Kunstopleidingen
|
|
B Autonome beeldende kunst
|
Artistieke aanleg die blijkt uit:
• beeldend vermogen, werken vanuit waarneming en vanuit fantasie
• gevoel voor kleur, vorm en materiaal
• oorspronkelijkheid en eigenzinnigheid
|
B Circus and Performance Arts
|
Technische en fysieke vaardigheid die blijkt uit:
• basis circustechnische vaardigheden en ontwikkelingsmogelijkheden
• fysieke mogelijkheden en aanleg
• natuurlijke bewegingscoördinatie
Artistieke aanleg die blijkt uit:
• creativiteit, inlevingsvermogen en zeggingskracht
• authenticiteit en originaliteit bij improvisatie en het creëren van circusmateriaal
• stijlgevoel en presentatie
|
B Circus Arts
|
Technische en fysieke vaardigheid die blijkt uit:
• basis circustechnische vaardigheden en ontwikkelingsmogelijkheden
• fysieke mogelijkheden en aanleg
• natuurlijke bewegingscoördinatie
Artistieke aanleg die blijkt uit:
• creativiteit, inlevingsvermogen en zeggingskracht
• authenticiteit en originaliteit bij improvisatie en het creëren van circusmateriaal
• stijlgevoel en presentatie
|
B Dans
|
Technische en fysieke vaardigheid die blijkt uit:
• basis danstechnische vaardigheden en ontwikkelingsmogelijkheden
• fysieke mogelijkheden en aanleg
• natuurlijke bewegingscoördinatie
Artistieke aanleg die blijkt uit:
• zeggingskracht als danser
• creativiteit bij improvisatie
• originaliteit bij het creëren van bewegingsmateriaal
• stijlgevoel en presentatie
|
B Film en Televisie
|
Artistieke aanleg die blijkt uit:
• creërend vermogen: ontwikkelbare creatieve, vormgevende en verhalende vaardigheden
• beelden vermogen: artistieke ideeën tot uitdrukking brengen in een audiovisuele
vorm
• fascinatie voor het vakgebied: basiskennis van film, televisie en nieuwe media en
een brede culturele en maatschappelijke belangstelling
• oorspronkelijkheid, eigenzinnigheid, overtuigingskracht en reflectief vermogen
Vermogen tot samenwerken dat blijkt uit:
• persoonlijkheid, werkervaring, toelichting op ingestuurd werk, gesprek of assessment.
|
B Muziek
|
Technische en fysieke vaardigheid die blijkt uit:
• a prima vista spel of zang
• gehoor en vaardigheid in solfège
• het kunnen spelen of zingen van toonladders met verschillende articulaties
• het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire
• vocaal spel (stemmiddelen, intonatie, adembeheersing, presentatie, talenkennis en
ritmiek) of instrumentaal spel (houding, toonvorming, intonatie, adembeheersing, articulatie,
dynamiek, frasering, ritmiek en embouchure).
• de dispositie om de instrumentele vaardigheden verder te ontwikkelen.
Artistieke aanleg die blijkt uit:
• repertoire interpretatie
• expressiviteit in muzikaal spel
• muzikale persoonlijkheid
• toonvorming, dynamiek en timing
|
B Muziektherapie
|
Technische en fysieke vaardigheid t.a.v. het musiceren die blijkt uit:
• vocale vaardigheid eigen hoofdinstrument of instrumentale vaardigheid eigen hoofdinstrument
• basale vaardigheid op een akkoordinstrument
• a prima vista spel of zang
• gehoor en vaardigheid in solfège
• het kunnen spelen van toonladders op het hoofdinstrument met verschillende articulaties
• het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire
• improviseren op instrumenten, het eigen hoofdinstrument of stem met als werkvormen:
een buitenmuzikaal gegeven of een ‘muzikaal gesprek’
• criteria vocaal musiceren: stemmiddelen, intonatie, ritmiek, adembeheersing, presentatie,
talenkennis en de dispositie om de vocale vaardigheden verder te ontwikkelen
• criteria Instrumentaal spel: houding, adembeheersing, toonvorming, embouchure, intonatie,
articulatie, dynamiek, frasering, ritmiek en de dispositie om de instrumentale vaardigheden
verder te ontwikkelen.
Artistieke aanleg die blijkt uit:
• repertoire interpretatie
• expressiviteit in zang en instrumentaal spel
• toonvorming, dynamiek en timing
|
B Popular Culture
|
• De dispositie (aanleg, gave, talent) om de artistieke vaardigheden (instrumentele
vaardigheden en/of beeldend vermogen en/of performance) verder te ontwikkelen
Artistieke aanleg die blijkt uit:
• expressiviteit in muzikaal spel, muzikale persoonlijkheid
• en/of gevoel voor kleur, vorm en materiaal (beeldend vermogen)
• oorspronkelijkheid en eigenzinnigheid
Vermogen tot samenwerken dat blijkt uit:
• persoonlijkheid, (werk)ervaring met werken met of voor publiek of in een team, toelichting
op ingestuurd werk, gesprek of assessment.
• fascinatie voor het vakgebied: heeft basiskennis van muziek en/of vormgeving, en/of
media en/of theater en een brede belangstelling voor actuele ontwikkelingen in de
popcultuur en maatschappij.
• brengt artistieke visie en ideeën tot uitdrukking in een performance, muzikale en/of
audiovisuele vorm
• oorspronkelijkheid, eigenzinnigheid, overtuigingskracht en reflectief vermogen
|
B Theater
|
Technische en fysieke vaardigheid die blijkt uit:
• dramatische technieken, onderverdeeld in ritme, klank, detail, articulatie, coördinatie,
beweging, vermogen tot transformeren en schakelen
• vermogen tot concentratie, inleving, gevoelsuiting en observatie.
Artistieke aanleg die blijkt uit:
• creativiteit, inlevingsvermogen, transformeren en samenspel
• zelfacceptatie en authenticiteit, verbeelding en fantasie, verbeelde werkelijkheid
en geloofwaardig personage
• klank- en tekstgevoeligheid, muzikaliteit
• originaliteit bij improvisatie en presentatie
|
B Vormgeving
|
Artistieke aanleg die blijkt uit:
• beeldend vermogen, werken vanuit waarneming en vanuit fantasie
• gevoel voor kleur, vorm en materiaal
• oorspronkelijkheid en eigenzinnigheid
|
Lerarenopleidingen
|
|
B Beeldende kunst en vormgeving, docent
|
Artistieke aanleg die blijkt uit:
• beeldend vermogen, werken vanuit waarneming en vanuit fantasie
• gevoel voor kleur, vorm, materiaal
• oorspronkelijkheid en eigenzinnigheid
|
B Dans, docent
|
Technische en fysieke vaardigheid die blijkt uit:
• basis danstechnische vaardigheden en
• ontwikkelingsmogelijkheden;
• fysieke mogelijkheden en aanleg
• natuurlijke bewegingscoördinatie
Artistieke aanleg die blijkt uit:
• zeggingskracht als danser
• creativiteit bij improvisatie
• originaliteit bij het creëren van bewegingsmateriaal
• stijlgevoel en presentatie
|
B Muziek, docent
|
Technische en fysieke vaardigheid die blijkt uit:
• a prima vista spel of zang
• gehoor en vaardigheid in solfège
• het kunnen spelen of zingen van toonladders met verschillende articulaties
• het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire
• vocaal spel (stemmiddelen, intonatie, adem-beheersing, presentatie, talenkennis
en ritmiek) of instrumentaal spel
(houding, toonvorming, intonatie, adembeheersing, articulatie, dynamiek, frasering,
ritmiek en embouchure).
• de dispositie om de instrumentele vaardigheden verder te ontwikkelen
Artistieke aanleg die blijkt uit:
• repertoire interpretatie
• expressiviteit in muzikaal spel
• muzikale persoonlijkheid
• toonvorming, dynamiek en timing
|
B Theater, docent
|
Technische en fysieke vaardigheid die blijkt uit:
• dramatische technieken, onderverdeeld in ritme, klank, detail, articulatie, coördinatie,
beweging, vermogen tot transformeren en schakelen
• vermogen tot concentratie, inleving, gevoelsuiting en observatie.
Artistieke aanleg die blijkt uit:
• creativiteit, inlevingsvermogen, transformeren en samenspel
• zelfacceptatie en authenticiteit, verbeelding en fantasie, verbeelde werkelijkheid
en geloofwaardig personage
• klank- en tekstgevoeligheid, muzikaliteit
• originaliteit bij improvisatie
• presentatie
|