Overzicht van veel gestelde vragen en antwoorden
[Regeling vervallen per 01-03-2014]
-
2.
Voor welke werkzaamheden geldt het verlaagde btw-tarief op arbeidskosten niet? Let
op: dit is geen uitputtende opsomming!
-
− het aanbrengen, vernieuwen en onderhouden van gordijnen;
-
− het bestrijden van ongedierte;
-
− het glazenwassen van woningen;
-
− het slopen van een bestaande woning en het bouwen van een nieuwe woning; er is sprake
van een nieuw vervaardigd goed;
-
− sloopwerkzaamheden die niet in het kader van renovatie- en herstelwerkzaamheden plaatsvinden;
-
3.
Een ondernemer rondt zijn prestatie af vóór 1 maart 2013, maar die prestatie maakt
onderdeel uit van een groter project (volledige renovatie) dat pas na 1 maart 2013
wordt afgerond. De onderaannemer moet aan de hoofdaannemer doorgeven welk deel arbeid
en welk deel materiaal is. Aangenomen wordt dat over de arbeidscomponent 6% moet worden
berekend, omdat het project als geheel na 1 maart 2013 wordt afgerond. Is die aanname
juist?
Wanneer de dienst van de onderaannemer aan de hoofdaannemer (bijvoorbeeld het betegelen
van een badkamervloer) is afgerond vóór 1 maart 2013 kan deze dienst niet delen in
het verlaagde tarief. Overigens ligt in de reden dat de prestatie van de onderaannemer
onder de verleggingsregeling valt (zie ook vraag 6). Uitgaande van het feit dat de
totale dienst door de hoofdaannemer aan de cliënt (bijvoorbeeld de complete renovatie
van de badkamer) wordt afgerond in de periode na 1 maart 2013 kan de arbeidscomponent
in de dienst van de hoofdaannemer aan de cliënt wel in het verlaagde tarief delen.
Wanneer de onderaannemer zelf factureert aan de cliënt dan geldt het tarief dat geldend
is op het moment dat de onderaannemer de dienst heeft voltooid.
In die situatie waarin de onderaannemer een deel van een groot renovatieproject aan
de hoofdaannemer in de periode vóór 1 maart 2013 heeft opgeleverd (bijvoorbeeld de
eerste 10 huizen in een totaalproject van 100 huizen) kan het verlaagde btw-tarief
voor deze (deel)oplevering niet worden toegepast. Voor het begrip ‘oplevering’ zie
ook het antwoord op vraag 11.
-
4.
Het onderhoud van een algemene cv-ketel in een huizenblok of flat. Deze ketel verzorgt
de warmte voor de aangesloten huizen of appartementen. De opdrachtgever is een particulier,
VVE of woningcorporatie. Valt de arbeidscomponent onder het 6%-tarief?
De arbeidscomponent van het onderhoud valt onder het verlaagde btw-tarief, mits de
dienst is afgerond in de periode tussen 1 maart 2013 en 1 maart 2014. De algemene
cv-ketel in een appartementencomplex volgt het regime dat geldt voor de particuliere
woongedeelten.
-
6.
Kunnen onderaannemers die werk in onderaanneming hebben aangenomen met 21% BTW blijven
factureren als zij de verleggingsregeling toepassen?
Wanneer de verleggingsregeling wordt toegepast vindt geen facturering met BTW tegen
het algemene of verlaagde btw-tarief plaats. De onderaannemers moeten wel een splitsing
aanbrengen tussen arbeid en materiaal (ervan uitgaande dat de prestatie van de onderaannemer
is afgerond tussen 1 maart 2013 en 1 maart 2014).
-
7.
Een installatiebedrijf verricht 95% van de werkzaamheden onder de BTW-verlegd regeling.
Het bedrijf hanteert een vaste prijslijst. Het bedrijf heeft een verhouding tussen
materiaal en arbeid berekend (45% arbeid). Volstaat het nu om op de facturen te vermelden
dat: – als voldaan wordt aan de voorwaarden van de tijdelijke btw-verlaging – er 45%
van de factuur aangemerkt kan worden als arbeid?
Uitgaande van de juistheid van dat percentage, volstaat het om op de facturen te vermelden
dat, als voldaan wordt aan de voorwaarden er 45% van de factuur aangemerkt kan worden
als arbeid. De hoofdaannemer is verantwoordelijk voor een juiste toepassing van de
maatregel.
-
8.
In de bouwsector is het gebruikelijk de bouwsom in termijnen te factureren. De bouwsom
kan bijvoorbeeld in vijf termijnen aan de opdrachtgever in rekening worden gebracht.
Is het noodzakelijk om bij het factureren van elke termijn de tot dan toe werkelijk
gerealiseerde arbeid, materiaal en overhead in rekening te brengen?
Wanneer reeds bij het opstellen van de begroting een (voorlopige) verdeling is gemaakt
tussen arbeid en materiaal kan deze verdeling bij de tussentijdse facturen worden
aangehouden. Bij de eindafrekening kan de bouwonderneming dan eventueel verrekenen
naar de werkelijke verdeling arbeid en materiaal.
-
9.
Veel opdrachtgevers kiezen ervoor om de bouwonderneming een prijs te laten aanbieden
op basis van aangenomen werk. Dit betekent dat het risico voor hogere kosten (omdat
het werk tegen zit) voor rekening van de bouwonderneming is. Als het mee zit, is het
voordeel voor de bouwonderneming. De opdrachtgever weet vooraf waar hij aan toe is.
De extra uren worden bij aangenomen werk niet in rekening gebracht. Is er dan ook
geen sprake van btw over die uren?
Bij aangenomen werk worden de extra uren niet in rekening gebracht en niet gefactureerd
(dus ook geen btw over deze extra uren).
-
10.
In de bouwsector is het percentage Algemene Kosten (AK) een veel gebruikt begrip.
Kunnen AK als overhead worden aangemerkt?
Om praktische redenen kunnen voor de toepassing van de post renovatie de AK als overhead
worden aangemerkt met uitzondering van de winstopslag. Onder AK kunnen worden begrepen
arbeidskosten (zoals salariskosten van algemene leiding, secretariaat en stafdiensten),
afschrijvingen en huren (van gebouwen en inventaris) en overige algemene bedrijfskosten
(zoals energiekosten, ict-kosten etc.). In zijn algemeenheid mogen overheadkosten
pro rata worden verdeeld over arbeid- en materiaalkosten.
-
11.
Het komt in de bouwpraktijk voor dat er bij de oplevering een aantal punten naar voren
komen die de bouwonderneming later moet herstellen. Bijvoorbeeld een kras in een ruit.
Is het werk af met de oplevering, of telt de tweede oplevering als alle opleverpunten
zijn afgerond?
De dienst wordt als verricht beschouwd als de oplevering heeft plaatsgevonden. De
oplevering vindt plaats als het afgesproken werk is voltooid en de consument het werk
heeft aanvaard. De aanvaarding kan ook blijken uit het feit dat de consument het werk
heeft betaald.
-
12.
Zijn er specifieke eisen bij de creditnota bij verrekening van het juiste btw-bedrag?
Veel bouwondernemingen leveren na 28 februari 2013 een vóór die datum aangevangen
werk op. Omdat eerdere termijnen met 21% btw zijn gefactureerd, zal er een verrekening
van de btw plaatsvinden. Hoe vraagt een ondernemer aan de Belastingdienst de teveel
betaalde btw terug?
Op de gebruikelijke wijze door middel van een verzoek om teruggaaf.
-
13.
Als een (bij)gebouw verbouwd wordt tot een woning, vallen de werkzaamheden (de arbeid
en een deel van de overhead) dan onder het 6%-tarief?
Als een gebouw verbouwd wordt tot een zelfstandige woning, geldt voor die verbouwing
geen verlaagd tarief als sprake is van de oplevering van een nieuwe onroerende zaak.
Dat valt niet onder het begrip renovatie en herstel van een woning die langer dan
twee jaar in gebruik genomen is. Bijvoorbeeld een bijgebouw naast de woning dat op
hetzelfde perceel is gelegen of de transformatie van een kantoorpand tot een woning.
Voor wat betreft de verbouwing van een kantoorpand is het verlaagde tarief zondermeer
niet van toepassing.
-
14.
Is het bouwbedrijf verplicht het mandagen register ook naar de opdrachtgever te sturen?
Of is het voldoende als het bouwbedrijf arbeid, materiaal en overhead uitsplitst op
de factuur?
De Belastingdienst stelt niet verplicht het mandagenregister aan de opdrachtgever
te sturen.
-
15.
Op welk moment kan worden aangenomen dat de dienst is afgerond bij onderhouds- en
serviceabonnementen voor cv-installaties, liften e.d.?
Met de klant worden afspraken gemaakt over onderhoudswerkzaamheden aan cv-installaties
die nodig zijn voor de veiligheid en het ongestoord functioneren van de cv. Vaak worden
hiervoor zogenoemde onderhoudsabonnementen afgesloten. Als daarnaast ook afspraken
worden gemaakt waarbij de ondernemer zich, tegen een relatief geringe (extra) vergoeding,
verplicht om binnen een bepaalde termijn (meestal 24 uur) een storing te verhelpen
worden dit meestal serviceabonnementen genoemd. Voor deze zogenoemde storingsbeurten
kunnen ook afspraken worden gemaakt over het al dan niet berekenen van arbeidsloon.
De materialen worden echter altijd apart in rekening gebracht. Kenmerkend aan de hier
bedoelde overeenkomsten is dat in alle gevallen eenmaal per vastgestelde periode,
bijvoorbeeld één keer per jaar, onderhoudswerkzaamheden aan de installatie worden
verricht. Het moment waarop de vergoeding wordt betaald kan variëren van een eenmalige
vooruitbetaling, betaling in termijnen of zodra de onderhoudswerkzaamheden zijn verricht.
Zowel bij de hiervoor bedoelde onderhoudsabonnementen als de serviceabonnementen is
de onderhoudsdienst de hoofdprestatie (hetgeen onder andere tot uitdrukking komt in
de prijs van het abonnement). Het moment waarop de onderhoudsdienst is afgerond is
daarom bepalend voor het antwoord op de vraag of het verlaagde tarief van toepassing
is. Hierbij is niet van belang op welke wijze de vergoeding (vooraf, in termijnen
of na afloop) wordt betaald.
-
16.
De dienstverrichter moet het verlaagde tarief aannemelijk maken. Moet de dienstverrichter
in zijn boekhouding een verklaring voegen van de opdrachtgever dat de woning voldoet
aan de eis dat de woning ouder is dan twee jaar na het tijdstip van eerste ingebruikneming?
Nee, om te verifiëren of het verlaagde btw-tarief terecht is toegepast, baseert de
Belastingdienst zich op de gegevens uit de BAG (Basisregistraties Adressen en Gebouwen)
en uit de GBA (Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens). Bij twijfel of
een woning voldoet aan de ouderdomseis van twee jaar, mag de dienstverrichter desgewenst
nog steeds een verklaring laten tekenen door de opdrachtgever.
-
17.
Het tijdelijke verlaagde btw-tarief op arbeidskosten bij renovatie en herstel van
woningen kan onder voorwaarden ook worden toegepast op renovatie- en herstelwerkzaamheden
aan woonboten en woonwagens ouder dan twee jaar na het tijdstip van eerste ingebruikneming.
Betekent dit dat de bestaande (structurele) verlaagde btw-tarieven ook mogen worden
toegepast op woonboten en woonwagens?
Ja, het verlaagde tarief voor schilder- en stukadoorswerk, isolatiewerkzaamheden en
schoonmaakwerkzaamheden binnen woningen is ook van toepassing op dergelijke werkzaamheden
in, aan en binnen woonboten en woonwagens. De woonboot of woonwagen dient dan wel
bestemd te zijn voor permanente bewoning door particulieren, aangesloten te zijn op
(nuts)voorzieningen en bestemd te zijn om duurzaam op één bepaalde plek te worden
gebruikt als woning.
-
18.
Bij het tijdelijke verlaagde tarief op arbeidskosten bij renovatie en herstel van
woningen in 2010-2011 waren praktische afspraken gemaakt met betrokken organisaties
in de gevelelementenbranche voor wat betreft de toe te passen verhouding van arbeid
en materiaalkosten bij het vernieuwen, vergroten etc. van deuren en kozijnen. Gelden
deze afspraken nu weer?
Ja, de forfaitaire verdeling van 40% arbeid en 60% materiaal mag worden toegepast
bij de berekening van de btw voor de totale vergoeding van de dienst: vernieuwen,
vergroten, herstellen of vervangen en onderhouden van deuren en kozijnen. Dit betekent
dat het bedrijf bij het factureren van bovenstaande dienst over 40% van de kosten
6% btw en over 60% van de kosten 21% mag rekenen. Wanneer een ondernemer van mening
is dat er een groter aandeel dan de overeengekomen 40% arbeid in de dienst van toepassing
is dan dient dit te worden gespecificeerd rekening houdend met onderstaande punten:
-
– de toerekening vindt plaats op basis van de gangbare prijzen voor de levering van
de materialen en voor het verrichten van de arbeid (marktwaardenmethode);
-
– de toerekening vindt plaats op basis van de kostprijzen voor de materialen en de arbeid.
De (voorbereidende) installatiewerkzaamheden vallen wel onder de factor arbeid. Overheadkosten
worden naar evenredigheid over de twee kostenposten verdeeld.
-
19.
Bij het tijdelijke verlaagde tarief op arbeidskosten bij renovatie en herstel van
woningen in 2010-2011 waren praktische afspraken gemaakt met Bouwend Nederland en
de Aannemersfederatie over een forfaitaire verdeling van de vergoeding in materialen
en arbeid. Gelden deze afspraken nu weer?
Ja, de hierna opgenomen praktische afspraken mogen wederom worden toegepast.
Deze forfaitaire verdeling kan worden gehanteerd bij het offreren van renovatiewerkzaamheden
aan woningen, ouder dan twee jaar na eerste ingebruikneming.
Deze forfaitaire verdeling kan ook worden gehanteerd als in de offerte geen verdeling
arbeid en materialen is gemaakt en bij de facturering voor het geheel van de renovatiewerkzaamheid
één prijs wordt berekend.
De forfaitaire verdeling voor de volgende werkzaamheden is gebaseerd op generieke
marktwaarden van de arbeidscomponenten bij renovatie en herstel van woningen (prijspeil
1 maart 2013).
(25% arbeid)
-
– Gevel en dak: vervangen balustraden van galerijen en balkons, beglazing (vervangen
glas)
-
– Installaties: vervangen en aanbrengen cv-installaties (incl. verwijderen geisers,
aanpassen bestaande gasaansluiting, nieuwe radiatoren, plaatsen thermosstatische kraan
+ voetventiel, nieuw leidingwerk radiatoren), van individueel naar warmte door derden
bij meergezinswoningen (incl. regelaar t.b.v. stadsverwarming, kamerthermostaat aan/uit,
aansluiten thermostaat, demontage en afvoeren oude cv-ketel met toebehoren, standaard
VR ketel, demontage en afvoeren keukengeiser, standaard keukengeiser, warm- en koudwaterleiding,
isolatie thermaflex, appendages en hulpmaterialen en muurmengkraan), aanbrengen rookmelders,
het plaatsen en afvoeren van zonneboilers;
(30% arbeid)
(40% arbeid)
-
– Gevel en dak (vervangen buitenkozijnen (ramen en deuren), vervangen vensterbank/waterslagen
e.d.),
-
– Upgraden interieur: badkamerrenovatie (indien incl. verwijderen sanitair, wandtegels,
vloertegels, aanbrengen nieuw sanitair, wandtegels en vloertegels, aanpassen leidingwerk
en electra en bouwkundige voorzieningen), keukenrenovatie (indien incl. verwijderen
keukenblok en wandtegels, aanbrengen wandtegels en keukenblok, aanpassen leidingwerk,
aanpassen electra en herstellen aansluiting wasmachine e.d.). Let op: voor het enkel
plaatsen van een keuken geldt deze afspraak niet!
-
– Installaties: herstellen/vervangen wandcontactdozen en schakelmateriaal;
(55% arbeid)
-
– Gevel en dak: herstel gevelmetselwerk, herstel scheurvorming binnenspouwblad, na-isoleren
en hydrofoberen gevel, herstellen betonwerk, vervangen en ontstoppen hemelwaterafvoer,
steigerwerk, stucgevelsysteem, galerijen en balkons (herstel galerijvloeren, balkons
en balustraden), platte daken (vervangen en herstellen), hellende daken (verbeteren
en herstellen), nieuwe dakrandafwerking, nieuwe dakramen, nieuwe dakkapel, vervanging
dakbedekking op eigen terrein, vervanging 4 pans dakraam
-
– Upgraden interieur: na-isolatie vloer begane grond, toilet renovatie, het plaatsen
van binnenwanden, vervangen binnenkozijnen, herstellen en vervangen van trappen en
hellingen, binnenwandafwerkingen, pleisterafwerkingen, keramische afwerking (wandtegelwerk
en vloertegelwerk), vloerafwerkingen (onder- en dekvloeren) en plafondafwerkingen
-
– Installaties: aanbrengen MV installatie, vervangen groepenkast, vervangen elektrische
bedrading in woning, plaatsen brandmelders, plaatsen nieuwe radiatoren zonder vervangen
cv ketel (incl. verwijderen radiatoren en nieuwe leidingen radiatoren);
(80% arbeid)
Wanneer een ondernemer van mening is dat er een groter aandeel dan de overeengekomen
percentages arbeid in de dienst van toepassing is dan dient dit te worden gespecificeerd
rekening houdend met onderstaande punten:
-
– de toerekening vindt plaats op basis van de gangbare prijzen voor de levering van
de materialen en voor het verrichten van de arbeid (marktwaardenmethode);
-
– de toerekening vindt plaats op basis van de kostprijzen voor de materialen en de arbeid.
De (voorbereidende) installatiewerkzaamheden vallen wel onder de factor arbeid. Overheadkosten
worden naar evenredigheid over de twee kostenposten verdeeld.