Zicht systeem
|
Essentiële eisen
|
Horizontaal: 180 graden, evenredig over zicht naar links en naar rechts verdeeld
Afstand tot bestuurder minimaal 1,50 meter
Resolutie mag lager zijn dan 1400 x 1050 pixels indien er schaling wordt toegepast
Beeldverversing: refresh rate: 60 Hz
Synchronisatie beelden tussen de verschillende kanalen
Voldoende contrast ivm verschil tussen dag en nacht
|
3 of 4 monitoren/schermen
rond scherm
Voor de beeldverversing wordt geadviseerd een zo hoog mogelijk aantal Hz te gebruiken
ter voorkoming van simulatorziekte
|
Belangrijke eisen
|
Verticaal: 45 graden, met tenminste 15 graden bovenzicht en 27 graden onderzicht,
beeldratio projectie 4:3 (de onderrand (zichtafstand voor de cabine vanuit oogpunt
chauffeur naar onderzijde voorruit) is belangrijker is dan de bovenrand)
Resolutie: 1400 x 1050 pixels
Vloeiende overgang tussen de verschillende projectoren
|
|
Simulatie zichtverbeterende systemen
|
Essentiële eisen
|
Wettelijk voorgeschreven zichtverbeterende systemen (met uitzondering van frontzicht
systeem)
‘Picture in picture’ oplossing voor spiegels wordt niet geaccepteerd
|
– Separate monitors
– Projectie dmv spiegels
|
Belangrijke eisen
|
Frontzicht systeem
|
|
Bewegingssysteem
|
Essentiële eisen
|
3 degrees of freedom met ‘real time’ nabootsing van bewegingen
De vertraging die het bewegingssysteem introduceert op het zichtsysteem moet constant
zijn en kleiner zijn dan 25 ms
|
|
Belangrijke eisen
|
6 degrees of freedom met ‘real time’ nabootsing van bewegingen
Simulatie van contact met weg (trilling), in combinatie met niveau verschillen (bijvoorbeeld
stoepranden, drempels) en oneffenheden (bijvoorbeeld spoor)
|
– platform 6 ‘degrees of freedom’ (elektrisch of mechanisch)
|
Cabine systeem
|
Essentiële eisen
|
Realistische nabootsing van bestuurdersstoel met dashboard (-bediening), pedalen,
stuur (-bekrachtiging), remsystemen en versnellingsbak (met minimaal vijf (C1, D1
of D) of acht (C) voorwaartse versnellingen).
In de cabine dient er sprake te zijn van een realistische geluidsweergave van motor,
schakelen, luchtremmen en ander verkeer
Communicatie met de bestuurder moet kunnen plaatsvinden
De toetsafnemer/operator moet tijdens de rit het gezicht van de bestuurder kunnen
waarnemen.
|
– open systeem
– gesloten systeem
– complete cabine
Communicatie bestuurder mogelijk met audio verbinding
|
Belangrijke eisen
|
De versnellingsbak is om te schakelen naar automaat
De toetsafnemer/operator moet tijdens de rit de stuur- en zithouding van de bestuurder
kunnen waarnemen.
|
|
Simulatie voertuig bus
|
Essentiële eisen
|
Simulatie van een bus die qua afmetingen en eigenschappen voldoet aan de voertuigeisen
D of D1 (afhankelijk van de af te leggen toets) met een realistische aandrijving en
voertuiggedrag.
|
|
Simulatie voertuig vrachtwagen
|
Essentiële eisen
|
Simulatie van een vrachtauto die qua afmetingen en eigenschappen voldoet aan de voertuigeisen
C of C1 (afhankelijk van de af te leggen toets met een realistische aandrijving en
voertuiggedrag.
Belading variabel
|
|
Belangrijke eisen
|
Zwaartepunt te verplaatsen
|
|
Simulatie van storingen
|
Essentiële eisen
|
Realistische simulatie van de gevolgen van tenminste 6 van onderstaande meest voorkomende
storingen:
Handrem
Luchtdruk
Oliedruk
Koelvloeistof
Remcircuit
Stuurbekrachtiging
Lekke band
Dashboardcontrolelampjes
Elektrisch circuit
Brandstof
Cabinevergrendeling
|
|
Belangrijke eisen
|
Realistische simulatie van alle bovenstaande storingen
|
|
Wegen database
|
Essentiële eisen
|
Geotypische database bestaande uit:
Stad
Dorp
Snelweg
Provinciale weg
Bergen (optioneel)
Manoeuvreerterrein of industriegebied (optioneel)
|
Voor specifieke database eisen: zie document database eisen
|
Belangrijke eisen
|
Hierbij dienen de toegepaste verkeersborden, de plaatsing van de verkeersborden, de
werking van (verkeers-)lichten en het type wegmarkeringen overeen te komen met de
Nederlandse situatie (m.u.v. de wegen in de bergen)
|
Voor specifieke database eisen: zie document database eisen
|
Simulatie ander verkeer
|
Essentiële eisen
|
Het verkeersbeeld dient op een acceptabel niveau te liggen voor wat betreft de benadering
van de werkelijkheid.
Het verkeer moet intelligent gedrag vertonen (interactie met verrichtingen van de
bestuurder simulator). Tevens moet geprogrammeerd kunnen worden dat verkeersdeelnemers
zich wel of niet aan de verkeersregels houden.
Soorten verkeersdeelnemers: voetgangers, fietsers, auto’s, bussen, vrachtauto’s, motoren,
voorrangsvoertuigen
Capaciteit van tenminste 30 dynamische, te programmeren, objecten in de omgeving van
bestuurder tbv nabootsing stadsdrukte
|
|
Belangrijke eisen
|
Soorten verkeerdeelnemers: treinen, trams, langzame voertuigen
Het actieradius van de dynamische te programmeren objecten bedraagt 300 tot 500 m
|
|
Simulatie weer en tijdstip
|
Essentiële eisen
|
Realistische weergave van situaties bij:
Dag/nacht
Regen
Wind
Sneeuw
Gladde wegen
Mist
|
|
Belangrijke eisen
|
Realistische weergave van 3 niveaus van regen, wind, sneeuw
Realistische weergave van mist met verschillende dichtheden
|
|
Scenario programmering
|
Essentiële eisen
|
Simulator dient gelijkwaardige, reproduceerbare en niet voorspelbare scenario’s te
kunnen afspelen.
De scenario’s kunnen geprogrammeerd worden, onder andere zodat de simulator de bestuurder
mondelinge aanwijzingen kan geven (routeaanduiding, opdrachtgeving en andere aanwijzingen)
en toetscriteria aangepast kunnen worden.
|
|
Registratie ritten
|
Essentiële eisen
|
De ritten dienen opgenomen te kunnen worden om nagespeeld te kunnen worden.
Hierbij dienen bedieningselementen (bijv gebruik pedalen) ook geregistreerd te worden.
|
|
Belangrijke eisen
|
Bij het afspelen van een rit moet het mogelijk zijn om de situaties te bekijken vanuit
verschillende invalshoeken
|
|
Feedback
|
Essentiële eisen
|
Aan de hand van de registratie gegevens dient de simulator een schriftelijke feedback
te kunnen geven (achteraf) aan de bestuurder. Samen met dit geautomatiseerde meetsysteem
dient de toetsafnemer/operator in staat te zijn de bestuurder te beoordelen.
|
|
Groepsfunctionaliteit
|
Essentiële eisen
|
Groep moet mee kunnen kijken naar de verrichtingen van de bestuurder van de simulator
en bepaalde momenten kunnen markeren. Deze markeringen moeten nagespeeld kunnen worden
ter bespreking.
|
|