Bijlage Beleidskader 2013, 2014, 2015 ten behoeve van projecten integrale aanpak
Caribisch Nederland
1. Inleiding
In het Bestuurlijk Akkoord van 18 april 2010 tussen Bonaire, Sint Eustatius, Saba
en Nederland is geconstateerd dat voor het verbeteren van de welvaart op de eilanden
het versterken van economische activiteiten, het vergroten van de leefbaarheid (met
daarbij ook aandacht voor fysieke aspecten zoals verbetering van het ziekenhuiswezen,
huisvestingsvraagstukken, woningbouwprojecten), het verbeteren van de werking van
de arbeidsmarkt en het uitbreiden van werkgelegenheid van groot belang zijn. Binnen
de sociaaleconomische context is sprake van een intrinsieke verknoping van beleidsterreinen
als arbeidsmarkt, educatie en onderwijs, maatschappelijke zorg ((geestelijke) gezondheidszorg,
waaronder (preventie van) verslavingsproblematiek, jeugdzorg en maatschappelijke hulpverlening),
leefbaarheidsvraagstukken, sociale woningbouw en wijken. Een zo integraal mogelijke
aanpak kan een extra impuls geven aan het aanpakken en oplossen van de op de eilanden
aanwezige problematiek van (arbeids)participatie en leefbaarheid.
De Nederlandse departementen Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties, Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Volksgezondheid, Welzijn
en Sport en Economische Zaken hebben zich gezamenlijk verbonden met betrekking tot
de genoemde integrale aanpak en stellen middelen ter beschikking voor de financiering
van projecten ‘integrale aanpak Caribisch Nederland’.
Hoofddoel van de integrale aanpak is het verbeteren van de leefbaarheid, de re-integratie naar
duurzaam betaald werk en het bevorderen van maatschappelijke participatie op de eilanden
Bonaire, Sint Eustatius en Saba. In dit beleidskader wordt nader toegelicht welke
activiteiten wenselijk of nodig zijn om dit doel te bereiken. Ingediende projectvoorstellen
dienen bij te dragen aan het bereiken van het hoofddoel en dienen te bestaan uit meerdere
van de in dit beleidskader beschreven activiteiten. Dit beleidskader dient als basis
voor het door het Projectteam integrale aanpak Caribisch Nederland te ontwikkelen
toetsingskader voor projectvoorstellen.
2. Projectaanvraag
Alleen projecten op Bonaire, Sint Eustatius of Saba kunnen voor goedkeuring en financiering
in aanmerking komen. Bij het honoreren van projectvoorstellen wordt gestreefd naar
een zo evenredig mogelijke verdeling over de eilandgebieden Bonaire, Sint Eustatius
en Saba. Alleen de bestuurscolleges van Bonaire, Sint Eustatius of Saba kunnen projectvoorstellen
indienen. Voorstellen dienen te voldoen aan de eisen die worden gesteld in de Ministeriële
Regeling, houdende regels inzake een eenmalige bijzondere uitkering voor integrale
projecten aan de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (regeling bijzondere
uitkering integrale projecten 2013).
-
• Is de projectaanvrager het bestuurscollege van Bonaire, Sint Eustatius of Saba?
-
• Voldoet het voorstel aan de eisen zoals gesteld in de hierboven genoemde Ministeriële
Regeling?
3. Integrale aanpak
Met een integrale aanpak wordt het mogelijk de leefbaarheid, de re-integratie naar
duurzaam betaald werk en het bevorderen van maatschappelijke participatie op de eilanden
voortvarend ter hand te nemen. Er ontstaat meer ruimte om middelen te bundelen en
combinaties mogelijk te maken. Het creëert daarmee meer mogelijkheden om een samenhangende
aanpak te realiseren, afgestemd op en passend binnen de lokale praktijk, waarbij eigen
afwegingen kunnen worden gemaakt wat betreft de nadruk op verschillende doelen. Door
een integrale aanpak kunnen combinaties tot stand worden gebracht die de effectiviteit
van de verschillende activiteiten kunnen versterken. Daarmee biedt een dergelijke
aanpak ook kansen om efficiënter en effectiever te werken.
-
• Draagt het projectvoorstel bij aan het verbeteren van de leefbaarheid, de re-integratie
naar duurzaam betaald werk of het bevorderen van maatschappelijke participatie op
de eilanden Bonaire, Sint Eustatius of Saba?
-
• Geeft het projectvoorstel blijk van samenwerking tussen organisaties en individuen
op meerdere van hieronder beschreven beleidsterreinen of verknoping van doelstellingen
op deze beleidsterreinen?
-
• Is er in het projectvoorstel sprake van een sober en doelmatig gebruik van de middelen?
4. Arbeidsmarktbeleid
De beleidsinzet dient primair gericht te zijn op het tot stand komen van op arbeidsactivering
en -bemiddeling en zelfstandig ondernemerschap gerichte activiteiten (waaronder job programs). Deze aanpak verbetert enerzijds de
toeleiding naar werk en de matching tussen vraag en aanbod; onder meer door de verschillende
interventiemogelijkheden toegankelijk en toepasbaar te maken. Anderzijds kan deze
aanpak inspelen op zich in de praktijk voordoende knelpunten en probleemgroepen. Hierbij
kan vanzelfsprekend ook worden gedacht aan activiteiten, gericht op specifieke groepen.
Veelal zal sprake zijn van een situatie waarbij meerdere belemmeringen moeten worden
weggenomen, voordat tot een succesvolle arbeidsparticipatie kan worden gekomen. De
aanpak zal dan ook vaak niet alleen bestaan uit training in beroepsvaardigheden, maar
ook uit begeleiding in algemene werknemersvaardigheden (attitude, op tijd komen, communicatie,
probleemoplossend vermogen, werken in teamverband et cetera).
Een adequate werkgeversbenadering is een intrinsiek onderdeel van de aanpak om mensen
naar werk te begeleiden, waarbij vraaggestuurde dienstverlening aan werkgevers het
uitgangspunt is. Hierbij hoort onder meer een eenduidig aanspreekpunt voor werkgevers
voor informatie en advies, zo simpel en transparant mogelijke administratieve procedures,
maar ook een zo compleet mogelijk inzicht in de vacatures die voorhanden zijn en toereikende
arbeidsmarktinformatie (te verwachten ontwikkelingen op korte en middellange termijn).
-
• Draagt het projectvoorstel bij aan de arbeidsparticipatie van inwoners van Bonaire,
Sint Eustatius of Saba?
-
• Gaat het projectvoorstel uit van de vraag naar arbeidskrachten (en zijn werkgevers
vanaf de start betrokken bij het project)?
-
• Heeft het projectvoorstel aandacht voor de vaak multiproblematiek (waaronder de behoefte
aan dag- en buitenschoolse opvang) van de beoogde deelnemers aan het project en is
dit terug te vinden in de samenstelling van de projectpartners?
5. Kinderopvang
Gezien het hoge aantal alleenstaande moeders is kinderopvang in Caribisch Nederland
buitengewoon belangrijk voor arbeidsparticipatie. Maar kinderopvang is ook van groot
belang voor de ontwikkeling van het kind, met name in situaties waarin sprake is van
een kwetsbare gezinssituatie. Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat de kwaliteit
van de kinderopvang in veel situaties – naar normen van Europees-Nederland gemeten
– volstrekt onvoldoende is. Ook op dit vlak moet de beoogde integrale aanpak soelaas
kunnen bieden. Los van de kwaliteit van de kinderopvang heeft de wijze waarop de buitenschoolse
opvang (in relatie ook tot de schooltijden) is geregeld in het bijzonder de aandacht.
Belangrijk onderdeel van deze problematiek is dat jonge kinderen noodgedwongen op
straat zouden hangen, met alle gevolgen van dien. Hiervan is ook de beschikbaarheid
van andere voorzieningen, zoals in de sfeer van sportvoorzieningen, relevant.
6. Onderwijs
Uit analyses blijkt dat de opleidingsrichting en het opleidingsniveau van jongeren
vaak niet of onvoldoende aansluit bij de vraag van werkgevers. Daarnaast verlaten
te veel jongeren voortijdig het voortgezet onderwijs. Adequate mogelijkheden op het
vlak van educatie en opleiding dienen dus uitdrukkelijk onderdeel uit te maken van
een integrale aanpak, om daarmee ook vanuit educatie en vorming een bijdrage te kunnen
leveren aan een integraal aanbod aan bijvoorbeeld werkgevers. In dat verband kan onder
meer gewezen worden op de in 2010 van kracht geworden Wet sociale kanstrajecten jongeren BES. Doel van deze regeling is dat voortijdig schoolverlaters tussen de 18 en 25 jaar
(onvoldoende startkwalificatie, geen betaald werk, niet ingeschreven staan als onderwijsdeelnemer)
via deelname aan een Sociaal Kanstraject Jongeren (SKJ) alsnog in staat worden gesteld
om een startkwalificatie te behalen of, als dat niet haalbaar is, passend werk te
vinden. Het gaat hierbij om maatwerktrajecten, gericht op het verwerven en versterken
van de basisvaardigheden en de sociale redzaamheid en op het ontwikkelen van de nodige
attitudes en vaardigheden om zich in een werkkring te kunnen handhaven. De middelen
voor de financiering van de trajecten worden toegewezen via een daarvoor in het leven
geroepen bijzondere uitkering.
-
• Draagt het projectvoorstel bij aan het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs
en arbeidsmarkt op Bonaire, Sint Eustatius of Saba?
-
• Bevat het projectvoorstel beoogde activiteiten die zijn gericht op het voorkomen en
bestrijden van voortijdig schoolverlaten?
7. Wijkaanpak
De wijkenaanpak die in 2007 in Nederland is gestart, is een integrale, gebiedsgerichte
aanpak die er op gericht is om in de wijken met de grootste problemen achterstanden
te verkleinen. In de langjarige aanpak wordt een verbinding gelegd tussen wonen, werken/participeren,
leren, integreren, gezondheid en veiligheid. Een samenhangende mix van maatregelen
en het centraal stellen van bewoners bij de opzet en uitvoering van plannen voor hun
wijk, blijkt de effectiviteit van de aanpak te vergroten.
De ervaringen met de wijkenaanpak leren dat complexe problemen in aandachtswijken
een meervoudig karakter hebben en niet kunnen worden opgelost vanuit één beleidsdomein
of partij. Er bestaat een brede overeenstemming dat de samenhangende aanpak cruciaal
is en dat daarvoor een nauwe samenwerking van verschillende partijen noodzakelijk
is. Het nemen van de bewonerswensen als uitgangspunt blijkt een belangrijke succesfactor.
Hoewel de problematiek van Caribisch Nederland niet identiek is aan die in de aandachtswijken
in Nederland, is focus en een langjarige, integrale aanpak wenselijk om achterstanden
en complexe problemen aan te pakken. Ook op de eilanden is het belangrijk er voor
te zorgen dat bewoners centraal staan, dat bewoners invloed hebben en zeggenschap,
zowel bij de planvorming als bij de uitvoering. De aanpak vindt plaats onder verantwoordelijkheid
van de lokale partijen. Met betrekking tot dit laatstgenoemde punt hebben de eilanden
aangegeven een geïntegreerde aanpak ten aanzien van de sociaaleconomische ontwikkelkansen
te willen. BZK/WBI fungeert hierbij als inspirator en aanjager en zal in die rol de
eilanden ondersteunen bij de uitvoering door onder andere kennisoverdracht en inzet
van deskundigheid.
De inbreng van BZK zal met name tot doel hebben het ondersteunen en bevorderen van
het tot stand komen van een systeem van integraal werken (het bijeen brengen van de
benodigde partners voor de oplossing van problemen), om daarmee de randvoorwaarden
te scheppen waarbinnen de sociaaleconomische positie van de bewoners in Caribisch
Nederland kan worden verbeterd. Beoogde uitwerking hiervan is het vergroten van de
maatschappelijke participatie via onder andere de aanpak van de sociale problematiek
(multiprobleem gezinnen).
-
• Is het projectvoorstel gericht op ontwikkelen van een integrale wijkaanpak op Bonaire,
Sint Eustatius of Saba?
-
• Vindt de aanpak plaats onder verantwoordelijkheid van de lokale partijen vanuit diverse
beleidsterreinen?
-
• Hebben bewoners uit de wijk invloed en zeggenschap in het project?
-
• Draagt het projectvoorstel bij aan de zelfredzaamheid van burgers?
8. Zorg, sport en jeugdbeleid
Het doel is een beter toegankelijke, kwalitatieve, doelmatige en betaalbare zorg en
jeugdzorg en het bevorderen van gezondheid en sociale samenhang, toegroeiend richting
Nederlands niveau. De curatieve zorg, de langdurige zorg en de verslavingszorg vormen
onderdeel van de wettelijke aanspraken conform de Zorgverzekering BES.
Bij de in dit kader voorgestane integrale aanpak van de sociaal economische problemen
heeft met name het voorkomen van verslavingsproblemen prioriteit. Voor de aanspraak
in de zorgverzekering van de verslavingszorg is door VWS reeds gekozen voor een integrale
aanpak met justitie (forensische zorg), jeugd, jeugdzorg, geestelijke gezondheidszorg
en lichte gehandicaptenzorg. Op deze dossiers wordt dus al in verre mate samenwerking
met andere partijen verwezenlijkt. Deze aanspraken worden door VWS bekostigd. In dit
kader dient derhalve de aandacht met name uit te gaan naar de preventie van verslavingsproblematiek.
De jeugdzorg in Caribisch Nederland staat in het teken van uitbreiding van voorzieningen,
verhogen van kwaliteit, en de borging daarvan in de reguliere setting. Het gaat om
het uitbreiden met een aantal nieuwe onderdelen van jeugdzorg en het verbeteren van
de kwaliteit bij de verschillende voorzieningen. Inmiddels zijn op alle drie de eilanden
Centra voor Jeugd en Gezin (CJG) gevestigd. Jeugdzorg en Gezinsvoogdij CN werkt intensief
samen op lokaal niveau met OCW (aansluiting jeugdzorg en onderwijs) en met V&J (versterken
justitiële jeugdketen). Ook de lokale vrije tijdsvoorzieningen voor jongeren wordt
in de ketensamenwerking betrokken. Stimuleren van sport activiteiten die bijdragen
aan integrale wijkaanpak, sociale integratie en meer lichaamsbeweging is van belang.
Een andere belangrijke prioriteit in de integrale aanpak betreft de opzet en uitvoering
van WMO-achtige activiteiten, voor zover nog niet ergens anders belegd op de eilanden.
Hiermee wordt bedoeld het aanbieden van voorzieningen, hulp en ondersteuning voor
mensen met een beperking, zoals ouderen, gehandicapten of mensen met psychische problemen.
Het doel van deze aanpak is dat iedereen kan meedoen aan de maatschappij en zoveel
mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. Enkele voorbeelden: aanpassingen in de woning,
zoals een verhoogd toilet, vervoersvoorzieningen in de regio voor mensen die slecht
ter been zijn en niet met het openbaar vervoer kunnen reizen, ondersteuning aan vrijwilligers
en mantelzorgers, rolstoel, (warme) maaltijdvoorziening, sociaal cultureel werk zoals
buurthuizen en maatschappelijke opvang zoals blijf-van-mijn-lijfhuizen en daklozenopvang.
-
• Sluit het projectvoorstel aan bij reeds gerealiseerde samenwerking en uitvoering voor
de beleidsterreinen zorg, jeugd en sport?
-
• Draagt het projectvoorstel bij aan de preventie van verslavingsproblematiek op Bonaire,
Sint Eustatius of Saba?
-
• Is het voorstel gericht op WMO-achtige activiteiten, die nog niet ergens anders zijn
belegd op de eilanden?