zicht op risico‘s die de onderneming loopt en neemt bijhorende
beheermaatregelen.
-
n.
Stressbestendig: blijft gelijkmatig presteren onder hoge (werk)druk en in onzekere omstandigheden.
-
o.
Verantwoordelijkheid: Heeft inzicht in interne en externe belangen, weegt deze zorgvuldig af en legt hierover
verantwoording af. Toont lerend vermogen en beseft dat zijn of haar handelen invloed
heeft op de belangen van stakeholders.
-
p.
Voorzittersvaardigheid: kan vergaderingen op efficiënte en effectieve wijze leiden. Is in staat een open
sfeer te creëren waarin iedereen gelijkwaardig kan participeren. Heeft oog voor taakvervulling
en verantwoordelijkheden van anderen.
De opsomming van deze competenties (a tot en met p) is niet cumulatief en niet limitatief.