Artikel 1. Strekking van de regeling
De beleidsregels vastgesteld in deze regeling hebben betrekking op de wettelijke voorschriften
die zijn opgenomen in de bijlage bij deze regeling.
In deze regeling wordt verstaan onder:
-
a.
de wet: de Mediawet 2008;
-
b.
het besluit: het Mediabesluit 2008;
-
c.
leader: een inleidend gedeelte van een programma;
-
d.
evenementensponsor: een natuurlijk persoon of onderneming die een financiële of andere bijdrage heeft
verstrekt ten behoeve van de totstandkoming van een evenement.
Artikel 3. Definitie programma
-
1 Onder ‘duidelijk afgebakend’, bedoeld in de definitie van ‘programma’ in artikel 1.1, eerste lid, van de wet wordt verstaan duidelijk onderscheiden van het voorgaande en volgende programma in
het programma-aanbod.
Artikel 4. Programma-aanbod bestaande uit nieuws, actualiteiten of politieke informatie
-
1 Onder ‘programma-aanbod bestaande uit nieuws of actualiteiten’ als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de wet wordt verstaan: programma-aanbod dat frequent, minimaal één keer per week, wordt
uitgezonden en dat bericht over gebeurtenissen van maximaal zeven dagen oud.
-
2 Onder ‘programma-aanbod bestaand uit politieke informatie’ als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de wet wordt verstaan: programma-aanbod dat bericht over politici, (standpunten van) politieke
partijen en het politieke besluitvormingsproces.
Artikel 5. Definitie van neutrale vermelding, naam, (beeld)merk en ander onderscheidend
teken van de sponsor
-
1 Onder ‘neutrale vermelding of vertoning van naam of (beeld)merk’ als bedoeld in artikel 3.16, tweede lid, onder a, van de wet wordt verstaan: een vermelding of vertoning uitsluitend bestaande uit de naam of
het (beeld)merk van de sponsor en bij de vertoning in een stilstaand beeld.
Artikel 6. Evenement niet bestemd om als programma te worden uitgezonden
Een evenement, als bedoeld in artikel 3.19, eerste lid, van de wet wordt geacht niet voornamelijk bestemd te zijn om als programma te worden uitgezonden
indien het evenement ook zou hebben plaatsgevonden wanneer het niet als programma
zou zijn of worden uitgezonden.
Artikel 7. Bijdrage van ondergeschikte betekenis
-
1 Onder ‘sponsoring van programma-aanbod’ bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van de wet wordt niet verstaan het verstrekken van een niet-financiële bijdrage die in het programma
niet of niet identificeerbaar wordt getoond of vermeld en,
-
a. die door een derde in bruikleen is gegeven; of,
-
b. waarvan de waarde in verhouding tot de totale kosten van de totstandkoming of aankoop
van het programma van ondergeschikte betekenis is maar in ieder geval niet hoger is
dan € 1000,– per bijdrage voor televisie en € 200,– per bijdrage voor radio.
-
2 Het vermelden of tonen, aan het begin of aan het einde van een programma, van de naam
van degene die een bijdrage, als bedoeld in het eerste lid, heeft verstrekt, mag uitsluitend
plaatsvinden indien:
-
a. de vermelding gebeurt op de titelrol of, voor zover het radio betreft, bij de afkondiging
van het programma; en,
-
b. de vermelding uit niet meer bestaat dan de woorden ‘met dank aan’ gevolgd door de enkele (handels)naam van degene die de bijdrage heeft verstrekt.
Artikel 8. Bijdrage van overheidsinstellingen, media-instellingen of (co)producenten
-
1 Onder ‘sponsoring’, bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van de wet wordt niet verstaan het verstrekken van een bijdrage ten behoeve van de totstandkoming
of aankoop van programma-aanbod door:
-
a. overheidsinstellingen en andere instellingen die geen onderneming uitoefenen;
-
b. de media-instelling die het programma-aanbod verzorgt waarvoor de bijdrage wordt verstrekt;
-
c. de (co)producent die zich gewoonlijk bezighoudt met de vervaardiging van audiovisuele
producties en die geheel of gedeeltelijk is belast met de productie van het programma-aanbod
waarvoor de bijdrage wordt verstrekt.
-
2 Vermelding aan het begin of aan het einde van het programma-aanbod, van een instelling
als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, wordt niet aangemerkt als sluikreclame.
Artikel 9. Plaats van de vermelding van de sponsor van een programma of evenement
-
3 Het vermelden of tonen van een naam, (beeld)merk of ander onderscheidend teken van
een sponsor in de titel of leader van een (gedeelte van een) gesponsord programma
is geen sponsorvermelding als bedoeld in artikel 3.16, derde lid, van de wet.
-
4 Het vermelden of tonen van een naam of (beeld)merk van een evenementensponsor in de
titel of leader van een programma, bestaande uit het verslag of de weergave van een
evenement, wordt geacht niet te geschieden met het oogmerk om sluikreclame te maken,
bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van de wet, voor zover deze vermeldingen en de vermelding van de titel in het programma niet
overheersend zijn.
Artikel 10. Sponsorvermelding ter informatie van het publiek
Het publiek wordt in ieder geval geacht geïnformeerd te zijn op de wijze, bedoeld
in artikel 3.16, eerste lid, van de wet indien voorafgaande aan de vermelding of vertoning van de naam, (beeld)merk of in
de gevallen bedoeld in artikel 3.16, tweede lid, aanhef onder b, van de wet ander
onderscheidend teken van de sponsor de volgende mededeling duidelijk leesbaar of hoorbaar
wordt gedaan:
Artikel 11. Naam, (beeld)merk of ander onderscheidend teken van de sponsor
-
1 Bij de vermelding van de sponsors, bedoeld in artikel 3.16, tweede en derde lid, van de wet mogen naam, (beeld)merk of in de gevallen bedoeld in artikel 3.16, tweede lid, aanhef
onder b, van de wet ander onderscheidend teken van de sponsor zoals bedoeld in artikel 5 van deze regeling, gezamenlijk of in combinatie met elkaar worden vermeld of getoond.
Artikel 12. Niet toegestane sponsorvermelding
Een vermelding, als bedoeld in de artikelen 3.16, tweede en derde lid, en 3.19, eerste lid, van de wet, levert in ieder geval sluikreclame dan wel een niet-toegestane reclameboodschap
op, indien:
-
a. aan een naam of een (beeld)merk kwalificaties worden gegeven;
-
b. een slagzin wordt vermeld of getoond, die aanspoort tot het afnemen van producten
of diensten van de sponsor, in het bijzonder door specifieke aanprijzingen van die
producten of diensten;
-
c. een herkenningsmelodie, geheel of gedeeltelijk, wordt gespeeld; of,
-
d. een adres, telefoonnummer of faxnummer wordt vermeld of getoond;
Artikel 13. Producten of diensten in programma’s die gesponsord zijn
Het publiek wordt geacht door middel van specifieke aanprijzingen of anderszins te
zijn aangespoord tot het kopen of huren van de producten of tot het afnemen van de
diensten als bedoeld in artikel 3.17, tweede lid, van de wet indien deze producten of diensten in een wervende context worden geplaatst.
Bijlage Beleidsregels sponsoring commerciële media-instellingen 2012
Artikel 1.1 eerste lid, van de Mediawet 2008
In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
-
evenement:
georganiseerde voor het publiek toegankelijke gebeurtenis op het terrein van sport
of cultuur;
-
sluikreclame:
het anders dan op grond van deze wet vermelden of tonen van namen, (beeld)merken,
producten, diensten of activiteiten van personen, bedrijven of instellingen als redelijkerwijs
kan worden aangenomen dat daarmee wordt beoogd of mede wordt beoogd reclame te maken,
met dien verstande dat het oogmerk in elk geval aanwezig is als de vertoning of vermelding
tegen betaling of soortgelijke vergoeding geschiedt;
-
programma:
elektronisch product met beeld- of geluidsinhoud dat duidelijk afgebakend is en als
zodanig herkenbaar onder een afzonderlijke titel via een omroepdienst wordt verspreid;
-
sponsoring:
het verstrekken van financiële of andere bijdragen door een onderneming of een natuurlijke
persoon die zich gewoonlijk niet bezighoudt met de verzorging van mediadiensten of
media-aanbod, ten behoeve van de totstandkoming of aankoop van media-aanbod, teneinde
de verspreiding daarvan naar het algemene publiek of een deel daarvan te bevorderen
of mogelijk te maken;
-
sportwedstrijd:
wedstrijd of de voorbereiding op een wedstrijd, georganiseerd door of onder auspiciën
van de door het NOC*NSF erkende nationale sportorganisaties en hun geledingen, of
door vergelijkbare internationale, al dan niet overkoepelende sportorganisaties, dan
wel een andere wedstrijd of de voorbereiding op een wedstrijd van een sport die door
het NOC*NSF als sport is aangemerkt.
Artikel 3.15 van de Mediawet 2008
-
1. Programma-aanbod wordt alleen gesponsord als in het redactiestatuut, bedoeld in artikel 3.5, tweede lid, waarborgen zijn opgenomen voor de redactionele onafhankelijkheid van de werknemers
die belast zijn met de verzorging en samenstelling van het programma-aanbod ten opzichte
van de sponsors.
-
2. Programma-aanbod bestaande uit nieuws, actualiteiten of politieke informatie wordt
niet gesponsord.
Artikel 3.16 van de Mediawet 2008
-
1. Bij gesponsord programma-aanbod wordt ter informatie van het publiek duidelijk vermeld
dat en door wie het programma-aanbod is gesponsord.
-
2. De vermelding is zodanig vormgegeven dat:
-
a. tussen 06.00 uur en 21.00 uur de vermelding van sponsors die zich bezighouden met
de productie of verkoop van alcoholhoudende dranken, geschiedt door neutrale vermelding
of vertoning van naam of (beeld)merk; en
-
b. in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel a, de vermelding geschiedt door vermelding
of vertoning van naam, (beeld)merk of ander onderscheidend teken en het publiek niet
rechtstreeks door middel van specifieke aanprijzingen wordt aangespoord tot het kopen
of huren van producten of afname van diensten van de sponsors.
-
3. Bij een gesponsord programma vindt de vermelding plaats aan het begin of het einde
van het programma en kan de vermelding daarnaast plaatsvinden aan het begin of het
einde van de in het programma opgenomen reclameboodschap of reclameboodschappen.
Artikel 3.17 van de Mediawet 2008
-
1. In gesponsord programma-aanbod mogen:
-
a. onverminderd afdeling 3.2.3A, producten of diensten van sponsors worden vermeld of getoond; en
-
b. in de titel de naam, het (beeld)merk, producten of diensten van sponsors worden vermeld
of getoond.
-
2. Het vermelden en vertonen als bedoeld in het eerste lid mogen het publiek niet door
middel van specifieke aanprijzingen aansporen tot het kopen of huren van producten
of afname van diensten van de sponsors.
-
3. Het Commissariaat kan nadere regels stellen voor de vertoning of vermelding in de
titel, welke regels de goedkeuring behoeven van Onze Minister.
Artikel 3.18 van de Mediawet 2008
-
1. Als gesponsord programma-aanbod uit het buitenland is aangekocht en daar als programma
naar het publiek is verspreid, zijn de artikelen 3.15 tot en met 3.17 van toepassing voor zover sponsorbijdragen worden verstrekt voor de aankoop van het
programma.
-
2.
Artikel 3.16, eerste tot en met derde lid, is van overeenkomstige toepassing als een andere instelling dan bedoeld in de begripsomschrijving
van sponsoring in artikel 1.1 een bijdrage heeft gegeven voor de productie of aankoop van programma-aanbod om de
verspreiding daarvan te bevorderen of mogelijk te maken.
Artikel 3.19 van de Mediawet 2008
-
1. Bij programma-aanbod dat bestaat uit het verslag of de weergave van een evenement
dat niet voornamelijk bestemd is om als programma te worden uitgezonden, mogen de
namen of (beeld)merken van die personen, bedrijven of instellingen, die een financiële
of andere bijdrage hebben gegeven voor de totstandkoming van het evenement worden
vermeld of getoond.
-
2.
Artikel 3.16, tweede en derde lid, is van overeenkomstige toepassing.
-
3. Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op situaties die vallen onder het
verbod op sponsoring op grond van artikel 5 van de Tabakswet.
Artikel 3.29d van de Mediawet 2008
Op commerciële mediadiensten op aanvraag zijn de artikelen 3.5, 3.5a, 3.6, 3.7, tweede lid, aanhef en onder a, 3.15 tot en met 3.19c en 3.26 van overeenkomstige toepassing met uitzondering van de artikelen 3.16, vierde lid, en 3.19b, derde lid, onderdeel b.