Colportagewet
|
Bepaalde bij of krachtens Colportagewet, voor zover geen betrekking hebbend op financiële
dienst of activiteit
|
|
Artikel 7 lid 1
|
Een colporteur is verplicht bij de aanvang van handelingen als bedoeld in artikel
1, eerste lid, onder d, aan degene die hij tot het sluiten van de overeenkomst tracht
te bewegen, duidelijk mee te delen dat zulks zijn oogmerk is.
|
3
|
Artikel 7 lid 2
|
Een onderneming waarin of voor rekening waarvan een colporteur werkzaam is, is verplicht
deze te doen handelen in overeenstemming met het eerste lid.
|
3
|
Artikel 8
|
Het is een colporteur of een onderneming waarin of voor rekening waarvan een colporteur
werkzaam is, verboden:
|
|
Artikel 8 sub a
|
handelingen te verrichten of te doen verrichten als bedoeld in artikel 1, eerste lid,
onder d, indien de colporteur weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat de verplichtingen
die daaruit voor de desbetreffende particulier kunnen voortvloeien, niet in overeenstemming
zijn met diens draagkracht;
|
3
|
Artikel 8 sub b
|
meer dan één overeenkomst als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder d, te sluiten
of te doen sluiten indien redelijkerwijs moet worden aangenomen dat daarmee wordt
beoogd een of meer van de betalingen die de desbetreffende particulier per overeenkomst
moet verrichten, te doen blijven beneden het in art. 26, eerste lid, bedoelde bedrag.
|
3
|
Artikel 24 lid 1
|
Voor een overeenkomst, welke het onmiddellijk gevolg is van de werkzaamheid van een
colporteur, is op straffe van nietigheid vereist, dat door of namens de bij de overeenkomst
betrokken partijen in twee gelijkluidende exemplaren een akte wordt ondertekend, en
dat onmiddellijk na de ondertekening door de partij die door de colporteur tot het
aangaan van de overeenkomst is bewogen, een exemplaar van die akte is ontvangen door
ieder van beide partijen.
|
3
|
Artikel 24 lid 2
|
Door de bij de overeenkomst partij zijnde eigenaar of eigenaren van de onderneming,
waarin, onderscheidenlijk voor rekening waarvan, de colporteur werkzaam is, wordt
zorg gedragen, dat:
|
|
|
a. in de akte, bedoeld in het eerste lid, de in artikel 25, eerste lid, bedoelde mogelijkheid
om de overeenkomst te ontbinden wordt vermeld alsmede zijn of hun naam en zijn of
hun adres, waarnaar de in artikel 25, eerste lid, bedoelde mededeling kan worden gezonden,
een en ander op straffe van nietigheid van de overeenkomst;
|
3
|
|
b. de akte is opgemaakt met inachtneming van de bij algemene maatregel van bestuur
te stellen regels over de inhoud en de wijze van opmaak van die akte.
Bedoelde algemene maatregel van bestuur is Besluit akten van colportageovereenkomsten.
|
zie voor de toepasselijke boetecategorie hieronder het Besluit akten van colportageovereenkomsten
|
Artikel 25 lid 5
|
Nakoming van een uit de overeenkomstvoortvloeiende verbintenis (waaronder betaling)
kan door de wederpartij van de consument, eerst worden gevorderd op de dag waarop
de in het tweede lid bedoelde herroepingstermijn is verlopen.
|
3
|
Besluit akten van colportageovereenkomsten (Stb. 2012, 612)
|
|
|
Artikel 1
|
Het ontbreken van (een) element(en) genoemd in artikel 1 aanhef en
|
|
onder a1:
|
|
3
|
onder a2:
|
|
1
|
onder a3, a4, b, c en d:
|
|
2
|
Prijzenwet
|
|
|
Artikel 2b
|
Uit deze bepaling volgt dat bij AMvB voorschriften kunnen worden vastgesteld betreffende:
– bekendmaking van de prijzen waartegen producten/diensten worden aangeboden (art.
2b lid 1 sub a); – bekendmaking van de prijzen per in die maatregel aangewezen meeteenheden
(art. 2b lid 1 sub b)
|
2 of 3 (zie voor de toepasselijke boetecategorie hierna: Besluit prijsaanduiding producten)1
|
Artikel 3, voor zover samenhangend met artikel 2b
|
Mogelijkheid tot ontheffing van bepaalde in art. 2b Prijzenwet (met eventueel beperkingen
en of voorschriften daaraan verbonden)
|
22
|
Besluit prijsaanduiding producten
|
|
|
Artikelen 2 t/m 5
|
Uitwerking art. 2b lid 1 sub a en b Prijzenwet.
|
2: in geval van overtreding van artikelen 2, 3, 4 lid 1, artikel 5 lid 1 jo. artikel
2, artikel 5 lid 1 jo. artikel 3 en artikel 5 lid 2;
3: in geval van overtreding van artikel 4 lid 2 en artikel 5 lid 1 jo. artikel 4 lid
2
|
Elektronische handel
|
|
|
Artikel 3:15d lid 1 BW
|
Degene die een dienst van de informatiemaatschappij verleent, maakt de volgende gegevens
gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegankelijk voor degenen die gebruikmaken
van deze dienst, in het bijzonder om informatie te verkrijgen of toegankelijk te maken:
|
2
|
Artikel 3:15d lid 1 sub a BW
|
identiteit en adres van vestiging van de dienstverlener;
|
3
|
Artikel 3:15d lid 1 sub b BW
|
gegevens die snel contact en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, inclusief
zijn e-mailadres;
|
23
|
Artikel 3:15d lid 1 sub c BW
|
voor zover hij is ingeschreven in een handelsregister of een vergelijkbaar openbaar
register: de naam van het register en zijn inschrijvingsnummer, of een vergelijkbaar
middel ter identificatie in dat register;
|
14
|
Artikel 3:15d lid 1 sub d BW
|
voor zover een activiteit aan een vergunningsstelsel is onderworpen: de gegevens over
de bevoegde toezichthoudende autoriteit;
|
15
|
Artikel 3:15d lid 1 sub e BW
|
voor zover hij een gereglementeerd beroep uitoefent: de beroepsvereniging of organisatie
waarbij hij is ingeschreven; de beroepstitel en de lidstaat (EU/EER) waar de titel
is toegekend; verwijzing naar de beroepsregels die in Nederland van toepassing zijn
en de wijze van toegang daartoe;
|
26
|
Artikel 3:15d lid 1 sub f BW
|
voor zover hij een aan BTW onderworpen activiteit uitoefent: het btw- identificatienummer
zoals bedoeld in artikel 2a, eerste lid, onder g, van de Wet op de Omzetbelasting
1968;
|
17
|
Artikel 3:15d lid 2 BW
|
De dienstverlener geeft aanduidingen van prijzen in een dienst van de informatiemaatschappij
duidelijk en ondubbelzinnig aan, met de uitdrukkelijke vermelding of, en zo mogelijk
welke, belasting en leveringskosten daarbij inbegrepen zijn.
|
3
|
Artikel 3:15e lid 1 BW
|
Verplichtingen waaraan de opdrachtgever van commerciële communicatie, als bedoeld
in artikel 3:15e lid 3, moet voldoen:
|
|
Artikel 3:15e lid 1 sub a BW
|
commerciële communicatie is duidelijk als zodanig herkenbaar;
|
38
|
Artikel 3:15e lid 1 sub b BW
|
commerciële communicatie vermeldt de identiteit van de opdrachtgever;
|
3
|
Artikel 3:15e lid 1 sub c BW
|
commerciële communicatie, indien deze verkoopbevorderende aanbiedingen, wedstrijden
of spelen omvat, bevat een duidelijke en ondubbelzinnige vermelding van de aard en
de voorwaarden van de aanbieding of deelneming;
|
3
|
Artikel 3:15e lid 1 sub d BW
|
ongevraagde commerciële communicatie door middel van elektronische post moet reeds
bij ontvangst duidelijk en ondubbelzinnig als zodanig herkenbaar zijn;
|
39
|
Artikel 6:227b lid 1 BW
|
Informatie die moet worden verstrekt door verlener van dienst van de informatiemaatschappij
als bedoeld in artikel 3:15d lid 3 BW voordat een overeenkomst langs elektronische
weg wordt gesloten:
|
|
Artikel 6:227b lid 1 sub a BW
|
wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig
zijn;
|
2
|
Artikel 6:227b lid 1 sub b BW
|
al dan niet archiveren van de overeenkomst na totstandkoming, en zo ja, op welke wijze
deze voor de wederpartij te raadplegen zal zijn;
|
1
|
Artikel 6:227b lid 1 sub c BW
|
wijze waarop wederpartij van door hem niet gewilde handelingen op de hoogte kan geraken
en de wijze waarop hij deze kan herstellen voordat de overeenkomst tot stand komt;
|
3
|
Artikel 6:227b lid 1 sub d BW
|
de talen waarin de overeenkomst kan worden gesloten;
|
1
|
Artikel 6:227b lid 1 sub e BW
|
de gedragscodes waaraan de verlener van een dienst van de informatiemaatschappij zich
heeft onderworpen en de wijze waarop deze gedragscodes voor de wederpartij langs elektronische
weg te raadplegen zijn;
|
2
|
Artikel 6:227b lid 2 BW
|
Informatie die moet worden verstrekt aan de wederpartij voor of bij het sluiten van
de overeenkomst: de voorwaarden niet zijnde algemene voorwaarden als bedoeld in artikel
6:231 BW, op zodanige wijze dat deze door de wederpartij kunnen worden opgeslagen
zodat deze toegankelijk zijn ten behoeve van latere kennisneming.
|
2
|
Artikel 6:227c lid 1 BW
|
De verlener van dienst van de informatiemaatschappij als bedoeld in artikel 3:15d
lid 3 BW stelt de wederpartij passende, doeltreffende en toegankelijke middelen ter
beschikking waarmee hij vóór aanvaarding van de overeenkomst van door hem niet gewilde
handelingen op de hoogte kan geraken en hoe hij deze kan herstellen.
|
3
|
Artikel 6:227c lid 2 BW
|
In geval van een verklaring van een consument die door de dienstverlener mag worden
opgevat hetzij als aanvaarding van een door hem langs elektronische weg gedaan aanbod,
hetzij als een aanbod naar aanleiding van een door hem langs elektronische weg gedane
uitnodiging om in onderhandeling te treden, bevestigt de dienstverlener zo spoedig
mogelijk de ontvangst van deze verklaring. Zolang de ontvangst van een aanvaarding
niet is bevestigd, kan de wederpartij de overeenkomst ontbinden. Het niet tijdig bevestigen
van de ontvangst van een aanbod geldt als verwerping daarvan.
|
2
|
Algemene voorwaarden
|
|
|
Artikel 6:236 BW
|
Lijst met onredelijk bezwarende bedingen (zwarte lijst)
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, zijnde natuurlijke persoon,
die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk
bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding:
|
|
a
|
Dat de wederpartij geheel en onvoorwaardelijk het recht ontneemt de door de gebruiker
toegezegde prestatie op te eisen;
|
2
|
b
|
Dat de aan de wederpartij toekomende bevoegdheid tot ontbinding, zoals deze in afdeling
5 van titel 5 is geregeld, uitsluit of beperkt;
|
2
|
c
|
Dat een de wederpartij volgens de wet toekomende bevoegdheid tot opschorting van de
nakoming uitsluit of beperkt of de gebruiker een verdergaande bevoegdheid tot opschorting
verleent dan hem volgens de wet toekomt;
|
2
|
d
|
Dat de beoordeling van de vraag of de gebruiker in de nakoming van een of meer van
zijn verbintenissen is te kort geschoten aan hem zelf overlaat, of dat de uitoefening
van de rechten die de wederpartij ter zake van een zodanige tekortkoming volgens de
wet toekomen, afhankelijk stelt van de voorwaarde dat deze eerst een derde in rechte
heeft aangesproken;
|
2
|
e
|
Krachtens hetwelk de wederpartij aan de gebruiker bij voorbaat toestemming verleent
zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen op een der in afdeling 3 van
titel 2 bedoelde wijzen op een derde te doen overgaan, tenzij de wederpartij te allen
tijde de bevoegdheid heeft de overeenkomst te ontbinden, of de gebruiker jegens de
wederpartij aansprakelijk is voor de nakoming door de derde, of de overgang plaatsvindt
in verband met de overdracht van een onderneming waartoe zowel die verplichtingen
als de daartegenover bedongen rechten behoren;
|
2
|
f
|
Dat voor het geval uit de overeenkomst voor de gebruiker voortvloeiende rechten op
een derde overgaan, ertoe strekt bevoegdheden of verweermiddelen die de wederpartij
volgens de wet jegens die derde zou kunnen doen gelden, uit te sluiten of te beperken;
|
2
|
g
|
Dat een wettelijke verjarings- of vervaltermijn waarbinnen de wederpartij enig recht
moet geldend maken, tot een verjarings- onderscheidenlijk vervaltermijn van minder
dan een jaar verkort;
|
2
|
h
|
Dat voor het geval bij de uitvoering van de overeenkomst schade aan een derde wordt
toegebracht door de gebruiker of door een persoon of zaak waarvoor deze aansprakelijk
is, de wederpartij verplicht deze schade hetzij aan de derde te vergoeden, hetzij
in haar verhouding tot de gebruiker voor een groter deel te dragen dan waartoe zij
volgens de wet verplicht zou zijn;
|
2
|
i
|
Dat de gebruiker de bevoegdheid geeft de door hem bedongen prijs binnen drie maanden
na het sluiten van de overeenkomst te verhogen, tenzij de wederpartij bevoegd is in
dat geval de overeenkomst te ontbinden;
|
2
|
j
|
Dat in geval van een overeenkomst tot het geregeld afleveren van zaken, elektriciteit
daaronder begrepen en dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften daaronder niet
begrepen, of tot het geregeld doen van verrichtingen, leidt tot stilzwijgende verlenging
of vernieuwing in een overeenkomst voor bepaalde duur, dan wel tot een stilzwijgende
voortzetting in een overeenkomst voor onbepaalde duur zonder dat de wederpartij de
bevoegdheid heeft om de voortgezette overeenkomst te allen tijde op te zeggen met
een opzegtermijn van ten hoogste een maand;
|
2
|
k
|
Dat de bevoegdheid van de wederpartij om bewijs te leveren uitsluit of beperkt, of
dat de uit de wet voortvloeiende verdeling van de bewijslast ten nadele van de wederpartij
wijzigt, hetzij doordat het een verklaring van haar bevat omtrent de deugdelijkheid
van de haar verschuldigde prestatie, hetzij doordat het haar belast met het bewijs
dat een tekortkoming van de gebruiker aan hem kan worden toegerekend;
|
2
|
l
|
Dat ten nadele van de wederpartij afwijkt van artikel 37 van Boek 3, tenzij het betrekking
heeft op de vorm van door de wederpartij af te leggen verklaringen of bepaalt dat
de gebruiker het hem door de wederpartij opgegeven adres als zodanig mag blijven beschouwen
totdat hem een nieuw adres is meegedeeld;
|
2
|
m
|
Waarbij een wederpartij die bij het aangaan van de overeenkomst werkelijke woonplaats
in een gemeente in Nederland heeft, woonplaats kiest anders dan voor het geval zij
te eniger tijd geen bekende werkelijke woonplaats in die gemeente zal hebben, tenzij
de overeenkomst betrekking heeft op een registergoed en woonplaats ten kantore van
een notaris wordt gekozen;
|
2
|
n
|
Dat voorziet in de beslechting van een geschil door een ander dan hetzij de rechter
die volgens de wet bevoegd zou zijn, hetzij een of meer arbiters, tenzij het de wederpartij
een termijn gunt van tenminste een maand nadat de gebruiker zich schriftelijk jegens
haar op het beding heeft beroepen, om voor beslechting van het geschil door de volgens
de wet bevoegde rechter te kiezen
|
2
|
o
|
Dat de bevoegdheid van de wederpartij om de overeenkomst, die mondeling, schriftelijk
of langs electronische weg tot stand is gekomen, op een overeenkomstige wijze op te
zeggen, uitsluit of beperkt;
|
2
|
p
|
Dat in geval van een overeenkomst tot het geregeld afleveren van dag-, nieuws- en
weekbladen en tijdschriften, leidt tot een stilzwijgende verlenging of vernieuwing
van de overeenkomst met een duur die langer is dan drie maanden, dan wel tot een stilzwijgende
verlenging of vernieuwing van de overeenkomst met een duur van ten hoogste drie maanden
zonder dat de wederpartij de bevoegdheid heeft of de overeenkomst telkens tegen het
einde van de duur van de verlenging of de vernieuwing op te zeggen met een opzegtermijn
van ten hoogste een maand;
|
2
|
q
|
Dat in geval van een overeenkomst tot het geregeld afleveren van dag-, nieuws- en
weekbladen en tijdschriften, leidt tot een stilzwijgende voortzetting in een overeenkomst
voor onbepaalde duur zonder dat de wederpartij de bevoegdheid heeft om de voortgezette
overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een
maand, of in geval de geregelde aflevering minder dan eenmaal per maand plaats heeft,
met een opzegtermijn van ten hoogste drie maanden;
|
2
|
r
|
Dat de wederpartij verplicht de verklaring tot opzegging van een overeenkomst als
bedoeld onder j of p respectievelijk q te laten plaatsvinden op een bepaald moment;
|
2
|
s
|
Dat in geval van een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking
afleveren van dag-, nieuws-, weekbladen en tijdschriften leidt tot voortzetting van
de overeenkomst.
|
2
|
Garantie bij consumentenkoop
|
(Zie art. 7:5 lid 1 BW voor definitie consumentenkoop en art. 7:6a lid 5 BW voor definitie
garantie))
|
|
Artikel 7:6a lid 2 BW
|
In een garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze worden vermeld:
|
|
|
welke in artikel 7:6a lid 1 BW bedoelde rechten of vorderingen een koper worden toegekend;
|
2
|
|
dat deze de koper toekomen onverminderd de rechten of vorderingen die de wet hem toekent;
|
2
|
|
naam en adres van de verkoper of producent van wie de garantie afkomstig is;
|
2
|
|
duur en gebied waarvoor de garantie geldt.
|
2
|
Artikel 7:6a lid 3 BW
|
De in lid 2 bedoelde gegevens moeten de koper op zijn verlangen worden verstrekt schriftelijk
of op een andere de koper ter beschikking staande en toegankelijke duurzame gegevensdrager.
|
2
|
Ongevraagd toezenden
|
|
|
Artikel 7:7 lid 2 BW
|
Het is verboden een zaak ongevraagd toe te zenden aan een consument met het verzoek
tot betaling van een prijs, terugzending of bewaring.
|
4
|
Artikel 7:7 lid 4 BW
|
Lid 2 is van overeenkomstige toepassing op ongevraagde dienstverlening.
|
4
|
Koop op afstand
|
|
|
Artikel 7:46c lid 1 BW
|
Tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten, moeten aan de wederpartij met alle
aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand aangepaste middelen en op duidelijke
en begrijpelijke wijze, de volgende gegevens worden verstrekt, waarvan het commerciële
oogmerk ondubbelzinnig moet blijken:
|
2 (niet naleven vormvereisten);
3 (ontbreken/onduidelijk commercieel oogmerk)
|
Artikel 7:46c lid 1 sub a BW
|
de identiteit en bij verplichte vooruitbetaling van de prijs het adres van de verkoper;
|
3
|
Artikel 7:46c lid 1 sub b BW
|
de belangrijkste kenmerken van de zaak;
|
3
|
Artikel 7:46c lid 1 sub c BW
|
de prijs, met inbegrip van alle belastingen, van de zaak;
|
3
|
Artikel 7:46c lid 1 sub d BW
|
de kosten van aflevering, voor zover van toepassing;
|
210
|
Artikel 7:46c lid 1 sub e BW
|
de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de koop op afstand;
|
211
|
Artikel 7:46c lid 1 sub f BW
|
het al dan niet van toepassing zijn van de mogelijkheid van ontbinding overeenkomstig
artikel 46d lid 1 en artikel 46e BW
|
212
|
Artikel 7:46c lid 1 sub g BW
|
Indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden
berekend op een andere grondslag dan het basistarief: de hoogte van het geldende tarief;
|
213
|
Artikel 7:46c lid 1 sub h BW
|
De termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn voor het gestand doen
van de prijs;
|
214
|
Artikel 7:46c lid 1 sub i BW
|
voor zover van toepassing, in geval van een koop op afstand die strekt tot voortdurende
of periodieke aflevering van zaken: de minimale duur van de overeenkomst
|
215
|
Artikel 7:46c lid 2 BW
|
Tijdig bij de nakoming van de koop op afstand en, voor zover het niet aan derden af
te leveren zaken betreft, uiterlijk bij de aflevering, moeten aan de koper op duidelijke
en begrijpelijke wijze schriftelijk of, voor zover het de in de onderdelen a en c-e
bedoelde gegevens betreft, op een andere te zijner beschikking staande en voor hem
toegankelijke duurzame gegevensdrager, de volgende gegevens worden verstrekt, behoudens
voor zover dit reeds is geschied voordat de koop op afstand werd gesloten:
|
2
|
Artikel 7:46c lid 2 sub a BW
|
de gegevens als bedoeld in lid 1 sub a t/m f
|
de gegevens bedoeld in lid 1 sub a t/m c: 3;
lid 1 sub d t/m f: 216
|
Artikel 7:46c lid 2 sub b BW
|
de vereisten voor gebruikmaking van het recht op ontbinding overeenkomstig artikel
7:46d lid 1 en artikel 7:46e lid 2
|
3
|
Artikel 7:46c lid 2 sub c BW
|
het bezoekadres van de vestiging van de verkoper waar koper een klacht kan indienen;
|
2
|
Artikel 7:46c lid 2 sub d BW
|
Voor zover van toepassing, gegevens omtrent garantie en omtrent in het kader van koop
op afstand aangeboden diensten;
|
2
|
Artikel 7:46c lid 2 sub e BW
|
indien de koop op afstand een duur heeft van meer dan een jaar dan wel een onbepaalde
duur: de vereisten voor opzegging van een overeenkomst;
|
2
|
Ongevraagde commerciële communicatie
|
|
|
Artikel 7:46h lid 1 BW
|
Bij verkoop via de telefoon moet aan het begin van het gesprek de identiteit van de
verkoper en het commerciële oogmerk aan de consument worden medegedeeld.
|
3
|
Artikel 7:46h lid 2 BW
|
Gebruik van automatische oproepsystemen zonder menselijke tussenkomst, faxen en elektronische
berichten voor het overbrengen van ongevraagde communicatie, ter bevordering van de
totstandkoming van een koop op afstand, aan een consument, is uitsluitend toegestaan
indien deze daaraan vooraf toestemming heeft verleend onverminderd het bepaalde in
lid 3.
|
2
|
Artikel 7:46h lid 3 BW
|
Een ieder die elektronische contactgegevens voor elektronische berichten heeft verkregen
in het kader van de verkoop van een zaak mag deze gegevens gebruiken voor het overbrengen
van communicatie ter bevordering van de totstandkoming van een koop op afstand met
betrekking tot eigen gelijksoortige zaken, mits bij de verkrijging van de gegevens
aan de klant duidelijk en uitdrukkelijk de gelegenheid is geboden om kosteloos en
op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische
contactgegevens, en indien de klant hiervan geen gebruik maakt, hem bij elke communicatie
de gelegenheid wordt geboden onder dezelfde voorwaarden verzet aan te tekenen tegen
verder gebruik van zijn elektronische contactgegevens.
|
2
|
Artikel 7:46h lid 4 BW
|
Bij het gebruik van elektronische berichten ter bevordering van de totstandkoming
van een koop op afstand vermelding van:
|
|
|
a. de werkelijke identiteit van degene namens wie de communicatie wordt overgebracht,
en
|
3
|
|
b. een geldig postadres of nummer waaraan de ontvanger een verzoek tot beëindiging
van dergelijke communicatie kan richten.
|
3
|
Artikel 7:46h lid 5 BW
|
Gebruik van andere dan in lid 2 genoemde technieken voor communicatie op afstand ter
bevordering van de totstandkoming van een koop op afstand is toegestaan tenzij de
consument te kennen heeft gegeven geen communicatie of mededelingen wenst te ontvangen
met gebruikmaking van die technieken.
|
2
|
Artikel 7:46h lid 6 BW
|
Degene die ongevraagde communicatie overbrengt of mededelingen doet ter bevordering
van de totstandbrenging van een koop op afstand, neemt passende maatregelen om de
consument bekend te maken met de mogelijkheid om de benadering met gebruikmaking van
de in lid 5 bedoelde systemen tegen te houden.
|
2
|
Artikel 7:46h lid 7 BW
|
Aan de maatregelen bedoeld in de leden 2 en 5 zijn voor de consument geen kosten verbonden.
|
2
|
Artikel 7:46i BW
|
Het bepaalde in artikel 7:46h lid 2 t/m 4 BW is van overeenkomstige toepassing op
overeenkomsten op afstand tot het verrichten van diensten.
|
Lid 2 en lid 3: 2;
lid 4: 3
|
Artikel 11.7 Telecommunicatiewet
|
|
|
Lid 1
|
Zonder voorafgaande toestemming gebruiken van automatische oproep- en communicatiesystemen
zonder menselijke tussenkomst, faxen en elektronische berichten voor ongevraagde communicatie
voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden.
|
2
|
Lid 3
|
Gebruik van elektronische contactgegevens voor elektronische berichten die zijn verkregen
in het kader van de verkoop van een eigen product of dienst voor het overbrengen van
communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden met betrekking tot
eigen gelijksoortige producten of diensten, zonder dat bij de verkrijging van de contactgegevens
aan de klant duidelijk en uitdrukkelijk de gelegenheid is geboden om kosteloos en
op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische
contactgegevens, en, zonder dat – indien de klant hiervan geen gebruik heeft gemaakt
– de klant bij elke overgebrachte communicatie de mogelijkheid is geboden om kosteloos
en op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het verder gebruik van zijn elektronische
contactgegevens.
|
2
|
Lid 4
|
Op het gebruik van elektronische berichten voor de in het eerste lid genoemde doeleinden
zijn de vereisten van artikel 15e, eerste lid, onderdelen a tot en met c, van boek
3 van het Burgerlijk Wetboek van overeenkomstige toepassing en bedoeld gebruik bevat
geen aanmoedigingen informatie op het internet te raadplegen die in strijd is met
dat artikel.
|
2
|
Lid 4 sub a en b
|
Bij het onder lid 4 genoemde gebruik dienen te allen tijde de volgende gegevens te
worden vermeld: gebruik van elektronische berichten voor commerciële, ideële of charitatieve
doeleinden zonder vermelding van de werkelijke identiteit van degene namens wie de
communicatie wordt overgebracht dan wel zonder vermelding van een geldig postadres
of nummer waaraan de ontvanger een verzoek tot beëindiging van dergelijke communicatie
kan richten.
|
3
|
Lid 5
|
Het gebruik van andere dan de in het eerste lid bedoelde middelen voor het overbrengen
van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden van
het bepaalde in het zesde tot en met twaalfde lid, terwijl de abonnee op de in het
zesde lid bedoelde wijze dan wel anderszins te kennen heeft gegeven dat hij de ongevraagde
communicatie niet wenst te ontvangen
|
2
|
Lid 9
|
Communicatie als bedoeld in het vijfde lid overbrengen aan een abonnee die door opname
van zijn contactgegevens in het (bel-me-niet-)register te kennen heeft gegeven deze
ongevraagde communicatie niet te willen ontvangen (behoudens uitzondering bedoeld
in lid 11)
|
2
|
Lid 10
|
Communicatie als bedoeld in het vijfde lid overbrengen, zonder dat voor het overbrengen
van ongevraagde communicatie uitsluitend bestanden worden gebruikt waaruit de contactgegevens
die in het register zijn opgenomen, zijn geblokkeerd of verwijderd. (behoudens uitzondering
bedoeld in lid 11)
|
2
|
Lid 12
|
Het niet tijdens elke overgebrachte communicatie tijdens het gesprek wijzen op het
(bel-me-niet-)register en de mogelijkheid voor de abonnee verzet aan te tekenen tegen
het verdere gebruik van zijn elektronische contactgegevens en het niet bieden van
de mogelijkheid tot onmiddellijke opname in het (bel-me-niet-)register aan de abonnee.
Het aan de abonnee in rekening brengen van kosten van voorzieningen waarmee wordt
voorkomen dat hem ongevraagde communicatie wordt overgebracht.
|
2
|
Timeshare
|
Artikel 8.6 lid 1 Whc:
Een handelaar als bedoeld in artikel 50, onderdeel b, van Boek 7 van het Burgerlijk
Wetboek, die een overeenkomst aangaat als bedoeld in artikel 50a, onderdelen c tot
en met f, van dat Boek neemt de artikelen 50b en 50c van dat Boek in acht. Op de vorige
volzin zijn de artikelen 50g lid 1 en 50h van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek van
overeenkomstige toepassing.
|
|
Artikel 7:50b lid 1 BW
|
De handelaar verstrekt aan de consument geruime tijd voordat hij door een overeenkomst
inzake gebruik in deeltijd wordt gebonden kosteloos en op duidelijke en begrijpelijke
wijze nauwkeurige en toereikende informatie overeenkomstig het in bijl. I bij de richtlijn
(Timesharing, nr. 2008/122/EU) opgenomen model. De informatie wordt verstrekt op een
duurzame gegevensdrager die voor de consument gemakkelijk toegankelijk is.
|
3
|
Artikel 7:50b lid 2 BW
|
De informatie bedoeld in lid 1 wordt opgesteld in een door de consument te kiezen
taal van de staat waar hij woont of waarvan hij nationaliteit heeft, mits dit een
officiële taal van EU of een EER-staat is.
|
3
|
Artikel 7:50b lid 3 BW
|
In reclame voor een overeenkomst betreffende gebruik in deeltijd wordt meegedeeld
dat en waar de informatie bedoeld in lid 1 verkrijgbaar is.
|
3
|
Artikel 7:50b lid 4 BW
|
In geval van aanbod aan een consument tot aangaan overeenkomst betreffende gebruik
in deeltijd tijdens promotie- of verkoopevenement, vermeldt de handelaar in de uitnodiging
voor dat evenement duidelijk de commerciële aard en bedoeling daarvan.
|
3
|
Artikel 7:50b lid 5 BW
|
De handelaar zorgt ervoor dat de in lid 1 bedoelde informatie voortdurend voor de
consument beschikbaar is.
|
3
|
Artikel 7:50b lid 6 BW
|
De overeenkomst betreffende gebruik in deeltijd wordt niet als investering aangeduid
of aangeboden.
|
3
|
Artikel 7:50c lid 1 BW
|
De overeenkomst betreffende gebruik in deeltijd wordt schriftelijk, op een duurzame
gegevensdrager, aangegaan en door partijen ondertekend.
|
2
|
Artikel 7:50c lid 2 BW
|
De overeenkomst betreffende gebruik in deeltijd wordt opgesteld in een door de consument
te kiezen taal van de staat waar hij woont of waarvan hij de nationaliteit heeft,
mits dit een officiële taal van EU of een EER-staat is.
|
2
|
Artikel 7:50c lid 3 BW
|
De overeenkomst bevat ten minste: a. de identiteit en de verblijfplaats van partijen;
en
b. de datum en plaats van sluiting van de overeenkomst.
|
Bij ontbreken sub a: 3; bij ontbreken sub b: 2; bij ontbreken sub a en b: 3
|
Artikel 7:50c lid 4 BW
|
De in art. 50b lid 1 bedoelde informatie vormt een integraal deel van de overeenkomst
betreffende gebruik in deeltijd en wordt niet gewijzigd, tenzij partijen uitdrukkelijk
anders zijn overeengekomen of de wijzigingen gevolg zijn van ongewone en onvoorzienbare
omstandigheden buiten de macht van de handelaar en waarvan hij de gevolgen niet kan
vermijden, zelfs als alle zorg zou zijn betracht.
|
2
|
Artikel 7:50c lid 5 BW
|
De in het vorige lid bedoelde wijzigingen worden uitdrukkelijk in de overeenkomst
vermeld, en voordat de overeenkomst wordt gesloten, aan de consument meegedeeld op
een duurzame gegevensdrager die voor hem gemakkelijk toegankelijk is.
|
2
|
Artikel 7:50c lid 6 BW
|
In de overeenkomst betreffende gebruik in deeltijd wordt een afzonderlijk standaardformulier
voor ontbinding van de overeenkomst opgenomen overeenkomstig bijlage V bij de richtlijn.
|
2
|
Artikel 7:50c lid 7 BW
|
De handelaar wijst, voordat de overeenkomst betreffende gebruik in deeltijd wordt
gesloten, de consument uitdrukkelijk op het bestaan van het recht van ontbinding van
de overeenkomst, de termijn waarbinnen dit recht kan worden uitgeoefend en het verbod
van vooruitbetalingen tijdens deze termijn. De bepalingen van de overeenkomst die
hierop betrekking hebben, worden door de consument afzonderlijk ondertekend.
|
3
|
Artikel 7:50c lid 8 BW
|
De in het eerste lid bedoelde overeenkomst of een afschrift daarvan wordt de consument
bij het sluiten van de overeenkomst ter hand gesteld.
|
2
|
Pakketreizen
|
Art. 8.7 Whc: Een reisorganisator als bedoeld in artikel 500 van Boek 7 BW neemt de
bij of krachtens artikelen 501 en 502 van Boek 7 BW gestelde eisen in acht.
|
|
Artikel 7:501 BW
|
Gegevens die dienen te worden verstrekt voor het sluiten van de overeenkomst:
|
|
Artikel 7:501 lid 1 BW
|
Indien de reisorganisator een algemeen verkrijgbare prospectus of andere publicatie
uitgeeft, vermeldt hij daarin de reissom en de andere bij AMvB bepaalde gegevens (zie
Gegevensbesluit georganiseerde reizen)
|
3 (bij niet vermelden van reissom);
voor de toepasselijke boetecategorie bij niet vermelden van de andere bij AMvB bepaalde
gegevens, zie artikelen 1 t/m 4 Gegevensbesluit georganiseerde reizen, hierna
|
Artikel 1 Gegevensbesluit georganiseerde reizen (Stb. 1993, 43)
|
Verplichte gegevens die steeds moeten worden verstrekt:
|
|
|
– naam, adres en telefoonnummer van de reisorganisator;
|
3
|
|
– het bedrag of percentage van de reissom dat als voorschot moet worden betaald en
de termijn waarbinnen het saldo moet worden voldaan;
|
1
|
|
– relevante algemene informatie over de vereiste documenten en over de formaliteiten
op gezondheidsgebied die voor reis en verblijf noodzakelijk zijn;
|
1
|
|
– informatie over de mogelijkheid van een annuleringsverzekering;
|
1
|
|
– de termijn waarbinnen de reiziger de reisorganisatie ervan in kennis moet stellen
dat de reis niet aan zijn verwachtingen voldoet.
|
1
|
Artikel 2 Gegevensbesluit georganiseerde reizen
|
Voor zover van toepassing vermeldt de reisorganisator in de algemeen verkrijgbare
prospectus of andere publicatie tevens:
|
|
|
a. ten aanzien van het vervoer: 1. een aanduiding van de te gebruiken vervoermiddelen,
de kenmerken en eventueel de categorie daarvan;
|
2
|
|
2. een aanduiding van de plaatsen van vertrek en aankomst en een zo nauwkeurig mogelijke
tijdsduiding daarvan;
|
|
|
b. ten aanzien van het verblijf:
de informatie als bedoeld onder b, 1. t/m 4.;
|
2
|
|
c. de andere toeristische diensten die een significant deel van de reis uitmaken;
|
2
|
|
d. dat een minimum aantal personen voor de reis is vereist en de overige daarmee samenhangende
informatie genoemd onder d.
|
1
|
Artikel 3 Gegevensbesluit georganiseerde reizen
|
Voor de aanvang van de reis verstrekt de reisorganisatie de reiziger:
|
|
|
a. de gegevens bedoeld in art. 3 onder a;
|
1
|
|
b. de informatie over de mogelijkheid van een reisverzekering.
|
1
|
Artikel 4 Gegevensbesluit georganiseerde reizen
|
Voor zover van toepassing verstrekt de reisorganisator voor aanvang van de reis tevens
de gegevens bedoeld in artikel 4 onder a;
|
1
|
|
onder b;
|
1
|
|
onder c;
|
1
|
|
onder d.
|
1
|
Artikel 7:501 lid 2 BW
|
Vóór het sluiten van de reisovereenkomst deelt de reisorganisator de wederpartij schriftelijk
of op andere begrijpelijke en toegankelijke wijze de in lid 1 bedoelde gegevens mee,
voor zover die gegevens aan de wederpartij nog niet bekend zijn door verstrekking
van de algemeen verkrijgbare prospectus of andere publicatie.17
|
3: bij niet vermelden van reissom; voor de
toepasselijke boetecategorie bij niet vermelden van de andere bij AMvB bepaalde gegevens:
zie artikelen 1-4 Gegevensbesluit georganiseerde reizen, hiervoor
|
Artikel 7:502 lid 1 BW
|
De reiziger kan de reisovereenkomst te allen tijde met onmiddellijke ingang opzeggen.
|
3
|
Artikel 7:502 lid 3 BW
|
Indien de reiziger opzegt wegens een niet aan hem toe te rekenen omstandigheid, heeft
hij recht op teruggave of kwijtschelding van de reissom of, indien de reis reeds ten
dele is genoten, een evenredig deel daarvan.
|
3
|
Oneerlijke handelspraktijken
|
Art. 8.8 Whc: Het is een handelaar niet toegestaan oneerlijke handelspraktijken te
verrichten als bedoeld in Afdeling 3A van Titel 3 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.
|
|
Misleidende handelspraktijken
|
|
|
Artikel 6:193a BW
|
Definities
|
|
Artikel 6:193b lid 1 BW
|
Een handelaar handelt onrechtmatig jegens een consument indien hij een handelspraktijk
verricht die oneerlijk is.
|
3 of 4
(zie voor de toepasselijke categorie, de hiernavolgende bepalingen)
|
Artikel 6:193b lid 2 BW
|
Een handelspraktijk is oneerlijk indien een handelaar handelt:
a) in strijd met de vereisten van professionele toewijding;
b) het vermogen van de gemiddelde consument om een geïnformeerd besluit te nemen merkbaar
is beperkt of kan worden beperkt,
waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen,
dat hij anders niet had genomen.
|
3
|
Artikel 6:193b lid 3 BW
|
Een handelspraktijk is in het bijzonder misleidend indien een handelaar a. een misleidende
handelspraktijk als bedoeld in artikelen 6:193c t/m g BW, of b. een agressieve praktijk
verricht als bedoeld in artikelen 6:193h en 193i BW.
|
Zie hierna: artikelen 6:193c t/m i.
|
Artikel 6:193c lid 1 BW
|
Een handelspraktijk is misleidend indien informatie wordt verstrekt die feitelijk
onjuist is of die de gemiddelde consument misleidt of kan misleiden al dan niet door
de algemene presentatie van informatie, zoals ten aanzien van:
|
|
a) het bestaan van het product
|
3
|
b) de voornaamste kenmerken van het product, zoals beschikbaarheid, voordelen, risico’s,
uitvoering, samenstelling, accessoires, klantenservice en klachtenbehandeling, procedé
en datum van fabricage of verrichting, levering, geschiktheid voor het gebruik, gebruiksmogelijkheden,
hoeveelheid, specificaties, geografische of commerciële oorsprong, van het gebruik
te verwachten resultaten, of de resultaten en wezenlijke kenmerken van op het product
verrichte tests of controles;
|
3
|
c) de verplichtingen van de handelaar, de motieven voor de handelspraktijk en de aard
van het verkoopproces, een verklaring of een symbool in verband met directe of indirecte
sponsoring of erkenning van de handelaar of het product;
|
3
|
d) de prijs of wijze waarop de prijs wordt berekend, of het bestaan van een specifiek
prijsvoordeel;
|
3
|
e) de noodzaak van een dienst, onderdeel, vervanging of reparatie;
|
3
|
f) de hoedanigheid, kenmerken en rechten van de handelaar of zijn tussenpersoon, zoals
zijn identiteit, vermogen, kwalificaties, status, erkenning, affiliatie, connecties,
industriële, commerciële of eigendomsrechten of zijn prijzen, bekroningen en onderscheidingen;
|
3
|
g) de rechten van de consument waaronder het recht van herstel of vervanging van de
afgeleverde zaak of het recht om de prijs te verminderen, of de risico’s die de consument
eventueel loopt
waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen
dat hij anders niet had genomen.
|
3
|
Artikel 6:193c lid 2 BW
|
Een handelspraktijk is eveneens misleidend indien:
a) door de marketing van het product waaronder het gebruik van vergelijkende reclame
verwarring wordt geschapen ten aanzien van producten, handelsmerken, handelsnamen
of andere onderscheidende kenmerken van de concurrent;
|
3
|
b) de handelaar een verplichting die is opgenomen in een gedragscode niet nakomt,
voor zover:
° de verplichting concreet en kenbaar is, en
° de handelaar aangeeft dat hij aan de gedragscode gebonden is,
waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen,
dat hij anders niet had genomen.
|
3
|
Artikel 6:193d lid 1 BW
|
Een handelspraktijk is bovendien misleidend indien er sprake is van een misleidende
omissie.
|
|
Artikel 6:193d lid 2 BW
|
Een misleidende omissie is iedere handelspraktijk waarbij essentiële informatie welke
de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie
te nemen, wordt weggelaten, waardoor de gemiddelde consument een besluit over een
overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.
|
3
|
Artikel 6:193d lid 3 BW
|
Van een misleidende omissie is eveneens sprake indien essentiële informatie als bedoeld
in lid 2 verborgen wordt gehouden of op onduidelijke, onbegrijpelijke, dubbelzinnige
wijze dan wel laat verstrekt wordt, of het commerciële oogmerk, indien dit niet reeds
duidelijk uit de context blijkt, niet laat blijken, waardoor de gemiddelde consument
een besluit over een overeenkomst neem of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.
|
3
|
Artikel 6:193d lid 4 BW
|
Bij de beoordeling of essentiële informatie is weggelaten of verborgen is gehouden
worden de feitelijke context, de beperkingen van het communicatiemedium als ook de
maatregelen die zijn genomen om de informatie langs andere wegen ter beschikking van
de consument te stellen, in aanmerking genomen.
|
|
Artikel 6:193e BW
|
In geval van een uitnodiging tot aankoop is de volgende informatie, voor zover deze
niet reeds uit de context blijkt, essentieel als bedoeld in artikel 193d lid 2:
|
|
onder a
|
de voornaamste kenmerken van het product, in de mate waarin dit gezien het medium
en het product passend is;
|
3
|
onder b
|
de identiteit en het geografisch adres van de handelaar, zijn handelsnaam en, in voorkomend
geval, de identiteit en het geografisch adres van de handelaar namens wie hij optreedt;
|
3
|
onder c
|
de prijs, inclusief belastingen, of, als het om een product gaat waarvan de prijs
redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs wordt berekend
en, in voorkomend geval, de extra vracht-, leverings- of portokosten of, indien deze
kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, het feit dat deze extra
kosten moeten worden betaald;
|
3
|
onder d
|
de wijze van betaling, levering, uitvoering en het beleid inzake klachtenbehandeling,
indien deze afwijken van de vereisten van professionele toewijding; en
|
3
|
onder e
|
Indien er een recht op herroeping of annulering is, het bestaan van dit recht.
|
3
|
artikel 6:193f BW
|
Indien er sprake is van commerciële communicatie, reclame of marketing daaronder begrepen,
is de informatie genoemd bij of krachtens de volgende artikelen in ieder geval essentieel
als bedoeld in artikel 193d lid 2:
|
|
onder a
|
Art. 3:15d leden 1 en 2 en art. 3:15e lid 1 BW;
|
|
Artikel 3:15d lid 1 BW
Gegevens die gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegankelijk moeten worden gemaakt
voor degenen die gebruikmaken van de dienst:
|
|
Artikel 3:15d lid 1 sub a BW
Identiteit en adres van vestiging van de dienstverlener
|
3
|
Artikel 3:15d lid 1 sub b BW
Gegevens die snel contact en effectieve communicatie mogelijk maken, inclusief zijn
e-mail adres
|
3
|
Artikel 3:15d lid 1 sub c BW
Voor zover hij is ingeschreven in een handelsregister of een vergelijkbaar openbaar
register: de naam van het register en zijn inschrijvingsnummer, of een vergelijkbaar
middel ter identificatie in dat register;
|
3
|
Artikel 3:15d lid 1 sub d BW
Voor zover een activiteit aan een vergunningsstelsel is onderworpen: de gegevens over
de bevoegde toezichthoudende autoriteit)
|
3
|
Artikel 3:15d lid 1 sub e BW
Voor zover hij een gereglementeerd beroep uitoefent: de beroepsvereniging of organisatie
waarbij hij is ingeschreven; de beroepstitel en de lidstaat (EU/EER) waarde titel
is toegekend en een verwijzing naar de beroepsregels die van toepassing zijn en de
wijze van toegang daartoe;
|
3
|
Artikel 3:15d lid 1 sub f BW
BTW identificatienummer
|
3
|
Artikel 3:15d lid 2 BW
De dienstverlener geeft aanduidingen van prijzen in een dienst van de informatiemaatschappij
duidelijk en ondubbelzinnig aan, met de uitdrukkelijke vermelding of, en zo mogelijk
welke, belasting en leveringskosten daarbij inbegrepen zijn.
|
3
|
Artikel 3:15e lid 1 BW
Verplichtingen waar de opdrachtgever van commerciële communicatie als bedoeld in artikel
3:15e lid 3 aan moet voldoen:
|
|
Artikel 3:15e lid 1 sub a
Commerciële communicatie is duidelijk als zodanig herkenbaar
|
3
|
Artikel 3:15e lid 1 sub b
Commerciële communicatie vermeldt de identiteit van de opdrachtgever
|
3
|
Artikel 3:15e lid 1 sub c
Commerciële communicatie, indien deze verkoopbevorderende aanbiedingen, wedstrijden
of spelen omvat, een duidelijke en ondubbelzinnige vermelding van de aard en de voorwaarden
van de aanbieding of deelneming
|
3
|
Artikel 3:15e lid 1 sub d
Ongevraagde commerciële communicatie door middel van elektronische post moet reeds
bij ontvangst duidelijk en ondubbelzinnig als zodanig herkenbaar zijn
|
3
|
onder b
|
Art. 7:46c lid 1 BW;
|
|
Artikel 7:46c lid 1 BW
Tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten, moeten aan de wederpartij met alle
aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand aangepaste middelen en op duidelijke
en begrijpelijke wijze, de volgende gegevens worden verstrekt, waarvan het commerciële
oogmerk ondubbelzinnig moet blijken:
|
|
Artikel 7:46c lid 1 sub a BW
De identiteit en bij verplichte vooruitbetaling van de prijs het adres van de verkoper
|
3
|
Artikel 7:46c lid 1 sub b BW
De belangrijkste kenmerken van de zaak
|
3
|
Artikel 7:46c lid 1 sub c BW
De prijs, met inbegrip van alle belastingen, van de zaak
|
3
|
Artikel 7:46c lid 1 sub d BW
De kosten van aflevering, voor zover van toepassing
|
3
|
Artikel 7:46c lid 1 sub e BW
De wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de koop op afstand
|
3
|
Artikel 7:46c lid 1 sub f BW
Het al dan niet van toepassing zijn van de mogelijkheid van ontbinding overeenkomstig
artikel 46d lid 1 en artikel 46e BW
|
3
|
Artikel 7:46c lid 1 sub g BW
Indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden
berekend op een andere grondslag dan het basistarief: de hoogte van het geldende tarief
|
3
|
Artikel 7:46c lid 1 sub h BW
De termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel het gestand doen van de prijs
|
3
|
Artikel 7:46c lid 1 sub i BW
Bij periodieke of voortdurende aflevering van zaken: minimale duur van de overeenkomst
|
3
|
onder c
|
Artikel 7:501 lid 1 BW
|
3
|
onder f
|
Artikel 2b Prijzenwet
|
3
|
Artikel 6:193g BW
|
De volgende handelspraktijken zijn onder alle omstandigheden misleidend:
|
|
onder a
|
Beweren aan een gedragscode gebonden te zijn en daarnaar te handelen, wanneer dit
niet het geval is;
|
4
|
onder b
|
Zonder de vereiste toestemming een vertrouwens-, kwaliteits- of ander soortgelijk
label aanbrengen;
|
4
|
onder c
|
Beweren dat een gedragscode door een publieke of andere instantie is erkend wanneer
dit niet het geval is;
|
4
|
onder d
|
Beweren dat een handelaar of een product door een openbare of particuliere instelling
is aanbevolen, erkend of goedgekeurd terwijl dat niet het geval is, of iets dergelijks
beweren zonder dat aan de voorwaarde voor de aanbeveling, erkenning of goedkeuring
is voldaan;
|
4
|
onder e
|
Producten aanbieden tegen een genoemde prijs zonder aan te geven dat er een gegrond
vermoeden bestaat dat de handelaar (of een andere handelaar) de producten (of gelijkwaardige)
niet tegen die prijs kan (doen) leveren gedurende een periode en in hoeveelheden die,
rekening houdend met het product, de omvang van de voor het product gevoerde reclame
en de aangeboden prijs, redelijk zijn;
|
4
|
onder f
|
Producten tegen een genoemde prijs te koop aanbieden en vervolgens:
1. weigeren het aangeboden product aan de consument te tonen, of
2. weigeren een bestelling op te nemen of het product binnen een redelijke termijn
af te leveren, of
4. een exemplaar van het artikel met gebreken tonen, met de bedoeling een ander product
aan te prijzen;
|
4
|
onder g
|
Bedrieglijk beweren dat het product slechts (onder speciale voorwaarden) gedurende
een zeer beperkte tijd beschikbaar zal zijn om de consument onmiddellijk te doen beslissen
en hem geen kans of onvoldoende tijd te geven een geïnformeerd besluit te nemen;
|
4
|
onder h
|
De consument met wie de handelaar voorafgaand aan een transactie heeft gecommuniceerd
in een taal die geen officiële taal is van de lidstaat waar de handelaar gevestigd
is, beloven een klantendienst te verschaffen en deze dienst vervolgens enkel in een
andere taal beschikbaar te stellen zonder dit duidelijk aan de consument te laten
weten voor het aangaan van de overeenkomst;
|
4
|
onder i
|
Beweren of anderszins de indruk wekken dat een product legaal kan worden verkocht
terwijl dit niet het geval is;
|
4
|
onder j
|
Wettelijke rechten van consumenten voorstellen als een onderscheidend kenmerk van
het aanbod van de handelaar;
|
4
|
onder k
|
Redactionele inhoud in de media, waarvoor de handelaar heeft betaald, gebruiken om
reclame te maken voor een product, zonder dat dit duidelijk uit de inhoud of uit duidelijk
door de consument identificeerbare beelden of geluiden blijkt;
|
4
|
onder l
|
Feitelijk onjuiste beweringen doen betreffende de aard en omvang van het gevaar dat
de persoonlijke veiligheid van de consument of zijn gezin zou bedreigen indien hij
het product niet koopt
|
4
|
onder m
|
Een product dat lijkt op een door een bepaalde fabrikant vervaardigd product op een
zodanige wijze aanbevelen dat de consument denkt dat het product inderdaad door die
fabrikant is vervaardigd, terwijl dit niet zo is;
|
4
|
onder n
|
Een piramidesysteem opzetten, beheren of aanbevelen waarbij de consument tegen betaling
kans maakt op een vergoeding die eerder voortkomt uit het aanbrengen van nieuwe consumenten
in het systeem dan uit de verkoop of gebruik van goederen;
|
4
|
onder o
|
Beweren dat de handelaar op het punt staat zijn zaak te beëindigen of te verhuizen,
indien dit niet het geval is;
|
4
|
onder p
|
Beweren dat producten het winnen bij kansspelen kunnen vergemakkelijken;
|
4
|
onder q
|
Bedrieglijk beweren dat een product ziekten, gebreken of misvormingen kan genezen;
|
4
|
onder r
|
Feitelijk onjuiste informatie verstrekken over marktomstandigheden of de mogelijkheid
het product te bemachtigen
|
4
|
onder s
|
In de context van een handelspraktijk beweren dat er een wedstrijd wordt georganiseerd
of prijzen worden uitgeloofd zonder de aangekondigde prijzen of een redelijk alternatief
daadwerkelijk toe te kennen;
|
4
|
onder t
|
Een product als gratis, voor niets of kosteloos te omschrijven als de consument iets
anders moet betalen dan de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het
product af te halen dan wel dit te laten bezorgen;
|
4
|
onder u
|
Marketingmateriaal voorzien van een factuur of een soortgelijk document waarin om
betaling wordt gevraagd, waardoor bij de consument de indruk wordt gewekt dat hij
het aangeprezen product al heeft besteld terwijl dit niet het geval is;
|
4
|
onder v
|
Op bedrieglijke wijze beweren of de indruk wekken dat de handelaar niet optreedt ten
behoeve van zijn handel, bedrijf, ambacht of beroep of zich op bedrieglijke wijze
voordoen als consument;
|
4
|
onder w
|
Op bedrieglijke wijze de indruk wekken dat voor een bepaald product service na verkoop
beschikbaar is in een andere lidstaat dan die waar het product wordt verkocht
|
4
|
artikel 6:193h BW
|
Agressieve handelspraktijken in het algemeen
|
|
artikel 6:193h lid 1 BW
|
Een handelspraktijk is in haar feitelijke context, al haar kenmerken en omstandigheden
in aanmerking genomen, agressief indien door intimidatie, dwang, waaronder het gebruik
van lichamelijk geweld of ongepaste beïnvloeding, de keuzevrijheid of de vrijheid
van handelen van de gemiddelde consument met betrekking tot het product aanzienlijk
wordt beperkt of kan worden beperkt waardoor de gemiddelde consument een besluit over
een overeenkomst neemt of kan nemen dat hij anders niet had genomen.
|
4
|
artikel 6:193h lid 2 BW
|
Bij de bepaling of een handelspraktijk agressief is wordt rekening gehouden met:
a) het tijdstip, de plaats, de aard en de vasthoudendheid die bij de handelspraktijk
wordt gedemonstreerd;
b) het gebruik van dreigende gedragingen of dreigende of grove taal;
c) het uitbuiten door de handelaar van bepaalde tegenslagen of omstandigheden die
zo ernstig zijn dat zij het beoordelingsvermogen van de consument kunnen beperken,
hetgeen de handelaar bekend is, met het oogmerk het besluit van de consument met betrekking
tot het product te beïnvloeden;
d) bezwarende of disproportionele niet-contractuele belemmeringen die door de handelaar
zijn opgelegd ten aanzien van een consument die zijn rechten uit de overeenkomst wenst
uit te oefenen waardoor het recht om de overeenkomst te beëindigen of een ander product
te kiezen;
e) het dreigen met maatregelen die wettelijk niet genomen kunnen worden.
|
4
|
artikel 6:193i BW
|
Volgende handelspraktijken zijn onder alle omstandigheden agressief:
|
|
onder a
|
De indruk geven dat een consument het pand niet mag verlaten alvorens er een overeenkomst
is opgesteld;
|
4
|
onder b
|
Het verzoek van de consument om zijn huis te verlaten of niet meer terug te komen,
behalve indien, en voor zover wettelijk gerechtvaardigd wordt beoogd een contractuele
verplichting te doen naleven;
|
4
|
onder c
|
Hardnekkig en ongewenst aandringen per telefoon, fax, e-mail of andere afstandsmedia
tenzij, voor zover wettelijk gerechtvaardigd, wordt beoogd een contractuele verplichting
te doen naleven;
|
4
|
onder d
|
Een consument die op grond van een verzekeringspolis een vordering indient, om documenten
vragen die redelijkerwijs niet relevant kunnen worden geacht om de geldigheid van
de vordering te beoordelen, dan wel systematisch weigeren antwoord te geven op daaromtrent
gevoerde correspondentie met de bedoeling de consument ervan te weerhouden zijn contractuele
rechten uit te oefenen;
|
4
|
onder e
|
Kinderen in reclame er rechtstreeks toe aanzetten om geadverteerde producten te kopen
of om hun ouders of andere volwassenen ertoe over te halen die producten voor hen
te kopen;
|
4
|
onder f
|
Vragen om onmiddellijke dan wel uitgestelde betaling of om terugzending of bewaring
van producten die de handelaar heeft geleverd, maar waar de consument niet om heeft
gevraagd, tenzij het product een vervangingsgoed is als bedoeld in art. 7:46f lid
3 BW;
|
4
|
onder g
|
De consument uitdrukkelijk meedelen dat, als hij het product of de dienst niet koopt,
de baan of de bestaansmiddelen van de handelaar in het gedrang komen;
|
4
|
onder h
|
De bedrieglijke indruk wekken dat de consument al een prijs heeft gewonnen of zal
winnen dan wel door een bepaalde handeling te verrichten een prijs zal winnen of een
ander soortgelijk voordeel zal behalen, als er in feite:
1. geen sprake is van een prijs of een ander soortgelijk voordeel; of
2. als het ondernemen van stappen om in aanmerking te komen voor de prijs of voor
een nader soortgelijk voordeel afhankelijk is van de betaling van een bedrag door
de consument of indien daaraan voor hem kosten zijn verbonden
|
4
|
Verordening 1001/2008 inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtdiensten
in de Gemeenschap (PbEU L 293)
|
Artikel 23 lid 1: informatieverplichtingen betreffende passagiers- en luchttarieven
en de presentatie daarvan (‘opt-in’).
|
|
Artikel 23 lid 1
|
– de voor het grote publiek beschikbare passagiers- en luchttarieven die, in eender
welke vorm, onder meer op het internet, worden aangeboden of bekendgemaakt, omvatten
ook de toepasselijke voorwaarden;
– de definitieve prijs wordt steeds bekendgemaakt en omvat de geldende passagiers-
of luchttarieven en alle toepasselijke belastingen en heffingen, toeslagen en vergoedingen
die op het tijdstip van publicatie onvermijdbaar en voorzienbaar zijn.
Daarbij wordt ten minste het volgende gespecificeerd:
a) de passagiers- of luchttarieven;
b) belastingen;
c) luchthavengelden, en
d) andere heffingen, toeslagen of vergoedingen, zoals voor beveiliging of brandstof;
waarbij de onder b), c) en d), genoemde elementen aan het passagiers- of luchttarief
zijn toegevoegd.
|
3
|
|
– Facultatieve prijstoeslagen worden op duidelijke, transparante en ondubbelzinnige
wijze aan het begin van elk boekingsproces medegedeeld en moeten door de passagier
op een ’opt-in’- basis worden aanvaard.
|
3
|
Artikel 23 lid 2
|
Onverminderd art. 16, lid 1, wordt inzage verleend in de voor het grote publiek beschikbare
passagiers- en luchttarieven vanaf een luchthaven op het grondgebied van een lidstaat
waarop het Verdrag van toepassing is, zonder discriminatie op basis van nationaliteit
of verblijfplaats van de klant of plaats van vestiging van de agent van de luchtvaartmaatschappij
of andere ticketverkopers in de Gemeenschap.
|
3
|
Informatie over dienstverrichters en hun diensten naar aanleiding van de dienstenrichtlijn
|
= Afdeling 2a van Titel 5 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek
Artikel 8.9 Whc: De dienstverrichter die diensten verricht als bedoeld in richtlijn 2006/123/EG van het Europese Parlement en de Raad van de Europese Unie van 12 december 2006 betreffende
diensten op de interne markt (PbEU L 376), neemt de bepalingen van Afdeling 2a van
titel 5 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek in acht.
|
|
Artikel 6:230b aanhef en
|
De dienstverrichter die diensten verricht als bedoeld in richtlijn 2006/123/EG van het Europese Parlement en de Raad van de Europese Unie van 12 december 2006 betreffende
diensten op de interne markt (PbEU L 376), stelt de afnemer van die diensten de volgende
gegevens ter beschikking:
|
|
onder 1
|
zijn naam,
|
3
|
rechtspositie,
|
2
|
rechtsvorm,
|
2
|
het geografische adres waar hij is gevestigd;
|
3
|
zijn adresgegevens
|
3
|
zodat afnemers hem snel kunnen bereiken en rechtstreeks met hem kunnen communiceren,
eventueel langs elektronische weg;
|
|
onder 2
|
wanneer de dienstverrichter in een handelsregister of in een ander openbaar register
is ingeschreven, de naam van dat register en het nummer waaronder hij is ingeschreven
of gelijkwaardige gegevens uit dat register die ter identificatie dienen;
|
1
|
onder 3
|
wanneer voor de activiteit een vergunningsstelsel geldt, de adresgegevens van de bevoegde
instantie of van het centraal loket;
|
1
|
onder 4
|
wanneer de dienstverrichter een btw-plichtige activiteit uitoefend, het BTW-nummer;
|
1
|
onder 5
|
voor gereglementeerde beroepen: elke beroepsorde of vergelijkbare organisatie waarbij
de dienstverrichter is ingeschreven, alsmede de beroepstitel en de lidstaat waarvoor
die is verleend;
|
2
|
onder 6
|
in voorkomend geval, de algemene voorwaarden en bepalingen die de dienstverrichter
hanteert;
|
2
|
onder 7
|
het eventuele bestaan van door de dienstverrichter gehanteerde contractuele bepalingen
m.b.t. het op de overeenkomst toepasselijke recht of de bevoegde rechter;
|
2
|
onder 8
|
het eventuele bestaan van niet bij wet voorgeschreven garantie na verkoop;
|
2
|
onder 9
|
de prijs van de dienst wanneer de dienstverrichter de prijs van een bepaalde soort
dienst van tevoren heeft vastgesteld;
|
3
|
onder 10
|
de belangrijkste kenmerken van de dienst wanneer deze niet uit de context blijken;
|
3
|
onder 11
|
de in art. 23, lid, 1 van richtlijn 2006/123/EG bedoelde verzekering of waarborgen met name de adresgegevens van de verzekeraar of
de borg en de geografische dekking
|
1
|
Artikel 6:230b aanhef en onder 12 BW
|
Adresgegevens, met name een postadres, faxnummer of e-mailadres en een telefoonnummer
waar alle afnemers, ook zij die in andere lidstaten verblijven een klacht kunnen indienen
of informatie over de verrichte dienst kunnen vragen. Indien dit niet hun gebruikelijke
correspondentieadres is, wordt hun wettelijke adres verstrekt.
|
2
|
Op eventuele klachten wordt zo snel mogelijk gereageerd en alles wordt in het werk
gesteld om een bevredigende oplossing te vinden.
|
2
|
Artikel 6:230b aanhef en onder 13 BW
|
Wanneer een dienstverrichter is gebonden aan een gedragscode of lid is van een handelsvereniging
of beroepsorde die voorziet in regeling voor buitengerechtelijke geschillenbeslechting,
wordt hierover informatie verstrekt.
De dienstverrichter vermeldt dit in elk document waarin zijn diensten in detail worden
beschreven en hoe toegang kan worden verkregen tot gedetailleerde informatie over
de kenmerken en toepassingsvoorwaarden van deze regeling.
|
2
|
Artikel 6:230c aanhef BW
|
De in art. 230b bedoelde informatie wordt naar keuze van de dienstverrichter bedoeld
in art. 230b aanhef:
|
|
Artikel 6:230c onder 1 BW
|
op eigen initiatief door de dienstverrichter verstrekt;
|
2
|
Artikel 6:230c onder 2
BW
|
is voor de afnemer gemakkelijk toegankelijk op de plaats waar de dienst wordt verricht
of de overeenkomst wordt gesloten;
|
2
|
Artikel 6:230c onder 3 BW
|
is voor de afnemer gemakkelijk elektronisch toegankelijk op een door de dienstverrichter
meegedeeld adres;
|
2
|
Artikel 6:230c onder 4 BW
|
is opgenomen in alle door de dienstverrichter aan de afnemer verstrekte documenten
waarin deze diensten in detail worden beschreven.
|
2
|
Artikel 6:230d aanhef
BW
|
De dienstverrichters verstrekken de afnemer van diensten op diens verzoek de volgende
aanvullende informatie:
|
|
Artikel 6:230d onder 1 BW
|
Wanneer de dienstverrichter de prijs van een bepaald soort dienst niet vooraf heeft
gesteld, de prijs van de dienst of, indien de precieze prijs niet kan worden gegeven,
de manier waarop de prijs wordt berekend, zodat de afnemer de prijs kan controleren,
of een voldoende gedetailleerde kostenraming.
|
3
|
Artikel 6:230d onder 2 BW
|
Voor de gereglementeerde beroepen, een verwijzing naar de in de lidstaat van vestiging
geldende beroepsregels en de wijze waarop hierin inzage kan worden verkregen.
|
2
|
Artikel 6:230d onder 3 BW
|
Informatie over hun multidisciplinaire activiteiten en partnerschappen die rechtstreeks
verband houden met de betrokken dienst, en over de maat regelen die zij ter voorkoming
van belangenconflicten hebben genomen. Deze informatie is opgenomen in elk informatiedocument
waarin dienstverrichters hun diensten in detail beschrijven.
|
2
|
Artikel 6:230d onder 4 BW
|
Gedragscodes die op dienstverrichters van toepassing zijn, alsmede het adres waar
zij elektronisch kunnen worden geraadpleegd en de beschikbare talen waarin deze codes
kunnen worden geraadpleegd.
|
2
|
Artikel 6:230 e BW
|
Informatie bedoeld in art. 230 b, c en d is correct, helder en ondubbelzinnig. Deze
informatie wordt tijdig voor de sluiting van een schriftelijke overeenkomst of, indien
er geen schriftelijke overeenkomst is, voor de verrichting van de dienst meegedeeld
of beschikbaar gesteld.
|
2
|