Artikel 1. De inrichting van het Ministerie van Defensie
Artikel 2. De Secretaris-Generaal
De Secretaris-Generaal is, met inachtneming van de aanwijzingen van de Minister van
Defensie, belast met de ambtelijke leiding aan al hetgeen het Ministerie van Defensie
betreft conform Koninklijk Besluit van 18 oktober 1988, houdende regeling van de functie
en verantwoordelijkheid van de Secretaris-Generaal, waaronder mede begrepen:
-
a. het beheer van het Ministerie van Defensie in het algemeen en in het bijzonder de
Bestuursstaf, de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, het Commando DienstenCentra
en de Defensie Materieel Organisatie;
-
b. het adviseren van de Minister van Defensie;
-
c. het waarborgen van de kwaliteit, tijdigheid en samenhang van de beleid-, plan- en
begrotingsprocedure;
-
d. het vaststellen van de informatiebehoefte Defensie;
-
e. het fungeren als korpsbeheerder van het commando Koninklijke Marechaussee conform
de Politiewet 2012.
Artikel 3. De Commandant der Strijdkrachten
De Commandant der Strijdkrachten is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke
leiding aan de Defensiestaf;
-
b. de taak van de militaire adviseur van de Minister van Defensie;
-
c. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Minister van Defensie aansturen van
de voorbereidingen, uitvoering en evaluatie van alle operaties, alsmede het zorg dragen
voor de implementatie van de verbetermaatregelen naar aanleiding van de evaluaties
van operaties;
-
d. het plannendeel van de beleid-, plan- en begrotingsprocedure waaronder het uitwerken
van het actuele beleid binnen de financiële kaders in het Defensieplan inclusief de
allocatie van de daarbij behorende middelen voor alle defensieonderdelen;
-
e. het nemen van beslissingen ten aanzien van de herallocatie van middelen van de defensieonderdelen
bij knelpunten in het uitvoeringsjaar;
-
f. het waarborgen van de balans tussen doelstellingen, activiteiten en middelen;
-
g. het aansturen van het Commando Zeestrijdkrachten, het Commando Landstrijdkrachten
en het Commando Luchtstrijdkrachten;
-
h. het aansturen van de inzet van het Commando Koninklijke Marechaussee voor zover het
de verantwoordelijkheid van de Minister van Defensie betreft;
-
i. de bi- en multilaterale militaire samenwerking.
Artikel 4. De Hoofddirecteur Beleid
De Hoofddirecteur Beleid is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke
leiding aan de Hoofddirectie Beleid;
-
b. de politieke ondersteuning en advisering van de Minister van Defensie;
-
c. het beleidsdeel van de beleid-, plan- en begrotingsprocedure waaronder het opstellen
van de Beleidsvisie, de Beleidsagenda en het Beleidsjaarverslag, afgestemd op het
regeringsbeleid;
-
d. het beleid aangaande de richting en samenstelling van het Ministerie van Defensie,
afgestemd op de internationale en nationale politieke en maatschappelijke ontwikkelingen;
-
e. het uitvoeren van ex ante beleidsevaluaties als onderdeel van de beleidsontwikkeling
en beleidsdoorlichtingen op basis van de Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek en Beleidsinformatie (RPE);
-
f. internationale aangelegenheden.
Artikel 5. De Hoofddirecteur Financiën en Control
De Hoofddirecteur Financiën en Control is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke
leiding aan de Hoofddirectie Financiën en Control;
-
b. de uitvoering van de bij en krachtens de Comptabiliteitswet 2001 gestelde regels;
-
c. het begrotingsdeel van de beleid-, plan- en begrotingsprocedure waaronder het op basis
van het actuele Defensieplan opstellen van de ontwerpbegroting, de suppletoire begrotingen
en het jaarverslag;
-
d. het bewaken van de uitvoering van de begroting en het hiertoe inrichten van de managementinformatie
en het borgen van de kwaliteit daarvan. Zij stelt hiertoe eisen aan de inrichting
van de informatievoorziening en voert hiertoe risicoanalyses uit;
-
e. het binnen de in de beleid-, plan- en begrotingsprocedure gestelde kaders uitwerken
van de inrichting en normstelling t.a.v. het financiële functiegebied, alsmede het
houden van toezicht op het financieel beheer defensiebreed;
-
f. het monitoren van en toetsen op ex ante beleidsevaluaties en het monitoren en toetsen
van beleidsdoorlichtingen op basis van de Comptabiliteitswet 2001 en Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek en Beleidsinformatie (RPE);
-
g. de advisering op het financieel-economische functiegebied;
-
h. gevraagd en ongevraagde signalering en vraag gestuurd onderzoek;
-
i. uitvoeren van beleidscontrol, zijnde toetsing op de kwaliteit van voorgenomen beleid;
-
j. het uitvoeren van voorafgaand financieel toezicht waarbij getoetst wordt op doelmatigheid,
rechtmatigheid en financiële inpasbaarheid.
Artikel 6. De Hoofddirecteur Personeel
De Hoofddirecteur Personeel is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke
leiding aan de Hoofddirectie Personeel;
-
b. het ondersteunen van de Minister van Defensie in zijn rol als werkgever van het Defensiepersoneel,
in het bijzonder ten aanzien van arbeidsvoorwaarden, pensioenen, het georganiseerd
overleg en de bijzondere personeelszorg (veteranen en reservisten);
-
c. het borgen van (de rijksbrede) wet- en regelgeving in de arbeidsvoorwaarden van Defensie;
-
d. het binnen de in de beleid-, plan- en begrotingsprocedure gestelde kaders voorbereiden
en voeren van overleg inzake hoofdlijnen van het personeelsbeleid en arbeidsvoorwaarden
met de centrales van overheidspersoneel.
Artikel 7. De Hoofddirecteur Bedrijfsvoering
De Hoofddirecteur Bedrijfsvoering is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke
leiding aan de Hoofddirectie Bedrijfsvoering;
-
b. het binnen de in de beleid-, plan- en begrotingsprocedure gestelde kaders waarborgen
van de defensiebrede kwaliteit van en de samenhang tussen bedrijfsvoering en informatievoorziening
en het vaststellen van de inrichting van beide;
-
c. het waarborgen van de samenhang in de inrichting van de verschillende functiegebieden
en het vastleggen hiervan in kaders (met uitzondering van het gestelde in artikel 5 sub e);
-
d. het bewaken van de kwaliteit van de bedrijfsvoering defensiebreed zoals bedoeld in
artikel 21 van de Comptabiliteitswet 2001, in het bijzonder materieel en personeel beheer en met uitzondering van financieel
beheer (conform het gestelde in artikel 5 sub e);
-
e. defensiebrede verandertrajecten op het gebied van de bedrijfsvoering;
-
f. het opstellen van de informatiebehoefte Defensie;
-
g. de verantwoordelijkheid van ‘chief information officer’;
-
h. het ontwikkelen van beveiligingsrichtlijnen, toezien op de uitvoering daarvan en het
optreden als ‘national security authority’ voor militaire aangelegenheden.
Artikel 8. De Directeur Juridische Zaken
De Directeur Juridische Zaken is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke
leiding aan de Directie Juridische Zaken;
-
b. de juridische ondersteuning en de advisering van de Minister van Defensie en de defensieonderdelen
onder andere op het gebied van wet- en regelgeving, bij het voeren van gerechtelijke
procedures en bij de inzet van de krijgsmacht;
-
c. het bewaken van de juridische en bestuurlijke zorgvuldigheid van het defensiebeleid;
-
d. het optreden als vertegenwoordiger en adviseur van de Minister van Defensie en de
Secretaris-Generaal bij de verlening van bijstand op grond van de Politiewet 2012.
Artikel 9. De Directeur Communicatie
De Directeur Communicatie is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke
leiding aan de Directie Communicatie;
-
b. de woordvoering namens de politieke, ambtelijke en militaire leiding, voor zover het
de verantwoordelijkheid van de Minister van Defensie betreft;
-
c. de externe, interne en arbeidsmarktcommunicatie.
Artikel 10. De Directeur Audit Functie Defensie
De Directeur Audit Functie Defensie is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke
leiding aan de Audit Functie Defensie;
-
b. de wettelijke controletaak conform artikel 66 van de Comptabiliteitswet 2001;
-
c. de niet-wettelijke onderzoekstaak bestaande uit vraag gestuurde operational-, IT-
en contractaudits.
Artikel 11. Het Hoofd Bureau Secretaris-Generaal
Het Hoofd Bureau Secretaris-Generaal is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke
leiding aan Bureau Secretaris-Generaal;
-
b. het sturen en coördineren van informatiestromen en besluitvorming en het opstellen
van adviezen ten behoeve van de politieke en ambtelijke leiding;
-
c. het onderhouden en coördineren van de mondelinge en schriftelijke contacten met de
Staten-Generaal;
-
d. het zorgdragen voor de voorbereiding en verslaglegging van door de Secretaris-Generaal
aan te wijzen politieke en ambtelijke topoverlegorganen van Defensie alsmede het controleren
van de voortgang van de uitvoering van de naar aanleiding daarvan genomen besluiten;
-
e. het leveren van facilitaire, secretariële en protocollaire ondersteuning aan de bewindspersonen
en de ambtelijke departementsleiding.
Artikel 12. De Directeur Bedrijfsondersteuning Bestuursstaf
De Directeur Bedrijfsondersteuning Bestuursstaf is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke
leiding aan de Directie Bedrijfsondersteuning Bestuursstaf;
-
b. de advisering over, en de coördinatie en uitvoering van het personeelsbeleid en het
organisatie- en formatiebeleid en de ondersteuning van de bedrijfsvoering van de Bestuursstaf
en de Bijzondere Organisatie Eenheden;
-
c. de totstandkoming van het activiteitenplan voor de Bestuursstaf, inclusief de raming
van de financiële consequenties en het gemandateerd budgethouderschap voor de Bestuursstaf;
-
d. de gemandateerde centrale behoeftestelling voor alle inkoop- en verwervingsprocessen
voor de Bestuursstaf en de Bijzondere Organisatie Eenheden (exclusief de MIVD en de
programma-uitgaven);
-
e. de coördinatie van de integrale dienstverlening voor de Bestuursstaf door het Commando
DienstenCentra en de Defensie Materieel Organisatie, inclusief ARBO en milieu;
-
f. de beveiligingcoördinatie van de Bestuursstaf.
Artikel 13. De Directeur Financiën & Control Bestuursstaf
De Directeur Financiën & Control Bestuursstaf is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke
leiding aan de Directie Financiën & Control Bestuursstaf;
-
b. het met inachtneming van de functionele aanwijzingen en richtlijnen van de Hoofddirecteur
Financiën en Control uitvoeren van de door hem gemandateerde taken die voortvloeien
uit de Comptabiliteitswet en het daarop gebaseerde Besluit Taak FEZ voor de Bestuursstaf en de Bijzondere Organisatie Eenheden;
-
c. het bewaken van de uitvoering van de begroting van de Bestuursstaf en de Bijzondere
Organisatie Eenheden (apparaat en programma), het hiertoe inrichten van de managementinformatie
en het borgen van de kwaliteit daarvan, het hiertoe eisen stellen aan de inrichting
van de informatievoorziening, het hiertoe uitvoeren van risicoanalyses en het uitvoeren
van vraaggestuurde onderzoeken;
-
d. de advisering op het financieel-economische functiegebied van de Bestuursstaf en de
Bijzondere Organisatie Eenheden.
Artikel 14. De Commandant Zeestrijdkrachten
De Commandant Zeestrijdkrachten is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Commandant der Strijdkrachten geven
van leiding aan het Commando Zeestrijdkrachten;
-
b. de gereedstelling en instandhouding van de zeestrijdkrachten;
-
c. het binnen de gestelde normen en kaders leveren van – joint – producten en diensten
ter ondersteuning van de overige Defensieonderdelen;
-
d. het binnen de gestelde normen en kaders uitoefenen van zeggenschap over de door de
dienstencentra op te leveren producten en diensten ter ondersteuning van het Commando
Zeestrijdkrachten;
-
e. het beheer van de Kustwacht Nederland en de Kustwacht Caribische Gebied;
-
f. de advisering op het gebied van militair maritiem optreden.
Artikel 15. De Commandant Landstrijdkrachten
De Commandant Landstrijdkrachten is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Commandant der Strijdkrachten geven
van leiding aan het Commando Landstrijdkrachten;
-
b. de gereedstelling en instandhouding van de landstrijdkrachten;
-
c. het binnen de gestelde normen en kaders leveren van – joint – producten en diensten
ter ondersteuning van de overige Defensieonderdelen;
-
d. het binnen de gestelde normen en kaders uitoefenen van zeggenschap over de door de
dienstencentra op te leveren producten en diensten ter ondersteuning van het Commando
Landstrijdkrachten;
-
e. de advisering op het gebied van militair landoptreden.
Artikel 16. De Commandant Luchtstrijdkrachten
De Commandant Luchtstrijdkrachten is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Commandant der Strijdkrachten geven
van leiding aan het Commando Luchtstrijdkrachten;
-
b. de gereedstelling en instandhouding van de luchtstrijdkrachten;
-
c. het binnen de gestelde normen en kaders leveren van – joint – producten en diensten
ter ondersteuning van de overige Defensieonderdelen;
-
d. het binnen de gestelde normen en kaders uitoefenen van zeggenschap over de door de
dienstencentra op te leveren producten en diensten ter ondersteuning van het Commando
Luchtstrijdkrachten;
-
e. de advisering op het gebied van militair luchtoptreden.
Artikel 17. De Commandant Koninklijke Marechaussee
De Commandant Koninklijke Marechaussee is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van leiding
aan het Commando Koninklijke Marechaussee;
-
b. de gereedstelling en instandhouding voor, en de uitvoering van, de politietaken vastgelegd
in de Politiewet 2012 en de advisering hierover aan de Secretaris-Generaal;
-
c. de gereedstelling en instandhouding van eenheden van het Commando Koninklijke Marechaussee
ten behoeve van de inzet onder verantwoordelijkheid van de Minister van Defensie;
-
d. het binnen de gestelde normen en kaders uitoefenen van zeggenschap over de door de
dienstencentra op te leveren producten en diensten ter ondersteuning van het Commando
Koninklijke Marechaussee;
-
e. de advisering op het gebied van het (militaire) politieoptreden.
Artikel 18. De Commandant DienstenCentra
De Commandant DienstenCentra is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke
leiding aan het Commando DienstenCentra;
-
b. het binnen de kaders wereldwijd en zo veel mogelijk geïntegreerd leveren van producten
en diensten op de terreinen huisvesting, beveiliging, facilitaire diensten, transport,
catering, P&O dienstverlening, gezondheidszorg en opleidingen aan alle Defensieonderdelen
en het waarborgen van de kwaliteit van de dienstverlening op die gebieden;
-
c. het verzorgen van rijksbreed categoriemanagement voor de aan Defensie toegewezen categorieën
die bij het Commando DienstenCentra worden belegd;
-
d. infrastructuurprojecten binnen de kaders van het defensiematerieelproces (DMP);
-
e. de advisering op de toegewezen functiegebieden en het van daaruit ondersteunen van
de overige defensieonderdelen.
Artikel 19. De Directeur Defensie Materieel Organisatie
De Directeur Defensie Materieel Organisatie is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke
leiding aan de Defensie Materieel Organisatie;
-
b. het binnen de kaders leveren van ondersteunende producten en diensten op het gebied
van materieel en IV/ICT dienstverlening en het waarborgen van de kwaliteit van deze
dienstverlening;
-
c. wapensysteemmanagement;
-
d. het functioneel aansturen van de verwerving en de centrale verwerving van producten
en diensten boven M€ 5;
-
e. materieelprojecten binnen de kaders van het defensiematerieelproces (DMP);
-
f. de afstoting van materieel;
-
g. de advisering op het toegewezen functiegebied en het van daaruit ondersteunen van
de overige defensieonderdelen.
Artikel 20. De Directeur Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
De Directeur Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke
leiding aan de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst;
-
b. de uitvoering van de taken vastgelegd in de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv) 2002 en de Wet Veiligheidsonderzoeken (WvO);
-
c. het signaleren van aangelegenheden die de gehele inlichtingenketen betreffen en de
aandacht behoeven van Commandant der Strijdkrachten en Secretaris-Generaal.
Artikel 21. De Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht
De Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Minister van Defensie geven van ambtelijke
leiding aan het Inspectoraat-Generaal der Krijgsmacht;
-
b. het gevraagd en ongevraagd adviseren van de Minister van Defensie ten aanzien van
alle vraagstukken de krijgsmacht betreffende;
-
c. het instellen van onderzoeken of bemiddelen in individuele aangelegenheden betreffende
het (voormalig) personeel van de krijgsmacht die hem door of namens de betrokkene(n)
of door verwanten worden voorgelegd;
-
d. het als speciale representant van de Minister van Defensie (Inspecteur der Veteranen)
bijwonen van de grote manifestaties van veteranen en het adviseren van de Minister
van Defensie over het veteranenbeleid.
Artikel 22. De Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit
De Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit is belast met:
-
a. het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke
leiding aan de Militaire Luchtvaart Autoriteit;
-
b. het formuleren van richtlijnen en eisen inzake de Nederlandse militaire luchtvaartveiligheid,
het hierover adviseren van de Minister van Defensie en het verstrekken van goedkeuringen
en autorisaties terzake;
-
c. het namens de Minister van Defensie nemen van besluiten en het verrichten van andere
handelingen ter uitvoering van de Luchtvaartwet en de Wet luchtvaart en het formuleren van richtlijnen en eisen omtrent Air Traffic Management.
Artikel 23. Verantwoordelijkheden vanuit leiding geven
Alle functionarissen die conform dit besluit zijn belast met het geven van leiding
binnen het Ministerie van Defensie, zijn vanuit die hoedanigheid tevens belast met:
-
a. het via de lijn voorzien in de vastgestelde informatiebehoefte;
-
b. de inrichting, de bedrijfsvoering en het beheer van het onderdeel waaraan zij leiding
geven, met inachtneming van de generieke kaders en normen ter zake;
-
c. de verantwoordelijkheid voor de borging van de veiligheid conform de van toepassing
zijnde wet- en regelgeving.
Artikel 24. Toezichthouders
Artikel 25. Subtaakbesluiten
De in artikel 1 genoemde verantwoordelijken kunnen op basis van dit besluit subtaakbesluiten vaststellen
ten aanzien van de eenheden waaraan zij leiding geven. Deze subtaakbesluiten worden
vastgesteld na goedkeuring door de Secretaris-Generaal of, indien de Secretaris-Generaal
het subtaakbesluit vaststelt, na goedkeuring door de Minister van Defensie.
Artikel 27. Overgangsbepaling
Artikel 28. Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de
Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 november 2013.
Dit besluit wordt aangehaald als: Algemeen organisatiebesluit Defensie 2013.