4. Begripsbepalingen
[Regeling vervallen per 01-08-2015]
-
4.1
Forensische zorg
Zorg als bedoeld in artikel 2 van het Interimbesluit forensische zorg.
-
4.2
Zorgaanbieder
De rechtspersoon die een zorginstelling forensische zorg in stand houdt of een natuurlijke
persoon die forensische zorg verleent, dan wel de natuurlijke personen of rechtspersonen,
die gezamenlijk een zorginstelling forensische zorg vormen, en die krachtens een overeenkomst
forensische zorg verlenen.
-
4.3
Zorgverzekeraar
Waar in deze regeling gesproken wordt over de zorgverzekeraar wordt de Directie Forensische
Zorg (DForZo), van de Dienst Justitiële Inrichtingen, onderdeel van het Ministerie
van VenJ, bedoeld. In de forensische zorg is DForZo verantwoordelijk voor het inkopen
van forensische zorg. Derhalve wordt op grond van artikel 4 van het Interimbesluit forensische zorg DForZo gelijkgesteld aan een zorgverzekeraar.
-
4.4
DBBC
Diagnose Behandeling Beveiliging Combinatie. Een DBBC omvat het traject dat een cliënt
doorloopt als hij zorg nodig heeft voor een specifieke diagnose, vanaf het eerste
contact bij een forensische zorgaanbieder tot en met de behandeling die hier uit volgt.
De DBBC vormt de basis voor de declaratie van deze geleverde zorg.
-
4.5
NHC
De NHC (normatieve huisvestingscomponent) is een productiegebonden normatieve vergoeding
voor (vervangende) nieuwbouw en instandhouding. Deze vergoeding bestaat uit een jaarlijks
geïndexeerde bijdrage die voldoende is om de volgende kosten te dekken over de gehele
levenscyclus van een nieuwbouw voorziening:
-
– Rente;
-
– Afschrijvingen;
-
– Instandhouding.
In de NHC is géén vergoeding opgenomen voor investeringen in medische en overige inventarissen
en in computerapparatuur en -programmatuur.
Voor de opbouw en de hoogte van de NHC-tarieven wordt verwezen naar de beleidsregel
‘Tarieven normatieve huisvestingscomponent (NHC) forensische zorg’.
-
4.6
Budgetomzet (jaar t)
De budgetomzet in jaar t is gelijk aan de werkelijke budgetomzet (dus het vastgestelde
budget na vaststelling van de nacalculatie en inclusief de definitieve index van jaar
t). Omdat het in deze regeling alleen om de functie behandeling met/zonder verblijf
gaat, moeten de volgende budgetonderdelen niet worden meegerekend in de budgetomzet:
-
– de budgetparameters m.b.t. de functie begeleiding;
-
– de budgetparameters m.b.t. verblijf zonder behandeling;
-
– de budgetparameters m.b.t. de gehandicaptenzorg;
-
– de kapitaallasten in het budget m.b.t. de functie verblijf, met uitzondering van de
(rente op) inventaris
Bestaande en eventuele toekomstige tenders (inclusief kapitaallasten) worden ook niet
meegerekend in de budgetomzet.
-
4.7
DBBC omzet (jaar t)
De DBBC omzet in jaar t is gelijk aan de goedgekeurde DBBC facturen in jaar t – (ANG
per 31 december van jaar t-1) + (ANG per 31 december van jaar t) – (onderhanden werk
per 31 december van jaar t-1) + (onderhanden werk per 31 december van jaar t).
Voor de berekening van de transitieomzet moet de NHC omzet van de DBBC’s met verblijf
buiten beschouwing worden gelaten.
Eventuele bestaande en toekomstige tenders (inclusief kapitaallasten) worden ook niet
meegerekend in de DBBC omzet.
-
4.8
NHC omzet (jaar t)
De NHC omzet in jaar t is gelijk aan de NHC opbrengst van de DBBC omzet met verblijf
zoals beschreven in 4.7.
-
4.9
Transitieperiode naar DBBC bekostiging
De transitieperiode is de periode waarin wordt overgegaan van bekostiging op basis
van budgetparameters naar volledige bekostiging op basis van DBBC’s. Aan het einde
van de transitieperiode vindt zowel de bekostiging als de financiering in de FZ plaats
op basis van DBBC’s.
De transitieperiode voor de overgang naar volledige DBBC bekostiging bedraagt 3 jaar
en beslaat de kalenderjaren 2013, 2014 en 2015.
-
4.10
Overgangsperiode NHC
De overgangsperiode waarin geleidelijk de bekostiging op basis van integrale tarieven
wordt ingevoerd. Deze overgangsperiode loopt van 1 januari 2013 tot 1 januari 2018.
-
4.11
Transitiebedrag tijdens de transitieperiode in jaar t
Het transitiebedrag tijdens de transitieperiode naar DBBC bekostiging is gelijk aan
het verschil tussen de reeds ontvangen bedragen in DBBC’s en de transitieomzet. Het
verschil wordt onderling verrekend tussen zorgverzekeraar en de zorgaanbieder.
-
4.12
Transitieomzet in jaar t
De transitieomzet is gelijk aan de maximaal toelaatbare omzet voor het betreffende
jaar tijdens de transitieperiode naar DBBC bekostiging. Dit is de maximale omzet die
een instelling mag houden in jaar t. De transitieomzet bestaat voor een deel uit de
budgetomzet en voor een deel uit de DBBC omzet vermenigvuldigd met de in het jaar
geldende garantiepercentages.
-
4.13
Tender
Resultante van een gehouden aanbesteding.
-
4.14
Bedrag kapitaallasten
Het bedrag kapitaallasten bestaat uit de kosten van rente en afschrijvingen op gebouwen
in eigendom en/of de kosten van huur. Dit bedrag is exclusief investeringen in medische
en overige inventarissen en in computerapparatuur en -programmatuur, berekend op basis
van de beleidsregel ‘Kapitaallasten bestaande zorgaanbieders’ .
Bij de vaststelling houdt de NZa rekening met de inkomsten uit behandel-DBBC’s ter
dekking van kapitaallasten die verband houden met behandeling tijdens verblijf. Hiertoe
vindt een forfaitaire aftrek plaats van 5% over het aanvaardbare bedrag kapitaallasten.
-
4.15
Bedrag NHC
De financiële waarde van de NHC-tarieven vermenigvuldigd met de gerealiseerde intramurale
productie (is werkelijk aantal door DForZo aanvaarde verpleeg- en verzorgingsdagen
in kalenderjaar) per verblijfsprestatie.
-
4.16
Bedrag kapitaallastenvergoeding
Het gewogen gemiddelde van het bedrag kapitaallasten en het bedrag NHC op grond waarvan
de zorgaanbieder tijdens het invoertraject zal worden bekostigd.
-
4.17
Verrekenbedrag overgangsregeling NHC
Bedrag kapitaallastenvergoeding minus de omzet NHC.